Mail.app of formattering?
Fra : Palle

Dato : 25-10-09 19:10

Hej med Jer.

Ført nu har jeg opdaget er underlig mht. formattering af mails.

Jeg har slået til at mail.app skal sende i RTF. men komponerer jeg en
mail hvor jeg har sat Arial 12 f.eks. Så når den når frem til så er den
bare plain text?!

Det er da ulækkert. Er der nogen der ved hvad der foregår?

--
Palle

Fra : Morten Lind

Dato : 25-10-09 19:19

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> [...]
> bare plain text?!
>
> Det er da ulækkert. Er der nogen der ved hvad der foregår?

HTML istedet for RTF?

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Palle

Dato : 25-10-09 19:26

On 2009-10-25 19:18:41 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> HTML istedet for RTF?

Kan man ikke vælge?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 01:21

> [...]

> bare plain text?!
>
> Det er da ulækkert. Er der nogen der ved hvad der foregår?

1: modtageren kan bruge en klient som ikke kan forstå RTF og går tilbage
til plaintext udgaven af din mail.

2: brug plaintekst til mail ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 26-10-09 09:20

On 2009-10-26 01:21:16 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> 1: modtageren kan bruge en klient som ikke kan forstå RTF og går tilbage
> til plaintext udgaven af din mail.

Næ. Googlede lidt rundt og surfede apples support sider.

Mail.app vil altid forsøge at sende plain text, med mindre man aktivt
formaterer det skrevne. Det er som sådan fair nok, men man bør have
valget. Det bliver nok mit farvel til mail.app desværre. Har holdt god
ved mail.app pga. integrationen med resten af programmerne i OS'et.

> 2: brug plaintekst til mail ...

Håber ikke du vil bevæge dig ud på den udslidte diskussion om at
formattering ikke hører sig til i E-mails? Jeg agter nemlig ikke at
begrænse mig til udtryksløse fortidslevn. Om jeg så skal formattere,
tage et screenshot og så indsætte billedet så gør jeg det

--
Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-09 09:25

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Mail.app vil altid forsøge at sende plain text, med mindre man aktivt
> formaterer det skrevne. Det er som sådan fair nok, men man bør have
> valget.

Det har du jo så - også.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle

Dato : 26-10-09 09:34

On 2009-10-26 09:25:14 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Det har du jo så - også.

Nej. Mail.app foregiver at man har valget ved at man kan vælge RTF
fremfor plain text. Den måde som Apple så forstår dette på, er at den
skrift man ser når man skriver_mailen bliver RTF. Når mailen når frem
er den afformateret.

Men mindre jeg f.eks. markerer et ord og laver fed skrift. Så bliver
denne skrift fed. Således skal jeg markere alt tekst i en E-mail inden
afsendelse og formatere teksten. Det er Molbo agtigt.

Men jeg ynder at skrive mails i Arial 12, og troede i lang tid jeg
gjorde dette. Først da jeg sendte mig selv en mail på arbejdet så jeg
at det var plain text.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være sådan? Apple kan ikke have noget
imod formaterede mails idet der tilbyder en lang række templates som er
pladret til med formatering.

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 10:00

> [...]

> Jeg forstår ikke hvorfor det skal være sådan? Apple kan ikke have noget
> imod formaterede mails idet der tilbyder en lang række templates som er

nok for at afskrække at folk så de ikke bruger formatering til andet end
det er bergnet, f.eks. til fed og kursiv ...

Hvis du insisterer kan du jo lave dit eget mail template ... ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-09 10:07

> [...]

> Jeg forstår ikke hvorfor det skal være sådan? Apple kan ikke have noget
> imod formaterede mails idet der tilbyder en lang række templates som er

Jamen, hvis jeg vil have formatteret tekst i mails, så får jeg det da
også. Som når jeg vil have en nummereret liste - til eksempelvis et
referat af et møde med dagsorden.

Og når jeg går ind i Mail->Indstillinger->Nye Beskeder kan jeg frit
Som standard. Mon ikke du går galt i byen her?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 10:10

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Og når jeg går ind i Mail->Indstillinger->Nye Beskeder kan jeg frit
> Som standard. Mon ikke du går galt i byen her?

nej .... han har helt ret ... hvis du ikke laver en ændring i den mail
du skriver, f.eks. laver noget bold, eller ændrer skrifttypen via Font
panelet så siger Mail.app: "fint, han har ikke lavet nogen ændringer, vi
sender det som plaintext"

/thomas

Fra : Palle

Dato : 26-10-09 10:17

On 2009-10-26 10:06:52 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Jamen, hvis jeg vil have formatteret tekst i mails, så får jeg det da
> også. Som når jeg vil have en nummereret liste - til eksempelvis et
> referat af et møde med dagsorden.

Ikke helt. Tror du misforstår lidt

Mail.app formatterer det som du vælger skal formateres. Laver du en
punktopstilling formaterer den det, ja. Markerer du noget tekst og
vælger Hevetica 17 så går den det.

Men skriver du et alm- brev:

"Hej Mormor.

Jeg har i dag fået en flot brandbil."

- Så er det Plain text ved ankomsten i den anden ende. Uagtet at jeg
har bedt Mail.app om "altid" at skrive Arial 12. Arial 12 bliver det
kun på min skærm i min klient.

> Og når jeg går ind i Mail->Indstillinger->Nye Beskeder kan jeg frit
> Som standard. Mon ikke du går galt i byen her?

Lige præcis nej

Hvis du vælger Plain Text der, ja så bliver alt Plain Text. Vælger du
Formateret tekst, så betyder det reelt at du har_muligheden for at
formatere udvalgte dele af din mail. Ikke at din mail som udgangspunkt
er formateret som default. Desværre.

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 10:24

> [...]

> - Så er det Plain text ved ankomsten i den anden ende. Uagtet at jeg
> har bedt Mail.app om "altid" at skrive Arial 12. Arial 12 bliver det

Bare så vi er enige, der hvor du sætter Arial 12pt er under _visning_ ..
det du leder efter en en mulighed for at sætte nogen standard options
under "Compose" ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 26-10-09 10:31

On 2009-10-26 10:23:35 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Bare så vi er enige, der hvor du sætter Arial 12pt er under _visning_ ..
> det du leder efter en en mulighed for at sætte nogen standard options
> under "Compose" ...

Ja rigtigt.

Eneste standard man kan sætte der er Plain text Eller Rich Text.

--
Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-09 11:14

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Ja rigtigt.
>
> Eneste standard man kan sætte der er Plain text Eller Rich Text.

Kort sagt; Mail bruger de default-værdier jeg som modtager af mails
[også på min iPhone] foretrækker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 11:23

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Kort sagt; Mail bruger de default-værdier jeg som modtager af mails
> [også på min iPhone] foretrækker ...

så meget som jeg er modtstander af format uden mening, så ville det da
være rart hvis Apple gav folk _muligheden_

/thomas

Fra : Palle

Dato : 26-10-09 11:30

On 2009-10-26 11:13:39 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Kort sagt; Mail bruger de default-værdier jeg som modtager af mails
> [også på min iPhone] foretrækker ...

Tillykke?!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 10:00

> [...]

> begrænse mig til udtryksløse fortidslevn. Om jeg så skal formattere,
> tage et screenshot og så indsætte billedet så gør jeg det

jo lidt ...

Jeg har bare set hvad der sker når folk for mulighed for at formatere
deres mails ... så får man en malstrøm af blinkende smileys, Comic Sans
i pt 16, farver, striber osv. osv. Jeg har endnu ikke set en bruger
formatere sin email for at højne enten læsbarhed eller informations
formidling.

Tværtimod, hvis du sender plaintext så bliver malls vist og formateret
med den font og skrifttype som _modtageren_ har det bedst med og din
aflevering af information er bedre sikret ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 26-10-09 10:27

On 2009-10-26 09:59:42 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> jo lidt ...

Nogen gange er man nødt til at skille tingene ad. For den diskussion
har det med at fjerne fokus for det egentlige spørgsmål, som i bund og
grund ender med et ja/nej svar.

> [...]
> i pt 16, farver, striber osv. osv. Jeg har endnu ikke set en bruger
> formatere sin email for at højne enten læsbarhed eller informations

Det synes jeg nu lyder lidt uoplyst.

I mit arbejde bruger vi formatering ganske meget for at lette
forståelsen og for at samle informationerne så godt som muligt. Af
fuldstændig samme årsag er hjemmesider ikke kun plain text og ASCII
længere.

Jeg medgiver at mails med blinkene smileys og hoppende smølfer er
dræbene, men i professionel sammenhæng er formatering ret anvendeligt.
F.eks. en lille illustration indsat med en kommentar under billedet. Et
lille diagram med tekst til osv.

> Tværtimod, hvis du sender plaintext så bliver malls vist og formateret
> med den font og skrifttype som _modtageren_ har det bedst med og din
> aflevering af information er bedre sikret ...

Det er jo en misforstået logik efter min mening. En skreven tekst er et
udtryk, og formateringen er en del af dette udtryk. Derfor finder jeg
det uhensigtsmæssiget at modtageren som udgangspunkt ændrer det format
jeg aktivt har valgt. det kan der være særlige årsager til. Ønskede jeg
det andet kunne jeg aktivt vlge plain text.

--
Pale