rillettes af and (tak, Kasper Bergholt)
Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 19-10-09 14:06

Jeg spiste rillettes igår - som jeg havde lavet efter Kaspers opskrift:

http://www.bergholt.net/rillette_af_and.html

Det var godt nok lækkert! Jeg undrede mig over farven, der var en del mørkere end man normalt ville forvente. Måske
havde jeg kogt fonden for meget ind (kan man det ? ) - den er næsten sort og kan stå selv når den er kold, eller
måske skulle jeg ikke have brunet andeskroget før kogning. Smagen var til gengæld tilsvarende intens - måske lige i
overkanten.

næste gang prøver jeg med en lidt tyndere fond.

Tak foir en god opskrift til kasper.

velbekomme
- jakob

Fra : Bergholt

Dato : 31-10-09 08:50

> [...]
> overkanten.
>
> næste gang prøver jeg med en lidt tyndere fond.

Hej Jakob!

Mange tak for feedback på rillettes-opskriften. Det er altid rart at
høre, hvordan andre oplever resultatet.

Hvor lang tid gik der fra du lavede rillettes'en, til den blev spist?
Jeg har erfaring for, at den ligesom kan "sætte" sig smagsmæssigt
efter en måneds tid, hvorimod den fremstår meget kraftig -- el.
karakterfuld om du vil -- kort efter tilberedning.

Smagt op imod industriprodukter er jeg helt på linje med dig i, at
resultatet kan virke næsten overvældende. Og det er jo i for sig meget
naturligt. Jeg går ud fra, at meget få producenter kan få økonomien
til at passe, hvis de koger fond på hele skrog i forbindelse med
produktion.

Jeg plejer at bruge rillettesen inden for den første måneds tid i
forbindelse med serveringer, hvor den indgår som ét element -- fx i en
vintersalat sammen med nødder og svampe. Og senere, når den ligesom
har sat sig, som enkeltelement -- fx på godt brød og intet andet.

Alt godt & go' weekend!

---
Kasper Bergholt
Senest: http://bergholt.net/gastronomi/fra-franske-gryderetter-til-sommermad/

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 02-11-09 12:35

Bergholt wrote:

> Hej Jakob!
>
> Mange tak for feedback på rillettes-opskriften. Det er altid rart at
> høre, hvordan andre oplever resultatet.
Det er da det mindste, jeg kan gøre .. din confit de canard-opskrift er også god

> Hvor lang tid gik der fra du lavede rillettes'en, til den blev spist?
der blev spist af den efter en uge .. og frem til den var en måned gammel. Det smager helt vildt mens det stadig er
varmt. Man kunne servere det i dyb tallerken som en slags gryderet

> Jeg har erfaring for, at den ligesom kan "sætte" sig smagsmæssigt
> efter en måneds tid, hvorimod den fremstår meget kraftig -- el.
> karakterfuld om du vil -- kort efter tilberedning.

Du har helt ret i at den får en "svagere karakter" over tid. Den var stadig kraftig - men knap så overvældende efter 14
dage. Min datter på 10 fik noget med i madpakken. Hun slikkede det af brødet.

> [...]
> naturligt. Jeg går ud fra, at meget få producenter kan få økonomien
> til at passe, hvis de koger fond på hele skrog i forbindelse med

Giver god mening. Jeg tror at den hjemmelavede fond - i knap så koncentreret form - er way to go

> [...]
> vintersalat sammen med nødder og svampe. Og senere, når den ligesom
> har sat sig, som enkeltelement -- fx på godt brød og intet andet.

Har kun anvendt den med brød og et godt glas. - men vintersalaten lyder nu osse rar. Jeg kan bare ikke helt se hvordan
rillette'ens konsistens kan komme til sin ret her. Jeg ville nok nærmere bruge hele stykker and, f. eks confiterede
andelår (som jeg lavede ved samme lejlighed som rillette'en) - skal iøvrigt indgå i en cassoulet på lørdag)

- Jakob

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-11-09 16:58

On Mon, 02 Nov 2009 12:35:01 +0100, Jakob Bartholdy Bruun
<jakob@moulinsart.dk> wrote:

> [...]
>varmt. Man kunne servere det i dyb tallerken som en slags gryderet

Ja, helt enig -- der er knald på smagen. Men jeg tror, man skal holde
sig til meget små portioner.

>Du har helt ret i at den får en "svagere karakter" over tid. Den var stadig kraftig - men knap så overvældende efter 14
>dage. Min datter på 10 fik noget med i madpakken. Hun slikkede det af brødet.

Sådan nogle historier, dem ka' vi li! :)

> [...]
>andelår (som jeg lavede ved samme lejlighed som rillette'en) - skal iøvrigt indgå i en cassoulet på lørdag)

Det er også en mulighed med hele lår. Men jeg synes nu rillettes
fungerer fint, selvom der er et konsistensproblem, der skal løses ad
anden vej -- fx i from a sprødstegte tynde skiver af kartoffel, eller
bare godt brød.

Idéer her:
http://bergholt.net/gastronomi/svinerillette-pa-br%C3%B8d-ristet-i-aromatiseret-oksefedt/
http://bergholt.net/gastronomi/rillettes-af-okseskank-sp%C3%A6de-salater-persillerod-og-glace/