Bøde fra Italien
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 23-10-09 21:07

Hej NG

Jeg var i Italien på MC for et par år siden.
Idag er der dukket et krav op fra www.nivi.it, om at jeg kørende på EH15925
d 18/07-07, har sneget mig udenom motorvejs afgiften. Beløbet andrager 12.95
euro. Som jeg kan indbetale på et konto nummer. Jeg er blevet forsynet med
et bruger navn:03eb2105, password: 803696210510, hvis nogen er nysgerrige.

Er det et trick? Jeg var lige ankommet til Italien på datoen, så den er god
nok.

Nogen erfaringer?

Knus
Charlotte

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-10-09 21:37

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4ae20cc7$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> nogen er nysgerrige.
>
> Er det et trick? Jeg var lige ankommet til Italien på datoen, så den er

Jeg var dernede i sommers med en kammerat, og vi kørte på hver sin mc. Når
du kører ind på motorvejen så trækker du et stykke pap hvor der står, hvad
tid du er kørt, og hvorfra. Da vi skulle af, kørte min kammerat som den
første i gennem det ubemandede betalingssanlæg.. og da jeg skulle gennem
ville bommen ikke lukke. Jeg havde på forhånd læst lidt om, at man skal
passe på at ikke bare køre to i gennem, for der havde været nogle som havde
fået en bom i hovedet da de prøvede at snyde sig ud..
Jeg holdte pænt og ventede på at bommen lukkede, men det tog bare
ualmindeligt længe. Jeg prøvede at proppe min stykke pap i maskinen, men der
skete ikke noget.. Det var først da jeg havde trykket på knappen masser af
gange at bommen gik ned, og så kunne mit pap komme i, og jeg køre videre..

Jeg vil tro, at du måske kan have været kørt i gennem på samme måde. Deres
systemer dernede i spaghetti-og-pizza-land er mærkelige.

Prisen på din kørsel passer meget godt med et par hundrede kms kørsel.. det
må du vel næsten kunne huske om du har kørt, og om du betalte eller ej?
Hvordan det med kontoen virker synes jeg lyder mærkeligt. Måske er det et
scam hvor de prøver at fra-nare dig dit kreditkorts kortnummer og kode, så
de kan misbruge det på nettet?

Jeg ville skrive til firmaet som har sendt dit kravet, og kræve at de
oplyser et kontonummer, IBAN/Swift nummer, og så betale på den måde.

Hold kæft jeg ævler..... :)

Mvh Anders

Fra : HKL

Dato : 23-10-09 21:59

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse
> Hold kæft jeg ævler..... :)
>
> Mvh Anders

Ja for fanden, få du nu bare købt en ny MC, så du kan bruge tiden på den i
stedet for alt det ævl

Der ud over mener jeg bare det samme som Anders.............

/HKL, ZX10R (Er det ikke noget for dig Anders)

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-10-09 12:23

"HKL" <zx10r"FJERNDETTE"@lynnePUNKTdk> skrev i en meddelelse

> Ja for fanden, få du nu bare købt en ny MC, så du kan bruge tiden på den i
> stedet for alt det ævl

:D

> Der ud over mener jeg bare det samme som Anders.............
>
> /HKL, ZX10R (Er det ikke noget for dig Anders)

HEHE er det ikke dig som har tilbudt mig en ZX10R i bytte for min ZX9R?

Fik et tilbud på mail omkring bytte til en 10'er, men jeg er gået i en anden
retning.... Jeg har købt en KTM Superduke 990!
Det er noget helt andet end kåbecyklen. Må se om jeg bliver glad for skiftet
eller ej

Mvh Anders

Fra : HKL

Dato : 24-10-09 14:00

> [...]
> anden retning.... Jeg har købt en KTM Superduke 990!
> Det er noget helt andet end kåbecyklen. Må se om jeg bliver glad for

Nix, min 10'r vil jeg ikke af med - tillykke med din nye cykel!!!

/HKL, ZX10R

Fra : Armand

Dato : 24-10-09 14:26

Anders Houmark skrev:
> "Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i en
> meddelelse news:4ae20cc7$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Det ser jo netop ud til at dreje sig om en bankoverførsel, så det er
ikke et scam for at nappe detaljerne fra kreditkortet!

> Jeg var dernede i sommers med en kammerat, og vi kørte på hver sin mc. Når
> du kører ind på motorvejen så trækker du et stykke pap hvor der står, hvad
> tid du er kørt, og hvorfra.

Jég synes ikke at mindes(*) at man får nogetsomhelst kvittering for sin
betaling, medmindre man har betalt med kreditkort og har dét på sin
kontoopgørelse. Så det er noget af et krav at stille efter et par år: At
man skal kunne huske de nærmere detaljer omkring en given
motorvejs-strækning uden at den instans der opkræver har givet en en
jordisk chance for at dokumentere sin uskyld :-/

(*):
Men det er jo også snart et helt halvt år siden

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-10-09 16:39

> Det ser jo netop ud til at dreje sig om en bankoverførsel, så det er ikke
> et scam for at nappe detaljerne fra kreditkortet!

Øhm og du er bare helt sikker siden der er udråbstegn? :)

Skal hun så logge på sin egen netbank med det brugernavn og password, eller
skal hun logge på en anden konto? Hvad skal de koder bruges til?
Skal hun ind på deres hjemmeside og skrive den kode og brugernavn? Eller
skal hun skrive det som kommentar i overførslen (tror ikke det er muligt at
skrive så meget?)
Hvis det er en bankoverførsel, så skal hun have et kontonummer, og
IBAN/Swift når det er udland..

> [...]
> jordisk chance for at dokumentere sin uskyld :-/
>
> (*):
> Men det er jo også snart et helt halvt år siden

Ja det er ret latterligt.. Jeg mindes heller ikke at modtage en kvittering.

Mvh Anders

Fra : Carsten

Dato : 26-10-09 20:32

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse news:U_

> [...]
> Skal hun ind på deres hjemmeside og skrive den kode og brugernavn? Eller
> skal hun skrive det som kommentar i overførslen (tror ikke det er muligt

Den unge dame har skrevet en url til deres site hvor man på forsiden bliver
bedt om netop brugernavn og password...

Carsten

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 26-10-09 21:45

"Unge dame". Ti hi, tak Carsten.
Venter stadig spændt på svar fra ham der kendte nogle Italianere.

Var i banken i dag, de kunnne ikke hjælpe. Politiet i korsør... ja de er der
faktisk ikke, jeg prøver Slagelse i morgen, hvis ellers jeg kan nå derned
inden de går hjem.

hilsner

Charlotte

Fra : N/A

Dato : 27-10-09 21:17

Fra : N/A

Dato : 27-10-09 21:17

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-10-09 22:46

On Fri, 23 Oct 2009 22:06:40 +0200, "Charlotte P. Korsør"
<Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> wrote:

Hej Charlotte.

>Er det et trick? Jeg var lige ankommet til Italien på datoen, så den er god
>nok.

Anders ide er ikke så tosset.
Skriv til dem, at hvis de mener du har gjort noget forkert vil du
gerne se beviset, og i fald det kan bevises, vil du udbede dig et
kontonummer og IBAN/SWIFT for indbetaling.
Så burde du være ude over forsøg på svindel.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 24-10-09 01:19

On 23 Okt., 23:46, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> kontonummer og IBAN/SWIFT for indbetaling.
> Så burde du være ude over forsøg på svindel.

Skulle italiensk vejvæsen virkelig være så effektivt?

Det må være tyske indvandrere der har bemægtigt sig de stillinger nede
i Berlusconi-land!

--
/Hekto

Fra : Per

Dato : 24-10-09 08:31

Charlotte P. Korsør wrote:
> [...]
> hvis nogen er nysgerrige.
> Er det et trick? Jeg var lige ankommet til Italien på datoen, så den

Jeg bider mærke i, at det er 2 år og 3 mdr. siden du kørte der og
"forseelsen" skulle være sket !

Det var nok til at jeg personligt ikke ville betale. Det beviser at de ikke
har styr på noget som helst, og derfor mener jeg ikke kravet er realistisk.

På den anden side er det jo ikke ret mange penge - så lidt skriverier frem
og tilbage kan måske hjælpe.

Jeg ville helt klart bede om en redegørelse pga. alt for lang tids
sagsbehanding, et foto-bevis og hvad de ellers har. Måske de frafalder
kravet, hvis du pusher dem.

Held og lykke.

mvh. Per

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 24-10-09 16:52

Jamen i har helt ret. Der står BIC-SWIFT=CRFI IT 3FXXX og IBAN TI46 F061
6002 8480 0001 3990 C00.

Aner bare ikke hvad det står for. Men det er åbenbart noget jeg skal bruge
til indbetaling.

Turen ligger jo tilbage til sommeren 2007, det må have været førstedagen på
vejen ned, jeg husker ikke noget om det, og har ingen mulighed for at
tilbagevise kravet. Jeg gemmer kvitteringer, men har ikke gemt dem så længe.

Så det er åbenbart noget med SOS (slip omgående slanterne) De har været så
flinke at give mig 15 dage. Men det er altså mere end 2 år siden, hvor lang
er mon forældelsfristen på den slags? Kan jeg mon vente flere hvis jeg
betaler?

Tak for svarene.

Charlotte

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-10-09 09:34

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> lang
> er mon forældelsfristen på den slags? Kan jeg mon vente flere hvis jeg

Jeg ville tage det helt roligt. For 4-5 år siden var jeg i Milano i lejet
bil - noget af en oplevelse. Et års tid efter modtog jeg et bødeforlæg fra
det milanesiske municipale policia for overtrædelse af kørselsforbud i et
bestemt område/gade i Milano (sandsynligvis indfanget af et
overvågningskamera). Trafiksituationen var temmelig kaotisk, så det skal nok
passe at jeg har overset et lille skilt eller 2! Brevet blev sendt via
udlejningsfirmaet hvorfra politiet havde fået oplysninger om mig. Der var
også et krav fra biludlejeren om et administrationsgebyr for oplysninger til
politiet. Dette var, viste det sig, nævnt i kontrakten, så det betalte jeg
selvfølgelig. Selve bøden lod jeg lige vente lidt og glemte siden alt om
den.
Jeg har ikke hørt noget siden.

/Søren

Fra : Bent_Albertslund

Dato : 24-10-09 11:35

On 23 Okt., 22:06, "Charlotte P. Korsør"
> [...]
>
> Er det et trick? Jeg var lige ankommet til Italien på datoen, så den er god

Har du været i Italien på tidspunktet
Passer registreringsnummeret
Hvis ja så taler det for at der er tale om en ok side - hvordan skulle
de kunne få oplysninger om ejer hvis det var scam - oplysninger de har
må de have fået fra det danske motorregister, som næppe levere disse
til hvem som helst

En søgning på domænenavnet taler også for at det er et ok firma -
http://whois.org/whois/nivi.it
De oplyser navn og adresse og firmaet har haft domænet siden 2002

En almindelig googlesøgning på navnet viser 80000+ hits - og ingen der
umiddelbart taler om scam - taler også for at der er tale om en legal
side

Jeg tror den er god nok

Bent
GSF1200

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 29-10-09 22:42

Til alle jer der har været søde til at svare mig.

Jeg har talt med politiet i Slagelse, og fik den besked at jeg skulle smide
brevet ud!!!!

Dette uagtet at politiet selv må have givet firmaet mit navn og adresse på
baggrund af min nummer plade.

Men jeg foretager mig intet, og ser hvad der sker.

tak mange gange

Charlotte

Fra : Armand

Dato : 30-10-09 00:22

Charlotte P. Korsør skrev:
> [...]
> baggrund af min nummer plade.
>
> Men jeg foretager mig intet, og ser hvad der sker.

Især hvis du ikke regner med at skulle til Italien igen, er det også en
løsning!

En kammerat ignorerede ihærdigt en parkeringsbøde(svjh) fra Tyskland
indtil sidste rykker der klarlagde at han var lagt i den sorte bog og
ville blive tilbageholdt ved førstgivne tilfælde at han ville få kontakt
med den tyske ordensmagt.
Dengang var vi til træf syd for grænsen en håndfuld gange i løbet af en
sæson og dét tilsammen med ferieturen og jævnlig frekventeren af
grænse-shops'ne gjorde at han alligevel fandt de små penge for
ulejligehden værd.

--
Armand.

Fra : Stup

Dato : 24-10-09 16:24

On 24 Okt., 17:52, "Charlotte P. Korsør"
> [...]
> er mon forældelsfristen på den slags? Kan jeg mon vente flere hvis jeg

Hej

Jeg sidder godt nok i Langbortistan lige nu, men jeg har adgang i
morgen til nogle italienere, som måske ved, om det er en ægte ting
eller ej. Men jeg synes, du ska' holde skråen lige i munden og så
eventuelt søge på "udenlandsk" om firmaet/hjemmesiden er OK for
motorvejsafgifter. To år efter vikrer lidt suspekt, så jeg mener, at
en mail til firmaet og et ønske om et foto plus henvisning til de EU-
lovparagraffer, som giver dem ret til et krav over landegrænsen, må
være OK. Om ikke andet, så giver det dem arbejde for pengene, hvis det
ender med, at du betaler...))

Mvh

Stup
XS1100S, som har det lidt mekanisk skidt efter to gange Sydeuropa i
år....

Fra : Stup

Dato : 27-10-09 10:31

On 26 Okt., 21:44, "Charlotte P. Korsør"
> [...]
> faktisk ikke, jeg prøver Slagelse i morgen, hvis ellers jeg kan nå derned

Hej

Og som nu er nået hjem til Dannevang igen, men italienerne kendte ikke
umiddelbart til hjemmesiden, så jeg vil gå MEGET forsigtigt frem med
at skrive noget ind via "Indernettet", da det KAN være en snydeside.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Stup

Dato : 27-10-09 10:40

> [...]
> faktisk ikke, jeg prøver Slagelse i morgen, hvis ellers jeg kan nå derned

Hej igen igen

Søgte lidt på nettet og fandt dette:

http://slowtalk.com/groupee/forums/a/tpc/f/862600685/m/5471099582?r=5471099582

Så åbenbart.....

Men man bør måske ikke betale via nettet eller bede dem om beviser
eller....

Måske få lov til at betale ved første vejtoldsted næste gang man kører
i Italien...

Håber, du finder ud af det.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 21:17

Stup skrev:

> Men man bør måske ikke betale via nettet eller bede dem om beviser
> eller....

Problemet er ærlig talt ikke større end at man efterfølgende kan holde
jævnligt øje med sin konto for primært at se at det korrekte beløb er
blevet trukket, men også at der ikke pludselig bliver trukket en mænde
andre beløb fra ukendte kreditorer!
skulle det sidste ske, er det enkelt at benægte kendskab til disse
gennem en tro og love erklæring, hvorefter at de vil blive tilbageført.
man skal dog være opmærksom på at det skal være gjort indefor 2 måneder,
så det er grænsen for hvor sjældent man kan tillade sig at følge op på
konto-udtogene.
Skulle det vise sig at ens konto nærmest bliver bombarderet med falske
træk vil banken sikkert hurtigt foreslå en fornyelse af kortet.

--
Armand.
(ikke utryg ved net-betaling, men alligevel godt tilfreds med at PayPal

Fra : N/A

Dato : 27-10-09 21:17

Fra : Stup

Dato : 30-10-09 01:31

On 29 Okt., 22:41, "Charlotte P. Korsør"
> [...]
> baggrund af min nummer plade.
>
> Men jeg foretager mig intet, og ser hvad der sker.

Hej igen-igen

Som Armand skriver, så KAN der blive en komplikation ved et besøg i
støvlelandet på køretøjet, så måske skulle du bede Politiet i Slagelse
om deres råd på skrift og måske endda i en engelsk udgave og godt med
stempler, så du kan vise italienerne, hvor de kan gøre af deres
krav...

Og så kan den type firmaer sagtens finde frem til ejer-m/k fra
Centralregisteret uden direkte brug af dansk politi.

Men lad os høre her i gruppen, hvis der kommer nyt.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Armand

Dato : 30-10-09 13:41

Stup skrev:
> On 29 Okt., 22:41, "Charlotte P. Korsør"
>
> Som Armand skriver, så KAN der blive en komplikation ved et besøg i
> støvlelandet på køretøjet,

Nu er der sevfølgelig forskel på genen ved nogle timers tilbageholdelse
i løbet af en ferie og en tilfældig hverdag hvor man er på shopping i
Flensburg!

> så måske skulle du bede Politiet i Slagelse
> om deres råd på skrift og måske endda i en engelsk udgave og godt med
> stempler, så du kan vise italienerne, hvor de kan gøre af deres
> krav...

Man kunne også, når/hvis den tid kommer, konfrontere grænsebetjentene
eller den første autostrada-paybox med sin gæld (medbringende
skrivelsen): Dels vil der være mere slagkraft i en given italiensk
"kvittering for ikke at skulle betale" og dels vil de få mest mulig
arbejde ud af en sådan betalingsform :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-09 01:44

Man skal ikke spøge med policen dernede , og man skal nok heller ikke tro på
alt hvad de skriver

http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=659

PE. Som fik en bøde på 28 ? for at køre med larme potter på vej til Assen ,
men bøden gældte så jeg måtte køre hele weekenden i DE ;)

Fra : N/A

Dato : 30-10-09 13:41

Fra : N/A

Dato : 30-10-09 13:41