Server uden disk skuffer? Skuffende!
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-10-09 23:37

En server uden disk skuffer, det er godt nok skuffende

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 23:43

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> En server uden disk skuffer, det er godt nok skuffende

skuffter koster .. du får hvad du betaer for ...

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-10-09 23:54

Thomas von Hassel wrote:

> skuffter koster .. du får hvad du betaer for ...

Man kan godt få en server med skuffer til en billigere pris

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-09 00:02

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Man kan godt få en server med skuffer til en billigere pris

ja ... men den kan ikke køre OS X server .. igen .. du får hvad du
betaler for.

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-10-09 09:21

Thomas von Hassel wrote:

> ja ... men den kan ikke køre OS X server .. igen .. du får hvad du
> betaler for.

Jeg vil sku også godt betale, jeg har jo allerede en 17" selvom jeg
kan få den til under halv pris, måske endda 1/4 hvis jeg køber en
delle eller værre.

Men jeg vil bare have disk skuffer i en server. Det er irriterende
nok at min bærbar skal splittes ad for at få en ny disk i.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-10-09 10:06

> [...]
>
> Men jeg vil bare have disk skuffer i en server. Det er irriterende
> nok at min bærbar skal splittes ad for at få en ny disk i.

For kun 22.000 kan du få en "rigtig" server.
http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/xserve?mco=MTMwMTc5NzY
Mikael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-10-09 11:18

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> For kun 22.000 kan du få en "rigtig" server.
> http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/xserve?mco=MTMwMTc5NzY
> Mikael

Den fylder og larmer for meget til at være brugbar der hjemme.

Fra : Franz Berliner

Dato : 21-10-09 10:12

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Men jeg vil bare have disk skuffer i en server. Det er irriterende
> nok at min bærbar skal splittes ad for at få en ny disk i.

Xserve har skuffer
http://www.apple.com/xserve/

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-10-09 11:18

Franz Berliner wrote:

> Xserve har skuffer
> http://www.apple.com/xserve/

Ja, det ved jeg godt, men til hjemmebrug vil jeg godt have noget som
er stille og fylder mindre.

Fra : Franz Berliner

Dato : 21-10-09 11:46

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Ja, det ved jeg godt, men til hjemmebrug vil jeg godt have noget som
> er stille og fylder mindre.

Så skal du da bare have den her:
http://www.synology.com/enu/products/DS409slim/index.php

Jeg kan godt se at det ville være smart med skuffer i en Mac mini. På
den anden side, så synes jeg det er et fint produkt Apple har lanceret
denne gang... hvis det bliver en kommerciel succes får den sikkert lov
til at udvikle sig hen i retning af dine ønsker over en årrække.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-10-09 14:38

Franz Berliner wrote:

> SÃ¥ skal du da bare have den her:
> http://www.synology.com/enu/products/DS409slim/index.php

men den kører jo ikke OSX

> [...]
> denne gang... hvis det bliver en kommerciel succes får den sikkert lov
> til at udvikle sig hen i retning af dine ønsker over en årrække.

But i want it now

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 21:27

Jon Bendtsen skrev:

> Ja, det ved jeg godt, men til hjemmebrug vil jeg godt have noget som
> er stille og fylder mindre.

Så køb en lydtæt fryser og sæt den i?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-10-09 07:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så køb en lydtæt fryser og sæt den i?

Det er jo bare sympton behandling.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-09 19:10

Jon Bendtsen skrev:

> Det er jo bare sympton behandling.

Det er det da også at skifte harddiske

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-09 21:36

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Ja, det ved jeg godt, men til hjemmebrug vil jeg godt have noget som
> er stille og fylder mindre.

Apple har ikke noget produkt til dig .. lev med det ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-10-09 07:01

> Apple har ikke noget produkt til dig .. lev med det ...

Damn, hvor ærgeligt roflmao

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-10-09 07:46

Thomas von Hassel wrote:

> Apple har ikke noget produkt til dig .. lev med det ...

Ork, det har de nu nok. Jeg køber jo gladeligt deres MBP 17"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-09 19:11

Jon Bendtsen skrev:

> Ork, det har de nu nok. Jeg køber jo gladeligt deres MBP 17"

Æh, det er jo slot-in dvd-drev. Ikke meget skuffe der.

ER du HELT sikker på MAc er noget for dig?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-10-09 23:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Æh, det er jo slot-in dvd-drev. Ikke meget skuffe der.
>
> ER du HELT sikker på MAc er noget for dig?

Ja, som bærbar har den nogle andre fordele som tiltaler mig nok til
at jeg vil se bort fra at det er besværligt at skifte disk.

Som server er det anderledes.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-10-09 12:12

Hvad er problemet med en Mini med 2 diske som server?
Du har indbygget 1 backup i tilfælde af diskfejl.
Du har (mindst) 1 anden backup (et andet fysisk sted naturligvis) til hvis
det går meget galt (tyveri, brand osv.).

Sidder du sammen med serveren 24/7 og er klar til at skifte disk på
minuttet, hvis der kommer diskfejl? Hvis ja, er det da rart med skuffer.
Ellers kan jeg ikke lige se problemet.
En kopi på ekstern harddisk kan man jo boote fra i en nødsituation.

Hvis det er livsvigtigt at der aldrig er nedetid, skal du faktisk have
mindst 2 servere kørende. Der er andet end harddiske der kan fejle. For
eksempel den kode der får det hele til at spille. Hackerangreb osv.

Hvis jeg havde en lille biks med egne servere, tror jeg 2 Mini Servere er en
forholdsvis billig og sikker løsning.

Og hvor tit går en Mac ned på grund af hardwarefejl, hvis den bliver
behandlet ordenligt?

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-09 19:12

nospamtoMike [8000 C] skrev:
> Hvad er problemet med en Mini med 2 diske som server?
> Du har indbygget 1 backup i tilfælde af diskfejl.

Er disk nummer to til TIme Machine? Jeg har ikke set nogen præsentation
endnu da jeg har været arbejdsramt :(

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-10-09 23:36

nospamtoMike [8000 C] wrote:
> Hvad er problemet med en Mini med 2 diske som server?
> Du har indbygget 1 backup i tilfælde af diskfejl.
> Du har (mindst) 1 anden backup (et andet fysisk sted naturligvis) til hvis
> det går meget galt (tyveri, brand osv.).

Problemet er den tid jeg skal bruge på at skifte disken.
Det er et spørgsmål om 5 minutter vs. 1 time.

> [...]
> Ellers kan jeg ikke lige se problemet.
> En kopi på ekstern harddisk kan man jo boote fra i en nødsituation.

Disken inde i serveren skal jo alligevel skiftes.

> [...]
> forholdsvis billig og sikker løsning.
>
> Og hvor tit går en Mac ned på grund af hardwarefejl, hvis den bliver

Lige så tit som pc'ere, for diskene er jo de samme diske.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-10-09 18:57

> Problemet er den tid jeg skal bruge på at skifte disken.
> Det er et spørgsmål om 5 minutter vs. 1 time.

1 time er godt nok langsomt - jeg gør det for dig på 10 min.
Igen - hvis din forretning er afhængig af, at du kan skifte disk på 5 min.,
så skal du heller ikke ha en billig PC med skuffer som den eneste form for
"sikkerhed". Hvad, hvis noget andet end harddisken går ned?
- Mikael

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-10-09 19:36

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> 1 time er godt nok langsomt - jeg gør det for dig på 10 min.

Kan du virkelig klare en Mac mini så hurtigt?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-09 19:38

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Kan du virkelig klare en Mac mini så hurtigt?

Jeg har skiftet ram og disk i en mini på ca. 10 minutter*

/thomas

* men det er kun når man er i træning og åbner et par mini'er om ugen

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-10-09 20:00

> Jeg har skiftet ram og disk i en mini på ca. 10 minutter*
>

> /thomas
>

> * men det er kun når man er i træning og åbner et par mini'er om ugen
>
> /thomas

aha, jeg opdager lige de sidste linjer, ...

jamen så er det nok ikke noget jeg prøver foreløbig

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-09 21:24

Flemming Rubini skrev:

> Kan du virkelig klare en Mac mini så hurtigt?

Var det et krav at den skulle være pæn bagefter? Jeg mener blot tiden
var vigtig :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-10-09 18:57

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> [...]
> så skal du heller ikke ha en billig PC med skuffer som den eneste form for
> "sikkerhed". Hvad, hvis noget andet end harddisken går ned?

Min forretning er ikke afhængig af at jeg kan skifte en disk på 5
minutter. Jeg gider bare ikke bruge længere tid end højest
nødvendigt på at skifte en disk.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 21-10-09 14:30

Jon Bendtsen wrote:
> En server uden disk skuffer, det er godt nok skuffende

Hvor tit har du da tænkt dig at skulle skifte diske i din server ??

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-10-09 14:39

Jesper Hartoft wrote:

> Hvor tit har du da tænkt dig at skulle skifte diske i din server ??

Hver gang de går i stykker. Og gerne i skuffer for at undgå nedetid.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 21-10-09 15:28

Jon Bendtsen wrote:

> Hver gang de går i stykker. Og gerne i skuffer for at undgå nedetid.

SÅ tit går de vel heller ikke i stykker og hvis du ikke ønsker nedetid,
er du vist heller ikke liiige målgruppen til en Mini server ??

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-10-09 16:57

Jesper Hartoft wrote:

> SÅ tit går de vel heller ikke i stykker og hvis du ikke ønsker nedetid,
> er du vist heller ikke liiige målgruppen til en Mini server ??

Det ved jeg nu ikke. Hvis den havde haft skuffer så havde jeg købt.

Det sker af og til at diske går i stykker. Naturligvis på det mest
ubelejlige tidspunkt. Og så skal det ikke tage unødvendigt lang tid
at skifte en disk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 21:26

Jon Bendtsen skrev:
> En server uden disk skuffer, det er godt nok skuffende

Til en lille biks uden serverrum? Tror det bliver en sællert...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-10-09 07:43

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Til en lille biks uden serverrum? Tror det bliver en sællert...

måske, men jeg er skuffet, og vil ikke anbefale den til nogen som
bruger den professionelt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-09 19:13

Jon Bendtsen skrev:

> måske, men jeg er skuffet, og vil ikke anbefale den til nogen som
> bruger den professionelt.

Det står dig så frit for.

Jeg kunne sagtens forestille mig at bikse der ikke er så store at de har
brug for serverrum, ville være perfekte brugere af det her, og DEM har
Apple jo ikke haft et produkt til før. Ville du have en Xserve
snurrende i dit kontor?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-09 19:18

> [...]
> brug for serverrum, ville være perfekte brugere af det her, og DEM har
> Apple jo ikke haft et produkt til før. Ville du have en Xserve

Det her er et produkt til dem der indtilnu har brugt f.eks. gamle
udtjente G4 og G5 bokse rigget til med OS X server. Nu får de tilgengæld
en supporteret boks incl. OS X server til en meget fair pris .. jeg tror
den vil sælge som "hotcakes" til f.eks. små tegnestuer, enktaltmands
virksomheder og til store shops som bare skal bruge en billig stille
server at sætte i f.eks. et afdelingskontor ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-09 20:46

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> virksomheder og til store shops som bare skal bruge en billig stille
> server at sætte i f.eks. et afdelingskontor ..

Det var jo også lige det jeg sagde, ikåh :)

Jeg tror det er godt set af Apple.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-10-09 23:38

> [...]
> brug for serverrum, ville være perfekte brugere af det her, og DEM har
> Apple jo ikke haft et produkt til før. Ville du have en Xserve

Nej, ikke en xserve.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-09 23:51

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Nej, ikke en xserve.

brug en macpro .. der er skuffer ... enda 1 mere end på en Xserve

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-10-09 08:59

Thomas von Hassel wrote:

> brug en macpro .. der er skuffer ... enda 1 mere end på en Xserve

Den fylder for meget

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-09 15:30

Jon Bendtsen skrev:

> Den fylder for meget

Synd.

Du må bare indse at du ikke er en Apple kunde ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-09 15:57

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Den fylder for meget

Så er vi tilbage til at Apple ikke har det magiske produkt til dig ...
Apple laver ikke produkter så _alle_ bliver glade, derimod lader de
produkter som _flest muligt_ er glade for ... at det er en success kan
læses i deres aktiekurs og deres kvartals og årsregnskab ...

/thomas