Handbrake laver små filer
Fra : Steen

Dato : 15-10-09 16:17

Jeg puttede en DVD en maskinen, og satte Handbrake til at rippe den. Jeg
valgte indstillingen "Animation" - og lavede hhv en .avi og en .mkv

Begge filer endte i ca. 700MB - hvorfor så små filer (en DVD er som
bekendt omkring 4GB)?

Jeg har ikke prøvet at brænde en DVD af de to rippede filer - men
kvaliteten er vel næppe på højde med den originale DVD. Hvordan kommer
man tættere på den originale kvalitet?

--
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-09 16:32

Steen skrev:
> [...]
> valgte indstillingen "Animation" - og lavede hhv en .avi og en .mkv
>
> Begge filer endte i ca. 700MB - hvorfor så små filer (en DVD er som

En DVD bruger MPEG-2 indkodning. De mere moderne indkodninger kan
klemme mere da der bruges mere CPU-kraft.

Herudover kan man også skrue op og ned for kvaliteten ved at angive hvor
mange bits der må bruges til at beskrive lyd og billede pr sekund. Jo
flere bits der er at gøre godt med, jo bedre bliver kvaliteten af ting i
bevægelse og næsten ensfarvede flader.

Størrelsen i pixels af det konverterede betyder også noget - her vil du
gerne beholde din oprindelige opløsning (som formentlig er 720x510 eller
lignedne).

Animation (jeg går ud fra det er den under High Profile) bruger en god
indkodning, gennemløber to gange for at finde de steder hvor der sker
noget og behandle dem særligt, med en bitrate på 1000. Det giver et ok
resultat.

Prøv at vælge Film og se om det giver en synlig forskel.

Bemærk, ønsker du at beholde optimal opløsning, så overvej blot at lave
en kopi af skiven med Diskværktøj (skift billedformat til "dvd/cd
master"). Det bliver alligevel ikke bedre end det :D

Fra : Steen

Dato : 15-10-09 16:53

> [...]
> en kopi af skiven med Diskværktøj (skift billedformat til "dvd/cd
> master"). Det bliver alligevel ikke bedre end det :D

Okay. Mange tak for info.
Ideen med at lave en kopi i Diskværktøj kendte jeg slet ikke.
Jeg takker lige igen
--
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-09 19:00

Steen skrev:
> Okay. Mange tak for info.
> Ideen med at lave en kopi i Diskværktøj kendte jeg slet ikke.

Ingen årsag. VLC kan afspille kopien uden videre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 17:16

> Bemærk, ønsker du at beholde optimal opløsning, så overvej blot at lave
> en kopi af skiven med Diskværktøj (skift billedformat til "dvd/cd
> master"). Det bliver alligevel ikke bedre end det :D

den metode virker vist ikke med kommercielle dvd'er ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-09 19:02

Thomas von Hassel skrev:

> den metode virker vist ikke med kommercielle dvd'er ..

De allerfleste virker den med. Visse kommercielle dvd'er har fysiske
fejl på den del der ikke afspilles direkte, så man ikke kan lave
nummeret. Det er naturligvis for at man ikke kan lave det nummer.

Fra : Jesper

Dato : 16-10-09 02:51

> den metode virker vist ikke med kommercielle dvd'er ..
>
> /thomas

Jow...med FairMount
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-09 07:08

> Jow...med FairMount

det var min næste pointe ... men det er jo ulovligt ;)

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 16-10-09 15:33

> det var min næste pointe ... men det er jo ulovligt ;)
>

> /thomas

Ja...og indtil for ikke så mange år siden var det også ulovligt at rippe
sange af sine egne CD'ere og lægge på MP3 afspilleren. I dag er vi i
præcis den samme situation, blot med egne DVD'ere og MP4 afspillere.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 15-10-09 22:24

Er fidusen med Handbrake ikke lige præcis at gøre store filer små? (tilpas
små)

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 22:25

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Er fidusen med Handbrake ikke lige præcis at gøre store filer små? (tilpas
> små)

jo... handbrakes trick er at lave filer der kan smide i iTunes og synces
til hhv. iPhones og AppleTV.

/thomas