Frokost - rækkefølge
Fra : helle

Dato : 22-10-09 11:10

Er kommet i tvivl om, i hvilken rækkefølge man serverer de forsekllige
retter til en frokost. Jeg har i mit barndomshjem været vant til
følgende rækkefølge: sild - lune retter - kolde kødretter - kolde fisk/
rejer (eks. røget laks) og til sidst ost frugt. Een af mine venner
siger at de kolde fisk/rejser skal serveres lige efter sildene - Lad
mig høre, hvad I siger???

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-10-09 19:08

"helle" <hbknudsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> - Lad mig høre, hvad I siger???

Tja, skal det være helt traditionelt, skal al fisk/skaldyr afsluttes (og
fisketallerkner/bestik fjernes), før man kaster sig over de lune retter.

I min bog serveres al sild samtidig. Derefter al anden fisk og skaldyr. Og
så de lune retter. Og så...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Oldhoj

Dato : 23-10-09 14:48

Jens Bruun wrote:

> I min bog serveres al sild samtidig. Derefter al anden fisk og skaldyr. Og
> så de lune retter. Og så...

Min ex-svigermor syntes det var vigtigere at hygge sig end at skifte maden
ud konstant. Så der var først "vanddyr" (sild, fisk og skaldyr), så
"landdyr" (lune kødretter og pålæg) og til sidst dessertdyr (is, kage og
ost). Desserterne var så forsynet med tandstikben, vindruehoveder osv.
Børnene elskede det.

--
Oldhoj

Fra : Heidi

Dato : 25-10-09 19:05

helle wrote:
> [...]
> fisk/ rejer (eks. røget laks) og til sidst ost frugt. Een af mine
> venner siger at de kolde fisk/rejser skal serveres lige efter sildene

Jeg vil også sige man starter med sild, fortsætter med de øvrige
fiskeretter, så kødretterne, og så ost/dessert.

--
Heidi