Slukke harddisk?
Fra : Thomas Jensen, Horse~

Dato : 16-10-09 10:00

Jeg har en Packard Bell Dot netbook - det er en Acer Aspire One klon
(A150/ZG5). Den siger en del når man starter den, men jeg er lidt i tvivl
om det er disken eller blæseren. Det er ikke sådan at den larmer specielt
når den arbejder, det er mere en konstant summen hele tiden. Device-
manager i Ubuntu siger disken er en Hitachi HTS54321 - den er på 160 GB.

Jeg eg tænkte det måske var muligt at køre en kommando, der helt tog
strømmen fra harddisken, så jeg kunne finde ud af om det er disken der
står og summer, eller om det er en blæser.

Bios er ikke specielt avanceret, og det er ikke mulig at styre
powersaving derfra.

Nogen forslag?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-09 17:37

Den 16 Oct 2009 09:00:09 GMT skrev Thomas Jensen, Horsens:
> [...]
> står og summer, eller om det er en blæser.
>
> Bios er ikke specielt avanceret, og det er ikke mulig at styre

man hdparm

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Nicolai Lang

Dato : 16-10-09 19:21

On 16 Oct 2009 09:00:09 GMT, "Thomas Jensen, Horsens"
<tj@tj-software.dk> wrote:

>Jeg eg tænkte det måske var muligt at køre en kommando, der helt tog
>strømmen fra harddisken, så jeg kunne finde ud af om det er disken der
>står og summer, eller om det er en blæser.

Jeg har en lavteknologisk løsning :)

Sæt en tændstik i blæseren så den holdes blokeret, tænd den og lyt.
Fjern så tændstikken efter 10 sekunder, så hører du om det er det ene
eller det andet.

Det har jeg gjort - der er ingenting der er brændt af hos mig ved at
holde blæseren blokeret så kort tid. Men jeg tager ikke ansvar for dit
HW.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-10-09 07:13

Den Fri, 16 Oct 2009 20:20:50 +0200 skrev Nicolai Lang:

> Sæt en tændstik i blæseren så den holdes blokeret, tænd den og lyt.
> Fjern så tændstikken efter 10 sekunder, så hører du om det er det ene
> eller det andet.

Jeg har prøvet med hdparm -Y, der skulle sætte disken i sleep-mode, og
jeg kan ikke høre forskel, så det er jo nok blæseren. Jeg havde håbet at
en ssd-disk kunne løse problemet - det ville jo have været et godt
argument for at bruge 1.500 kr på noget der vel strengt taget bare er
"legetøj for store drenge"...

Men for en sikkerheds skyld må jeg jo hellere prøve at åbne dyret og
sætte en tændstik i blæseren, som du foreslår... det kan jo være disken
faktisk siger noget, og at det så ikke er helt dumt alligevel at
investere i en ssd-disk... Yes.

Tak for svar til jer begge.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-09 18:41

Den 18 Oct 2009 06:13:17 GMT skrev Thomas Jensen:

> [...]
> en ssd-disk kunne løse problemet - det ville jo have været et godt
> argument for at bruge 1.500 kr på noget der vel strengt taget bare er

Da jeg havde en blæser der larmede mere end normalt (slidt op), brugte
jeg 80 kr. på en passiv køleprofil. Det vil jeg foretrække frem for
1.500

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-10-09 10:28

Thomas Jensen, Horsens skrev:
> [...]
> når den arbejder, det er mere en konstant summen hele tiden. Device-
> manager i Ubuntu siger disken er en Hitachi HTS54321 - den er på 160 GB.

Det kan sagtens være blæserne i maskinen, da der sædvanligvis bruges
Windowsdrivere til at styre dem, og dem i BIOS er konservative så
fabrikanten ikke risikerer maskinen futter af ved et uheld.

Til Dell er der nogen sensordrivere der tillader Ubuntu at _vise dig_ og
_styre_ blæserne. Måske er der det samme til din Netbook?

Har du iøvrigt prøvet deres Netbook Remix? Det er meget rarere at bruge
på en lille skærm.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-09 20:51

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> en ssd-disk kunne løse problemet - det ville jo have været et godt
> argument for at bruge 1.500 kr på noget der vel strengt taget bare er

BIOS blæserstyringen i Acer Aspire One er defekt, og det gælder sikkert
også kloner. Jeg har compilet og installeret dette kernel module
<http://www.piie.net/index.php?section=acerhdf>

Det genkender også Packard Bell ifølge source koden. Derefter kører
blæseren kun periodisk (når CPU temp er over en vis grænse).

Du skal desværre re-compile efter hver kernel upgrade.

--
Jesper Lund

Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-10-09 07:36

Den Sun, 18 Oct 2009 19:50:53 +0000 skrev Jesper Lund:

> BIOS blæserstyringen i Acer Aspire One er defekt, og det gælder sikkert
> også kloner. Jeg har compilet og installeret dette kernel module
> <http://www.piie.net/index.php?section=acerhdf>

Nu siger du BIOS... Det fik mig til at tænke - mon ikke det er fikset i
en nyere BIOS? For at gøre en lang historie kort; det gør der. Ikke fra
Packard Bell, men da det er en Acer Aspire klon, så virker deres BIOS-
opgraderinger selvfølgelig. Efter en opgradering er det muligt at køre et
script der hedder "acerfand" der kan styre ved hvilken temperatur
blæseren starter og stopper.

Jeg har ikke selv fået lavet opgraderingen endnu, men det skulle virke.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-10-09 10:10

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> opgraderinger selvfølgelig. Efter en opgradering er det muligt at køre
> et script der hedder "acerfand" der kan styre ved hvilken temperatur

Bemærk at kernel modulet acerhdf er ment som en erstatning og forbedring
af acerfand scriptet, jf. kommentarerne i source koden til acerhdf. Der
laves visse ting i acerfand scriptet som bør gøres på kernel niveau
blandt andet for at håndtere "race conditions" korrekt. Det var
motivationen for kernel modulet acerhdf.

--
Jesper Lund