Ringetoner i wav format :(
Fra : Hans-Jacob

Dato : 02-08-01 10:09

Er der nogle der har et program der kan bruge wav filer som ringetoner?
Skal bruges sammen med datakabel
eller også et program der kan konvertere wav til midi?

--
Mvh.
Hans-Jacob Møgelmose

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-08-01 10:12

Hans-Jacob skrev:

>Er der nogle der har et program der kan bruge wav filer som ringetoner?
>Skal bruges sammen med datakabel

Ikke forstået. Hvilken telefon skal wav-filerne ligges ud på? Jeg
mener kun det er Nokias flagskibe (måske endda kun den nye 9210) der
kan dette.
Højtalerne i de andre kan simpelthen ikke spille højt nok til man
ville kunne høre det ordentligt - det er jo en buzzer der spiller
ringetoner i andre telefoner, ikke højttaleren.

>eller også et program der kan konvertere wav til midi?

De der findes er _meget_ dårlige. Midi og wav-formatet er to vidt
forskellige størrelser.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Ericsson- og Siemens-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Hans-Jacob

Dato : 02-08-01 10:20

> [...]
>ville kunne høre det ordentligt - det er jo en buzzer der spiller
>ringetoner i andre telefoner, ikke højttaleren.

Jeg mente om der var et program der selv omsatte wav filen til midi!
wav filen er blevet lavet til wav fra en ringetone-midi for at bruge det
sammen med andre steder der bruger wav filer til afspilning bla. gør
dingelink dette for at folk der sidder på offentlige compter har en større
chance for at kunne afspille lyden...

Har du ideen `nu?

--
Mvh.
Hans-Jacob Møgelmose

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-08-01 10:24

Hans-Jacob skrev:

>Har du ideen `nu?

Yes. Der findes vist programmer der _prøver_ at lave midi om til wav -
men som sagt, det er to vidt forskellige formater - det svarer lidt
til et gif-billede og et Word-dokument - de kan begge indeholde tekst
- på hver sin måde.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-08-01 13:56

Lasse Hedegaard skrev:
> [...]
> men som sagt, det er to vidt forskellige formater - det svarer lidt
> til et gif-billede og et Word-dokument - de kan begge indeholde tekst

Jeg tillader mig lige at uddybe dit ellers korrekte svar lidt.

Faktisk er det meget, meget lettere at konvertere et gif-billede til et
Word-dokument. Et OCR-program genkender hurtigt de bogstaver, der er i
billedet, og konverterer dem til tekst. Er der "billeder" i gif-billedet,
kan de gode OCR-programmer også konvertere dem til billeder i
Word-dokumentet.

Anderledes problematisk er det med wav- og midi-filer. Wav-filer indeholder
bare en rå digitalisering af al musikken "rodet sammen". Midi-filer er
nærmest i nodeform af typen "spil et C i tredje oktav i et kvart sekund med
instrument 2 i kanal 4". Det er således overordentligt svært at konvertere
mellem wav og midi, fordi instrumenterne i en wav-fil først skal isoleres og
dernæst tolkes i toneregistret. Har man en wave-fil med kun ét simpelt
instrument, kan man opnå *acceptable* resultater med en konvertering, men
det er svært at finde situationer, hvor det ikke er meget nemmere at finde
midi-filer andetsteds. Derimod er konvertering fra midi til wav nemt og
smertefrit.

Ringetoner er en stærk forenklet midi-fil. Konverterer man en *meget* simpel
midi-fil til en ringetoner, kan det godt lykkes. Man får selvfølgelig kun én
kanal med, men sådan er ringetoner jo indtil videre. Med lidt tricks kan man
godt få ringetoner til at lyde godt og nærmest, som om der også er et
basspor med - men der skal mere til end blot en konvertering fra midi.

Nej, vil man have ringetoner, bør man finde en musikerven og bede ham
indspille det nummer, man vil have. Det tager cirka 10 sekunder, og
resultatet er perfekt.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-08-01 13:53

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Faktisk er det meget, meget lettere at konvertere et gif-billede til et
>Word-dokument.

Korrekt, men det er lidt samme princip...

> [...]
>nærmest i nodeform af typen "spil et C i tredje oktav i et kvart sekund med

Yup.

>Derimod er konvertering fra midi til wav nemt og
>smertefrit.

Yup.

>Ringetoner er en stærk forenklet midi-fil. Konverterer man en *meget* simpel
>midi-fil til en ringetoner, kan det godt lykkes.

Yup. (Sikken jeg kan :)

>Nej, vil man have ringetoner, bør man finde en musikerven og bede ham
>indspille det nummer, man vil have. Det tager cirka 10 sekunder, og
>resultatet er perfekt.

Har jeg gjort flere gange - ellers kan man evt. finde noder til
nummeret og finde et gratis program hvor man hurtigt kan lave en
midi-fil ud af det.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-08-01 14:25

Lasse Hedegaard skrev:

> Korrekt, men det er lidt samme princip...

Det er faktisk næsten nøjagtigt samme princip, nu du siger det. Hvis man
skal forestille sig, hvor svært wav- til midi er, kan man måske sammenligne
det med et gif-billede, hvor alle ordene stod oven i hinanden.

> Yup. (Sikken jeg kan :)

Ja, og du besvarede mit indlæg, to minutter før jeg sendte det. *Det* er
imponerende! :)

Fra : Hans-Jacob

Dato : 02-08-01 23:22

> Har jeg gjort flere gange - ellers kan man evt. finde noder til
> nummeret og finde et gratis program hvor man hurtigt kan lave en
> midi-fil ud af det.

Er der nogle der vil gøre det for mig da jeg ikke har det fornødne udstyr?
Jeg kan godt sende en mp3 (lovlig selvfølgelig) med omkvædet i som bandet
selv stiller frem til fri afbenyttelse?
Eller er der en der har midi filen allerede?
Det drejer sig om bandet "The Rasmus" og deres sang der hedder
"F-F-F-Falling"
så kunne vi evt bytte med nogle programmer (evt. wintesla med dongle drivers
og det hele) eller Logomanager 1.2.1 crack (jøps den nye logomanager i
cracket version) eller andet?????

--
Mvh.
Hans-Jacob Møgelmose