|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Peugeot 405 Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-10-09 20:01
 | 
 |  | Hej,
 
 Nu jeg har fået min nye bil trænger min gamle 405'er til en makeover...
 
 Jeg har dog et enkelt problem jeg ikke har overblikket over :(
 
 Når jeg kører over et bump larmer det fra højre forhjuls side...
 
 Jeg kan komme i tanker om disse issues:
 -Bærekugle
 -Ophæng til bærearm
 -Støddæmper
 -Top leje (hvis den har sådan et??, har kun kunne finde en konsol)
 
 Jeg tror ikke det er støddæmperen umilbart, den mærker også fin.
 Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg skiller
 lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?
 
 
 Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
 sporing? evt noget med skydelærer?
 
 Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest
 adskillelses vej?
 
 Mvh
 
 Kasper
 
 
 
 |  |  | 
  /HB (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : /HB
 | 
 Dato :  27-10-09 14:30
 | 
 |  | On 27 Okt., 20:01, "Kasper" <Tjae> wrote:
 > Hej,
 >
 > Nu jeg har fået min nye bil trænger min gamle 405'er til en makeover....
 >
 > Jeg har dog et enkelt problem jeg ikke har overblikket over :(
 >
 > Når jeg kører over et bump larmer det fra højre forhjuls side...
 >
 > Jeg kan komme i tanker om disse issues:
 > -Bærekugle
 > -Ophæng til bærearm
 > -Støddæmper
 > -Top leje (hvis den har sådan et??, har kun kunne finde en konsol)
 >
 > Jeg tror ikke det er støddæmperen umilbart, den mærker også fin.
 > Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg skiller
 > lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?
 >
 > Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
 > sporing? evt noget med skydelærer?
 >
 > Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest
 > adskillelses vej?
 >
 > Mvh
 >
 > Kasper
 
 Kødben!?
 
 --
 /HB
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-10-09 21:55
 | 
 |  | 
 "/HB" <henrikub@gmail.com> wrote in message
 news:a4ffb3c8-5e37-483a-b78e-96e7295d60e9@u16g2000pru.googlegroups.com...
 On 27 Okt., 20:01, "Kasper" <Tjae> wrote:
 > Hej,
 >
 > Nu jeg har fået min nye bil trænger min gamle 405'er til en makeover...
 >
 > Jeg har dog et enkelt problem jeg ikke har overblikket over :(
 >
 > Når jeg kører over et bump larmer det fra højre forhjuls side...
 >
 > Jeg kan komme i tanker om disse issues:
 > -Bærekugle
 > -Ophæng til bærearm
 > -Støddæmper
 > -Top leje (hvis den har sådan et??, har kun kunne finde en konsol)
 >
 > Jeg tror ikke det er støddæmperen umilbart, den mærker også fin.
 > Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg
 > skiller
 > lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?
 >
 > Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
 > sporing? evt noget med skydelærer?
 >
 > Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest
 > adskillelses vej?
 >
 > Mvh
 >
 > Kasper
 
 Kødben!?
 
 øhmm.. er det stabalisator armen, eller ?
 
 
 
 |  |  | 
  kazz (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : kazz
 | 
 Dato :  27-10-09 21:57
 | 
 |  | 
 "Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse
 news:4ae7436d$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > Nu jeg har fået min nye bil trænger min gamle 405'er til en makeover...
 >
 > Jeg har dog et enkelt problem jeg ikke har overblikket over :(
 >
 > Når jeg kører over et bump larmer det fra højre forhjuls side...
 >
 > Jeg kan komme i tanker om disse issues:
 > -Bærekugle
 > -Ophæng til bærearm
 > -Støddæmper
 > -Top leje (hvis den har sådan et??, har kun kunne finde en konsol)
 >
 > Jeg tror ikke det er støddæmperen umilbart, den mærker også fin.
 > Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg
 > skiller lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?
 >
 >
 > Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
 > sporing? evt noget med skydelærer?
 >
 > Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest
 > adskillelses vej?
 >
 > Mvh
 >
 > Kasper
 
 Kødben !! sidder mellem krængningsstabilisator og bærearm. de holder ikke
 ret længe nogle gange under 1 år.
 Tager 15 min at skifte
 
 Kazz
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  JBH (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  27-10-09 22:11
 | 
 |  | 
 "kazz" <kazz@adslhome.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4ae75e9b$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse 
 > news:4ae7436d$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Hej,
 >>
 >> Nu jeg har fået min nye bil trænger min gamle 405'er til en makeover...
 >>
 >> Jeg har dog et enkelt problem jeg ikke har overblikket over :(
 >>
 >> Når jeg kører over et bump larmer det fra højre forhjuls side...
 >>
 >> Jeg kan komme i tanker om disse issues:
 >> -Bærekugle
 >> -Ophæng til bærearm
 >> -Støddæmper
 >> -Top leje (hvis den har sådan et??, har kun kunne finde en konsol)
 >>
 >> Jeg tror ikke det er støddæmperen umilbart, den mærker også fin.
 >> Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg 
 >> skiller lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?
 >>
 >>
 >> Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå 
 >> sporing? evt noget med skydelærer?
 >>
 >> Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest 
 >> adskillelses vej?
 >>
 >> Mvh
 >>
 >> Kasper
 >
 > Kødben !! sidder mellem krængningsstabilisator og bærearm. de holder ikke 
 > ret længe nogle gange under 1 år.
 Ja, hvis det er Tsvansen/Høyer..........
 > Tager 15 min at skifte
 Incl. kaffepause    mvh
 JBH 
            
             |  |  | 
  HKN (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  27-10-09 15:01
 | 
 |  | 
 
            On 27 Okt., 20:01, "Kasper" <Tjae> wrote:
 > Hej,
 >
 > Nu jeg har fået min nye bil trænger min gamle 405'er til en makeover....
 >
 > Jeg har dog et enkelt problem jeg ikke har overblikket over :(
 >
 > Når jeg kører over et bump larmer det fra højre forhjuls side...
 >
 > Jeg kan komme i tanker om disse issues:
 > -Bærekugle
 > -Ophæng til bærearm
 > -Støddæmper
 > -Top leje (hvis den har sådan et??, har kun kunne finde en konsol)
 >
 > Jeg tror ikke det er støddæmperen umilbart, den mærker også fin.
 > Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg skiller
 > lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?
 >
 > Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
 > sporing? evt noget med skydelærer?
 >
 > Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest
 > adskillelses vej?
 Har haft et par 405'ere, og skiftet de nævnte dele; bærearme,
 styrekugler, og kødben - det hjalp på "klonk" lydene, Jeg har ikke
 haft problemer m sporing efterfølgende - men det kan være rent held.
 Kan ikke huske at der var nogen speciel måde mht manchetter - men de
 er også skiftet v et par lejligheder.
 Den er relativ nem at gå til - både m og uden lift - næsten som en
 gammel Bobbel    Afhængig af hvor langt den har kørt, så kommer du også til at skifte
 lejerne i bagbroen - det er tid når bagvognen begynder at styre selv.
 Go' arbejdslyst
 -Henrik
            
             |  |  | 
  Armand (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-10-09 22:55
 | 
 |  | 
 
            HKN skrev:
 > 
 > 
 Færdige støddæmpere får hjulet til at hoppe ved høje kloakdækseler og 
 slaghuller og dét lyder ganske voldsomt!
 Faktisk burde man forny støddæmperne ved omkring 100.000km, især som 
 køber af en bil med dét km-tal, for når støddæmperne med tiden bliver 
 færdige er bilen ved at være på et stadie hvor dét kan synes som en 
 forholdsvis stor udgift!
 > Har haft et par 405'ere, og skiftet de nævnte dele; bærearme,
 > styrekugler, og kødben - det hjalp på "klonk" lydene, Jeg har ikke
 > haft problemer m sporing efterfølgende - men det kan være rent held.
 > Kan ikke huske at der var nogen speciel måde mht manchetter - men de
 > er også skiftet v et par lejligheder.
 > 
 Sjovt, For min 405'er nåede ellers at blive godt bedaget; men i 
 modsætning til 205'eren, der skulle have nye gummi-bøsninger til 
 krængnings-stabilisatoren mere end jævnligt, rørte jeg ikke noget af det 
 ved 405'eren. Udover en total overhaling før (faktisk efter!) sidste 
 syn, hvoriblandt forophænget også havde sine problemer, var det kun 
 hjullejerne der nåede at skulle skiftes af mig (og de sidder låst med en 
 fingevindet omløber som 100% volder besvær, hvorfor jeg valgte at betale 
 mig fra dét!
 > Afhængig af hvor langt den har kørt, så kommer du også til at skifte
 > lejerne i bagbroen - det er tid når bagvognen begynder at styre selv.
 > 
 Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
   Ukendt (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-10-09 23:01
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:4ae76c18$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > HKN skrev:
 >>
 >>
 > Færdige støddæmpere får hjulet til at hoppe ved høje kloakdækseler og
 > slaghuller og dét lyder ganske voldsomt!
 
 Når jeg presser på motorhjelmen og slipper, så stopper den efter den har
 været oppe igen... så umilbart viser denne test ikke at støddæmperne er
 færdige...
 Og jeg tog ved da den blev presset ned... samme bagpå der hoppede jeg på
 anhænger trækket...
 
 Men derfor kan de måske stadig være i stykker?
 
 JEg skal bare have bilen lavet sikker at køre i, for eftertiden kommer den
 kun til at køre små ture, så vil ikke ofre for mange penge, men tingene skal
 også være i orden.
 
 Skal synes til foråret...
 
 Desuden har den kørt 256kkm, og skal have skiftet tandrem ved 260, så der
 kommer jeg nok tilbage med det :)
 
 Kasper
 
 
 
 |  |  | 
  JBH (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  27-10-09 22:09
 | 
 |  | 
 
            "Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse 
 news:4ae7436d$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > Nu jeg har fået min nye bil trænger min gamle 405'er til en makeover...
 >
 > Jeg har dog et enkelt problem jeg ikke har overblikket over :(
 >
 > Når jeg kører over et bump larmer det fra højre forhjuls side...
 >
 > Jeg kan komme i tanker om disse issues:
 > -Bærekugle
 > -Ophæng til bærearm
 > -Støddæmper
 > -Top leje (hvis den har sådan et??, har kun kunne finde en konsol)
 >
 > Jeg tror ikke det er støddæmperen umilbart, den mærker også fin.
 > Umilbart har jeg mest tiltro til et bærekugle ophæng, men inden jeg 
 > skiller lortet af, er der sp nogle der har andre ideer?
 >
 Start med at checke bærekuglen. Kan du konstatere slør ved at vippe 
 bærearmen (med et ko-ben) ift. hjulophænget ?
 Et (godt) bud :  Tårnleje. (Sidder i toppen af  hjulophænget.) Nogle gange 
 (når det er godt rustent    kan man godt fornemme at styrtøjet ligesom går 
 sejgt eller har en tildens til ikke rette helt op ved ligeud kørsel.
 Et andet bud :  De  ophæng som krængningsstabilsatoren sidder fast i 
 karosseriet med. (Det er den stang som ender ud i de 2 "kødben". "Kødbenenes 
 gummi"  kan naturligvis også være i stykker, men så popper deres bøsninger 
 som regel ud.
 Et tredie bud : Som du selv nævner, Ophæng til bærearm. Trækker bilen skæv 
 når du acclererer kraftigt ?
 >
 > Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå 
 > sporing? evt noget med skydelærer?
 >
 Næh, ikke hvad jeg ved af. Jeg plejer at stille kontramøtrikken ca. som den 
 gamle og derefter spore bilen med en snor (checker at for og baghjulene er 
 parvis parallelle. )
 > Nogle der har skiftet træk aksel manchet og kan fortælle nemmest 
 > adskillelses vej?
 >
 Hvis du vil beholde bilen mere end 2 år, så køb IKKE en Tsvansen/Høyer 
 mancet. Gummiet rådner......Mekonomen plejer at have ok stumper.
 mvh
 JBH 
            
             |  |  | 
  Armand (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-10-09 23:05
 | 
 |  | Kasper skrev:
 >
 >
 > Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
 > sporing? evt noget med skydelærer?
 >
 P.g.a. tidsmangel fik jeg engang skiftet styrekugler á nogle dage mellem
 hver kugle. Jeg forsøgte at tage et mål til at genjustere efter, hvilket
 kiksede en smule, derved at jeg øjeblikkelig erfarede at rattet
 efterfølgende stod lidt til den ene side når der kørtes ligeud.
 Derfor "fiskede" jeg mig gennem et par justeringer til en indstilling
 der fik rattet til at stå normalt når man kørte ligeud inden(!) jeg gik
 igang med styrekuglen i den anden side (som forøvrigt, ved en ren
 tilfældighed, ikke medførte behov for efterjustering)!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-10-09 23:10
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:4ae76e5d$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Kasper skrev:
 >>
 >>
 >> Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at undgå
 >> sporing? evt noget med skydelærer?
 >>
 > P.g.a. tidsmangel fik jeg engang skiftet styrekugler á nogle dage mellem
 > hver kugle. Jeg forsøgte at tage et mål til at genjustere efter, hvilket
 > kiksede en smule, derved at jeg øjeblikkelig erfarede at rattet
 > efterfølgende stod lidt til den ene side når der kørtes ligeud.
 > Derfor "fiskede" jeg mig gennem et par justeringer til en indstilling der
 > fik rattet til at stå normalt når man kørte ligeud inden(!) jeg gik igang
 > med styrekuglen i den anden side (som forøvrigt, ved en ren tilfældighed,
 > ikke medførte behov for efterjustering)!
 
 umilbart skal jeg kun have skiftet i den ene side, kuglen fejler egentlig
 intet, river i den engang i mellem, men gummiet er mørnet, og syns manden
 bliver nok lidt brokken til foråret hvis jeg ikke har fået den skiftet fra
 sidste syn...
 
 Kasper
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  28-10-09 00:01
 | 
 |  | Kasper skrev:
 >
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 > news:4ae76e5d$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Kasper skrev:
 >>>
 >>>
 >>> Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at
 >>> undgå sporing? evt noget med skydelærer?
 >>>
 >> P.g.a. tidsmangel fik jeg engang skiftet styrekugler á nogle dage
 >> mellem hver kugle. ...... .................... erfarede
 >> at rattet efterfølgende stod lidt til den ene side når der kørtes ligeud.
 >> Derfor "fiskede" jeg mig gennem et par justeringer til en indstilling
 >> der fik rattet til at stå normalt når man kørte ligeud inden...
 >
 > umilbart skal jeg kun have skiftet i den ene side,
 >
 Grunden til at jeg vovede at gøre det i to omgange var at det egentlig
 var den først-udskiftede der var færdig, men at den anden blev skiftet
 for princippets skyld og derfor nok klarede et par dage mere.
 
 Skifter du kun den ene synes jeg at du skal forsøge at måle/ramme rigtig
 og efterfølgende justere i.h.t. rattets position ved ligeudkørsel.
 Bilen kommer ikke til at trække til den ene side, derved at hjulene selv
 retter sig til så begge spidser det samme (hvilket er hvad man kan se
 ved rattets ændrede position) så det er ikke kritisk hvis man rammer
 skævt i første omgang. Endvidere er juster gevindet jo friskt efter
 udskiftningen og forøvrigt relativt let at nå til udefra ved fuldt
 styreudslag, så efterjustering er ganske enkel at udføre!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Frank Leegaard (27-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frank Leegaard
 | 
 Dato :  27-10-09 23:13
 | 
 |  | Armand wrote:
 > Kasper skrev:
 >>
 >>
 >> Jeg skal også have skiftet en styrekugle, er der nogle fif til at
 >> undgå sporing? evt noget med skydelærer?
 >>
 > P.g.a. tidsmangel fik jeg engang skiftet styrekugler á nogle dage
 > mellem hver kugle. Jeg forsøgte at tage et mål til at genjustere
 > efter, hvilket kiksede en smule, derved at jeg øjeblikkelig erfarede
 > at rattet efterfølgende stod lidt til den ene side når der kørtes
 > ligeud. Derfor "fiskede" jeg mig gennem et par justeringer til en
 > indstilling
 > der fik rattet til at stå normalt når man kørte ligeud inden(!) jeg
 > gik igang med styrekuglen i den anden side (som forøvrigt, ved en ren
 > tilfældighed, ikke medførte behov for efterjustering)!
 
 Tricket består i at købe samme (orignale?) styrekugle som den der sad der.
 Du tæller så gevindomgange du skruer den gamle ud.
 
 Got it?
 
 
 
 --
 /Frank
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leo Jensen (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leo Jensen
 | 
 Dato :  28-10-09 01:53
 | 
 |  | 
 
            On 27 Okt., 22:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 > HKN skrev:
 >
 > Færdige støddæmpere får hjulet til at hoppe ved høje kloakdækseler og
 > slaghuller og dét lyder ganske voldsomt!
 >
 > Faktisk burde man forny støddæmperne ved omkring 100.000km, især som
 > køber af en bil med dét km-tal, for når støddæmperne med tiden bliver
 > færdige er bilen ved at være på et stadie hvor dét kan synes som en
 > forholdsvis stor udgift!
 >
 > > Har haft et par 405'ere, og skiftet de nævnte dele; bærearme,
 > > styrekugler, og kødben - det hjalp på "klonk" lydene, Jeg har ikke
 > > haft problemer m sporing efterfølgende - men det kan være rent held..
 > > Kan ikke huske at der var nogen speciel måde mht manchetter - men de
 > > er også skiftet v et par lejligheder.
 >
 > Sjovt, For min 405'er nåede ellers at blive godt bedaget; men i
 > modsætning til 205'eren, der skulle have nye gummi-bøsninger til
 > krængnings-stabilisatoren mere end jævnligt, rørte jeg ikke noget af det
 > ved 405'eren. Udover en total overhaling før (faktisk efter!) sidste
 > syn, hvoriblandt forophænget også havde sine problemer, var det kun
 > hjullejerne der nåede at skulle skiftes af mig (og de sidder låst med en
 > fingevindet omløber som 100% volder besvær, hvorfor jeg valgte at betale
 > mig fra dét!
 >
 > > Afhængig af hvor langt den har kørt, så kommer du også til at skifte
 > > lejerne i bagbroen - det er tid når bagvognen begynder at styre selv.
 >
 > Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer    >
 > --
 > Armand.
 Kødbenene skal skiftes, det jeg godt sætte en patron god fedt på.
 Og lejer i bagbroen: Jeg har ikke lavet det selv, men jeg har da et
 par regninger på først at få skiftet lejer (lidt dyrt) og senere
 bagbro og lejer (meget dyrt). Jeg mener også at have set lejerne, jeg
 husker dem som meget mindre end dem der udfører samme opgave i min
 2CV.
 Den 405'er var min suverænt dyreste bil at køre i nogensinde. 10 km/l,
 reparationer for omkring 0.50 kr kr pr km ( x 120.000 km ...) + en god
 stor afskrivning, tæt på 1 kr/km. Men ellers en dejlig bil...
   Leo
            
             |  |  | 
  Armand (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  28-10-09 14:32
 | 
 |  | 
 
            Leo Jensen skrev:
 > On 27 Okt., 22:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >> 
 >> Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer    >>
 > 
 > Og lejer i bagbroen: Jeg har ikke lavet det selv, men jeg har da et
 > par regninger på først at få skiftet lejer (lidt dyrt) og senere
 > bagbro og lejer (meget dyrt). Jeg mener også at have set lejerne, jeg
 > husker dem som meget mindre end dem der udfører samme opgave i min
 > 2CV.
 > 
 OK.
 Jeg har det kun fra min bekendte, dækmanden, der sporede min 405'er kort 
 efter at jeg havde købt den (i håb om at rattet ville blive lidt mindre 
 tungt): Han nævnte at jeg skulle holde øje med baghjulenes sporing, 
 fordi det ville være bedre at sælge ved de første tegn på slitage end at 
 bruge de penge monteringen af en ny bro ville koste, eftersom at der 
 ikke fandtes originale reparationssæt.
 Senere erfarede jeg at en kollega havde gjort det til en god forretning 
 at fremstille og skifte netop dé lejer, hvilket jeg tager som 
 bekræftigelse på at det ikke var tilgængelig reservedel. Han forklarede 
 endvidere at problemet mest af alt lå i manglende smøring!
 Manglende smøring af alskens lejringer på især undervognen, er jo et 
 generelt problem på moderne biler: Motorjournalister hyler op hvis de 
 ser den mindste smørenippel, hvorimod man ikke har nogen krystalkugle at 
 vurdere nedslidning v.h.a. og derfor ikke kommenterer dén side. Derfor 
 han man, hvad undervognen angår, udskiftnings-omkostninger istedet for 
 vedligeholdelses-ditto :-|
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Ukendt (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  28-10-09 17:35
 | 
 |  | 
 Kødbenene skal skiftes, det jeg godt sætte en patron god fedt på.
 
 Og lejer i bagbroen: Jeg har ikke lavet det selv, men jeg har da et
 par regninger på først at få skiftet lejer (lidt dyrt) og senere
 bagbro og lejer (meget dyrt). Jeg mener også at have set lejerne, jeg
 husker dem som meget mindre end dem der udfører samme opgave i min
 2CV.
 Den 405'er var min suverænt dyreste bil at køre i nogensinde. 10 km/l,
 reparationer for omkring 0.50 kr kr pr km ( x 120.000 km ...) + en god
 stor afskrivning, tæt på 1 kr/km. Men ellers en dejlig bil...
 
 
 Indtil videre har jeg ikke lagt mærke til noget med bagbroen endnu...
 
 Formoder din har været med kaburator så, for vores køre fast 12.5km/l eller
 lidt bedre.
 
 Desuden har der 7-9-13 ikke været ret meget andet på den på 90.000km, så
 egentlig meget økonomisk...
 
 Kasper
 
 
 
 |  |  | 
  HKN (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  28-10-09 02:40
 | 
 |  | 
 
            > Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer    >
 > --
 > Armand.
 Korrekt - der er ikke tale om et decideret "leje"
 Der hvor svingarmen sidder fast på bagbroen, kan der opstå slid, som
 gør at bagvognen begynder at leve sit eget liv. Problemet skyldes at
 den smøring der er fra fabrikkens side bliver skyllet væk, og at der
 derfor bliver slør imellem bagbro og svingarmen. Visse firmaer har
 specialiseret i at renovere disse bagbroer, og samtidig udstyre dem
 med smørenipler, således at man kan komme til med en fedtsprøjte med
 jævne mellemrum. Har hørt at Mekonomen gør det - jeg købte en
 renoveret bagbro fra et firma i Viborg såvidt jeg husker.
 -Henrik
            
             |  |  | 
  JBH (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  28-10-09 20:48
 | 
 |  | 
 "HKN" <henrikndk@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:d806de9b-9953-4e2f-ba74-6af1a6c7b5bd@a31g2000yqn.googlegroups.com...
 > Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer    >
 > --
 > Armand.
 Korrekt - der er ikke tale om et decideret "leje"
 HVAD er det for noget vås...  Originalt sidder der 2 nålelejer og en 
 simmerring i hver svingarm. Og lejer samt pakdåse KAN  købes som 
 reservedele.
 Der hvor svingarmen sidder fast på bagbroen, kan der opstå slid, som
 gør at bagvognen begynder at leve sit eget liv. Problemet skyldes at
 den smøring der er fra fabrikkens side bliver skyllet væk, og at der
 derfor bliver slør imellem bagbro og svingarmen. Visse firmaer har
 specialiseret i at renovere disse bagbroer, og samtidig udstyre dem
 med smørenipler, således at man kan komme til med en fedtsprøjte med
 jævne mellemrum. Har hørt at Mekonomen gør det - jeg købte en
 renoveret bagbro fra et firma i Viborg såvidt jeg husker.
 Nogen har gjort det til en god forretning at tryne folk ved at erstatte 
 disse lejer med messingbøsninger og et par smørenipler (som de anbefaler man 
 smører 4 gaange om året !!)   MEN uanset man smører eller ej, er det det 
 værste klyt og det dur bare ikke i længden. Det er absolut kun en nødløsning 
 som kan bruges hvis lejefladerne på bagbroen er skadet og originale lejer 
 ikke kan bruges.
 Min teori om hvorfor de originale lejer går i stykker, er at zimmerringen 
 bliver utæt og der trænger vand ind i lejerne og torsionsophænget, hvor 
 hjulophængene også vandrer en smule sideværts gør nok ikke problemet mindre.
 mvh
 JBH
 (Som har renoveret 2 bagbroer på 405'ere) 
            
             |  |  | 
  N/A (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  28-10-09 14:32
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
  N/A (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  28-10-09 14:32
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
  Leo Jensen (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leo Jensen
 | 
 Dato :  28-10-09 08:02
 | 
 |  | 
 
            On 28 Okt., 14:32, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 > Leo Jensen skrev:> On 27 Okt., 22:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
 >
 > >> Der er ikke nogen lejer at skifte i de bagbroer    >
 > > Og lejer i bagbroen: Jeg har ikke lavet det selv, men jeg har da et
 > > par regninger på først at få skiftet lejer (lidt dyrt) og senere
 > > bagbro og lejer (meget dyrt). Jeg mener også at have set lejerne, jeg
 > > husker dem som meget mindre end dem der udfører samme opgave i min
 > > 2CV.
 >
 > OK.
 > Jeg har det kun fra min bekendte, dækmanden, der sporede min 405'er kort
 > efter at jeg havde købt den (i håb om at rattet ville blive lidt mindre
 > tungt): Han nævnte at jeg skulle holde øje med baghjulenes sporing,
 > fordi det ville være bedre at sælge ved de første tegn på slitage end at
 > bruge de penge monteringen af en ny bro ville koste, eftersom at der
 > ikke fandtes originale reparationssæt.
 > Senere erfarede jeg at en kollega havde gjort det til en god forretning
 > at fremstille og skifte netop dé lejer, hvilket jeg tager som
 > bekræftigelse på at det ikke var tilgængelig reservedel. Han forklarede
 > endvidere at problemet mest af alt lå i manglende smøring!
 >
 > Manglende smøring af alskens lejringer på især undervognen, er jo et
 > generelt problem på moderne biler: Motorjournalister hyler op hvis de
 > ser den mindste smørenippel, hvorimod man ikke har nogen krystalkugle at
 > vurdere nedslidning v.h.a. og derfor ikke kommenterer dén side. Derfor
 > han man, hvad undervognen angår, udskiftnings-omkostninger istedet for
 > vedligeholdelses-ditto :-|
 >
 > --
 > Armand.
 Jeg fik det lavet første gang på et autoriseret Peugeot-værksted, og
 de skiftede hverken bagbro eller svingarme. Til gengæld holdt det så
 heller ikke mere end 40-50.000 km. Timerne var sikkert dyre nok
 alligevel. Tegnene på slid var på min bil klonklyde samt synligt
 negativ camber. Både første og anden gang...
 Leo
            
             |  |  | 
  HKN (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  28-10-09 09:09
 | 
 |  | > Jeg fik det lavet første gang på et autoriseret Peugeot-værksted, og
 > de skiftede hverken bagbro eller svingarme. Til gengæld holdt det så
 > heller ikke mere end 40-50.000 km. Timerne var sikkert dyre nok
 > alligevel. Tegnene på slid var på min bil klonklyde samt synligt
 > negativ camber. Både første og anden gang...
 
 Min ene 405'er havde kørt ca. 180K da jeg skiftede bagbroen med de
 nævnte symptomer (især den negative camber vinkel var tydelig), og da
 den havde gået 350K var der ikke det mindste tegn på slid i bagbroen.
 Det skal siges at det var en St Car, som jeg brugte i mit firma og som
 ofte var relativt tungt læsset, så jeg er ret sikker på at den ved
 regelmæssige smøring gennem smøreniplerne gjorde sit.
 
 Mener at jeg betalte omkring 4500,- for en renoveret ombytter.
 
 -Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  HKN (28-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  28-10-09 14:34
 | 
 |  | > Min teori om hvorfor de originale lejer går i stykker, er at zimmerringen
 > bliver utæt og der trænger vand ind i lejerne og torsionsophænget, hvor
 > hjulophængene også vandrer en smule sideværts gør nok ikke problemet mindre.
 >
 > mvh
 > JBH
 > (Som har renoveret 2 bagbroer på 405'ere)
 
 Godt så - i min sad der IKKE nogen nålelejer, men de omtalte
 messingbøsninger.
 
 Mvh
 Henrik
 
 
 |  |  | 
  Leo Jensen (29-10-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leo Jensen
 | 
 Dato :  29-10-09 01:47
 | 
 |  | On 28 Okt., 17:35, "Kasper" <Tjae> wrote:
 > Kødbenene skal skiftes, det jeg godt sætte en patron god fedt på.
 >
 > Og lejer i bagbroen: Jeg har ikke lavet det selv, men jeg har da et
 > par regninger på først at få skiftet lejer (lidt dyrt) og senere
 > bagbro og lejer (meget dyrt). Jeg mener også at have set lejerne, jeg
 > husker dem som meget mindre end dem der udfører samme opgave i min
 > 2CV.
 > Den 405'er var min suverænt dyreste bil at køre i nogensinde. 10 km/l,
 > reparationer for omkring 0.50 kr kr pr km ( x 120.000 km ...) + en god
 > stor afskrivning, tæt på 1 kr/km. Men ellers en dejlig bil...
 >
 > Indtil videre har jeg ikke lagt mærke til noget med bagbroen endnu...
 >
 > Formoder din har været med kaburator så, for vores køre fast 12.5km/l eller
 > lidt bedre.
 >
 > Desuden har der 7-9-13 ikke været ret meget andet på den på 90.000km, så
 > egentlig meget økonomisk...
 
 1.9 GTX 1992 Stc. Med kat og indsprøjtning
 
 
 |  |  | 
 |  |