lyd via hdmi
Fra : thohei

Dato : 19-10-09 12:28

Har først lige nu lært at sætte min mac til tv'et.
Det foregår fra en dvi-port til hdmi ind i tv'et.
Umiddelbart får jeg ikke lyd med. Jeg har checket diverse
indstillinger, men kan ikke se det er noget jeg skal indstille
specielt? Jeg tager jo nok fejl og modtager gerne råd. Tak.
Det er en powerbook 1,5 GHz powerbook g4 alu.
Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-09 19:49

thohei skrev:
> [...]
> specielt? Jeg tager jo nok fejl og modtager gerne råd. Tak.
> Det er en powerbook 1,5 GHz powerbook g4 alu.

Der er ikke lyd i DVI alene - du er nødt til at hitte på noget så du får
lyd med over - er der evt lydstik i dit HDMI-kabel?

Fra : thohei

Dato : 19-10-09 15:15

> Der er ikke lyd i DVI alene - du er nødt til at hitte på noget så du får
> lyd med over - er der evt lydstik i dit HDMI-kabel?
>
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Lyd i HDMI-kablet? Nej det tror jeg ikke. Der er ikke noget andet end
et DVI-stik og et HDMI stik. Og kablet imellem dem
Hvordan gør man så hvis man skal have billede og lyd fra sin gamle
powermac til tv?

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-09 22:27

thohei skrev:

> [...]
> et DVI-stik og et HDMI stik. Og kablet imellem dem
> Hvordan gør man så hvis man skal have billede og lyd fra sin gamle

Trækker et kabel mere? Et der er beregnet til at trække lyd ud af
Mac'en og over i dit stereoanlæg, er nok en god ting

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-09 12:05

On 2009-10-19 23:26:33 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Trækker et kabel mere? Et der er beregnet til at trække lyd ud af
> Mac'en og over i dit stereoanlæg, er nok en god ting

Der er skal lyd i HDMI kabler.. der skal bare være et HDMI stik i begge ender..

altså skal lyden overføres seperat via lyd ud af maskinen..

Er der overhovedet lyd i DVI ( på en mac..?)
nej vel..?

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 12:27

<ecozyz> wrote:

> [...]
> ender..
>
> altså skal lyden overføres seperat via lyd ud af maskinen..
>
> Er der overhovedet lyd i DVI ( på en mac..?)

Der er aldrig lyd i DVI. Det er ikke en del af standarden. Hvis man har
en adapter fra DVI til HDMI, er det kun billedet, der bliver overført.
Man skal altså sætte et separat lydkabel til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 15:55

<ecozyz> wrote:

> [...]
>
> altså skal lyden overføres seperat via lyd ud af maskinen..
>
> Er der overhovedet lyd i DVI ( på en mac..?) nej vel..?

nej .. men du kan få en adapter som tager DVI og Lyd ind og sender det
ud via HDMI ..

/thomas

Fra : N/A

Dato : 19-10-09 22:27

Fra : thohei

Dato : 20-10-09 12:39

> nej .. men du kan få en adapter som tager DVI og Lyd ind og sender det
> ud via HDMI ..
>
> /thomas

Nice, for jeg kender ikke noget tv der kan samle lyd og billede i to
forskellige indgange.
Jeg kunne nu ikke lige finde sådan et samlekabel.
Er det så mini-jack ud af Powerbook'en?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 20:05

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Nice, for jeg kender ikke noget tv der kan samle lyd og billede i to
> forskellige indgange.
> Jeg kunne nu ikke lige finde sådan et samlekabel.
> Er det så mini-jack ud af Powerbook'en?

den jeg så havde TOSlink audio input ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 20:51

> Nice, for jeg kender ikke noget tv der kan samle lyd og billede i to
> forskellige indgange.
> Jeg kunne nu ikke lige finde sådan et samlekabel.
> Er det så mini-jack ud af Powerbook'en?

Både Composite og Component videoindgange har da lyden i separate
phonostik. Endda et for hver kanal. Alle fjernsyn har da en lydindgang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 20:54

> Både Composite og Component videoindgange har da lyden i separate
> phonostik. Endda et for hver kanal. Alle fjernsyn har da en lydindgang.

jo .. .men så er du jo over i analog video .. hvis du vil mixe analog
lyd og digital video skal du have en A/V receiver eller noget andet
hardware ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 22:01

> jo .. .men så er du jo over i analog video .. hvis du vil mixe analog
> lyd og digital video skal du have en A/V receiver eller noget andet
> hardware ..

Jeg ved kun, hvad jeg har læst på nettet. Jeg har ikke selv
eksperimenteret med den slags. Jeg regner da med, at når jeg læser et
sted, at man skal tilslutte et separat lydkabel, når man har en DVI til
HDMI-adapter, så fungerer det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 22:05

> [...]
> eksperimenteret med den slags. Jeg regner da med, at når jeg læser et
> sted, at man skal tilslutte et separat lydkabel, når man har en DVI til

ja .. jeg snakker om hvis du _ikke_ har en sådan adapter ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 20-10-09 15:45

> Både Composite og Component videoindgange har da lyden i separate
> phonostik. Endda et for hver kanal. Alle fjernsyn har da en lydindgang.
> [...]

Jamen det funger vel kun når man når at samle dem *inden* de kommer
ind i tv'et.
Som jeg forstod det tidligere indlæg var forslaget at lade billedet
går fra dvi til hdmi og så lyden ind i en seperat indgang. Nå, anyway
- det er løst med at lyden nu går direkte fra mac'en ind i
surroundanlægget. Med det ekstra kabel, spiller alt fint.
Tak for gode indlæg.
Thomas