Partitioner en Iomega USB drev til brug me~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-10-09 16:18

Hej

Jeg vil opdele et Iomega 500GB ekstern USB drev i 2 partitioner. Den
ene partition skal bruges til data-/backup lager for en Macbook med
pt OS X 10.5.8 og den anden partition til data-/backup lager for en
Powerbook med pt OS X 10.4.11.

Drevet skal ikke være bootbart (det er ikke nødvendigt at vælge
GUID).

Jeg har læst mig til her, at der kan være forskelle mellem Tiger og
Leopard i de tilfælde:

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/partitioning_tiger.html

Det simpleste vil tilsyneladende være, at formattere begge
partitioner som Mac OS Extended (No Journaling). Men jeg skal ikke
bruge disken til Mac OS 9. Det ser ud som det kunne være grunden til
at vælge 'No Journaling'. Er det korrekt?

Og vil det i givet fald så ikke være en fordel i situationen som
beskrevet ovenfor, at vælge 'Journaled' (til begge partitioner) idet
det skulle give en sikkerhed mod datatab hvis drevet afbrydes på
grund af strømsvigt mm. Vil det i så fald (Journaled) stadig kunne
fungere som data-/backup lager med både Tiger og Leopard?

Bør jeg benytte Disk Utility i Leopard, eller er det bedst ud fra et
compatabiliteshensyn at benytte DU i Tiger? Eller er det lige
gyldigt? I sidst tilfælde vil jeg nok fortrække DU i Leopard.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-09 16:25

> [...]
> compatabiliteshensyn at benytte DU i Tiger? Eller er det lige
> gyldigt? I sidst tilfælde vil jeg nok fortrække DU i Leopard.

10.4.11 kan godt læse GUID diske, så partitioner disken fra Disk Utility
under 10.5 med HFS+ Journaled som filsystem

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-09 17:43

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> compatabiliteshensyn at benytte DU i Tiger? Eller er det lige
> gyldigt? I sidst tilfælde vil jeg nok fortrække DU i Leopard.

Det er fuldstændig ligegyldigt, hvilken ver. af Diskutility, du bruger.

Mht. formattering, så vil jeg i dit tilfælde nøjes med én enkelt stor
partition formatteret med Apple Partition Map (APM), og det er
ligegyldigt, om det er med eller uden journalisering sålænge, du vælger
HFS+. - Faktisk kan en OS 9.2.x maskine godt læse og skrive til en disk,
der er formatteret med 'HFS+(Journalized)'. - Det har jeg gjort
adskillige gange med min Beige G3 med 9.2.2 og en ekstern FW disk....

Til Backup kan du så fx. bruge LaCie Silverkeeper og istedet for at
lagre data på partitioner, kan du lave såkaldte 'sparse images', der
selv vokser i str. i forhold til den datamængde, der skal lagres. Du
bestemmer også selv fuldstændig, hvad disse images skal hedde. - Jeg
bruger fx. den metode til at lave backup af min Windows disk. Jeg har
kaldt backup-image filen for 'Windows XP Backup'. Silverkeeper vi så
gøre det, at den tilføjer et 'SK_' foran navnet, - så du kan fx. kalde
den ene for 'Tiger Backup' - bliver så til 'SK_Tiger Backup', den anden
for Leopard Backup - lig med 'SK_Leopard Backup'. - Eller du kan ganske
enkelt give image filerne samme navn som computerne, så hvis din MBP
hedder 'AxelH', vil det så blive til 'SK_AxelH' osv...

Silverkeeper kan lave bootable backups, men her er den ikke særlig god.
Ofte glemmer den en del af de ret væsentlige usynlige filer på en HD,
men til data, mapper, filer, billeder, musik osv., er den ret genial.

Når en opdatering af en bestående backup sættes igang, vælger man blot
modtager filen, SK åbner så selv denne, og så vælger man den åbnede
diskimage's navn. Man får så en meddelelse om, at der muligvis ikke er
plads nok på modtageren, men den skal man bare ignorere og så starte
selve backupen. Den kan også lave 'scheduled backup', men ikke til en
image fil, - hvis man vil bruge det, skal du partitionere i to dele...

Seneste ver. 2.0.2 af Silverkeeper er opdateret til OS X 10.6. - Jeg har
ikke selv prøvet på snekatten, men den er blevet klart bedre på både
10.4.x og 10.5.x efter den opdatering. Silverkeeper er gratis.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10661874

Når SK så er færdig, lukker den selv image filerne, når den afsluttes.
Og på disken ligger der kun to store image filer...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-10-09 22:45

Axel Hammerschmidt:

> [...]
> Macbook med pt OS X 10.5.8 og den anden partition til data-/backup
> lager for en Powerbook med pt OS X 10.4.11.

Mange tak for feedback.

Jeg valgte uden journalisering, idet jeg regner med der bliver mer'
HDD plads på disken til data/backup.

Jeg hente osse min gratis EMC Retrosuspect Express for Macintosh v6.1
der følger med Iomega drevet. Men så opdagede jeg det var en PPC
udgave - duh! Men det kan måske bruges med 10.4.11 på Powerbooken?

Kan jeg bruge Time Machine i 10.5.8 på Macbooken til stand-alone
backup? Altså, hvor man på et tidspunkt selv vælger at ta' backup.
Det er ikke så smart at ha' sådan en ap kørende som baggrundsjob på
en bærbar. Det tapper batteriet.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-09 22:49

> Axel Hammerschmidt:

> Mange tak for feedback.
>
> Jeg valgte uden journalisering, idet jeg regner med der bliver mer'
> HDD plads på disken til data/backup.

eh .. nej .. ikke noget du mærker noget til ...

> Jeg hente osse min gratis EMC Retrosuspect Express for Macintosh v6.1
> der følger med Iomega drevet. Men så opdagede jeg det var en PPC
> udgave - duh! Men det kan måske bruges med 10.4.11 på Powerbooken?

Kig evt. på SuperDuper, Carbon Copy Cloner, SyncroniseX Plus! (eller
Pro)

nej

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-10-09 09:46

> nej

Du mener vel at det ikke tapper batteri? Man kan sagtens bruge Time
Machine uden at have disken tilsluttet hele tiden. Hvis man tilslutter
disken og der ikke er foretaget backup for nylig, så starter Time
Machine en backup efter nogle få sekunder.

Fra : Jon

Dato : 28-10-09 11:00

> [...]
> disken og der ikke er foretaget backup for nylig, så starter Time
> Machine en backup efter nogle få sekunder.

Selvsagt tapper TM batteri, men da særlig hvis du har en disk som tar
strøm fra USB (eller FW). Selve bakgrunnsprosessen tapper vel ikke noe
merkbart så lenge ikke selve backupen (og dermed disken) går. Det skulle
ikke spillle stor rolle om den går når ikke disk er tilsluttet.

Skaff deg f.eks. TimeMachineEditor (freeware) som lar deg bestemme at TM
går kun f.eks. en gang i døgnet. Eller kjør den manuelt når du
tilslutter disken. All backup er bedre enn ingen. Får du tatt bu. en
gang i døgnet eller gang i uken, så er det uendelig mye bedre enn
ingenting.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-09 11:35

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> tilslutter disken. All backup er bedre enn ingen. Får du tatt bu. en
> gang i døgnet eller gang i uken, så er det uendelig mye bedre enn

hele fidusen ved TimeMachine er at du helst ikke skal tænke over det ..
dvs. hvis du kan undgå det skal det bare køre uden at du gør noget andet
end det du normalt gør.

Hvis det er en bærbar og den måske er uden strøm tit så er en
TimeCapsule eller Airport Extreme incl. tilsluttet disk måske en bedre
løsning ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-09 11:32

> [...]
> disken og der ikke er foretaget backup for nylig, så starter Time
> Machine en backup efter nogle få sekunder.

korrekt .. det jeg siger nej til er at du ikke kan sætte time machine
til kun at køre når du siger til .. en "Manuel" funktion så at sige.

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-10-09 11:55

> korrekt .. det jeg siger nej til er at du ikke kan sætte time machine
> til kun at køre når du siger til .. en "Manuel" funktion så at sige.

Hvis man kun har disken tilsluttet når man vil tage backup, er det jo
det samme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-09 13:04

> Hvis man kun har disken tilsluttet når man vil tage backup, er det jo
> det samme.

personligt synes jeg det er noget bøvl ... du kommer til at glemme det

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-10-09 16:38

<snip>

> Hvis man kun har disken tilsluttet når man vil tage backup, er det jo
> det samme.

Det lyder den løsning jeg skal benytte. Iomegaen har ekstern
strømforsyning. Da jeg som en prøve satte USB stikket i min Macbook
første gang dukkede TM op og ville ta' backup. Så den metode vil jeg
arbejde videre med.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-09 05:19

> [...]
> backup? Altså, hvor man på et tidspunkt selv vælger at ta' backup.
> Det er ikke så smart at ha' sådan en ap kørende som baggrundsjob på

Når du er hjemme sidder såvel backup-harddisken som din strømforsyning
vel i din MacBook, og så tapper den ikke batteriet.

NÃ¥r du er ude tager du vel ikke din eksterne harddisk med alligevel ...
og så kører ™ slet ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-10-09 16:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> vel i din MacBook, og så tapper den ikke batteriet.
>
> Når du er ude tager du vel ikke din eksterne harddisk med alligevel ...

Lige nu sidder jeg og skriver der hvor man sidder alene

Det er fordelen ved trådløs. Faktisk bruger jeg for det meste min(e)
bærbar(e) på batteriet. Ellers ku' man som pensionist, lige så godt
nøjes med en stationær.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-09 17:19

> Lige nu sidder jeg og skriver der hvor man sidder alene

Åeh - der plejer jeg at læse avis eller bog ...

> Det er fordelen ved trådløs. Faktisk bruger jeg for det meste min(e)
> bærbar(e) på batteriet. Ellers ku' man som pensionist, lige så godt
> nøjes med en stationær.

Jeg bruger mest min laptop som stationær. Kun når jeg er til møde
fungerer den som laptop.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-09 05:03

> [...]
> backup? Altså, hvor man på et tidspunkt selv vælger at ta' backup.
> Det er ikke så smart at ha' sådan en ap kørende som baggrundsjob på

Som standard tager Time Machine ikke backup, når computeren kører på
batteri. Det skal man aktivt vælge til ved at sætte et hak i det dertil
indrettede felt. Normalt kører Time Machine altså kun, når den bærbare
er tilsluttet strømforsyningen, og det virker fint, skulle jeg hilse at
sige.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-09 05:19

> [...]
> ene partition skal bruges til data-/backup lager for en Macbook med
> pt OS X 10.5.8 og den anden partition til data-/backup lager for en

Brug to separate harddiske, en der fast bruges til MacBook og en der
fast bruges til din PB. Begge på 500 GB.

Backups kræver plads ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk