olie gs 500
Fra : dufur

Dato : 17-10-09 00:56

manualen foreskriver 10w-40. men kan se at der nogensteder anbefales
5w-40. Hvad er forskellen?
Den bliver kørt en del, med både korte og lange ture.

Fra : Armand

Dato : 17-10-09 12:43

dufur skrev:
> manualen foreskriver 10w-40. men kan se at der nogensteder anbefales
> 5w-40. Hvad er forskellen?
> Den bliver kørt en del, med både korte og lange ture.

Forskellen bliver primært at føle under kørsel med kold motor, hvor
gearkassen ikke vil *klonk'e* i samme omfang som hidtil - Specielt under
de for tiden forekommende temperaturer!
Men 10W er i sig selv en "tyndere" olie der også skulle være med dér, så
har det til dato ikke irriteret dig at gearkassen er morgenstiv, vinder
du intet.

På min tidligere GPZ900 oplevede jeg derimod at koblingen fik svært ved
at håndtere springet til 5W: Der opstod et punkt hvor koblingen huggede
temmelig kontant i uanset hvor meget man forsøgte at "fire" den, hvilket
junne medføre interessante situationer når man holdt for rødt ved siden
af arvefjenden i bekendskabskredsen: Når det blev grønt og koblingen
firedes under en ilter start, huggede den pludseligt i og alt efter hvor
høje omdrejninger man havde på i situationen rejste forenden sig i en
pludselig wheelie, endsige motorcyklen kørte blot videre med "kedelige"
omdrejninger - I begge tilfælde var dysten tabt

Hvis du beslutter dig for at prøve 5W'eren vil jeg derfor anbefale dig
efterfølgende at forsøge at lave en start i højt gear (á meget
"firings"-krævende), så du allerede dér får et hint om også GS-koblingen
kan finde på at arte sig som GPZ'ens - Dét er altså langt mere
betryggende end ved første gang du vil stikke af fra din kammerat hhv.
en GTi i et lyskryds!

--
Armand.

Fra : dufur

Dato : 18-10-09 02:23

Armand skrev:

> [...]
> kan finde på at arte sig som GPZ'ens - Dét er altså langt mere
> betryggende end ved første gang du vil stikke af fra din kammerat hhv.

så det vil udelukkende kunne gavne ved koldstarter, og nedsætte
smøreevnen ved varm kørsel?

Fra : Armand

Dato : 18-10-09 10:47

dufur skrev:

> så det vil udelukkende kunne gavne ved koldstarter, og nedsætte
> smøreevnen ved varm kørsel?

Det vil være at tage munden for fuld at tale om nedsat smøreevne; men på
den anden side er mer-smøreevnen heller ikke definerbar!

Hvis du vil være feinschmecker omkring olievalget vil en fuldsyntetisk
10W40 være et langt bedre valg til den luftkølede GS'er, der sikkert
"koger" olien godt op, hvilket den fuldsyntetiske klarer bedre!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-10-09 15:48

> Hvis du vil være feinschmecker omkring olievalget vil en fuldsyntetisk
> 10W40 være et langt bedre valg til den luftkølede GS'er, der sikkert
> "koger" olien godt op, hvilket den fuldsyntetiske klarer bedre!

Hvorfor så ikke gå op i en 10w50 ? merprisen hos f.eks louis er ikke stor ?

Den olie har jeg kørt en del liter af igennem mine xt og xtz'er

/A

Fra : dufur

Dato : 20-10-09 18:52

Anders Majland skrev:

> Hvorfor så ikke gå op i en 10w50 ? merprisen hos f.eks louis er ikke stor ?
>
> Den olie har jeg kørt en del liter af igennem mine xt og xtz'er

Yea den var der også en gut som mente var smart at hælde i min.
Den vil være ligesågod kold som 10w40?

Fra : Armand

Dato : 20-10-09 23:47

dufur skrev:

> Yea den var der også en gut som mente var smart at hælde i min.
> Den vil være ligesågod kold som 10w40?

Det burde(!) den; men i den sidste ende må det bero på egen
brugs-vurdering (ligesom mine omkring 5W)!

--
Armand.

Fra : Rene´

Dato : 18-10-09 02:47

>dufur skrev:
> så det vil udelukkende kunne gavne ved koldstarter, og nedsætte
> smøreevnen ved varm kørsel?

Smøreevnen ved varm kørsel bliver ikke dårligere med en 5w40 end
10w40, da de har stort set samme viskositet, når olien er driftvarm.
Hvis den 10w40 du køber så også kun er delsyntetisk, vil en
helsyntetisk 5w40 have en stærkere oliefilm.