MS Windows
briani 27239
Win 7 (the real one) fryser + BSOD'er....
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-10-09 10:37

Hej gruppe,

Nu har jeg haft varierende pre releases kørende på min maskine, og har været
begejstret for deres klippefaste stabilitet igennem det sidste 3/4 år - så
forventningerne var tårnhøje i fredags, da min oficielle Ultimate 7'er fra
Amazon dumpede ind i min postkasse.
Men mine forventninger er desværre blevet slemt skuffede....

Hardwaren det kører på, er en hjemmesamlet maskine med en Intel E8400 på et
Gigabyte EG45-DS2H motherboard med 4 Gb RAM - Chipsettet er Intel G45 med
integreret grafik.
Harddisken er en Samsung 1 Tb
På maskinen har jeg installeret en XP og en Vista som begge kører perfekt
(så perfekt som Vista nu kan) på hver sin partition.

Jeg startede i fredags med at installere win7 64 Bit (det er den jeg har
testet som prerelease) på sin egen partition - det gik uden problemer.
Dernæst installerede jeg Avast Home free, samt Logitech Setpoint 4.80.
Næste skridt var at installere alle de updates som Win 7 nu kunne finde -
både de kritiske og dem som var optional.
Af dem som var optional, var der:

Intel G43/G45 Express chipset driver
Samsung 931Bf (til min skærm)
Bluetooth CSR Radio
Realtek driver til netkortet

Den eneste af dem som jeg måtte droppe, var Realtek driveren - idet den
gjorde at mit netværk ikke virkede.....

Efter dette gik jeg i gang med at teste - og nu startede problemerne
Når maskinen får lov at gå i sleep - så vil den ikke vækkes igen - ofte får
jeg en BSOD hvor den skriver noget om Memory Management eller "Bad driver"
Når den så en gang imellem vågner op, så fryser maskinen totalt - musen
hænger, og den reagerer overhovedet ikke på tastaturet.

Næste skridt blev så at formattere partitionen, og installere 32 bit
versionen (man får jo begge skiver med i en Ultimate)
Dette har desværre ikke hjulpet overhovedet - fejlene er stort set de
samme..

Er der nogen her som har et hint ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Laziter [9430]

Dato : 25-10-09 14:08

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er der nogen her som har et hint ?

Prøv at installere chipset drivere fra Intels hjemmeside (brug bare Vista 64
drivere hvis der ikke er nogen til W7).
Det samme gælder for driveren til dit trådløse kort fra Realtek.
Jeg har ikke meget fidus til de legacy drivere der følger med Windows.
De kan selvfølgelig godt virke på mange maskiner, men ikke alle og slet ikke
med lige stor succes.

Mvh
Benjamin

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-10-09 15:24

> [...]
> Jeg har ikke meget fidus til de legacy drivere der følger med Windows.
> De kan selvfølgelig godt virke på mange maskiner, men ikke alle og slet

Hej Benjamin,

Det er desværre forsøgt uden held.
Lige nu kører jeg med Intel G54 Express driver til Win 7 og med Realtek's
ditto - uden held.
Min mistanke er efterhånden til en af de andre updates som Microsoft har
hældt på.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-10-09 20:59

Efter en lang weekend med frustrationer over dette problem, er jeg nu ret
sikker på at jeg har skudt mig ind på problemet.

Det ser ud til at det er ACPI som forårsager problemet. Når der i bios er
indstillet suspend mode S3, så har jeg problemet - når jeg skifter til
suspend mode S1, så er de ingen BSOD'er og fryseri.
Det eneste problem er så nu, at maskinen jo ikke går i rigtig Sleep, når man
kører med S1 - der er stadigvæk strøm på bundkortet, og blæserne kører....

En positiv biting ved alle mine eksperimenter er heldigvis at performance
index for mit integrerede grafikkort er steget fra 3.6 til 4.2 ved at jeg
har installeret Intels G45 Express driver

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 26-10-09 10:43

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> performance index for mit integrerede grafikkort er steget fra 3.6 til
> 4.2 ved at jeg har installeret Intels G45 Express driver

Hejsa andreas

Jeg har samme problem med win 7 home premium.
Den hænger og fryser på samme måde som du beskriver det.
Jeg køre med et asus extreme maximus med x38.Fandt ud af at hvis man
satte en ata133 disk i og ikke installerede noget fra logitech så køre
den hvilket kunne tyde på et problem mellem win 7 og intels ICH9 SB.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-10-09 18:24

> [...]
> en ata133 disk i og ikke installerede noget fra logitech så køre den
> hvilket kunne tyde på et problem mellem win 7 og intels ICH9 SB.

Hej Henrik,

Det lyder sagtens som at det kan være det som er problemet - jeg kører jo
netop på ICH9 SB med min SATA disk, og jeg har Setpoint installeret.
Det må der forskes lidt mere i - og så kommer der forhåbentlig en bugfix på
det, for jeg har svært ved at undvære S3 tilstanden - maskinen sover jo så
dybt at alle blæsere og diske er slukkede, og den starter rimeligt hurtigt -
genialt når man går til og fra maskinen ofte - og den står i et hjørne af
stuen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 26-10-09 19:29

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> jo så dybt at alle blæsere og diske er slukkede, og den starter rimeligt
> hurtigt - genialt når man går til og fra maskinen ofte - og den står i

Kører med Ultimate X64 på Gigabyte GA-X38-DS5 med ICH9 og Logitech
setpoint 4.8. Ingen ata, kun sata på alt. Og alt virker perfekt.

Mogens

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-10-09 20:03

> Kører med Ultimate X64 på Gigabyte GA-X38-DS5 med ICH9 og Logitech
> setpoint 4.8. Ingen ata, kun sata på alt. Og alt virker perfekt.

Det gør det jo bare endnu mere mystiskt....
Har du opdateret windows med alt det MS gerne vil smide på den - og hvad
bruger du for drivere ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 26-10-09 21:04

Andreas M. Hansen skrev:

> Det gør det jo bare endnu mere mystiskt....
> Har du opdateret windows med alt det MS gerne vil smide på den - og hvad
> [...]

Alt hvad MS tilbød er installeret. Og intet fra Intel, kun en ren
installation.

Mogens

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-10-09 21:27

> Alt hvad MS tilbød er installeret. Og intet fra Intel, kun en ren
> installation.

Det har jeg jo så også prøvet uden held - det var der jeg startede...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 26-10-09 19:38

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> jo så dybt at alle blæsere og diske er slukkede, og den starter rimeligt
> hurtigt - genialt når man går til og fra maskinen ofte - og den står i

Hvilken harddisk har du i, har læst mig frem til at kombinationen af
samsung f1 hd753lj og ICH9 kan skabe netop disse prob.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-10-09 20:01

> Hvilken harddisk har du i, har læst mig frem til at kombinationen af
> samsung f1 hd753lj og ICH9 kan skabe netop disse prob.

Disken er en Samsung HD103UJ - så et er ikke helt den model du har fundet -
men det kunne jo sagtens være problemet med den også

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 26-10-09 21:05

Andreas M. Hansen skrev:

> Disken er en Samsung HD103UJ - så et er ikke helt den model du har
> fundet - men det kunne jo sagtens være problemet med den også
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Og jeg bruger WDC raptor i raid0. Og en anden WDC som data disk.

Mogens

Fra : Rado

Dato : 27-10-09 03:15

On Sun, 25 Oct 2009 10:37:23 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Bluetooth CSR Radio
>Realtek driver til netkortet
>
>Den eneste af dem som jeg måtte droppe, var Realtek driveren - idet den

Jeg har dårlige erfaringer med at installere drivere via Windows
Update. Prøv manuelt i stedet.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-10-09 06:56

> Jeg har dårlige erfaringer med at installere drivere via Windows
> Update. Prøv manuelt i stedet.

Det har jeg så også gjort nu - alle driverne er fra fabrikanterne - som jeg
skrev så har specielt Intel G45 Express driveren hævet performance index på
grafikken fra 3.6 til 4.3
Men mit S3 problem har det desværre ikke løst.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-10-09 22:38

Hej alle,

Nu skal man jo være forsigtig med at glæde sig for tidligt, men lige nu tror
jeg sørme at det er lykkedes at få løst mit problem.
Jeg gik ind på Gigabyte's hjemmeside og kiggede efter bios updates - og der
var faktisk en rimelig ny een fra sptember i år, godt nok en beta release -
de officelle var alle over et år gamle.
Gigabyte er desværre yderst fåmælte ang. hvilke fejl og nye faciliteter som
de retter/indfører.
Jeg vovede det ene øje, og flashede denne beta bios - og indtil nu ser det
altså ud til at min maskine ingen problemer har med ACPI state S3 mere, og
jeg kan atter bruge min elskede sleep mode.
Hvis dette er løsningen, og der ikke dukker yderligere fejl op så er jeg
glad - og vil selvfølgelig holde øje med om der kommer en officiel bios.

Mange tak til alle jer som gav jeres besyv med!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 30-10-09 22:02

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> glad - og vil selvfølgelig holde øje med om der kommer en officiel bios.
>
> Mange tak til alle jer som gav jeres besyv med!

Fandt også langt om længe problemet ved min. Det var ati catalyst den
sidste nye der ikke vil sammen med win 7.

mvh
Henrik Sørensen