Griseklumper?
Fra : Steen

Dato : 18-10-09 20:24

Jeg har enkelte gange har købt noget i Føtex, de kalder griseklumper.
Det smager ganske fortræffeligt, men udover det, så ved jeg faktisk
ikke hvad det er.

Det må være et navn Føtex har fundet på, da de klumper en gris ellers
har, vist ikke lige er noget man skal spise.

Nogen der ved hvad det egentligt er/hvor på grisen det stammer?

Fra : thl

Dato : 18-10-09 20:43

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vist ikke lige er noget man skal spise.
>
> Nogen der ved hvad det egentligt er/hvor på grisen det stammer?

Kæbemuskler.

mvh
Thorbjørn

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-10-09 21:39

On Sun, 18 Oct 2009 21:42:50 +0200
"thl" <lykkebo47@hotmail.com> wrote:

> "Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kæbemuskler.

Det har ikke noget at gøre med det som hedder klump på en ko? Okseklump
er jo en stor klump kød med en meget svært håndterbar struktur i
fibrene.
Mit umiddelbare gæt var at svine klumper var samme stykke men fra
svin....en hurtig søgning på nettet viser dog at der i opskrifter ofte
står svineklump eller kæber, så du har nok ret i at det er det samme.

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-10-09 21:46

On Sun, 18 Oct 2009 22:38:36 +0200
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> svin....en hurtig søgning på nettet viser dog at der i opskrifter ofte
> står svineklump eller kæber, så du har nok ret i at det er det samme.

Nu fandt jeg udskæringen beskrevet. Det kaldes kæbeklump(er) og der kan
læses om det her:
http://www.svinegodt.dk/smcms/Svinegodt/I_koekkenet/Udskaeringer/Kaebeklumper/Index.htm?ID=2204

kim