Priser
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-10-09 22:18

Jeg har lige været på en 4 dages ferie i Berlin. Lige ankommet opdagede
jeg, at jeg havde glemt at medbringe ledningen til min iPhone. Jeg havde
husket adapteren til at sætte i stikkontakten, men manglede altså
ledningen til at forbinde den med iPhonen. Det var fatalt, da den skulle
bruges flittigt både til at fotografere med og sende SMS-er til kæresten
hjemme. Og der kunne imødes god brug for at lade op.

Som forventet var der en Apple-afdeling i KaDeWe. Her kunne en sådan
ledning slet ikke fås for penge, medmindre jeg da ville købe en ny
iPhone.

I Europacentret var der et stort elektronikmarked i tre etager, som
hedder Saturn. De solgte alt fra støvsugere til fladskærme. Her kunne
ledningen købes. Pris: ca. 18 ¤ - atten euro - svarende til ca. 150 kr.

Men nu har jeg da sådan en ekstra ledning til at have liggende fast i
min kuffert.

PS: Husk at have rigelige kontanter med til Berlin. Ovennnævnte firma og
mange andre forretninger, museer og restauranter i denne by tager ikke
imod Mastercard og Visa.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-09 22:26

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> hedder Saturn. De solgte alt fra støvsugere til fladskærme. Her kunne
> ledningen købes. Pris: ca. 18 ¤ - atten euro - svarende til ca. 150 kr.

man behøver ikke køre så langt .. der ligger en Saturn i Flensborg .. i
et center som ligger lige på hovedstrøget.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-09 03:49

> man behøver ikke køre så langt .. der ligger en Saturn i Flensborg .. i
> et center som ligger lige på hovedstrøget.

Og Flensborg ligger ganske tæt på Berlin, ikke?

Ove opdagede først manglen da han var i Berlin, og hvis han nu bor øst
for Storebælt er han nok kommet over Fehmern Bælt, hvis han ikke har
taget flyet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 06:35

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Ove opdagede først manglen da han var i Berlin, og hvis han nu bor øst
> for Storebælt er han nok kommet over Fehmern Bælt, hvis han ikke har

det var en simpel public service oplysning hvis der var folk der fandt
på at tage på indkøbstur ... og danmark stopper ikke vest for roskilde

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-10-09 12:10

> det var en simpel public service oplysning hvis der var folk der fandt
> på at tage på indkøbstur ... og danmark stopper ikke vest for roskilde
> ..
>
> /thomas

Det er sandt, at Flensborg ligger langt fra både Københvn og Berlin.
Ja, jeg fløj til Berlin.

Mine pointer var:

1) En Appleforretning, der ikke vil/kan sælge et iPhone-kabel.

2) Prisen.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-09 15:17

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Mine pointer var:
>
> 1) En Appleforretning, der ikke vil/kan sælge et iPhone-kabel.
>
> 2) Prisen.

Absurd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-09 03:49

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men nu har jeg da sådan en ekstra ledning til at have liggende fast i
> min kuffert.

En sådan ledning har jeg da permanent liggende i min laptop-rygsæk.

> PS: Husk at have rigelige kontanter med til Berlin. Ovennnævnte firma og
> mange andre forretninger, museer og restauranter i denne by tager ikke
> imod Mastercard og Visa.

Nej, her skal man til en pengeautomat [så der er altså alligevel ingen
grund til at tage »rigelige« kontanter med til Berlin].

Ja, på mange måder virker Berlin som lidt af et uland for en dansker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-09 11:23

Per Rønne skrev:

> En sådan ledning har jeg da permanent liggende i min laptop-rygsæk.

Hvorfor tilbød du så ikke Ove at låne din laptop-rygsæk?

> Nej, her skal man til en pengeautomat [så der er altså alligevel ingen
> grund til at tage »rigelige« kontanter med til Berlin].

Du har ikke checket gebyret for den slags hævehandlinger på Mastercard
og Visa? Prøv det, du vil blive overrasket.

> Ja, på mange måder virker Berlin som lidt af et uland for en dansker.

De tager heller ikek Dankort. Dumme dem.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-10-09 11:33

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du har ikke checket gebyret for den slags hævehandlinger på Mastercard
> og Visa? Prøv det, du vil blive overrasket.

DKK 25-30 - det virker da ganske rimeligt? Man skal selvfølgelig ikke
hæve det der svarer til DKK 100 af gangen ;) Det er desuden LANGT mere
interessant, hvad kursen er. Mastercard sku' i nogle tilfælde ta' nogle
helt horrible gebyrer som de begraver i kursen. Der var et indslag om
det i Kontant (tror jeg, det var) for ca. et halvt år siden. Det var
HELT vildt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-09 15:17

> Hvorfor tilbød du så ikke Ove at låne din laptop-rygsæk?

ha-ha ...

> Du har ikke checket gebyret for den slags hævehandlinger på Mastercard
> og Visa? Prøv det, du vil blive overrasket.

Jeg har ikke lagt mærke til noget gebyr.

> De tager heller ikek Dankort. Dumme dem.

Det gjorde de da sidst jeg var i Berlin, endda i et lille supermarked
hvor jeg boede.

OK, et visa-dankort ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-10-09 22:20

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du har ikke checket gebyret for den slags hævehandlinger på Mastercard
> og Visa? Prøv det, du vil blive overrasket.

Hos Danske Bank koster det vist 50 kr på Master og 30 for VISA-DK.

> De tager heller ikek Dankort. Dumme dem.

Jo, de tager da det "europæiske dankort", Maestro. "Dumme dem" er
derimod bankerne i Danmark der ikke længer udsteder Maestro, så de i
stedet kan score urimelige gebyrer på at danske bankkunder skal belemres
med at hæve store mængder kontanter ad gangen i udlandet.

Maestro er det mit indtryk at man kan bruge i næsten alle butikker der
modtager kort i de EU-lande jeg rejser i. Herunder i Saturn-kæden i
Tyskland. I Holland kan man kun betale togbilletter med Maestro bortset
fra enkelte meget store stationer som Amsterdam CS - og stationer med et
åbent billetsalg.

Tak til de danske banker for at gøre livet besværligt for os.

/Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-09 01:00

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Som forventet var der en Apple-afdeling i KaDeWe. Her kunne en sådan
> ledning slet ikke fås for penge, medmindre jeg da ville købe en ny
> iPhone.

Forbløffende! Det er jo bare en iPod-ledning.

> I Europacentret var der et stort elektronikmarked i tre etager, som
> hedder Saturn. De solgte alt fra støvsugere til fladskærme. Her kunne
> ledningen købes. Pris: ca. 18 ¤ - atten euro - svarende til ca. 150 kr.

Det er vel også prisen i Danmark. Det mærkelige er, at for kr. 190,- kan
man få en oplader til iPod/iPhone, hvor ledningen følger med. Man giver
altså kun kr. 40,- for selve opladeren. Jeg er derfor tilbøjelig til at
købe en oplader, hver gang vi mangler en ledning herhjemme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-10-09 13:47

Henrik Münster skrev:

> Forbløffende! Det er jo bare en iPod-ledning.

Det er ikke sikkert de sælger ipodledninger separat. Eksempelvis kunne
jeg ikke købe en ny strømforsyning i Elgiganten selvom de jo følger med
de maskiner de stod og solgte.

> [...]
> altså kun kr. 40,- for selve opladeren. Jeg er derfor tilbøjelig til at
> købe en oplader, hver gang vi mangler en ledning herhjemme.

Hvor mange ledningsløse opladere har du så efterhånden?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-09 23:27

> Det er ikke sikkert de sælger ipodledninger separat. Eksempelvis kunne
> jeg ikke købe en ny strømforsyning i Elgiganten selvom de jo følger med
> de maskiner de stod og solgte.

Elgiganten er jo lidt af et supermarked. Den slags butikker har ofte
selve varen, der trækker folk ind i butikken, men tilbehør og
reservedele kan det knibe med.

> Hvor mange ledningsløse opladere har du så efterhånden?

He-he, det har jeg også tænkt på. Ikke så mange, som jeg burde.
Opladerne er jo små, så de har det også med at forsvinde. Vi er to
voksne og to børn her i huset med rigtig mange skuffer, skabe og tasker.
Der følger heller ikke opladere med iPod mere, og de gamle
fire-wire-opladere, der kom med de første iPod, kan man heller ikke
bruge. Derimod er der jo en ledning med enhver iPod, så på den måde var
vi nok lidt foran med ledninger, da vi startede.
--
Henrik Münster
Esbjerg