Macbook Pro vil ikke boote ?
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-10-09 01:22

Hej, jeg har den nye Macbook pro unibody, hvor jeg har skiftet disken
til en SSD disk.

Jeg har et par gange oplevet at den "døde", dvs. at den ikke vil boote
op, første gang var efter jeg havde smidt Snowleopard på, sammen med
VMware fusion, jeg troede det evt. kunne være de 2 ikke ville snakke
så godt sammen.

MEN!

Nu har jeg bøvlet igen, hvergang jeg starter den kommer "booing" lyd,
grå skærm med æble, og nedenunder den her cirkel der ruller. Efter et
par sekunder slukker maskinen.

Nogle der tør gætte på hvad jeg kan gøre for at få liv i den ?

De hører med til historien, at såfremt jeg skal have gang i min DVD
der fulgte med, så sidder der en skive i drevet, det skal jeg så også
lige finde ud af hvordan jeg får ud.

Hurra hvor det kører !

På forhånd tak for hjælpen

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-10-09 01:25

On 21 Okt., 09:22, Kim Jørgensen <kimjod...@gmail.com> wrote:

> På forhånd tak for hjælpen
>
> Kim

Bonus info, den skive der sidder i, er en blank DVD, så den prøver
vist ikke at boote op på den.

Endvidere, hvis jeg holder alt nede når jeg booter, så får jeg kun mac
osx op som mulighed, og hvis jeg vælger denne, slukker den efter 4
sekunder.

// Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 21:29

Kim Jørgensen skrev:

> Bonus info, den skive der sidder i, er en blank DVD, så den prøver
> vist ikke at boote op på den.

Prøv at holde museknappen nede næste gang du genstarter.

> Endvidere, hvis jeg holder alt nede når jeg booter, så får jeg kun mac
> osx op som mulighed, og hvis jeg vælger denne, slukker den efter 4
> sekunder.

Uha. Tror det er tiden til at finde installations-DVD'en frem. Der
ligger nemlig Apples Hardware testproram på.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-10-09 09:42

> De hører med til historien, at såfremt jeg skal have gang i min DVD
> der fulgte med, så sidder der en skive i drevet, det skal jeg så også
> lige finde ud af hvordan jeg får ud.

Hold musen nede under start, så åbner drevet (venstre-klik). Ved ikke lige
hvordan på en Macbook Pro, men måske har du en mus et sted du kan sætte til?
Det er ligemeget hvilken mus, bare den har 1 knap

Og så i med system DVD, start op fra den, reparer disk, geninstaller.
- Mikael

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-10-09 02:48

On 21 Okt., 10:42, "nospamtoMike [8000 C]" <nos...@kern.dk> wrote:

Ved ikke lige
> hvordan på en Macbook Pro, men måske har du en mus et sted du kan sætte til?

En finger på touchpadden spyttede den ud.

> Og så i med system DVD, start op fra den, reparer disk, geninstaller.

Taber jeg data, eller kan den "finde" ud af bare at reparere
styresystemet ? jeg er klar over at der ikke gives garantier i mit
specifikke tilfælde, det var mere et generelt spørgsmål.

Mvh, og tak so far

Kim

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-10-09 10:02

> En finger på touchpadden spyttede den ud.

Smart.

> Taber jeg data, eller kan den "finde" ud af bare at reparere
> styresystemet ? jeg er klar over at der ikke gives garantier i mit
> specifikke tilfælde, det var mere et generelt spørgsmål.

Melder den om fejl når du reparerer? Hvilke?
Reparationen slutter med grønt lys = ingen fejl.

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-10-09 10:23

> Taber jeg data, eller kan den "finde" ud af bare at reparere
> styresystemet ? jeg er klar over at der ikke gives garantier i mit
> specifikke tilfælde, det var mere et generelt spørgsmål.

Du taber ikke data.

Men hvis det var mig, ville jeg som det første lave en backup af mine data.
Har du backup? Time Machine?

Har du en ekstern harddisk? Eller endnu nemmere, en anden Mac + ekstern
harddisk - så kan du boote din MBP i target mode, og kopiere dine data.
Forklarer gerne hvis aktuelt.
I øvrigt er der andre her i gruppen, som har mere styr på det end jeg...
Dog har jeg lært at lave backup og redde data fra harddiske/døde Macs - på
den hårde måde. Det er kun gået galt 1 gang - det var på disketter og med
Retrospect System 7 svjh. Siden har jeg lavet backup på BÅDE harddisk og
CD/DVDer. Nå ja, der var osse en overgang med JAZ diske.

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 21:29

Kim Jørgensen skrev:
> [...]
> styresystemet ? jeg er klar over at der ikke gives garantier i mit
> specifikke tilfælde, det var mere et generelt spørgsmål.

Er det nu man skal spørge om hvor gammel din nyeste Time MAchine backup
den er?

Fra : N/A

Dato : 21-10-09 21:29