Ny iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 17:25

Så er der ny iMac i 21,5" og 27". Det passer jo lige med, at min søns er
gået i stykker
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-10-09 17:31

> Så er der ny iMac i 21,5" og 27". Det passer jo lige med, at min søns er
> gået i stykker

Og ny mus. De har endeligt løst problemet med at ledning kan gå i bekneb
i musen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-10-09 18:16

Flemming Rubini skrev:

> Og ny mus. De har endeligt løst problemet med at ledning kan gå i bekneb
> i musen.

Åh nej, det betyder vel at man skal skifte batterier i tastatur og mus
hele tiden

Mikkel

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 19:40

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]

Apple har da haft en trådløs mus i flere år!(?)

> Åh nej, det betyder vel at man skal skifte batterier i tastatur og mus
> hele tiden

Hvis det er som i de nuværende, er det såmænd ikke så galt. Batterierne
kan normalt holde flere uger. Apples tastatur og mus er flinke til at
tømme batterierne helt. Jeg har ofte brugt halvslidte batterier, som
ikke længere kunne drive anden elektronik, så de blev brugt helt op. Man
er vel sparsommelig Det fungerer også fint med opladelige
batterier. Så kan man jo lade op, før de løber helt tør. På den måde
undgår man, at batteriskift kommer ubelejligt. Man bliver i øvrigt
advaret i god tid. Som regel kan tastatur og mus fungere i dagevis,
efter advarslen om lav batterispænding er dukket op. Noget andet er, at
jeg ikke er den store fan af trådløse mus og tastaturer. De er trods alt
ikke så stabile. Jeg havde f.eks. store problemer med, at forbindelsen
røg, når Time Machine lavede backup til vores Time Capsule. Måske er det
blevet rettet med de seneste opdateringer. Jeg har ikke prøvet det,
efter jeg fik Snow Leopard.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-10-09 21:35

> [...]
> ikke så stabile. Jeg havde f.eks. store problemer med, at forbindelsen
> røg, når Time Machine lavede backup til vores Time Capsule.

Jeg er er blevet en smule træt af den lange startoptid på den trådløse
Mighty Mouse, og foretrækker nu trådet mus. Min Logitech Laser MX1000
startede langt hurtigere. Men jeg er vist også blevet lidt træt af alle
disse modtagere, og andet energiforbrugende, hvor det ikke giver bedre
arbejdsmiljø.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : KentBM

Dato : 20-10-09 22:27

Flemming Rubini skrev:
> [...]
> startede langt hurtigere. Men jeg er vist også blevet lidt træt af alle
> disse modtagere, og andet energiforbrugende, hvor det ikke giver bedre

Jeg købte en Logitech Bluetooth mus
http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/3287&cl=dk,da
for et par år siden, da jeg købte min MacBook. I midlertidig skulle
musen hele tiden "vækkes" også selvom jeg lige havde brugt den. Altså en
forsinkelse et halvt sekund. Ikke meget men irreterende.

Var det noget, at du oplevede på din Mighty Mouse? Altså om det er et
generalt Bluetooth mus problem eller om det bare er en dårlig mus, som
jeg har købt.

Den nye mus ser jo ikke dårlig ud. Og så ser det ud til, at Apple har
opdaget ergonomi i forbindelse med den nye mus.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 22:56

KentBM <kentF_JERNMagnussen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Var det noget, at du oplevede på din Mighty Mouse? Altså om det er et
> generalt Bluetooth mus problem eller om det bare er en dårlig mus, som

Der er meget skidt at sige om Mighty Mouse. Scroll-hjulet svigter tit,
fordi der kommer snavs i. Det er ikke altid lige til at rense det igen.
Højreklik er ikke stabilt. Ofte opfattes det som et venstreklik. Det er
særligt irriterende i spil, hvor det kan betyde forskel på liv og død,
om man venstre- eller højreklikker. Min mistede også let forbindelsen
sammen med tastaturet, når Time Machine lavede backup trådløst til en
Time Capsule. Jeg synes bare ikke, jeg har bemærket, at den skal vækkes,
når man vil bruge den.

> Den nye mus ser jo ikke dårlig ud. Og så ser det ud til, at Apple har
> opdaget ergonomi i forbindelse med den nye mus.

Den ser bare rigtig lækker ud. Måske skulle jeg give det trådløse en
chance mere. Måske er mine problemer med udfald rettet i Snow Leopard.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-10-09 22:58

> [...]

> Den nye mus ser jo ikke dårlig ud. Og så ser det ud til, at Apple har
> opdaget ergonomi i forbindelse med den nye mus.

Din oplevelse ligner min egen. Det korte svar er derfor: brug trådet
mus. Det lange er at mit skrivebord rigtigt nok har en del hardware som
måske kunne forstyrre signalet. Lige i øjeblikket er min mus omringet af
tre harddiskbokse. Om det betyder noget ved jeg ikke. Men der ser sådan
ud for mig.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-10-09 18:16

Henrik Münster skrev:
> Så er der ny iMac i 21,5" og 27". Det passer jo lige med, at min søns er
> gået i stykker

Føj, hvor ser den lækker ud. Uuuuuuh jeg må skynde mig at tage mine
anti-iMac-piller med det samme, ellers kan jeg hurtigt blive 11.799 kr.
fattigere! (+ 1499 for Final Cut Express 4).

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 23-10-09 05:06

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Føj, hvor ser den lækker ud. Uuuuuuh jeg må skynde mig at tage mine
> anti-iMac-piller med det samme, ellers kan jeg hurtigt blive 11.799 kr.
> fattigere! (+ 1499 for Final Cut Express 4).

Hm... ATI Radeon med 256MB - kan det mon trække en opløsning på 2560 x
1440 uden problemer? Opgradering til 512 MB koster 1095 kr. ekstra men
så kunne man måske lige så godt give endnu en tusse og få en quadcore
med i købet?

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 20-10-09 20:40

Hvad er nu det - quad-core (kun til 27")
Michael C.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 20:53

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Hvad er nu det - quad-core (kun til 27")

Det er en computerprocessor med fire kerner. Så bliver den fire gange så
hurtig, hvis ellers programmerne er lavet til at udnytte det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 20-10-09 21:04

Henrik Münster skrev:

> Det er en computerprocessor med fire kerner. Så bliver den fire gange så
> hurtig, hvis ellers programmerne er lavet til at udnytte det.

Ja - og er de så det?

(Windows 7 har 64 bit men det er vist de færreste programmer der
udnytter det).

Mikkel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 21:14

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Ja - og er de så det?
>
> (Windows 7 har 64 bit men det er vist de færreste programmer der
> udnytter det).

10.6 bringer en masse værktæjer til udvilkerne som gør det nemmere og
hurtigere at skrive applikationer der udnytter 64bit hardware og
multicore cpu'er .... indenfor et par måndere skal vi nok se en masse
spændende ting fra udviklerne ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 22:01

> [...]
> hurtigere at skrive applikationer der udnytter 64bit hardware og
> multicore cpu'er .... indenfor et par måndere skal vi nok se en masse

Jeg forstod ikke helt det oprindelige spørgsmål, så mit svar var lidt
ment som en vittighed. Antal kerner og antal bit (32 eller 64) har ikke
noget med hinanden at gøre. Apple har netop lavet en ny teknologi i Snow
Leopard, der hedder Grand Central Dispatch, som netop kan fordele et
programs processer på flere processor-kerner. Det er nemlig ikke så lige
til at gøre det på den mest optimale måde. Programmerne skal skrives til
at udnytte Grand Central Dispatch, men så skulle de forskellige kerner
også blive udnyttet optimalt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 20:33

Henrik Münster skrev:

> [...]
> til at gøre det på den mest optimale måde. Programmerne skal skrives til
> at udnytte Grand Central Dispatch, men så skulle de forskellige kerner

Som jeg har forstået materialet er tricket at man skal opdele sit
program i små blokkke som man så hurtigt og nemt kan fortælle OS X at
man har og så overlader man det til systemet at fordele de mange blokke
ud på de tilrådighedværende ressourcer. Der hvor det bliver rigtigt
fikst er når dette ikke er bundet til x86 processorer men også kan
skubbes ud på grafikkortet (som jo har mange hurtige men dumme små
cpu'er) men det kræver vist noget mere knofedt fra Apples side.

Det er ellers en rigtig god ide, og formentligt noget som vil give
Mac'er turboboost i forhold til Windowsmaskiner.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-09 21:12

Hej,

> [...]
> Det er ellers en rigtig god ide, og formentligt noget som vil give
> Mac'er turboboost i forhold til Windowsmaskiner.

Jeg tror du blander tingene lidt sammen. Selve det at kunne lave en
lille blok kode, som man giver til OS X og den så selv finder ud af, om
den vil køre det på GPU eller CPUen... den findes altså allerede i Snow
Leopard. Det har dog ikke noget at gøre med Grand Central Dispatch som
sådan.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 21:22

Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> den vil køre det på GPU eller CPUen... den findes altså allerede i Snow
> Leopard. Det har dog ikke noget at gøre med Grand Central Dispatch som

Æææh, jeg mener ikke at OpenCL understøtter blocks-teknologien.

Oplys mig gerne.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-09 21:31

Hej,

> Æææh, jeg mener ikke at OpenCL understøtter blocks-teknologien.

Mig bekendt blev der ikke snakket om blocks her. "Blokke kode" er for
mig noget lidt mere generelt end lige specifikt "blocks". Blocks er en
helt tredje ting... Grand Central Dispatch kræver ikke blocks.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 20:30

Henrik Münster skrev:

> Det er en computerprocessor med fire kerner. Så bliver den fire gange så
> hurtig, hvis ellers programmerne er lavet til at udnytte det.

Det er de færreste (muligvis kan Quicktime efterhånden udnytte det?)

Fordelen er for den almindelige bruger at man nu kan have TRE programmer
der er løbet løbsk uden at opdage det :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 20:28

Henrik Münster skrev:
> Så er der ny iMac i 21,5" og 27". Det passer jo lige med, at min søns er
> gået i stykker

Er han nået til en alder hvor størrelsen faktisk betyder noget?

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-09 13:37

> Er han nået til en alder hvor størrelsen faktisk betyder noget?

He-he. Nok kun hvad computerskærme angår. Jeg synes stadig, 24" er
rigtig lækkert, og det gør han vel også. Derimod er han ret begejstret
for den nye mus. Måske skulle vi give ham en i fødselsdagsgave.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-09 18:40

Henrik Münster skrev:

> He-he. Nok kun hvad computerskærme angår. Jeg synes stadig, 24" er
> rigtig lækkert, og det gør han vel også. Derimod er han ret begejstret
> for den nye mus. Måske skulle vi give ham en i fødselsdagsgave.

God plan. Kan være han vil være dyrehandler når han bliver stor :)

Personligt synes jeg den nye 27" er oplagt pga opløsningen til mit
skrivebord. Problemet er at det er der ikke andre der synes :(