"Forkerte" effekter i film/tv-serie-afsnit
Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 19-10-09 02:49

Jeg så lige filmen Kina Syndromet (The China Syndrome, imdb:
http://www.imdb.com/title/tt0078966/).

Efter at handlingen er slut, afbrydes filmen af
farvetest-prøvebilledet, som om den (filmen) er blevet afbrudt
utidigt.

I James Bond-filmen The Spy Who Loved Me trækker James Bond på et
tidspunkt i handlingen et stik ud for at afbryde et
overvågningskamera. Samtidig afbryder han tilsyneladende også
underlægningsmusikken!

I et afsnit af X-files "War of the Coprohages" (Det med
kakerlakkerne), ser man på et tidspunkt en kakerlak bevæge sig over
skærmen på en måde der ikke burde kunne lade sig gøre. Det ser nærmest
ud som om kakerlakken bevæger sig hen over tv-skærmen!

Gyserfilmen Poltergeist (http://www.imdb.com/title/tt0084516/) slutter
så vidt jeg husker med at billedet slukkes som det gjorde på
tv-aparater "i gamle dage", altså så man ser en hvid prik før skærmen
bliver helt sort.

Er der nogen der har andre eksempler på "forkerte" effekter i
film/tv-serie-afsnit?

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Nana

Dato : 19-10-09 11:37

> [...]
> så vidt jeg husker med at billedet slukkes som det gjorde på
> tv-aparater "i gamle dage", altså så man ser en hvid prik før skærmen

Noget, ikke? Underligt nok slukker mit semi-nye tv faktisk på samme måde.
Billet bliver småt og afsluttes med en lille hvid prik. På to sek godt nok,
men det er totalt samme koncept.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 19-10-09 13:56

> Er der nogen der har andre eksempler på "forkerte" effekter i
> film/tv-serie-afsnit?

Der er klassikeren i Gremlins II, hvor det går helt amok med Gremlins.
Der ser det ud til at filmen knækker eller smelter og lærredet bliver
hvidt. Lidt efter laver grinende Gremlins skyggedyr.

I videoudgaven efterligner man et videonedbrud med sne osv. i samme
scene. Jeg ved ikke om der blev lavet en udgave med et tv-signal-nedbrud
og et dvd-nedbrud.

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 19-10-09 17:53

On Mon, 19 Oct 2009 14:56:07 +0200, Mark Thomas Gazel
<markgazel@hotmail.com> wrote:

>Der er klassikeren i Gremlins II, hvor det går helt amok med Gremlins.
>Der ser det ud til at filmen knækker eller smelter og lærredet bliver
>hvidt. Lidt efter laver grinende Gremlins skyggedyr.

Godt eksempel. Jeg havde glemt Gremlins.

>I videoudgaven efterligner man et videonedbrud med sne osv. i samme
>scene. Jeg ved ikke om der blev lavet en udgave med et tv-signal-nedbrud
>og et dvd-nedbrud.

dvd-nedbrud? noget med en blå skærm og teksten "Unknown disc" eller
sådan noget.

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-10-09 21:59

> dvd-nedbrud? noget med en blå skærm og teksten "Unknown disc" eller
> sådan noget.

Ja, det ville være helt oplagt.

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Robert Eriksen

Dato : 25-10-09 19:16

Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]
>
> I videoudgaven efterligner man et videonedbrud med sne osv. i samme
> scene. Jeg ved ikke om der blev lavet en udgave med et tv-signal-nedbrud

Og i biografudgaven skiftede den til at vise en biografsal hvor Hulk
Hogan så rejser sig op og truer Gremlins'ne til at sætte filmen på igen
(umanerlig plat, selv dengang)

/Robert

Fra : Henrik Laursen

Dato : 19-10-09 14:55

Martin Mose Larsen <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> wrote in

> Er der nogen der har andre eksempler på "forkerte" effekter i
> film/tv-serie-afsnit?
>
> sayonara
> Martin Mose Larsen

Der findes faktisk en hjemmeside dedikeret udelukkende til fejl i film og
TV-serier: http://www.moviemistakes.com/

--
Henrik Laursen

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 19-10-09 17:48

On 19 Oct 2009 13:54:36 GMT, Henrik Laursen
<nomail@dont-like-spam.com> wrote:

>Martin Mose Larsen <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> wrote in

>Der findes faktisk en hjemmeside dedikeret udelukkende til fejl i film og
>TV-serier: http://www.moviemistakes.com/

En rigtig sjov side om mikrofoner der er med i billedet, synlige
kamerafolk, ting der på mystisk vis har ændret sig fra et klip til det
næste, skurke der dør to gange (Die Hard). Folk der tager hatten på to
gange osv. altså fejl og smuttere. Det imdb kalder "Goofs".

Ikke helt det jeg efterlyser.

Jeg har eksempelvis set en tegnefilm hvor en person på flugt løber så
stærkt rundt om et hjørne, at han ryger helt uden for filmstrimlen.

En anden "forkert" effekt er skuespillere der "nedbryder den fjerde
væg": de kigger ud på os og undertiden taler de også til os (Blazing
Saddles, Lovejoy).

Læs evt. Mark Thomas Gazels svar.

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Michael

Dato : 19-10-09 18:58

> En anden "forkert" effekt er skuespillere der "nedbryder den fjerde
> væg": de kigger ud på os og undertiden taler de også til os (Blazing
> Saddles, Lovejoy).

Hehe ja, det sker også i filmen Van Wilder 2 The Rise of Taj, hvor han får
at vide at en kvinde bliver liderlig af chilisovs...han kigger så ud i
kameraet og siger "Well.." på hindu engelsk :), samme sker i slutningen af
den.

Meget morsomt :).

Mvh
Silver.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-10-09 00:39

Martin Mose Larsen wrote:
[...]
> En anden "forkert" effekt er skuespillere der "nedbryder den fjerde
> væg": de kigger ud på os og undertiden taler de også til os (Blazing
> Saddles, Lovejoy).

Du skal helst klart se den britiske TV-serie "Hustle"...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henrik Laursen

Dato : 20-10-09 03:28

> [...]
>
> En anden "forkert" effekt er skuespillere der "nedbryder den fjerde
> væg": de kigger ud på os og undertiden taler de også til os (Blazing

Nå på den måde, mjo så har jeg 2 og det er fra en tysk film kaldet
"(T)Raumschiff Surprise - Periode 1" der er en parodi på Star Wars og
Star Trek.
I en af scenerne sparker "Lord Maul" til en papæske der har indeholdt
chokolade konfekt, æsken flyver imod ens TV skærm og rammer med en
"plonk" lyd og pludselig revner hele skærmen med en knasende glas lyd.

I en anden scene hører man den hersens slags "bad guys from space" munke
hummende musik. Man ser så herskeren "Regulator Rogul" kommer rullende
ind i hans hersker stol. Bag ved ham kommer en stavl rødt kutteklædte munke
til syne, han hæver den ene hånd og pludselig stopper den munke hummende
musik med en lyd der bedst kan beskrives som en flok teenager drenge der
har overgang i stemmerne.

--
Henrik Laursen

Fra : Jens K H

Dato : 30-10-09 11:02

"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse news:0s4pd5ho4ftro0q35uifb1ueek9u9q8md5@4ax.com...

> [...]
>
> En anden "forkert" effekt er skuespillere der "nedbryder den fjerde
> væg": de kigger ud på os og undertiden taler de også til os (Blazing

Hvad med Boondock Saints, hvor handlingen ind i mellem fryses og Willem
Dafoe går 'ind' i scenen og forklarer, hvad der er sket?
--
Jens

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-11-09 10:06

Martin Mose Larsen wrote:
> Er der nogen der har andre eksempler på "forkerte" effekter i
> film/tv-serie-afsnit?

Der er jo tusindevis at komme efter....
i "They came from the moon" (eller noget i den stil) er der en lang
scene hvor to personer sidder og taler i en bil der "kører" foran en
bluescreen, bagved er der lagt en optagelse af landskab ind.. der er
bare det ved det at bluescreenen spejler sig i motorhjelmen, så det
ser ud som om der er hul i den... :)

I øvrigt kommer skurken ikke fra "the moon" men er blot
mellemlandet..

// Hans