Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon's RAW format
Fra : Jan Smed

Dato : 28-10-09 14:48

Jeg kan ikke åbne .NEF-filer i min CS3 (nyinstalleret PC) - hvor kan jeg
finde en stump program, som kan "oversætte" til universelt RAW-format?

(Stands mig endelig, hvis jeg vrøvler - er newbie)

Fra : Mogens

Dato : 28-10-09 14:52

Jan Smed wrote:
> Jeg kan ikke åbne .NEF-filer i min CS3 (nyinstalleret PC) - hvor kan jeg
> finde en stump program, som kan "oversætte" til universelt RAW-format?
>
> (Stands mig endelig, hvis jeg vrøvler - er newbie)
Mig bekendt er CS3 en programserie med Illustrator, Photoshop etc etc.
Så hvad er det lige for et program du sidder og roder med?

Fra : Jan Smed

Dato : 28-10-09 15:07

Mogens wrote:

> Mig bekendt er CS3 en programserie med Illustrator, Photoshop etc etc.
> Så hvad er det lige for et program du sidder og roder med?

Photoshop...

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 15:18

> Jeg kan ikke åbne .NEF-filer i min CS3 (nyinstalleret PC) - hvor kan jeg
> finde en stump program, som kan "oversætte" til universelt RAW-format?

På Adobe's hjemmeside kan du hente en opdateret ACR.

Ellers, nu hvor du har betalt en masse penge for programmet så udnyt da
Adobe's support - det har jeg selv gjort flere gange og de er ganske
flinke, at snakke med.

--
Martin

Fra : Jan Smed

Dato : 28-10-09 17:11

Martin [6000] wrote:

> [...]
>
> Ellers, nu hvor du har betalt en masse penge for programmet så udnyt da
> Adobe's support - det har jeg selv gjort flere gange og de er ganske

OK, det prøver jeg.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 28-10-09 17:27

$2976@news.comxnet.dk...
> Jeg kan ikke åbne .NEF-filer i min CS3 (nyinstalleret PC) - hvor kan jeg
> finde en stump program, som kan "oversætte" til universelt RAW-format?
>
> (Stands mig endelig, hvis jeg vrøvler - er newbie)

På Adobes hjemmeside kan du downloade en konverter fra .NEF til .DNG
(Digital Negative) - som nok er det nærmeste vi kommer universalt RAW
format.

Det virkede for mig med en D60 og CS2

----
/Per

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-10-09 07:24

Per Tolbøll skrev:
> [...]
>
> På Adobes hjemmeside kan du downloade en konverter fra .NEF til .DNG
> (Digital Negative) - som nok er det nærmeste vi kommer universalt RAW

At benytte DNG er imo tids- og pladsrøvende.
Den nyeste ACR til CS3 hedder vist v 4.6.0.30 og klarer fint NEF filer

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Mogens

Dato : 29-10-09 07:28

Ole Larsen wrote:

> At benytte DNG er imo tids- og pladsrøvende.
> Den nyeste ACR til CS3 hedder vist v 4.6.0.30 og klarer fint NEF filer

DNG fylder lidt mindre end NEF. Jeg konverterer fra NEF til DNG ved
importen til Lightroom, så gemmer ikke NEF'en.

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-11-09 10:44

Mogens skrev:

> DNG fylder lidt mindre end NEF. Jeg konverterer fra NEF til DNG ved
> importen til Lightroom, så gemmer ikke NEF'en.

Mine RW2 fylder godt 14 MB. Konv. til DNG fylder de godt 47 MB. Har ikke
prøvet at konv. NEFs

Fra : Mogens

Dato : 07-11-09 12:38

Ole Larsen wrote:

> Mine RW2 fylder godt 14 MB. Konv. til DNG fylder de godt 47 MB. Har ikke
> prøvet at konv. NEFs
Tja, det lyder da underligt. Umiddelbart burde der da ikke være voldsom
stor forskel på Canon og Nikon. Mine bliver i hvert fald en smule mindre
end den oprindelige NEF.

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-11-09 14:30

Mogens skrev:

> Tja, det lyder da underligt. Umiddelbart burde der da ikke være voldsom
> stor forskel på Canon og Nikon. Mine bliver i hvert fald en smule mindre
> end den oprindelige NEF.

Ja, det er mærkeligt. RW2 er Panasonic og de bliver ved konv. så store
som nævnt. Så måtte jeg også prøve NEFs og de bliver, som du siger, lidt
mindre når de konv. til DNG

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-10-09 17:31

"Jan Smed" <smeden@nomail.invalid> wrote in message
> Jeg kan ikke åbne .NEF-filer i min CS3 (nyinstalleret PC) - hvor kan jeg
> finde en stump program, som kan "oversætte" til universelt RAW-format?

Hvilken Nikon drejer det sig om ?

Du kan givetvis finde en ACR (Adobe Camera Raw) version på Adobes
hjemmeside, der er nyere end den du måtte have på dine CD'er.

CS3 er ved at være lidt gammel (jeg bruger selv den oprindelige CS), og
Adobes politik er (så vidt jeg husker) at de kun opdaterer den nyeste udgave
(CS4 - snart CS5).
Derfor kan man ikke åbne RAW filer fra de nyeste kamera modeller.

Det burde være muligt at hente en Adobe DNG (Digital Negative) converter,
der kan konvertere dine NEF-filer til DNG og derefter åbne dem i Photoshop
CS3.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Smed

Dato : 29-10-09 23:22

Mogens Hansen wrote:

> Hvilken Nikon drejer det sig om ?

En D5000.

> Du kan givetvis finde en ACR (Adobe Camera Raw) version på Adobes
> hjemmeside, der er nyere end den du måtte have på dine CD'er.

Tak for tippet - nu har jeg fået det til at virke.