Risengrød i ovn
Fra : Sybil

Dato : 24-10-09 15:19

Hej NG

Så er det blevet tid til risengrød, og da lillepigen er glad for det, så
skal det laves mere end én gang i år.
Derfor ku det være rart at finde en nemmere måde at lave det på, end at stå
ved komfuret (det er ikke en mulighed at komme den i dynerne)
Jeg tænkte på at lave den færdig i ovnen, men hvor varm skal ovnen være?
Skal der røres lige så ofte som når det laves på kogeplade?
Alle gode råd er meget velkomne.

Tak
Majken

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-10-09 09:13

On 24 Okt., 16:18, "Sybil" <But...@invalid.dk> wrote:
> [...]
> Jeg tænkte på at lave den færdig i ovnen, men hvor varm skal ovnen være?
> Skal der røres lige så ofte som når det laves på kogeplade?

Hvis ovnen er ca. 100 grader varm, kan grøden bare sættes derind, når
den er kommet i kog.
Jeg plejer bare at lade den stå på kogepladen - slukke - tænde, røre,
til den er i kog igen - slukke - etc. et par gange. Så brænder den
ikke på.

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 24-10-09 16:46

Hej Sybil

> Alle gode råd er meget velkomne.

Har du ikke en microovn ?

--
Mvh Max

Fra : Sybil

Dato : 24-10-09 19:06

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Sybil

> Har du ikke en microovn ?

Jo, men den opskrift jeg har fået til micro, tager næsten lige så lang tid
som normalt, og så skal man stå ved microen hele tiden istedet for komfuret.
Har du en god og nem opskrift, så sig frem.

Majken

Fra : Hauge

Dato : 24-10-09 19:14

Sybil wrote:
> Har du en god og nem opskrift, så sig frem.

Når det koger, så skruer man effekten på microen ned til 300 watt, eller der
omkring, så skal man ikke stå og holde øje med det..
Men kogetiden kan jo ikke ændres på risengrød med hele gryn, så skal du have
fat i dem i de blå æske med valsede risengryn, så tager det ikke meget
længere tid end havregrød.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 24-10-09 19:21

Hej Hauge

> du have fat i dem i de blå æske med valsede risengryn, så tager det
> ikke meget længere tid end havregrød.

Det har heller intet med risengrød at gøre, så hellere den færdig
lavede i pølsen fra supermarkedet.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 24-10-09 19:33

Hej Max
Max wrote:
> Det har heller intet med risengrød at gøre, så hellere den færdig
> lavede i pølsen fra supermarkedet.

Helt enig, det var også derfor jeg sammenlignede det med havregrød
Men det var et alternativ, hvis hasteriet er vigtigere end konsistens og
smag. Du ved, nu har folket jo fået de store 150.000 kr's samtalekøkkener,
så nu skal der varmes pappizza..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 24-10-09 20:07

Hej Hauge

> Helt enig, det var også derfor jeg sammenlignede det med havregrød

Havregrød smager da fortræffelig, specielt når den er lavet med
grove gryn, rosiner og solsikkekerner. Og så er det sundt og
nærende som det bemærkes i Martha.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 24-10-09 20:11

Hej Max
Max wrote:
> Havregrød smager da fortræffelig,

Helt enig, med kanelsukker og smør.. Mums.. Dejlig morgenmad..

Men det var konsistensen af risengrøden med 3-minutters gryn jeg
sammenlignede med havregrød, den har intet med "ægte" risengrød med hele ris
at gøre.

> ... som det bemærkes i Martha.

Er der noget jeg er gået glip af?

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 24-10-09 20:23

Hej Hauge

> Men det var konsistensen af risengrøden med 3-minutters gryn jeg
> sammenlignede med havregrød, den har intet med "ægte" risengrød med
> hele ris at gøre.

Du har ret, der skal være ris i risengrød. Det får mig til at tænke på
risvælling, noget min moder lavede, det var som risengrød med alt
for meget mælk i, men det smagte godt, specielt risene.

Ps: og en af de rigtig gode ting ved risengrød, ja det er at man laver
rigeligt så der bliver en rest til at lave klatkager af.

> Er der noget jeg er gået glip af?

En gammel dansk film om en gammel damper der hed Martha.
En dag får man redderen ombord og reglementen foreskriver
havregrød til morgenmad, og en fedterøv af en officer udtaler
ordene "og så er det sundt og nærrende".
En god gammel film jeg har set så mange gange at jeg har glemt
hvor mange.

www.danskefilm.dk/film/26.html

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 24-10-09 19:17

Hej Sybil

> Jo, men den opskrift jeg har fået til micro, tager næsten lige så
> lang tid som normalt, og så skal man stå ved microen hele tiden
> istedet for komfuret. Har du en god og nem opskrift, så sig frem.

Du har ret i at det skal overvåges og derfor tager opmærksomhed.

Men jeg selv bruger denne løsning, vand og ris koges i 2 minutter
mælk hældes på og koges op. Så tager man det af og stiller
gryden ind i sengen og pakker den godt ind i dynerne. Efter en
2-3 timer yages den ud, der røres rundt og salt tilsættes og
der serveres.

--
Mvh Max

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 24-10-09 20:11

Den 24-10-2009, skrev Max:
> [...]
> gryden ind i sengen og pakker den godt ind i dynerne. Efter en
> 2-3 timer yages den ud, der røres rundt og salt tilsættes og

Det ville vores hunde elske!
Mad, serveret i sengen, og så ad libitum
Kai

Fra : Hauge

Dato : 24-10-09 20:14

Hej
Fister Løgsovs wrote:
> Det ville vores hunde elske!
> Mad, serveret i sengen, og så ad libitum

Hehe, de er da vist en flok grødhoveder

Mvh Hauge

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 24-10-09 20:19

Hauge:
> Hej
>
> Hehe, de er da vist en flok grødhoveder
>
> Mvh Hauge

Ris, og risengrød topper på top 10 over deres favoritret.
Kai

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 24-10-09 11:29

On Oct 24, 4:18 pm, "Sybil" <But...@invalid.dk> wrote:
> [...]
> Jeg tænkte på at lave den færdig i ovnen, men hvor varm skal ovnen være?
> Skal der røres lige så ofte som når det laves på kogeplade?

Min søster laver det altid i en stegepose i vandbad, Det er bare at
blande ris og mælk i en stegepose (men med lidt mindre mælk en hvis
man laver den på alm. vis.) og så op i en gryde kogende vand og så
koge det indtil det er klart, let og ikke meget opvask bagefter

MVH
Malmberg

Fra : Sybil

Dato : 24-10-09 19:08

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> wrote in message

[...]

Er det sådan en stegepose som man kan lave steg i i ovnen?

Majken

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 25-10-09 03:18

On Oct 24, 7:08 pm, "Sybil" <But...@invalid.dk> wrote:
> [...]
> Malmberg
>
> Hej
>
> Er det sådan en stegepose som man kan lave steg i i ovnen?

Ja sådan en stegepose Hvis du binder knude på posen så husk at
lave et par huller så dampen kan slippe ud

MVH
Malmberg

Fra : Hauge

Dato : 25-10-09 10:34

Kasper Malmberg wrote:
> .. Hvis du binder knude på posen så husk at
> lave et par huller så dampen kan slippe ud

Vil vandet så ikke slippe samme vej ind i posen?

Mvh Hauge

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 25-10-09 04:46

On Oct 25, 10:33 am, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Vil vandet så ikke slippe samme vej ind i posen?
>
> Mvh Hauge

naaa, man kan lige sætte toppen af posen i klemme med låget og så
sørge for at posens huller er over vandet

Fra : Tine

Dato : 25-10-09 18:06

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Vil vandet så ikke slippe samme vej ind i posen?
>
> Mvh Hauge

naaa, man kan lige sætte toppen af posen i klemme med låget og så
sørge for at posens huller er over vandet

Hvor store mængder risengrød kan man tilberede i sådan en stegepose? Kan man
fx lave grød af 3-4 liter sødmælk?

Hilsen
Tine

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-10-09 12:15

Kasper Malmberg wrote:

> Min søster laver det altid i en stegepose i vandbad, Det er bare at

jeg bruger en alm frysepose. det virker fint. Kommer jo ikke over 100
grader.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-10-09 20:12

In news:00191266$0$2618$c3e8da3@news.astraweb.com,
Sybil <Butbut@invalid.dk> typed:
> [...]
> Jeg tænkte på at lave den færdig i ovnen, men hvor varm skal ovnen
> være? Skal der røres lige så ofte som når det laves på kogeplade?

Jeg har i årevis brugt Pama grødris og tilberedningstiden er kun ca. 35
minutter, hvis man skruer ned og rører med jævne mellemrum. Jeg har modsat
dig lejlighed til at pakke gryden godt ind i et tæppe og sætte den ind i en
seng, efter at den lige har kogt op i nogle minutter. Efter et par timer kan
grøden saltes og er klar til at spise.

Jeg tror at fidusen ved Pama's grødris er, at man til 1 liter mælk først
skal komme 2½ dl. vand i en gryde, og når vandet koger drysser man risene i
og lader dem koge i vandet et par minutter, så kommes mælken i og man rører
til den koger, skruer ned og gør som jeg har beskrevet ovenover.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hauge

Dato : 24-10-09 20:13

Hej
Tove Krieger wrote:
> [...]
> man risene i og lader dem koge i vandet et par minutter, så kommes
> mælken i og man rører til den koger, skruer ned og gør som jeg har

Det er da ikke anderledes end det jeg gør med de billige ris fra
Aldi/Føtex/Bilka... Udover at jeg sparer nogle kr. når jeg laver det

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-10-09 12:36

In news:7kh1ugF3abduvU1@mid.individual.net,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:
> Hej
>
> Det er da ikke anderledes end det jeg gør med de billige ris fra
> Aldi/Føtex/Bilka... Udover at jeg sparer nogle kr. når jeg laver det
>
> Mvh Hauge

Jo, det giver sikkert samme resultat. Det er nok fordi jeg altid har brugt
Pama ris, men det er nok det lille opkog i vand først, der forkorter
kogetiden, så jeg vil ikke bruge andet for at spare et par kroner.

Fra : Otto

Dato : 29-10-09 22:03

Sybil skrev:
> [...]
> Jeg tænkte på at lave den færdig i ovnen, men hvor varm skal ovnen være?
> Skal der røres lige så ofte som når det laves på kogeplade?

Du bringer grøden forsigtig i kog, pakker gryden ind i aviser og stiller
den i sengen under dynen, så koger den færdig uden at brænde på.

Fra : Otto

Dato : 29-10-09 22:03