Hvordan sikrer man sig at man kommer med e~
Fra : Tet

Dato : 18-10-09 10:56

Hej NG.
Sidste år rejste jeg og min kæreste med vores lille barn til Seychellerne.
Vi havde købt flybilleten på Air Frances hjemmeside, og det var via Paris
chd. I københavn da vi skulle tjekke ind fik vi at vide at vi skulle tjekke
ind igen i Paris for den videre tur til Seychelles, der var massere af tid
så det antog vi ikke var et problem, men da vi skulle tjekke ind i paris
var flyet overbooket, og alle andre havde tjekket ind på deres primære
destination, og vi kunne ikke komme med, og det næste fly var 4 dage senere
-- lidt surt på ens bryllupsrejse + stå med et lille barn i Paris lufthavn
kl 23 og få at vide at det bare er tough luck at vi ikke kom med
Anyway, nu vil vi gerne afsted igen, men hvordan hulen sikrer jeg mig at vi
kommer med flyet i paris? Jeg er ikke interesseret i at købe en pakkerejse
hos et bureau da vi selv skaffer hotel. Tak for indput.

Fra : Nicolai

Dato : 18-10-09 11:08

> destination, og vi kunne ikke komme med, og det næste fly var 4 dage
> senere
> -- lidt surt på ens bryllupsrejse + stå med et lille barn i Paris lufthavn

Kedelig historie, og jeg kan desværre ikke hjælpe da vi aldrig har haft
problemer.

Men jeg FATTER ikke flyselskaber må sælge samme produkt 2 gange? Hvor mange
andre brancher må det?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-10-09 16:13

"Tet" <nospamxswdeee@gmail.com> wrote in message

> Anyway, nu vil vi gerne afsted igen, men hvordan hulen sikrer jeg mig at
> vi
> kommer med flyet i paris?

Ring til Air France på forhånd. Hvorfor I skulle checke ind igen i Paris ved
jeg ikke. Ellers kan man ofte checke ind op til 24 timer i forvejen via
flyselskabernes hjemmesider.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 18-10-09 21:34

"Tet" <nospamxswdeee@gmail.com> skrev i en meddelelse
> kommer med flyet i paris? Jeg er ikke interesseret i at købe en pakkerejse
> hos et bureau da vi selv skaffer hotel. Tak for indput.

Hej

det kan I ikke sikre jer. Der er altid en risiko for, at flyet er
overbooket. De, der bliver afvist (eller frivilligt går fra borde) har krav
på kompensation. Jeg vil dog generelt advare imod at connecte i CDG. Det er
en skod-lufthavn, hvor man altid er i fare for at misse sin connection. Men
som andre foreslår - check ind hjemmefra, men husk på, at selskabet er i sin
gode ret til at afvise jer alligevel, hvis flyet er overbooket eller der er
ændring i materiel.

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
Rejsebeskrivelser fra hele verden. Vil du med?

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 28-10-09 08:43

> Anyway, nu vil vi gerne afsted igen, men hvordan hulen sikrer jeg mig at vi
> kommer med flyet i paris? Jeg er ikke interesseret i at købe en pakkerejse
> hos et bureau da vi selv skaffer hotel. Tak for indput.

Overbookning er velkendt i branchen og praktisk taget alle
flyselskaber benytter sig af det. Heldigvis er det meget sjældent at
man ikke kommer med sit fly, da flyselskabet i langt de fleste
tilfælde regner rigtigt eller finder frivillige, der gerne vil vente
til næste afgang mod at få kontant kompensation.

Hvorfor I skulle checke-in igen i CDG ved jeg ikke, men det kan enten
være fordi I har købt to seperate billetter (hvilket sjældent er
smart, da det så er dit eget ansvar hvis første fly er forsinket),
hvor hele rejsen ikke er på samme billet - eller måske har alle sæder
allerede i CPH været besat og check-in agenten har blot sendt jer
videre i systemet for at slippe for at forholde sig til problemet
selv.

En god idé er altid at checke-in på nettet i god tid. De fleste større
og velrenommerede flyselskaber tilbyder dette 22-24 timer før afgang.
Er du blandt de første til at vælge sæde, så er der mindre risiko for
at det er dig der bliver sat af flyet. Air France tilbyder online
check-in.

Når I ikke kommer med flyet så er i berettiget til kompensation samt
alle udgifter dækket til overnatning, transport og forplejning mens i
venter. De fleste flyselskaber (dog de færreste lavprisselskaber) kan
også ombooke jer til andre flyselskaber (det fritager dem dog ikke for
kompensationen m.v.). Hvis I ikke kommer med flyet så insister på at
de må ombooke jer til andre flyselskaber - også selvom de ikke altid
er velvillige til det (Air France/KLM skal man ofte kæmpe lidt med)

Mht. kompensation, så ser det ud til at I skulle have 600 EUR per.
person for ikke at komme med flyet - dertil samtlige udgifter til
hotel og forplejning mens i ventede. Hvis Air France ikke levede op
til det, så ville jeg klage over det og kræve dette beløb.

Se mere her: http://www.viviro.com/da/Nyheder/Dine-rettigheder-som-flypassager.html

Nogle flyselskaber forsøger at få folk til at underskrive erklæringer
om at de accepterer mindre beløb end det de har krav på - sådanne
formularer skal man ALDRIG underskrive. Bed også om dine rettigheder
på tryk. Alle flyselskaber er forpligtet til at udlevere dem til dig.
Kompensation m.v. er fastsat iht. EU-regler og gælder alle
flyselskaber fra EU eller dem der flyver ud af EU.

Dvs. at flyver du f.eks. København-Bangkok med SAS så gælder disse
regler i begge retninger, men flyver du med Thai, så gælder disse
regler kun på din udrejse. Det samme er gældende med f.eks. Air
Seychelles, hvor du er dækket på udrejsen, men ikke på hjemrejsen.

Fra : jan@komarna.dk

Dato : 30-10-09 05:30

Jeg har en ven der blev afvist ved en connecting flight i Amsterdam
fordi de sagde han mødte for sent i gaten. Flyet var der endnu, og
andre passagerer fik lov at gå ombord.

Billetten var udstedt korrekt fra København over Amsterdam til Zagreb.
Ved check-in i København fik han at vide at han skulle checke ind igen
i Amsterdam. Det gik der tid med, så han var lidt forsinket i gaten i
forhold til mødetidspunktet, og han blev afvist - men der var som sagt
fortsat folk der gik om bord.

Hvor meget vægt skal man lægge på det mødetidspunkt der står på
boarding kortet, og kan flyselskabet afvise en på det grundlag?

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 12-11-09 07:12

On 30 Okt., 12:29, "j...@komarna.dk" <dk18...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvor meget vægt skal man lægge på det mødetidspunkt der står på
> boarding kortet, og kan flyselskabet afvise en på det grundlag?

Som udgangspunkt skal du overholde det mødetidspunkt, som er angivet
på billetten - der er en grund til at de skriver det.

I praksis, så vil du dog opleve, at boarding ofte vil starte senere
end dette tidspunkt. Hvis flyet er overbooket, så vil man ofte holde
hårdt på at dem, der kommer efter sidste mødetid er dem der ikke
kommer med. hvilket vel kun er fair at det ikke er dem, der er mødt
til tiden som skal sættes af.

Mht. check-in i Amsterdam igen, så kan der være mange grunde til det
og hvis man har overholdt lufthavnens minimum connection time og
flyselskabet har udstedt billetten, så er det deres ansvar at få dig
videre. En god idé er at gøre opmærksom på at man er sent på den når
man checker-ind igen. Eller gå direkte til gaten, hvor de kan checke
dig ind også. Så slipper du for at stå i kø ved transfer check-in.

Uanset er det flyselskabet ansvar at få dig videre, hvis rejsen er
udstedt på et reservations nummer.

Fra : jan@komarna.dk

Dato : 13-11-09 01:29

> [...]
> dig ind også. Så slipper du for at stå i kø ved transfer check-in..
>
> Uanset er det flyselskabet ansvar at få dig videre, hvis rejsen er

Mange tak for dit svar. Er der tale om en moralsk forpligtelse, en
sædvane eller er der håndfaste regler beskrevet nogen steder?

I min vens situation var der absolut ingen hjælp fra
luftfartsselskabet. De trak bare på skuldrene, og han måtte selv finde
ud af, hvad han skulle gøre.
Hans billet var i orden, og den var udstedt på et reservationsnummer,
og sjovt nok tog de ikke hans bagage af flyet, den blev bare sendt
videre, med det besvær det medførte, fordi han valgte at tage toget.

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 23-12-09 08:03

On 13 Nov., 09:29, "j...@komarna.dk" <dk18...@gmail.com> wrote:

> [...]
> og sjovt nok tog de ikke hans bagage af flyet, den blev bare sendt
> videre, med det besvær det medførte, fordi han valgte at tage toget.

Hvis det er en sammenhængende billet, så skal flyselskabet ombooke til
næste afgang, hvis han ikke når flyet. Det skal derudover betale for
evt. hotelovernatning og forplejning. Der er helt klare regler for
dette, men i skrivende stund har jeg dog ikke et link til dem. Men
mener du kan finde noget på slv.dk - tag evt. kontakt til dem for en
evt. klagesag.