MS Windows
briani 27239
Windowsudgave der kan opgradere en eksiste~
Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-10-09 17:30

Min far kører Windows 2000 Pro (engelsk). Masklnen bruges til alm.
hjemmebrug samt indimellem som fil- og printserver for min mors bærbare.

Han har brug for at opgradere OS (fordi hans bank, Nordea, holder op med
at understøtte Win2K). Selve PC'en er ikke vildt gammel og skal ikke
udskiftes.

Det er tilsyneladende svært, måske umuligt, at købe en XP som kan
opgradere en eksisterende installation (man kan tilsyneladende sagtens
købe OEM-udgaver af XP, men de kan jo nok kun installeres på en blank
disk, og det er ikke interessant).

Vista skal det ikke være.

Kan Windows 7 opgradere en Win2K, så applikationer og indstillinger
bevares uændret? Og præcis hvilket Windows 7-produkt skal man så købe?

Bemærk at det her ikke handler om at få et nyt OS billigst muligt, men
om at undgå det ganske betragtelige arbejde det ville være at få en
nyinstallation sat op til at ligne den gamle.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : J

Dato : 25-10-09 17:59

"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opgradere en eksisterende installation (man kan tilsyneladende sagtens
> købe OEM-udgaver af XP, men de kan jo nok kun installeres på en blank

Hvem har fortalt dig det?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-10-09 22:51

"J" <j@nospam.xy> wrote:
>"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
>
>... de kan jo nok kun installeres...
>
>Hvem har fortalt dig det?

Det kan jeg ikke huske, men det er for nylig blevet bekræftet af en
forhandler som jeg håbede kunne skaffe mig en XP Pro upgrade.

Har du da pålidelig viden om det modsatte?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jens Jensen

Dato : 25-10-09 18:27

Jesper Dybdal skrev, Den 25-10-2009 17:29:
> Kan Windows 7 opgradere en Win2K, så applikationer og indstillinger
> bevares uændret? Og præcis hvilket Windows 7-produkt skal man så købe?

Nej, og XP kan heller ikke opgraderes til Windows 7 uden at skulle
installere applikationer igen:
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-considerations.aspx

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-10-09 22:53

Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Nej, og XP kan heller ikke opgraderes til Windows 7 uden at skulle
>installere applikationer igen:
>http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-considerations.aspx

Tak for linket!

Interessant. Jeg har netop mistet enhver lyst til nogensinde at
opgradere til Windows 7.

Jeg synes det er grotesk at MS åbenbart finder det ok at kræve at deres
kunder skal nyinstallere hver gang de får nyt OS.

Jeg håber stærkt at når jeg engang ikke længere kan bruge min nuværende
XP, vil Linux kunne alt hvad jeg har brug for.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-10-09 01:20

Jesper Dybdal skrev:

> Jeg synes det er grotesk at MS åbenbart
> finder det ok at kræve at deres kunder skal
> nyinstallere hver gang de får nyt OS.

Det er da helt normalt, og også det mest sikre.

Jeg ville nødig opgradere en udslidt Windows
2000 til 7 - her er det bedst at starte forfra.

> Jeg håber stærkt at når jeg engang ikke
> længere kan bruge min nuværende XP, vil
> Linux kunne alt hvad jeg har brug for.

Lige indtil den dag du savner dine Windows-
programmer, og ikke kan finde noget tilsvarende
på det nye system

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 25-10-09 19:51

> [...]
> om at undgå det ganske betragtelige arbejde det ville være at få en
> nyinstallation sat op til at ligne den gamle.

Xp er ikke umulig at købe
http://www.amazon.com/Microsoft-Windows-Professional-Upgrade-VERSION/dp/B00005MOTG
men hvorfor dog ikke Vista (2*Vista, 1*XP + påvej med post 1*Win7 64bit)
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-10-09 22:50

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

>Xp er ikke umulig at købe
>http://www.amazon.com/Microsoft-Windows-Professional-Upgrade-VERSION/dp/B00005MOTG

Tak! (Den vil de godt nok ikke sende til DK: "Warranty issues and
manufacturer restrictions prevent us from shipping certain products to
all geographical locations", men jeg fandt et andet XP-produkt på Amazon
UK som de godt vil sende og som faktisk lyder ok.)

>men hvorfor dog ikke Vista (2*Vista, 1*XP + påvej med post 1*Win7 64bit)

Diverse fordomme kombineret med en smule erfaring.

Det værste jeg kan sige om Vista er nok dens absurde særlige beskyttelse
af "Program Files"-kataloget, som betyder at kun installationsprogrammer
der gør noget særligt for at få lov, kan skrive dér. Det er jo en total
falliterklæring for den ordinære filadgangsbeskyttelse at de ikke synes
den skaber sikkerhed nok. (Det gør den naturligvis heller ikke i XP,
men der kan man dog få lov til ting hvis man er Administrator.)

Desuden er der lige det at min far er rigtig glad for Win2K's gode
gammeldags brugergrænsefladegrafik.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-10-09 23:08

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> all geographical locations", men jeg fandt et andet XP-produkt på Amazon
> UK som de godt vil sende og som faktisk lyder ok.)

Der er skam også danske forhandlere af WinXP SP3 DK version
<http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&varenr=7853>

...og sikkert flere på edbpriser.dk

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 26-10-09 20:00

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

>Der er skam også danske forhandlere af WinXP SP3 DK version
><http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&varenr=7853>

Men den er jo en OEM-version, og jeg er stadig meget langtfra overbevist
om at sådan én kan opgradere en Win2K uden nyinstallation.

>..og sikkert flere på edbpriser.dk

Jeg fandt for en uges tid siden en forhandler som havde en XP
opgradering i sit varesortiment, men ikke på lager. Gået nærmere på
klingen mente den forhandler at den nok ville udgå nu når Win7 kom frem
- og han kunne ikke love at skaffe den.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-10-09 00:54

Jesper Dybdal skrev:

> Kan Windows 7 opgradere en Win2K, så
> applikationer og indstillinger bevares uændret?

Det kan jeg næppe tro. Normalt skal alle programmer
installeres igen, når man installerer et nyt styresystem.

> men om at undgå det ganske betragtelige arbejde
> det ville være at få en nyinstallation sat op til at ligne
> den gamle.

At gå fra 2000 til XP er ikke så slemt, men du kan
nok ikke undgå et betrageligt arbejde med at
installere nye programmer.

Gem alle dokumenter, mail (dbx), mailkonti (iaf) og
adressekartotek (csv) et godt sted, så er du godt
hjulpet når du skal have det ind i et nyt system.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 26-10-09 19:51

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det kan jeg næppe tro. Normalt skal alle programmer
>installeres igen, når man installerer et nyt styresystem.

Jeg har da i hvert fald på min egen primære pc (som naturligvis har
bestået af skiftende hardware gennem tiderne) kunnet opgradere uden
nyinstallation:
NT 3.51 => NT 4.0
NT 4.0 => 2000
2000 => XP

Et sted undervejs, mens jeg kørte Windows 2000, foretog jeg af andre
årsager en nyinstallation, men bortset fra det har min
Windows-installation med applikationer overlevet hele vejen. Og Windows
har, indimellem med noget besvær, kunnet flyttes fra maskine til nyere
maskine alle de adskillige gange det var relevant, uden geninstallation.

Min nuværende Windows XP Pro-cd kan, ifølge dokumentationen, opgradere
fra 98, 98SE, ME, 4.0 sp 6, 2000 Pro, og XP Home. (Jeg har kun selv
prøvet den med opgradering fra 2000 Pro.)

Jeg synes det er temmelig ringe af MS at man ikke kan opgradere fra XP
til 7. Måske kan man via Vista, men de jo må vide at rigtig mange
mennesker og firmaer har valgt at springe Vista over.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-10-09 23:49

Jesper Dybdal skrev:

> Jeg har da i hvert fald på min egen primære
> pc (som naturligvis har bestået af skiftende
> hardware gennem tiderne) kunnet opgradere
> uden nyinstallation:

Jeg siger blot at det ikke er normalt - det nemmeste
er at hælde en OEM-version af det nye OS ind, og
så installere de programmer der skal bruges - så
lang tid tager det altså heller ikke.

> NT 3.51 => NT 4.0
> NT 4.0 => 2000
> 2000 => XP

Jeg ville hellere lave en ny installation, så er jeg
sikker på at der ikke ligger rester af noget der kan
lave unoder eller sløve systemet ned.

Jeg får ofte den slags tilfælde ind på værkstedet med
de mærkeligste fejlmeddelelser, og det ender som
regel med en ny installation - det kører meget bedre.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-10-09 12:32

On 25 Okt., 17:29, Jesper Dybdal <jdunetnos...@u10.dybdal.dk> wrote:

> Han har brug for at opgradere OS (fordi hans bank, Nordea, holder op med
> at understøtte Win2K). Selve PC'en er ikke vildt gammel og skal ikke
> udskiftes.
Er du sikker på det - formoder det er netbank og dermed browser banken
forholder sig til. Bankerne er rimmelige multiplatforme - accepterer
ofte både internet explorerer, firefox og safari - så hvis et påkrævet
plugin til internet explorer ikke er skrevet til w2k, kan det være,
med lidt opsætningsbesvær, at firefox kan anvendes.

Det er jo et software problem, det bør ikke tvinge nogen til at skifte
til andet/nyere styresystem.

Det er urimmeligt at en service som netbank, hvis data indhold ikke er
større end det kunne ske i browseren lynx, er omfattet af krav til at
der skal anvendes nyere maskinel! Fanden tag det idiotiske snoberi for
nyt isenkram og programmmel, der alene går edb hard/software/
sikkkerheds producenternes interesser.

Nyerere systemmer er tungerer, det er ikke sikkert at en maskine der
kan trække w2k er særlig handy med win7

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 26-10-09 19:57

Benny Andersen <a.mail.user@gmail.com> wrote:

> [...]
>plugin til internet explorer ikke er skrevet til w2k, kan det være,
>med lidt opsætningsbesvær, at firefox kan anvendes.

Det har jeg ikke undersøgt i detaljer. Nu du siger det, kan det måske
ikke helt udelukkes at en anden browser ville være nok. I så fald er
ordlyden i Nordeas besked til min far - nemlig at han er nødt til at
opgradere Windows - mildest talt ikke velvalgt.

Men der er mere og mere software som ikke kan køre under Win2K, så det
er nok alligevel ikke så dumt at få opgraderet mens man stadig, lige
akkurat, kan få et OS som man kan opgradere til uden nyinstallation.

>Det er urimmeligt at en service som netbank, hvis data indhold ikke er
>større end det kunne ske i browseren lynx, er omfattet af krav til at
>der skal anvendes nyere maskinel!

Jeg er ganske enig.

>Nyerere systemmer er tungerer, det er ikke sikkert at en maskine der
>kan trække w2k er særlig handy med win7

Nej, det er ikke sikkert. Men min fars pc kan heldigvis uden tvivl godt
(den er nemlig meget yngre end dens Windows-installation, som startede
sit liv på en tidligere pc).
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : KentBM

Dato : 26-10-09 22:26

Jesper Dybdal skrev:
> Nej, det er ikke sikkert. Men min fars pc kan heldigvis uden tvivl godt
> (den er nemlig meget yngre end dens Windows-installation, som startede
> sit liv på en tidligere pc).
Du skulle måske overveje, at installere XP/Vista/Win 7 (hvad du nu
vælger) på en ny partition i stedet for at opgradere Windows 2000. På
den måde kan din far forsætte med at bruge det kende styresystem uden
ændringer udover at skulle logge på det andet styresystem i forbindelse
med netbank.

Men helt ærligt, hvor mange programmer drejer det sig om? Gem data og
smid et nyt styresystem ind på en ren harddiske og læg data tilbage
igen. Der er altså forskelle på systemerne og det må han simpelthen
vænne sig til.

--

Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-10-09 22:25

Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

<snip>

> Bemærk at det her ikke handler om at få et nyt OS billigst muligt, men
> om at undgå det ganske betragtelige arbejde det ville være at få en
> nyinstallation sat op til at ligne den gamle.

Når det er W2K Pro - og det vil være Pro - så kan/skal man opgradere til
XP Pro. De findes. Jeg har selv opgraderet min bærbar fra W2K Pro
(Dansk) opgradering til XP Pro (Dansk) opgradering. Det er i øvrigt en
Undervisningsversion. Når jeg skriver skal, så betyder det at du ikke
kan opgradere til XP Home fra W2K Pro. Det er i hvert fald det jeg har
læst (et sted) på MS hjemmeside.

Jeg tror det bliver svært at finde sådan een idag. Hvis jeg var dig
ville jeg vælge en OEM - dem er der nogle stykker af - og så sætte mig
grundigt ind i MS vejledning i hvordan man overfører sine data mm. Der
står en del om det på MS hjemmesider.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Erik

Dato : 27-10-09 06:43

Information fra Nordea vedr. netbank og krav om nyt styresystem:
http://www.nordea.dk/Privat/Internet+og+telefon/R%c3%a5dgivning+om+internet+og+telefon/Adgang+til+Netbank+med+%c3%a6ldre+versioner+af+Windows+oph%c3%b8rer/1081512.html?q=windows&link=1_2

Påstanden om manglende sikkerhedsopdateringer til Windows 2000 er
usand, da der er sikkerhedsopdateringer frem til 13.07.2010. Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_2000#Support_lifecycle

Fra : Henning

Dato : 27-10-09 16:05

>Påstanden om manglende sikkerhedsopdateringer til Windows 2000 er
>usand, da der er sikkerhedsopdateringer frem til 13.07.2010. Kilde:
>http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_2000#Support_lifecycle

En af de gode ting ved Wikipedia er, at alle kan skrive artikler og
komme med rettelser. Men det er samtidig en af de store svagheder ved
systemet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Who_writes_Wikipedia

Har du en mere pålidelig kilde, end blot noget en, måske tilfældig,
forfatter har skrevet?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-10-09 00:17

Erik:

> Information fra Nordea vedr. netbank og krav om nyt styresystem:

<snip>

Det har muligvis noget at gøre med IE. Du kan ikke bruge en nyere udgave af
MS browser med W2K end v6. OK, man kunne benytte Opera eller FF mv, men
understøtter Nordea dem?

Mon ikke problemet er IE, uanset havd de skriver?

> Påstanden om manglende sikkerhedsopdateringer til Windows 2000 er
> usand, da der er sikkerhedsopdateringer frem til 13.07.2010.

Det er sandt nok. Men home banking bruger andet og mer' end W2K

--
Oops!... I did it again

Fra : Chano Andersen

Dato : 28-10-09 20:48

Axel Hammerschmidt skrev:
> Det har muligvis noget at gøre med IE. Du kan ikke bruge en nyere udgave af
> MS browser med W2K end v6. OK, man kunne benytte Opera eller FF mv, men
> understøtter Nordea dem?

Nordea's netbank virker fint i Firefox på både Vista og Win7, det er for
længe siden jeg har prøvet med XP, til at jeg vil sige det virker.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-10-09 21:22

Chano Andersen <sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote:

>Nordea's netbank virker fint i Firefox på både Vista og Win7, det er for
>længe siden jeg har prøvet med XP, til at jeg vil sige det virker.

Det gør det - jeg bruger den med XP og Firefox.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Erik

Dato : 27-10-09 12:15

Benytter selv Windows 2000 og har modtaget sikkerhedsopdateringer pr.
14.10.2009, 09.09.2009, 15.08.2009, 15.07.2009, 24.06.2009,
16.04.2009, 11.03.2009, 28.02.2009, 13.02.2009, 17.01.2009,
13.12.2008, 15.11.2008, 24.10.2008, 03.10.2008, 31.08.2008,
13.07.2008, 18.06.2008 og 01.06.2008.