iMac gået død
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-09 21:40

Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
Siden har jeg ikke kunnet genstarte den. Når man tænder den,
kommer startlyden bare igen og igen hvert tredje sekund. Efter nogen tid
bliver den gradvis svagere, og dvd-drevet stopper. Der går så få
sekunder, og så starter forfra med startlyden i fuld styrke igen og
igen.
Der var en cd i drevet, som jeg fik ud ved at holde museknappen
nede. Jeg satte så en Snow Leopard DVD i for at starte fra den. Det er
bare ikke muligt. Lige gyldigt om jeg holder cmd, alt eller skift nede
har man bare den repeterende startlyd. Jeg har nulstillet parameter-RAM,
men det er jo svært at vide, om det virkede, da startlyden nu alligevel
kommer igen og igen. Jeg kan heller ikke få DVD'en ud ved at holde
museknappen nede under start. Jeg har også sat en ekstern
FireWire-harddisk til med en kopi af harddisken fra min MacBook Pro med
Leopard. Den burde vel kunne boote en iMac. Uanset, hvad jeg gør, kan
jeg ikke få den til at boote fra DVD eller vise de mulige boot-drev.
Der var dog en enkelt gang efter aftensmaden, hvor jeg startede
den ved at holde alt-knappen nede. Den viste æblet på baggrund af en grå
skærm, men efter kort tid begyndte æblet og siden hele skærmen at flimre
mere og mere. Jeg kunne dog se, at et ikon for både harddisk og dvd
dukkede op (den eksterne harddisk var ikke sat til). Jeg valgte så
dvd'en, men der skete ikke mere. Jeg kunne ikke få den til at boote.
Jeg har taget de 4 GB RAM ud. Det var Kingston, jeg selv har
monteret. Jeg har så sat de originale 2 GB i, men det gør ingen forskel.
Min næste mulighed ville være at sætte den originale DVD i, men jeg kan
jo ikke få DVD'en med Snow Leopard ud. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg
skal komme videre. Har nogen af jer et forslag?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-09 21:54

Henrik Münster wrote:
> [...]
> jo ikke få DVD'en med Snow Leopard ud. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg
> skal komme videre. Har nogen af jer et forslag?

Og du kan ikke få DVD'en ud igen ved at holde museknappen nede?

For mig lyder det som om, den kræver et serviceværkstedsbesøg snarest
mulig. Mit gæt er, at det enten er bundkort eller PSU, der er/er ved at
stå af...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-09 03:14

> [...]
> jo ikke få DVD'en med Snow Leopard ud. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg
> skal komme videre. Har nogen af jer et forslag?

Lyder mistænkeligt ligesom min Power Mac G5 gjorde midt i sidste måned.

Vågnede fra dvale med startklokke, lukkede af sig selv, startklokke,
lukke, startklokke osv, indtil jeg tog kablet fra den. Den kom dog
aldrig til æblet, men det med drevet var det samme. Jeg kunne intet
aktivere. Som om strømmen kom til startklokken og ikke videre???

Den fik først en ny strømforsyning - det hjalp ikke. Så ville de skifte
processoren, men det valgte jeg at sige nej tak til. Den er trods alt
noget ældre end din søns(late 2005).

Har du ikke noget garanti, forsikring eller andet, der kan betale for
etn tur på værksted?

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-09 04:39

> [...]
> noget ældre end din søns(late 2005).
>
> Har du ikke noget garanti, forsikring eller andet, der kan betale for

Intet holder evigt, heller ikke en Mac. Men prøv i hvert fald først at
sende den på værkstedet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 10:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Intet holder evigt, heller ikke en Mac. Men prøv i hvert fald først at
> sende den på værkstedet ...

Det vil jeg gøre. Jeg har talt med de flinke unge mennesker hos Apple
Store, og vi blev enige om, at det nemmeste er, hvis jeg indleverer den
til Servicepartner i Vejle. Jeg skal alligevel på kursus i Nyborg de
næste to dage, så turen til Vejle er ikke så stor en omvej.
Jeg kunne også indlevere den til Humac i Odense, men de skal
sende den videre til deres værksted i København, sagde de hos Apple
Store, så jeg håber, Servicepartner er hurtigere. Det er også lidt
tættere på, når jeg skal hente den igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 15:03

> Servicepartner er hurtigere.

På mit gamle arbejde brugte vi service partner ... top service, hurtig
og lille nok organtisation til at tingene ikke bare bliver et nummer.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-09 15:27

> På mit gamle arbejde brugte vi service partner ... top service, hurtig
> og lille nok organtisation til at tingene ikke bare bliver et nummer.
>
> /thomas

Så nogle fordele er der åbenbart ved at bo på fastlandet

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 15:55

> Så nogle fordele er der åbenbart ved at bo på fastlandet

Der er næsten ikke andet end fordele ved at bo det rigtige sted :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 15:58

> Der er næsten ikke andet end fordele ved at bo det rigtige sted :)

Det ser nu ud til, at Servicepartner har en afdeling i både Hørsholm og
Vejle, så det kan vel være lige så godt at bo på Sjælland hvad det
angår.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 20:27

Morten Lind skrev:

> Så nogle fordele er der åbenbart ved at bo på fastlandet

Du kan sikkert få tilsvarende service fra en svensk ditto - de er jo
også fastlandet :)

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-09 13:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Intet holder evigt, heller ikke en Mac. Men prøv i hvert fald først at
> sende den på værkstedet ...

Øhhh......går der ikke kludder i svarene hér?

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 14:11

> Øhhh......går der ikke kludder i svarene hér?

Per vil vel bare komme med en lidt generel kommentar i tråden, uden den
specielt knytter sig til dit svar. Som jeg svarede ham, tager jeg
computeren med bag i bilen, når jeg skal til Nyborg i morgen. Når jeg
kører hjem torsdag, kører jeg forbi Vejle og afleverer den hos
ServicePartner. Det går nok hurtigst på den måde. Computeren er fra 21.
maj 2008, så den er stadig under de to års reklamationsret. Så må jeg
håbe, de vil reparere den under reklamationsretten. Ellers må jeg selv
betale. Det kan nok godt betale sig, når den nu ikke er så gammel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 20-10-09 15:29

> [...]
> håbe, de vil reparere den under reklamationsretten. Ellers må jeg selv
> betale. Det kan nok godt betale sig, når den nu ikke er så gammel.

Ja - held & lykke...

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Lyrik

Dato : 20-10-09 11:55

On 19 Okt., 22:39, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> [...]
> bliver den gradvis svagere, og dvd-drevet stopper. Der går så få
> sekunder, og så starter forfra med startlyden i fuld styrke igen og
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er synd for din dig og din søn!
Jeg håber du får den repareret på reklamationsretten.
Held og lykke med det!

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-09 00:30

> [...]
> lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.

Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
nok ringe til en, fik man at vide.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 00:33

> [...]
> er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle

Ikke bare i 80'erne ... jeg har set sager der er behandlet via Fona
(pga. det skulle køres over en hos Fona tegnet All-risk forsikring) som
tog 4 uger + de formåede ikke at samle maskinen korrekt da den endelig
kom tilbage. (skrue i bundeb af en macbook var skruet skævt i så den
stak 2 mm ud)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-09 05:03

> [...]
> tog 4 uger + de formåede ikke at samle maskinen korrekt da den endelig
> kom tilbage. (skrue i bundeb af en macbook var skruet skævt i så den

80'erne skrev jeg. Dengang var computeren jo dårligt nok opfundet. Jeg
mente naturligvis halvfemserne. Her tænker jeg især på den berømte
PowerBook 5300, som skulle til reparation adskillige gange. Så løber det
altså op i tid. Det var hos Humacs forgænger i Odense. Computerne lå på
en hylde i tre uger, før nogen fik undersøgt dem. Derefter tog
reparationen den tid, den tog. Jeg mener, min engang ventede på
reservedele, så det i alt tog to måneder. Vi har også for nylig fået
repareret en MacBook under en all-risk forsikring tegnet hos Merlin. Jeg
mener, det tog mellem en og to uger. Trods alt ikke afskrækkende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-10-09 07:01

> [...]
> er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle

Jeg tænkte nok det var det. Da jeg købte min Intel iMac af samme
generation, var jeg en smule fristet den hurtigere model (merprisen
svarede procentuelt nogenlunde til den ekstra clockfrekvens). Jeg valgte
dog at undgå Nvidia grafik pga. alle de rapporterede problemer.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-09 16:54

> [...]
> er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle

Lucky you

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-09 01:41

> Lucky you

Lad os nu lige se, om den virker
Jeg har ikke haft tid til at sætte den op i dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-09 21:03

> Lad os nu lige se, om den virker
> Jeg har ikke haft tid til at sætte den op i dag.

Og den virker så desværre ikke
Efter få minutters brug fryser den. Markøren kan bevæges rundt med
musen, men den reagerer ikke på klik eller tastetryk, og Dock'en
forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på
alt-com-esc, så man er nødt til at holde power-knappen inde nogle
sekunder for at slukke den. Lige nu kører den med de originale 2 GB RAM.
Jeg ved ikke, om det kan betale sig at sætte de 4 GB i, som vi plejer at
bruge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 21:05

Henrik Münster skrev:

> [...]
> forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
> kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på

Mit personlige bud er at disken er gået i baglås :)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-10-09 20:09

> [...]
> sekunder for at slukke den. Lige nu kører den med de originale 2 GB RAM.
> Jeg ved ikke, om det kan betale sig at sætte de 4 GB i, som vi plejer at

Prøv med en hardware test.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-09 18:30

> Prøv med en hardware test.

Det har jeg prøvet nu. Den fandt ikke noget. Jeg har også repareret
disken med Diskværktøj, som ikke fandt noget galt. Jeg har prøvet at
installere styresystemet igen, men det har heller ikke hjulpet. Den
fryser efter kort tid, og så kan man ikke gøre andet end at bevæge
markøren rundt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-09 18:36

> [...]
> installere styresystemet igen, men det har heller ikke hjulpet. Den
> fryser efter kort tid, og så kan man ikke gøre andet end at bevæge

den tror jeg bare de skal have tilbage i hovedet ....

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-09 00:20

> den tror jeg bare de skal have tilbage i hovedet ....

Det fik det også, på en pæn måde altså. Min kone kørte forbi med den på
vej til Aalborg mandag morgen. Torsdag middag ringede de, at nu var den
færdig. Det passede fint med, at vi kørte hjem fra Aalborg torsdag
eftermiddag. Jeg var lige taget på besøg deroppe onsdag.
De havde skiftet logic board og grafikkortet igen. Det var
åbenbart defekt igen. Måske blev det ødelag af end defekt ved logic
board'et. Nu ser det ud til, at computeren virker. Det er jo dejligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-10-09 17:53

> [...]
> installere styresystemet igen, men det har heller ikke hjulpet. Den
> fryser efter kort tid, og så kan man ikke gøre andet end at bevæge

Har du prøvet at sætte tastaturet i en anden USB port?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-09 19:04

> Har du prøvet at sætte tastaturet i en anden USB port?

hvad godt skulle det gøre ? ... værkstedet har enten skiftet den
forkerte del eller lavet et rigtigt dårligt job med at samle maskinen
igen ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-09 20:10

> hvad godt skulle det gøre ? ... værkstedet har enten skiftet den
> forkerte del eller lavet et rigtigt dårligt job med at samle maskinen
> igen ...

Jeg har prøvet at sætte tastaturet i en anden port, for man ved jo
aldrig. Min kone kører til Vejle med den mandag. Der er skam også
fordele ved at have en kone, der arbejder i Aalborg. Så kører hun forbi
Mac-værkstedet to gange om ugen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-09 20:15

> Aalborg

og jeg synes der er langt til Aalborg når jeg kører fra Herning ... det
er da noget af en pendler tur ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-09 09:52

> og jeg synes der er langt til Aalborg når jeg kører fra Herning ... det
> er da noget af en pendler tur ..

Hun bliver også deroppe i løbet af ugen, og har arrangeret det sådan, at
hun arbejder hjemmefra fredag. Så er det kun mandag til torsdag, hun
skal være i Aalborg. Der er jo også fordele ved ordningen. Når
computeren f.eks. skal til reparation hos ServicePartner i Vejle. Og den
ros skal ServicePartner altså have. De ligger dejligt tæt på motorvejen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-09 10:21

On 29 Okt., 00:33, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> tog 4 uger + de formåede ikke at samle maskinen korrekt da den endelig
> kom tilbage. (skrue i bundeb af en macbook var skruet skævt i så den
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Da du tegnede forsikringen, havde du da en aftale om hvor hurtigt
forsikringspapirerne skulle gå i funktion ved en eventuel reparation?
Nåh nej, det havde du vist ikke?
Selvfølgelig må du påregne at det ikke drejer sig om en ren
reparation, men om to stykker arbejde. Først en forsikringssag! Og så
en reparation. Det synes som om dine forventninger har været sat alt
for højt!?
Havde du aftalt med firmaet at de skulle skrue skruen lige i på
reperationstidspunktet? Mon ikke det bare er dig der er for nærig til
at betale for at få den skruet lige i?
<ironi off>

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 17:29

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> Havde du aftalt med firmaet at de skulle skrue skruen lige i på
> reperationstidspunktet? Mon ikke det bare er dig der er for nærig til

jeg ved ikke hvad jeg skal sige ... synes du selv du er morsom ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-09 17:38

Lyrik skrev:

> <ironi off>

Der skal lyde en helhjertet tak for at folk markerer når de er ironiske.
Det er jo ikke altid det lykkes godt nok til at andre opdager det uden
at det ligefrem bliver udpeget.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-09 17:47

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-09 19:08

Morten Lind skrev:

> [...]

Fx har jeg da for længst regnet ud at det er teatertorden når du
harcellerer over prisen på at køre dyreste Mac - herunder reperationer
af samme

Pyt, om føje år så kører det hele på din telefon alligevel :D

Fra : N/A

Dato : 29-10-09 17:38