andebryst centrumstemperatur
Fra : (-Peter-)

Dato : 16-10-09 06:49

Hej

Jeg vil lave noget andebryst med noget appelsin, lidt soya og evt.
lidt tørret fennikel i morgen. Dette skal foregå i ovn hvor jeg havde
tænkt mig at sætte det ind i en ca 250 grader varm ovn og så skrue ned
til 175 grader med det samme - og så stege indtil korrekt
centrumstemperatur, for herefter evt. at grille skindet hvis det er
nødvendigt..

Men hvilken centrumstemperatur vil I an(d)befale?

Og har I en ide om hvor lang tid det mon vil tage - jeg satser lidt på
30 min.???

Mvh
Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-09 16:04

(-Peter-) <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
c764a82f-5aff-42b1-b0f7-cf8a0f935cd4@a32g2000yqm.googlegroups.com

> [...]
> til 175 grader med det samme - og så stege indtil korrekt
> centrumstemperatur, for herefter evt. at grille skindet hvis det er

Av for den. Jeg frygter, du ender med tør and.

> Men hvilken centrumstemperatur vil I an(d)befale?

Ca. 62-65 grader lige før servering. I min bog skal andebryst være rødt
inden i, men med klar kødsaft.

> Og har I en ide om hvor lang tid det mon vil tage - jeg satser lidt på
> 30 min.???

Det er for lang tid.

Prøv evt. "min" metode:

Jeg ridser skindsiden på kryds og tværs helt ned til kødet. Derefter smider
jeg det tempererede andebryst på en lidt-over-middelvarm støbejernspande med
skindsiden nedad. Den får ca. 10-15 min. indtil skindet er tilpas sprødt.
Derefter vender jeg brystet, slukker helt for blusset, overdækker brystet
med staniol, og lader det ligger på panden i endnu 15 min. Herefter er
brystet klar til servering.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : (-Peter-)

Dato : 17-10-09 02:45

On 16 Okt., 17:03, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> (-Peter-) <garfield...@gmail.com> skrev i en meddelelse
> c764a82f-5aff-42b1-b0f7-cf8a0f935...@a32g2000yqm.googlegroups.com

> Av for den. Jeg frygter, du ender med tør and.

Det håber jeg da ikke - har før brugt cirka samme metode - men på
slump, og noget tid siden, så husker ikke detaljerne, men resultatet
blev meget godt

> Ca. 62-65 grader lige før servering. I min bog skal andebryst være rødt
> inden i, men med klar kødsaft.

Er det ok i forbindelse med salmonella?

> Det er for lang tid.
Hvad vil du så skyde på.?

> Prøv evt. "min" metode:

ellers tak, må blive en anden gang - denne gang er det mest praktisk i
ovn... (det er da utroligt så at and indgår i ord ved så mange an(d)
ledninger )

Er der andre der har noget at byde ind med når det nu skal være i
ovn=?

Mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 17-10-09 12:07

(-Peter-) wrote:

> Er der andre der har noget at byde ind med når det nu skal være i
> ovn=?
>
> Mvh
> Peter
Lyt til Jens - han er en klog mand ud i det kulinatriske. Umiddelbart
vil jeg også være skeptisk overfor at stege sådan en pjalt kød med brug
af stegetermometer. Du bruger vel heller ikke stegetermometer når du
steger steaks?

En halv time er for meget, og husk også lige på at når du skruer ned fra
250 grader så går der en rum tid inden temperaturen faktisk begynder at
dale. Vil gætte på at du får et par tørre skosåler ud af projektet.

Fra : N/A

Dato : 17-10-09 12:07

Fra : (-Peter-)

Dato : 18-10-09 08:12

On 16 Okt., 14:49, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Men hvilken centrumstemperatur vil I an(d)befale?
>
> Og har I en ide om hvor lang tid det mon vil tage - jeg satser lidt på

Jeg fulgte min egen metode - til ca. 70 grader og endte med et godt
saftigt resultat.. Tog ca. 25-30 min. i ovnen.

/Peter