Time capsule backup og datalager
Fra : Henrik Enslev

Dato : 28-10-09 20:39

Hej

Jeg vil gerne bruge mit nyindkøbte timecapsule 2T til to ting:

Backup / timemachine til min MBP

Datalager af ting som ikke kan være på HD på MBP.

Derfor tænker jeg at partitionere den til 2 x 1T, og lade den ene være
til Backup og den anden til datalager (video og billeder).

Kan man det? Eller andre gode forslag?

På forhånd tak.

Vh Henrik

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-09 21:07

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
>
> Derfor tænker jeg at partitionere den til 2 x 1T, og lade den ene være
> til Backup og den anden til datalager (video og billeder).

nej, det du kan gøre er at lave et diskimage på x antal GB og gemme det
image på din timecapsule ... men jeg vil synes det er klodset måde at
gøre det på.

Alternativt kan du smide en USB disk på din TC, så får du 2 seperate
diske ..

/thomas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 28-10-09 21:47

> [...]
> gøre det på.
>
> Alternativt kan du smide en USB disk på din TC, så får du 2 seperate

Hej Thomas

Tak for input. For lige at være helt sikker på at jeg forstår dit
forslag: Indkøbe en ekstra HD og skille timecapsule ad og montere den
anden disk midlertidigt? Der er vel ikke plads til to fysiske HD indeni
den?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-09 21:55

> [...]
> forslag: Indkøbe en ekstra HD og skille timecapsule ad og montere den
> anden disk midlertidigt? Der er vel ikke plads til to fysiske HD indeni

nej nej .. køb en USB disk og sæt til .. så har du to diske ...

Du kan nok også pille disken ud af TC'en og formaterere den i en mac og
sætte den tilbage igen .. men så ryger garantien ...

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-10-09 06:45

> [...]

> Backup / timemachine til min MBP
>
> Datalager af ting som ikke kan være på HD på MBP.

Mig bekendt kan du bare lave en mappe i roden af din Time Machine disk
og så lægge dine ekstra ting der. Time Machine roder kun i sit eget
hieraki.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-10-09 09:02

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Mig bekendt kan du bare lave en mappe i roden af din Time Machine disk
> og så lægge dine ekstra ting der. Time Machine roder kun i sit eget
> hieraki.

Men på den måde forhindrer han jo ikke at TM lige så stille fylder
disken op. Uden at være sikker, tror jeg dog at man kan begrænse
størrelsen vha. hdiutil - jeg ved det dog ikke.

Mvh Jonas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-10-09 22:33

> Men på den måde forhindrer han jo ikke at TM lige så stille fylder
> disken op. Uden at være sikker, tror jeg dog at man kan begrænse
> størrelsen vha. hdiutil - jeg ved det dog ikke.

Jeg synes, jeg har hørt lidt forskellige råd vedr. Time Machine og
patitionering/brug af TM disk til andre ting.

Kan TM ikke "forstå" partitionering?
Kan det give problemer med 2 partitioneringer og f.eks. iTunes arkiv på den
ene og TM på den anden?

Er flg. metode god eller dårlig?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 22:59

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan TM ikke "forstå" partitionering?
> Kan det give problemer med 2 partitioneringer og f.eks. iTunes arkiv på den

TimeMachine er gladest hvis den får en hel disk at råde over. Hvis du
begynder at smide ting uafhængigt af TimeMachine kan du risikere at den
på et tidspunkt løber så meget tør for plads at den begynder at brokke
sig.

/thomas

Fra : Jon

Dato : 29-10-09 23:25

> [...]
> begynder at smide ting uafhængigt af TimeMachine kan du risikere at den
> på et tidspunkt løber så meget tør for plads at den begynder at brokke

Jeg har TM på en partisjonert disk. Så langt absolutt ingen problemer,
men TM-volumet har aldri vært 100% fylt opp.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 23:32

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Jeg har TM på en partisjonert disk. Så langt absolutt ingen problemer,
> men TM-volumet har aldri vært 100% fylt opp.

Læs lige hvad jeg svarer på .. med disk mener jeg partition eller volume
... og spørgsmålet lød på om det var en god eller dårlig idé at have
andre data liggende på en timemachine disk ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 30-10-09 10:42

> Læs lige hvad jeg svarer på ..

Det syntes jeg faktisk var nokså uklart ut fra tråden. Det var snakk om
partisjoner og om disker, delt og dedikert. Derfor presiserte jeg at min
erfaring var med en partisjonert disk, med dedikert partisjon til TM.

> med disk mener jeg partition eller volume

Godt, da er vi enige.

> .. og spørgsmålet lød på om det var en god eller dårlig idé at have
> andre data liggende på en timemachine disk ...

Det siste egne spørsmål fra Mike før du svarte var:
"Kan TM ikke "forstå" partitionering?"
Det er vi da enige om at den kan.

Så kommer der en henvisning til en metode, med spørsmål om den er god
eller dårlig. Den er flere sitatnivåer dypere. Dersom det er den du
henviser til, så er vi like enige om at det den beskriver (TM blandet
med andre data på samme volum (disk el partisjon)) er en dårlig idé.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-10-09 23:44

> Hvis du
> begynder at smide ting uafhængigt af TimeMachine kan du risikere at den
> på et tidspunkt løber så meget tør for plads at den begynder at brokke
> sig.

Tak for svar, men dit sprog er meget upræcist i betragtning af at det er
EDB.
Hvad betyder smide ting?
Hvad betyder brokke sig?

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 29-10-09 23:47

> Tak for svar, men dit sprog er meget upræcist i betragtning af at det er
> EDB.
> Hvad betyder smide ting?
> Hvad betyder brokke sig?
>
> - Mikael

Glemte en smiley eller to:

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-10-09 23:51

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Tak for svar, men dit sprog er meget upræcist i betragtning af at det er
> EDB.
> Hvad betyder smide ting?
> Hvad betyder brokke sig?
>
> - Mikael

Nok noget i retning af:
TimeCapsule er beregnet til at fungere sammen med Time Machine (TM).
Hvis du begynder at fylde disken med alt muligt, ikke relevant, data
risikerer du at din TM-backup går i stykker.
Personligt synes jeg også at det er en uskik at have backup blandet
sammen med "almindelig" data. Hvis man har behov for at bruge sin TC
som NAS, så smid en ekstra disk på.

/Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 23:54

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Nok noget i retning af:
> TimeCapsule er beregnet til at fungere sammen med Time Machine (TM).
> Hvis du begynder at fylde disken med alt muligt, ikke relevant, data
> risikerer du at din TM-backup går i stykker.

nej .. nok ikke "i stykker" ... en eller begge af følgende ting sker:

1: der er ikke nok plads til at have mere end én eller få kopier bagud i
tiden (hele fidusen i TimeMachine er at du har backup et par uger eller
mdr bagud i tiden)

2: den tror at der ikke er plads nok til en fuld backup og stopper med
at køre backupen.

> Personligt synes jeg også at det er en uskik at have backup blandet
> sammen med "almindelig" data. Hvis man har behov for at bruge sin TC
> som NAS, så smid en ekstra disk på.

korrekt .. det glemte jeg helt at sige ... nemlig at der ikke kan tages
backup af de ting der ligger på din Time Machine disk, ikke hvis det er
en TC, og heller ikke hvis det er en alm. disk sat direkte til mac'en.

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-10-09 08:53

> [...]
> mdr bagud i tiden)
>
> 2: den tror at der ikke er plads nok til en fuld backup og stopper med

Kan du forklare hvordan det ikke vil ske hvis man partitionerer den
samme disk?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-10-09 09:56

> [...]
> backup af de ting der ligger på din Time Machine disk, ikke hvis det er
> en TC, og heller ikke hvis det er en alm. disk sat direkte til mac'en.

Tak for svar.

Jeg bruger selv altid dedikerede diske til BU.

Når jeg spørger så dumt, er det fordi min nabo har en Mini på 60 GB. Han har
så købt en ekstern disk på 1 TB til at have sin iTunes musik på. For nylig
har han købt Snow Leopard og vil gerne nyde sikkerheden og enkelheden, der
ligger i at TM sørger for BU helt automatisk.
Derfor er hans 1 TB eksterne disk partitioneret i 2. På den ene er der
iTunes, på den anden TM.

Han er klar over at iTunes musikken IKKE bliver backuppet.

Planen er at se hvordan det går. Pt. Er der brugt knap 40 GB på Miniens 60
GB disk, og iTunes fylder 12 GB. Så der er god plads på 1TB disken.

For almindelige mennesker vil det da være rart ikke at skulle have mere end
1 ekstern disk.

Min plan B går ud på at skifte hans interne Mini disk til en større på et
tidspunkt, hvis det ikke duer med partitionering.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 23:52

> Tak for svar, men dit sprog er meget upræcist i betragtning af at det er
> EDB.
> Hvad betyder smide ting?

Hvis du uden om Time Machine placerer filer på disken ...

> Hvad betyder brokke sig?

At den ikke korrekt kan beregne og frigive tilstrækelig plads til at
køre din Time Machine backup ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-10-09 09:45

> Hvis du uden om Time Machine placerer filer på disken ...

Er der forskel på om det er på samme fysiske disk eller på forskellige
partitioner på denne?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-09 11:22

> Er der forskel på om det er på samme fysiske disk eller på forskellige
> partitioner på denne?

Partitioner er for TimeMachine det samme som selvstændige diske ..

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-10-09 11:41

> Partitioner er for TimeMachine det samme som selvstændige diske ..

Det lyder rimeligt og fornuftigt.

- Mikael

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-09 14:26

> [...]

> Derfor tænker jeg at partitionere den til 2 x 1T, og lade den ene være
> til Backup og den anden til datalager (video og billeder).

Eks.: Jeg har en ekstern USB harddisk, som jeg længe har brugt til
back-up.

Jeg har - efter Mac OS X, 10.5.x - bedt TimeMachine sørge for at bo på
den disk.

Det gør den fint.

Derudover har jeg en masse andre ting i roden på samme disk.

Instil nu er der intet, der har beklaget sig, og jeg har endog genskabt
en TM-back-up til en anden harddisk, uden at diverse andre data på
USB-dimsen blev berørt, så min umiddelbare vurdering er, at man kan
bruge sin eksterne harddisk til hvadsomhelst.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-09 14:39

> [...]
> USB-dimsen blev berørt, så min umiddelbare vurdering er, at man kan
> bruge sin eksterne harddisk til hvadsomhelst.

læg mærke til at jeg ikke skriver at det ikke godt kan fungere ... "best
practice" er bare at lade TM disken passe sig selv ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-09 14:51

> læg mærke til at jeg ikke skriver at det ikke godt kan fungere ... "best
> practice" er bare at lade TM disken passe sig selv ..
>
> /thomas

Enig

M.