pommesfrites
Fra : smileymas

Dato : 25-10-09 19:08

Det burde ikke være en kunst at fritere nogle
kartofler. Og det lykkes også for det meste,
men I Indien er det ikke lykkedes. Er kartoflerne
for friske eller bare en forkert sort, jeg kan ikke
få dem sprøde. Vi har for kogt dem, vi har friteret
af 2 omgange, de er stadig lige slatne, Vi bruger vidst
senneps frø olie, det er vidst den billigste. Det er lidt
irreterende når man nu ellers syns det er lige til at lave
goe fritter. Nogen med en fornuftig forklaring. -max-

Fra : Grethe Hoff

Dato : 25-10-09 20:34

"smileymas" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> irreterende når man nu ellers syns det er lige til at lave
> goe fritter. Nogen med en fornuftig forklaring. -max-

Mitt bud er at oljen ikke blir varm nok. Bruker du en friture-gryte?
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : smileymas

Dato : 27-10-09 13:20

Grethe Hoff wrote:
> "smileymas" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Mitt bud er at oljen ikke blir varm nok. Bruker du en friture-gryte?

Nej vi har kun wok, ben der er godt knald på blusset.
-max-

Fra : Emil

Dato : 25-10-09 22:57

smileymas <smileymaxphoto@gmail.com> wrote:

> [...]
>irreterende når man nu ellers syns det er lige til at lave
>goe fritter. Nogen med en fornuftig forklaring. -max-

Jo, den er god nok:
<http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1193400.ece>

m.v.h. Emil

Fra : smileymas

Dato : 27-10-09 13:20

Emil wrote:

> Jo, den er god nok:
> <http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1193400.ece>
>

> m.v.h. Emil

Uha -max-

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-09 23:16

> [...]
> irreterende når man nu ellers syns det er lige til at lave
> goe fritter. Nogen med en fornuftig forklaring. -max-

Nu kan jeg slet ikke forstå hvorfor du rejser helt til Indien for at få
fritter. De bedste findes i London

Kan du frittere andet i din sennepsfrøolie ? Ellers skal du sikkert have
testet noget andet olie.
Prøv at se om du kan lave gode gammeldags råstegte kartofler i olien, kan du
det; kan du meget sikkert også frittere i olien

/karsten

Fra : Inge

Dato : 26-10-09 15:40

> Prøv at se om du kan lave gode gammeldags råstegte kartofler i olien, kan
> du det; kan du meget sikkert også frittere i olien
>
> /karsten

Hej
Hvad er forskellen på gammeldags råstegte kartofler og frittere i olien?
mvh
Inge

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-09 17:43

> Hej
> Hvad er forskellen på gammeldags råstegte kartofler og frittere i olien?
> mvh
> Inge

Jeg vil mene at pommes frites flyder i olien i en gryde, mens råstegte
kartofler laves i en pande og gerne i smør/margarine, men det er jo bare
mig.

/karsten

Fra : smileymas

Dato : 27-10-09 13:21

Karsten Madsen wrote:

> [...]
> Prøv at se om du kan lave gode gammeldags råstegte kartofler i olien, kan du
> det; kan du meget sikkert også frittere i olien

Du ved hvordan det er, man kan lige få lyst til en fritte -max-

Fra : N Dude

Dato : 27-10-09 15:30

> [...]
> irreterende når man nu ellers syns det er lige til at lave
> goe fritter. Nogen med en fornuftig forklaring. -max-

Kartofler til friture bør altid være af sorten Bintje så vidt jeg husker.
Det er der meget stor bred enighed om.

Find de indslag på nettet hvor de to "tosser" taler om friturekartofler:
www.dr.dk/price Jeg formoder man kan se gamle indslag, men jeg er ikke
sikker. Svjh har de lavet en god forklaring om pommes frites. Det er
indslaget hvor han bruger sin berømte fritøse.....

Sennepsolie er en SKODolie. Jeg fatter simpelthen ikke, at nogen overhovedet
køber den slags lort. Det er da et dybt besynderligt sted at spare, når man
gerne vil have lækker mad. Den har bl.a. et stort indhold af erucasyre og er
meget dårligt for både hjertet, kolesterol samt blodbanerne og sikkert osse
alt andet. Samtidig er den *ustabil* til dybstegning.

Dernæst er din gryde stor nok, er du sikker på at du ikke overfylder olien,
så den bliver for kold?! Det plejer at være den største frituresynd, folk
begår.

Brug kun en ORDENTLIG olie, og ikke ud fra prisen!

Det er "dyrt" at friturestege kartofler, fordi der er megameget stivelse og
vand i kartofler, så olien nedbrydes meget hurtigt. Otte ganges brug, og så
er det i reglen slut. Det er navnlig opvarmning og nedkøling som tager hårdt
på olien. Derfor det lille antal brug. Men det afhænger meget af det, man
steger og hvor tit. Brug evt den fritureolie, de har i føtex. Det gør jeg
selv hjemme, og den er faktisk ikke så dårlig, bare man passer på den. Det
er rapsolie forstærket med jordnøddeolie. Jordnøddeolie er rigtig god og
meget stabil til friture med høje grader. Og det der egentlig det, det hele
handler om. Olien skal kunne holde den rigtige temperatur, sådan at cellerne
i "obbjektet" får et chok og lukker sig sammen. På den måde trækker der ikke
olie ind i maden, f.eks. dej til svinekød eller forårsruller. Er olien for
kold, udslidt eller kan varmen ikke følge med, så vil olien trænge ind i det
man steger og det hele er ødelagt. I østen har kokken specielle
fedtabsorberende klude, og uanset hvad man bestiller så lægger kokken maden
på disse klude. Han kan således garantere, at der ikke er så meget som et
eneste sølle lille gram olie i maden - den ville i givet fald kunne ses på
kluden.

Olivenolie er i øvrigt uegnet til friture, fordi det kan ikke tale at blive
varmere end 160-175 grader, før det udskiller bitterstoffer. Husk også at
holde olien PINLIG ren! Hver eneste gang, den har været i brug, så skal man
filtrere alt det løse skidt fra. Hvis det får lov til at ligge og brænde i
olien, så bliver den nedbrudt i løbet af nul komma fem! Husk også, at evt
kager på kanter, varmelegemer osv er pinlig rene.

Og så lige den sidste formaning

INGEN carmembert i din friture. Osten ødelægger olien på rekordtid. Brug den
samme, lille gryde med olie til carmembert. Det gør jeg også. Heldigvis skal
den jo ikke være så stor, og skal man lave flere er de nemme at holde varme
i ovnen

Når du koger kartofler skal olien altid være 180 grader til første kogning.
Altid og HELE tiden. Ikke noget med at fylde gryden, så olien køles ned, så
der går en evig tid, før olien bliver varm igen. Sker det, så er den kolde
olie trængt ind i din mad, og så er det reelt at det bliver meget usundt.
Brug samme forhold som med pastavand, altså 1:10 Det betyder, at har du tre
hundrede gram kartofler, der skal koges, så skal der tre liter olie til for
at den kan holde temperaturen. Det er en god ting at have en fritøse med
termostat, så kan man se, om olien arbejder for hårdt. Jeg købte en i stil
med denne i Metro for fem år siden. Den tager 4 liter olie og kostede sølle
99,- + moms. Men en almindelig stor gryde og et komfur kan også bruges, der
skal man bare være meget obs på oliens temperatur. Den må ikke kommer over
225 for rapsolie! Invester gerne i denne:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91746 den er genial, jeg
har selv to af dem, og det ene ligger altid i køkkenet eller knivtasken.
Bare sørg for, at det er den med laserstråle. De billige med ultralyd er for
langsomme. De er også gode til ægte saucer, hvis man ikke kan mærke den
rigtige temperatur med fingrene.

Husk at kartoflerne (de udskårene) skal udvandes - dvs ligge 20-30 minutter
i koldt vand inden du koger dem. Lad dem hvile på et viskestykke i ca. 10-15
minutters tid, sådan at alt vand trækkes ud af dem. Pas på at de ikke
misfarver. På denne måde får du trukket det meste af stivelsen ud. Kog så
dine kartofler. Det er altid en god ide at forkoge, men det afhænger af
typen. Husk iøvrigt at lægge de kogte kartofler på et fedtsugende papir.

Man skelner bl.a. imellem:
Pommes de terre pont neuf (bare pommes frittes her i dk)
Pommes de terre gavrettes
Pommes de terre allumettes
Pommes de terre chips
Pommes de terre mirette

Og indtil flere andre....

Kogetide og fremgangsmåde kan du sikkert finde på google.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-10-09 17:20

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Kartofler til friture bør altid være af sorten Bintje så vidt jeg
> husker. Det er der meget stor bred enighed om.

Jeg kan ikke få Bintje nogen steder. Jeg kan til gengæld få Safari, og dén
sort giver de bedste frites, jeg nogen sinde har lavet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.