Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
efterbehandling ag billeder
Fra : ozxxxx

Dato : 28-10-09 02:00

Efterbehandler i jeres billeder.?
Hvad med UV-filter påvirker det kontrast og lysstyrke.?
for mine foto virker lidt matte

JB

Fra : /Peter

Dato : 28-10-09 07:32

"ozxxxx" <ozxxx@xxxxxxx.com> skrev i en meddelelse
> Efterbehandler i jeres billeder.?
Ja.
> Hvad med UV-filter påvirker det kontrast og lysstyrke.?
Normalt ikke.
> for mine foto virker lidt matte
Det kan der være andre grunde til.

Fra : N/A

Dato : 28-10-09 10:50

Fra : Jubii

Dato : 28-10-09 10:50

"ozxxxx" <ozxxx@xxxxxxx.com> skrev i meddelelsen

> Kan det måske skyldes at linsen er en 14-45mm
> er der en tommelfinger regel for fotograferings afstand, med 14-45mm
> og 40-150mm

Har du fotograferet månen en gang?
Hvis motivet var sløret, var du for langt væk.
Opdages normalt inden billedet tages.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 28-10-09 10:51

"ozxxxx" <ozxxx@xxxxxxx.com> skrev i meddelelsen
> Efterbehandler i jeres billeder.?
> Hvad med UV-filter påvirker det kontrast og lysstyrke.?
> for mine foto virker lidt matte
>
> JB

1. Ja.

prøv picasa3

2. Nej.

mvh Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-09 11:21

"ozxxxx" skrev i en meddelelse
> Efterbehandler i jeres billeder.?

Fra mit Canon G9 - Næsten altid
Fra mit Sony A700 - Altid

P/s kameraer laver et mere "færdigt" billede end DSLR - men der vil
næsten altid være lidt optimering for at billederne bliver helt
perfekte.......

> Hvad med UV-filter påvirker det kontrast og lysstyrke.?

Et UV filter har ingen virkning på et digitalkamera - udover det i nogle
tilfælde kan give lidt ekstra reflekser pga et ekstra lag glas.

> for mine foto virker lidt matte

Giv den en optimering i et billedbehandlingsprogram - de fleste af den
slags programmer har en form for automatisk optimering af
farve/kontrast/skarphed, der gør det udemærket i 99% af tilfældene.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : ozxxxx

Dato : 28-10-09 11:28

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

tak

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-10-09 13:36

"ozxxxx" <ozxxx@xxxxxxx.com> wrote in message
> Efterbehandler i jeres billeder.?

Ja - altid.

> Hvad med UV-filter påvirker det kontrast og lysstyrke.?

Det burde ikke betyde alverden.
Hvis du er i tvivl, så pil det af og lav en sammenligning.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens

Dato : 28-10-09 14:02

Mogens Hansen wrote:

> Det burde ikke betyde alverden.
> Hvis du er i tvivl, så pil det af og lav en sammenligning.

Så vidt jeg har forstået det var UV-filtre nogte man brugte i gamle dage
hvor objektivcoatningen var rimeligt sårbar. Skulle idag være så stærk
at der ingen rimelig grund er til at bruge et filter (som de fleste
køber for at beskytte objektivet). Et stykke billigt glas yderst vil alt
andet lige kun skabe flere reflekser.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-10-09 14:14

"Mogens" <no@mail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Skulle idag være så stærk at der ingen rimelig grund er til at bruge et
> filter (som de fleste køber for at beskytte objektivet).

Nogle objektiver (f.eks. Canon 16-35/2.8L og 17-40/4.0L) er kun fuldt tætnet
mod regn hvis der er monteret et filter.
Hvis man har brug for den tætning, er det en rimelig grund til at bruge
filter. Se f.eks.
http://politiken.dk/fotografier/klummer_foto/article812579.ece
(jeg kan ikke se om der faktisk er filter på 16-35'eren)

> Et stykke billigt glas yderst vil alt andet lige kun skabe flere
> reflekser.

Det vil skabe flere reflekser - men ikke "kun".
Det vil som nævnt kunne udgøre tætningen mod regn.

Sjovt nok har mange "store" objektiver (f.eks. Canon 300/4.0L IS, Canon
300/2.8L IS og Nikon 500/4.0 VR ) indbygget beskyttelses filter, som ikke
tjener andet formål end at beskytte det foreste "rigtige" linse-element.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-09 14:39

"Mogens" skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg har forstået det var UV-filtre nogte man brugte i gamle
> dage hvor objektivcoatningen var rimeligt sårbar.

Det med at bruge UV filtre som beskyttelse er vist først kommet med
digitale kameraer, hvor UV-filtrene ikke har nogen virkning ?

De filtrerer som navnet siger noget UV lys væk - og det havde betydning
med analog film - så vidt jeg husker ?

Eller husker jeg forkert ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-10-09 14:43

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Det med at bruge UV filtre som beskyttelse er vist først kommet med
> digitale kameraer, hvor UV-filtrene ikke har nogen virkning ?

Det var ligeså almindeligt, og der var de samme holdninger til om det
overvejende er en god eller dårlig idé i de glade film-dage.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-10-09 16:55

"Mogens Hansen" skrev i en meddelelse
> Det var ligeså almindeligt, og der var de samme holdninger til om det
> overvejende er en god eller dårlig idé i de glade film-dage.

OK

Jeg kunne bare ikke huske det som særlig udbredt i analog-dagene.

Måske fordi jeg aldrig selv har brugt det - hverken på analog eller
digital.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Erik D

Dato : 03-11-09 16:17

On 28 Okt., 02:00, "ozxxxx" <oz...@xxxxxxx.com> wrote:
> Efterbehandler i jeres billeder.?
> Hvad med UV-filter påvirker det kontrast og lysstyrke.?
> for mine foto virker lidt matte
>
> JB

Rå-filer kan godt være lidt flade i det, men om det er det du mener,
er svært for os andre at vide noget om.
Det ville være fint om du kunne henvise til noget vi kunne se på
istedet.

E/CPH