Kærnemælk
Fra : Ralph

Dato : 24-10-09 22:54

Nu læste jeg tråden om risengrød og kom til at tænke på "gamle dage" der fik
vi to retter som jeg ikke har fået siden jeg flyttede hjemmefra, mærkeligt
nok, den første har jeg kun gode minder med, men den anden.....

1) Kærnemælkssuppe, alm. opbagning med margarine og mel, kærnemælk i smages
til med sukker, serveres med ristede brødterninger med kaneldrys. variation
beregnet til servering i marken under høst (støv, varmt, travlt) holdes
nogenlunde varmt, serveres på marken med vanilieis og evt. solbærsyltetøj
(hjemmelavet selvf.)
Er det en egnsret, eller? Vi snakker 1970'erne i Østjylland, men (mad)mor
kom fra Herningegnen.

2) Min far kaldte det kjænvelling (dansk: kærnemælksvelling) laves som alm.
risengrød, men med kærnemælk, serveres med rosiner og den -
allestedsnærværende - solbærsyltetøj, ikke min favorit, men kender nogen
retten.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 24-10-09 23:25

Hej Ralph

> [...]
> som alm. risengrød, men med kærnemælk, serveres med rosiner og den -
> allestedsnærværende - solbærsyltetøj, ikke min favorit, men kender

Nej, kender ikke den ret, men navnet kjærvælling er for mig kogt
kærnemælk jævnet med et buddingpulver og så er der rosiner i.

--
Mvh Max

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 25-10-09 05:15

Ralph wrote:

> [...]
> som alm. risengrød, men med kærnemælk, serveres med rosiner og den -
> allestedsnærværende - solbærsyltetøj, ikke min favorit, men kender

Det har jeg fået i Thorshavn for små 40 år siden.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-10-09 07:36

On Sat, 24 Oct 2009 23:54:10 +0200, Ralph wrote:

> [...]
> risengrød, men med kærnemælk, serveres med rosiner og den -
> allestedsnærværende - solbærsyltetøj, ikke min favorit, men kender nogen

www.dk-kogebogen.dk er der 5 opskrifter på kærnemælkssuppe og to på
kærnemælksvælling (heraf den ene med flæsk og rugbrød, som jeg kender fra
min barndom i 50'erne).

Rigtig vælling laves med gryn (se opskrift).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Heidi

Dato : 25-10-09 18:56

Ralph wrote:
> [...]
> vanilieis og evt. solbærsyltetøj (hjemmelavet selvf.)
> Er det en egnsret, eller? Vi snakker 1970'erne i Østjylland, men

Jeg kender i hvert fald også kærnemælkssuppe hjemmefra, og jeg kommer
fra en lille by ikke så langt fra Herning. Jeg er dog heller ikke
nogensinde stødt på det andre steder siden, og tror heller ikke min mor
laver det den dag i dag - men er dog ikke sikker.

Jeg synes også jeg kan huske noget suppeagtigt med rismel - men det kan
godt være det har været mere henad grød i stedet for.

--
Heidi