Diætmad
Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-10-09 10:38

Så røg badevægten over de 100 kilo og det må der gøres noget ved.

Jeg har ladet mig fortælle, at lyst brød, kartofler, pasta, ris, kaffe,
rødvin, alkohol i almindelighed og meget mere, er det rene gift, så hvad er
der egentlig tilbage? Postevand og ormestuvning?

Rå, uforarbejdede grøntsager ... hvor mange spændende måder kan de serveres
på? Gerne konkrete forslag, eller henvisning til gode sider.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-09 11:04

Kurt Hansen skrev:

> Rå, uforarbejdede grøntsager ... hvor mange spændende måder kan
> de serveres på? Gerne konkrete forslag, eller henvisning til
> gode sider.

Ikke særlig konkret, men: Der er en hel kultur omkring rå grøntsager
og frugt. Prøv at søge efter “raw food recipes” på din favoritsøge-
maskine.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 24-10-09 11:11

Hej Kurt

> Så røg badevægten over de 100 kilo og det må der gøres noget ved.

Kender det godt. Men jeg har nu løst problemet på en nem måde,
jeg spiser nøjagtig det samme som jeg altid har gjort til måltiderne,
derimod spiser jeg intet mellem dem, og det har foreløbig kostet
15 kg.

--
Mvh Max

Fra : Grethe Hoff

Dato : 24-10-09 13:36

> [...]
> jeg spiser nøjagtig det samme som jeg altid har gjort til måltiderne,
> derimod spiser jeg intet mellem dem, og det har foreløbig kostet

Det er ikke det du spiser >til< måltidene som er viktigst, men som Max sier,
>mellom< måltidene. En rå gulrot før aftensmaten hjelper dog. Det hjelper
meget om du også mosjonerer litt, Walk and Talk er nok.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : smileymas

Dato : 24-10-09 13:31

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Rå, uforarbejdede grøntsager ... hvor mange spændende måder kan de serveres
> på? Gerne konkrete forslag, eller henvisning til gode sider.

Der er vel to hoved retninger, kalorie tælleren vs. den kulhydrat
frie diæt. Jeg har det bedst med den sidste og følger Dr. Atkins
når jeg skal smide nogle kilo. Og det er grundlæggende som du skriver
at opgive brød, pasta, ris, mælk, det meste frugt, sukker og alkohol.
Tilgengæld er der frit slag på al slags kød, fisk, æg, moderat ost og
grøntsager. Kød, fisk og æg stort set så meget du orker, så længe dit
kunhydreat indtag er under 20g pr dag vil kuren være meget effektiv.

Morgenmad eksempel - æg og bacon/skinke så meget du gider kaffe/the
uden sukker/mælk så mange kopper du orker. Snack kyllinge filetter,
en oste klods/en spsk hytteret. Frokost bøf ad libitum. Snack endnu
en protein rig spise evt. flæskesteg/andebryst. Middag kogt/stegt/
grillet fisk, fugl eller andet kød så meget du orker (smør stegt er
i orden) grøntsager desværre kun en halv kop. Snack samme som tidligere
hårdkogte æg, højt protein indhold, de fylder og kræver meget energi
at fordøje. Kuren har et underholdnings indslag andre kure ikke har -
Ketosticks - du pisser på dem og får øjeblikkelig svar på hvor meget
fedt du brænder af. Når kroppen nedbryder eget fedt udskilles der keton
stoffer i urinen. Så du har altid styr på om du er på den rette vej.

Kuren er stadig kontroversiel, selv om den har eksisteret i mere
end 40 år. Det er dog bevist at kuren mod almindelig viden, sænker
blodtryk og kolesterol og stabiliserer blodsukker niveauet- Tallene
er tydelige, men alligevel er de fleste dietister imod kuren, ideen
om ikke at spise frugt og mange grøntsager, bryder de sig ikke om.
Den sætter nærmest mad pyramiden på hoved, og den slags kan man jo
ikke have.

Men hvis man ser på diæten hos folk der lever i det arktiske, og på
deres statestik for blodkars sygdomme, så ser det ud til at man fint
kan klare sig på en, høj fedt og protein diæt, og at man ikke har brug
for frugt og grønt eller andre kulhydrat holdige madvarer.

Jeg skriver at du ska æde så meget du orker, det skal tages med et
gran salt - spis til du føler dig tilfreds, din appetit vil hurtigt
falde og du vil ikke få de pludselige behov for en chokolade stang,
en sukker vand eller flødeskums kage, hvis du bare sørger for at
fylde hullet i maven (hovedet) med noget protein rigt. Hvis du snyder
og snupper et kvart æble, går dit blodsukker op som en raket, og når
det falder igen, vil du føle dig super lækker sulten, og den kamp er
næsten umulig at vinde. Hemmeligheden er at få kontrol over blodsukker
niveauet, har du det kan du stå foran bageren og kigge på kager uden
at have trangen, og du vil sansynligvis kunne smide 2-300g om dagen
hvis der er meget at tage af. Jeg smed 10kg på 7 uger, og har været
a kuren i 10 uger dvs. der er kommet lidt brød, grønt og masser af
øl på menuen og alligevel er der røget endnu 2 kg. Men jeg rør ikke
sukker, mælke produkter (bortset fra ost).. Så det er ikke en af de
kure hvor det hele sætter sig igen så snart man vender tilbage til
mere almindelig kost. Og det er nemt lige at droppe kulhydraterne,
og spise mere kød og se på ketosticksne at processen er igang igen.

Dr. Atkins bogen er værd at læse, den er lidt "guru" agtig, men det
må man leve med, det er faktisk en stor hjælp at have hans argumenter
i baghovedet, når man manøvrerer sig rundt mellem hylderne i
supermarkedet. Enhver kur skal følges efter konsultation med egen læge.
Få evt. taget blodprøver og tjek blodtryk inden kuren starter og se
så at dine tal givetvis vil blive forbedret efter forholdsvis kort tid,
selvom du spiser masser af æg og annimalsk fedt. Det er udenfor normal
logik. Det er lige før Atkins påstår at hans kur kan hjælpe diabetikere,
men lad os bare holde os til at det er en slankekur der fungerer. -max-

Fra : Bisse

Dato : 24-10-09 13:42

> Kuren er stadig kontroversiel, selv om den har eksisteret i mere
> end 40 år. Det er dog bevist at kuren mod almindelig viden, sænker
> blodtryk og kolesterol og stabiliserer blodsukker niveauet

Da jeg havde været på Atkins i 6 måneder, var mit kolesterol på katastrofale
10!!!
Bare til skræk og advarsel

Fra : smileymas

Dato : 24-10-09 14:49

Bisse wrote:

> Da jeg havde været på Atkins i 6 måneder, var mit kolesterol på
> katastrofale 10!!!
> Bare til skræk og advarsel

Ok det lyder ikke godt, går id fra det er højere end da du
startede kuren. Jeg forstår godt nok ikke, siden du åbentbart
er i en riciko gruppe at du ikke løbende fik tjekket dine tal.

Nu er Dr. Atkins udviklet i USA og hører hjemme i USA, du ved
landet hvor man blir sagsøgt for den mindste ting. Så vidt jeg
ved er Atkins kuren stadig populær, lovlig og under konstant
undersøgelse. -max-

Fra : Bisse

Dato : 24-10-09 18:35

"smileymas" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
.. Jeg forstår godt nok ikke, siden du åbentbart
> er i en riciko gruppe at du ikke løbende fik tjekket dine tal.

Jeg var ikke i risikogruppen, før jeg begyndte på Atkins,
Efter 8 uger på ikke-atkins faldt tallet til 6,8 og efter yderligere 3 uger
til 5,6
Jeg vil ikke anbefale Atkins til nogen!

> [...]
> landet hvor man blir sagsøgt for den mindste ting. Så vidt jeg
> ved er Atkins kuren stadig populær, lovlig og under konstant

Ja jeg har også læst Atkins tykke værker med "dokumenterede beviser" på dit
og dat.
De er nu smidt langt langt væk, så ingen ved et uheld kommer til at læse dem
og blive fristet.

Fra : Max

Dato : 24-10-09 18:37

Hej smileymas

> [...]
> landet hvor man blir sagsøgt for den mindste ting. Så vidt jeg
> ved er Atkins kuren stadig populær, lovlig og under konstant

Har du nogen sinde set hvad man spiser i det land ?

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 24-10-09 17:06

"smileymas" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
> frie diæt. Jeg har det bedst med den sidste og følger Dr. Atkins
> når jeg skal smide nogle kilo. Og det er grundlæggende

VAr der ikke noget om at Dr. Atkins ved sin død - uheld faldt og slog
hovedet - vejede 130kg og havde væsentlig åreforkalkning og for meget
kolesterol?

--
Ralph

Fra : jos

Dato : 25-10-09 11:41

smileymas wrote:

> Der er vel to hoved retninger, kalorie tælleren vs. den kulhydrat
> frie diæt. Jeg har det bedst med den sidste og følger Dr. Atkins
> når jeg skal smide nogle kilo.
...................blablabla...................
>dine tal givetvis vil blive forbedret efter forholdsvis kort
> tid, selvom du spiser masser af æg og annimalsk fedt. Det er udenfor
> normal logik.

det var dog det mest livsfarlige råd jeg har hørt længe!

finn
- diabetiker gennem 45 og kostnyder gennem 65

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-09 16:05

Bisse skrev:

> Da jeg havde været på Atkins i 6 måneder, var mit kolesterol
> på katastrofale 10!

Så højt var mit ikke, men det nåede at blive højere end anbefalet.
Det kom hurtigt på plads igen da jeg holdt op med Atkins.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ralph

Dato : 24-10-09 17:11

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> Så røg badevægten over de 100 kilo og det må der gøres noget ved.
> der egentlig tilbage? Postevand og ormestuvning?

Du skal bare igennem et holdningsskift, på den her måde vil du sætte dig et
mål, og når du når det vil du gå tilbage til dine gamle vaner med "rigtig"
mad .

For 22 år siden fik jeg andet (stillesiddende) arbejde, købte bil, holdt op
med at ryge, OG blev halvtidsvegetar* (fisk og lyst fjerkræ tilladt) så røg
min vægt 30 kg. op fra 85 til 115 på få år, så begyndte jeg på en masse små
ting som samlet fik min vægt ned med gennemsnit 2 kg om året, stadig for
nedadgående. Nu er jeg på 94 kg.

* ikke for at være hellig, men vi have en ide om at det var sundt.

Det er ret simpelt,
Begyndte at spise kød igen
ingen smør,
salat uden oliedressing,
holde op med at spise når man ikke er sulten mere(man må GERNE levne)
gå når man taler i telefon (mine kolleger er ved at blive vanvittige, men
jeg er chef)
en kiks med ost til natmad istedet for fem forskellige slags ost og to
skiver ristet brød,
minimælk, fromage frais, youghurt
hakker selv vores kød så fedtet kan vælges fra.
laver selv leverpostej og erstatter halvdelen af spækket med kogte
kartofler, og halvdelen af margarinen med olie.
Stuvede hvidkål, ærter/gulerødder, spidkål etc. foretages i kogevandet
istedet for mælk og fløde.
Vælg den magre ost når det drejer sig om pizza/pasta/lasagneost, men IKKE
til din nydeost.
Masser af vand og danskvand
Del en god Øl med konen til søndagsfrokosten istedet for et sæt til hver
Laks/kylling i ovn behøver IKKE fem smørklatter ovenpå, lidt olie og et ½
glas hvidvin i fadet smager OGSÅ godt.
Og lad være med at få skyldfølelse når du køber en flødeskumskage søndag
eftermiddag, glæd dig til at dele den med konen, og tænk på at "i gamle
dage" ville du have købt fire + fire onsdagssnegle + en dagmartærte på
tilbud i brugsen lørdag
Dybest set drejer det sig om at indtage færre kalorier end man forbrænder.
Næstdybest set gælder det om at lave noget mad man kan li'.

--
Ralph - håber du taber dig uden "pop"-kure

Fra : jos

Dato : 25-10-09 11:45

Ralph wrote:
> [...]
> Dybest set drejer det sig om at indtage færre kalorier end man
> forbrænder. Næstdybest set gælder det om at lave noget mad man kan
- og så spise lidt mindre af det -)
se det var det bedste råd jeg har hørt i tråden!

finn