Mosebøllebær ?????
Fra : Harry Lund

Dato : 15-10-09 16:58

Goddag NG,
I har sikkert læst i avisen om dette problem.
Altså..... lige for en halv time siden var jeg i brugsen i Bramdrupdam.
Der var belgiske blåbær i disken. Jeg nuppede et bær og bed det igennem.
Surt og grønt inden i. OK ! Altså skulle det være et Mosebøllebær iflg. JP.
Men nej.
Ved mosen tæt hvor jeg bor er der flere buske af arten mosebølle. Dem
har jeg kendt længe.
Lige nu har de bær. Og i dette bær er der en lille sten.
Er du intereseret så send en mail og jeg sender dig billeder til doku.
Og hvad er så hvad ??????
Er der nogen af jer der er kloge på dette problem.
Det skulle iflg. JP være en professor, der siger at det mosebøllebær.
Men hvad er det så for nogle bær brugsen sælger som blåbær ???
Venligst
Harry Lund

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-10-09 23:37

Harry Lund skrev:

> Er der nogen af jer der er kloge på dette problem.

Wikipedia har en ganske udmærket oversigt over Bølle-slægten og
blåbær (sensu lato):

· http://en.wikipedia.org/wiki/Vaccinium
· http://en.wikipedia.org/wiki/Blueberry

En almindelig bølleart herhjemme er Mose-Bølle (Vaccinium uliginosum),
som er forskellig fra den eller de bøllearter der sælges som “blåbær”
i fx USA (og som fortrinsvis har lyst frugtkød). Jeg kender ikke de
danske navne, men de botaniske navne kan ses i wikiepdia-artiklen om
blåbær. Det er oftest bær fra bøllearter, men næppe Mose-Bølle, der
sælges som friske blåbær herhjemme. Frugterne er forholdsvis store.

Uden at have undersøgt dagspressens udsagn nærmere, formoder jeg at
de har fået galt fat i historien hvis de kalder de storfrugtede og
lyskødede bær der sælges som friske blåbær herhjemme for mosebøllebær,
idet Mose-Bølle henviser til en specifik art af Bølle-slægten.

Blåbær, som vi kender dem fra Skandinavien, hedder Vaccinium myrtillus,
og har blåsort frugtkød. Frugterne er forholdsvis små. De kan fås
frosne i fx Irma, både i økologisk og burudgave.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-10-09 03:20

Klaus Alexander Seistrup wrote:
[...]
> [...]
> lyskødede bær der sælges som friske blåbær herhjemme for mosebøllebær,
> idet Mose-Bølle henviser til en specifik art af Bølle-slægten.

Det handler om indholdet af antioxidanter. Butikkerne hævder at de bær
de sælger, som de hævder er blåbær, er fulde af antioxidanter.

Rigtige blåbær er fulde af antioxidanter, men såvidt jeg husker har
eksperter i dagspressen påpeget at man ikke ved, om mosebøllebærene også
er fulde af antioxidanter; de er simpelthen ikke blevet målt på endnu.

Dermed ligner det lidt, at butikkerne anpriser et produkt, som muligvis
ikke er anprisningen værdig.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars

Dato : 09-11-09 00:50

Peter Knutsen skrev:
> [...]
> er fulde af antioxidanter; de er simpelthen ikke blevet målt på endnu.
>
> Dermed ligner det lidt, at butikkerne anpriser et produkt, som muligvis

Pointen som sagkundskaben fremfører er vist, at det ikke er
videnskabligt påvist, at antioxidanterne i disse bær har den gavnlige
virkning, som producenter, butikker og andre har påstået. Heriblandt en
fra TV kendt sundhedscoach

Lars

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-11-09 08:40

Lars wrote:

> [...]
> videnskabligt påvist, at antioxidanterne i disse bær har den gavnlige
> virkning, som producenter, butikker og andre har påstået. Heriblandt en

Nej. Det er påvist at ægte blåbær indeholder mange antioxidanter, mens
mosebøllebærene endnu ikke er blevet undersøgt. Dermed lyver butikkerne
når de anpriser deres bær.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-10-09 23:40

For lidt siden skrev jeg bl.a.:

> Blåbær, som vi kender dem fra Skandinavien, hedder Vaccinium
> myrtillus, og […]

Det kan nævnes at denne plante / dette bær ofte går under navnet
“bilberry” eller “whortleberry” i den engelsktalende del af verden.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-10-09 12:12

Peter Knutsen skrev:

> Det handler om indholdet af antioxidanter. Butikkerne hævder
> at de bær de sælger, som de hævder er blåbær, er fulde af
> antioxidanter.

Jep, så langt er jeg med, men jeg har ikke undersøgt hvor kilden til
“mosebøllebær” er. Journalister skriver tit noget forfærdeligt sludder
hvis det er et emne de ikke selv ved noget om, eller ikke har researchet
ordentligt, og jeg har let ved at forestille mig at journalister kan
finde på at skrive “mosebøllebær” selv om der evt. er blevet sagt “bær
some ligner vores hjemlige Mose-Bølle”.

> [...]
> har eksperter i dagspressen påpeget at man ikke ved, om mosebølle-
> bærene også er fulde af antioxidanter; de er simpelthen ikke blevet

Til gengæld associerer man ofte antioxidanter med farvestoffer, og i
og med at vores hjemlige, vilde blåbær indeholder langt mere farvestof
end de dyrkede (“amerikanske blåbær”), er det fristende at konkludere
at blåbær (sensu stricto) indeholder flere antioxidanter end bøllebær
(sensu lato).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Harry Lund

Dato : 16-10-09 17:35

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> end de dyrkede (“amerikanske blåbær”), er det fristende at konkludere
> at blåbær (sensu stricto) indeholder flere antioxidanter end bøllebær

Kilden til Mosebøllebær er prof. Lars Dragsted i Børsen.
Jeg har talt med ham og han er blevet misforstået af journalisten.
Harry Lund

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-10-09 23:00

Harry Lund skrev:

> Kilden til Mosebøllebær er prof. Lars Dragsted i Børsen.
> Jeg har talt med ham og han er blevet misforstået af journalisten.

Det undrer mig ikke spor, men så kan du måske fortælle os den korrekte
mening?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup