MS Windows
briani 27239
Win7 ovenpå gammel Vista?
Fra : Per

Dato : 26-10-09 10:53

Hej NG !

ER det korrekt forstået, at hvis man smider en Win7 oven på en Vista, så
forsvinder intet ?

Altså at alle programmer fortsat vil være der samt alt data = stort set alt
fortsat vil virke?

Jeg forstår det sådan at det bare er en "skal", der ligges over, når det
drejer sig om Vista.

Til gængæld forsvinder alt fra en XP forstår jeg ?

mvh. Per

Fra : Jens Jensen

Dato : 26-10-09 15:20

Per skrev, Den 26-10-2009 10:52:
> ER det korrekt forstået, at hvis man smider en Win7 oven på en Vista, så
> forsvinder intet ?
>
> Altså at alle programmer fortsat vil være der samt alt data = stort set
> alt fortsat vil virke?

Ja, sådan skulle det gerne virke, hvis man klikker på det rigtige under
opgradering, og hvis man opgraderer som vist med de grønne mærker i
denne tabel:
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-considerations.aspx

Der kan ikke opgraderes fra 32 bit til 64 bit og omvendt uden at skulle
geninstallere programmer og data.

Jeg ville tage en komplet backup før opgradering.

> Jeg forstår det sådan at det bare er en "skal", der ligges over, når det
> drejer sig om Vista.

Du tænker måske på, at Windows 7 er blevet beskrevet som en meget stor
opgraderingspakke til Vista. Men ved opgradering erstattes hele Vista af
Windows 7 og installationerne af programmer overføres til Windows 7 og
nogle data bliver måske også flyttet, så det passer med Windows 7.

> Til gængæld forsvinder alt fra en XP forstår jeg ?

Man kan muligvis undgå at slette data. Men man bliver nødt til at
installere programmer og måske også nødt til at flytte nogle data som fx
mails. Jeg ville ikke gøre det uden at have taget en komplet backup
først. Og hvis jeg havde en komplet backup, ville jeg formattere og
installere Windows 7.

Fra : KentBM

Dato : 26-10-09 22:17

Jens Jensen skrev:

> [...]
> mails. Jeg ville ikke gøre det uden at have taget en komplet backup
> først. Og hvis jeg havde en komplet backup, ville jeg formattere og
Bruger Windows 7 (og Vista) ikke en anden version af NTFS en XP? Så
Windows 7 skal installeres på en nyformatteret disk. Og gemte data skal
derfor være uden for disken.

--

Kent

Fra : Jens Jensen

Dato : 26-10-09 22:37

KentBM skrev, Den 26-10-2009 22:16:
> Bruger Windows 7 (og Vista) ikke en anden version af NTFS en XP? Så
> Windows 7 skal installeres på en nyformatteret disk. Og gemte data skal
> derfor være uden for disken.

Jeg mener at have læst, at Win 7 også kan installeres på et ældre
filsystem, men at det så vil være knap så effektivt. Måske husker jeg
forkert.

Fra : Ole C

Dato : 26-10-09 15:21

Per skrev blandt andet:

> ER det korrekt forstået, at hvis man smider en Win7 oven på en Vista,
> så forsvinder intet ?
> Altså at alle programmer fortsat vil være der samt alt data = stort
> set alt fortsat vil virke?

Sådan bør det i hvert fald være.

> Jeg forstår det sådan at det bare er en "skal", der ligges over, når
> det drejer sig om Vista.

Nej, det er styresystemet der opgraderes, så nye filer og funktioner lægges
ind (- og det overflødige nok får lov til at ligge).

> Til gængæld forsvinder alt fra en XP forstår jeg ?

Ja, der lader en opgradering sig ikke gøre, da forskellen mellem XP og
Windows7 er meget større end mellem Vista og Windows7, der kan betragtes som
en videreudvikling af Vista.

Men: var det mig, ville jeg begynde forfra med en helt dugfrisk
installation. Man risikerer trods alt at rende ind i problemer, når den
gamle bil godt nok får en ny motor, mens resten bliver genbrugt.

--
vh
Ole C