Grå stær operation
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-10-09 02:08

Jeg er opereret for grå stær. H-øje 2 mdr. siden. V-øje for en uge
siden. Lægen siger at alt er OK, og jeg ser fantastisk godt, men men,
når jeg står op om morgenen føles det som jeg har pillet løg hele
natten, tårerne løber ned ad kinden når jeg forsøger at se txt tv
eller se på computeren. Der går 2-3 timer før det aftager så megey at
jeg kan læse. Tager jeg en middagssøvn, er problemet der igen, men kun
en times tid. Lægen ved ikke hvad det er.
Har nogen prøvet det, og ved lidt om hvad det kan være, og hvor lang
tid jeg skal døje med det ?
mvh Ebbe
NB: Jeg er meget følsom for lys, må bruge solbriller når jeg går ud

Fra : Morten

Dato : 26-10-09 12:52

> NB: Jeg er meget følsom for lys, må bruge solbriller når jeg går ud

Langt de fleste der er opereret i øjet vil være meget lysfølsomme i tiden
lige efter.

Nok kan de to operationer ikke sammenlignes, men efter min laser-operation
gik der vel 2 måneder før lysfølsomheden var nede på nogenlunde niveau. Den
første måned klart den værste. Den sidste rest af øget lysfølsomhed tog vel
et sted mellem 6-9 måneder.

Mvh
Morten

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-10-09 14:32

On Mon, 26 Oct 2009 12:51:30 +0100, "Morten" <tilt_uz468@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>første måned klart den værste. Den sidste rest af øget lysfølsomhed tog vel

Mange tak for dit svar, det trøster mig en hel del, jeg skal altså
blot være tålmodig. OK, det skal jeg nok klare, når bare der er lys
forude.
mvh Ebbe

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-10-09 22:37

Ebbe Hansen skrev:
> [...]
> tid jeg skal døje med det ?
> mvh Ebbe
> NB: Jeg er meget følsom for lys, må bruge solbriller når jeg går ud

Bruger du Tobradex eller andre øjendråber?

Lysfølsomhed er som en anden beskriver uhyre almindeligt ved alle former
for indgreb i øjet. Men overfølsomhed overfor konserveringsmidler (som
f.eks. benzalkoniumklorid) er også en mulighed hvis du drypper øjnene.
Almindeligvis skal man dryppe øjne 3-4 uger efter en grå stær operation.

Hilsen Jesper

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-10-09 11:43

On Tue, 27 Oct 2009 22:36:31 +0100, Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk>
wrote:
be

klip

> [...]
>f.eks. benzalkoniumklorid) er også en mulighed hvis du drypper øjnene.
>Almindeligvis skal man dryppe øjne 3-4 uger efter en grå stær operation.

Hej Jesper,
Mange tak for svar.
Ja jeg bruger Tobradex, og har en uge tilbage med at dryppe, der er
ikke noget at se i øjet, og det er ikke særlig ømt. Talte lige med
lægen igen, han mener også at det kan være overfølsomhed for lys, og
måske også at det bedres med briller der passer, til den tid.
Jeg er nok en smule nervøs, øjne er noget følsomt noget, og synet
noget man ikke gerne vil miste.
mvh Ebbe