Apple eBook.....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-09 20:21

Nogen, der lige har set/ser TVA 21:00? - Her har de lige præsenteret de
to mest fremherskende eBook læsere, og samtidig nævnte de, at "Rygterne
vil vide, at Apple nu også er på vej med en eBook Reader...".

...Gad vide................hvornår.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 20:26

> [...]
> to mest fremherskende eBook læsere, og samtidig nævnte de, at "Rygterne
> vil vide, at Apple nu også er på vej med en eBook Reader...".

nej nej og atter nej .. DR har endnu engang bare læst 2 artikler på
AppleInsider eller andet andet site i samme skumle kategori og bringer
der frem som pseudo fakta ... AK!

Det de nok tænker på er det mytiske Apple "tablet/netbook/iPhone Large"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-09 21:11

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> der frem som pseudo fakta ... AK!
>
> Det de nok tænker på er det mytiske Apple "tablet/netbook/iPhone Large"

Ja, ja, lad os nu se.

mvh .Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 21:19

> Ja, ja, lad os nu se.

Jeg har for vane ikke at tro noget som helst med mindre det kommer fra
en tynd mand på en scene ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-09 22:08

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg har for vane ikke at tro noget som helst med mindre det kommer fra
> en tynd mand på en scene ...

Det må du da også selv om. - Jeg kan bare huske tilbage fra 1998,
hvor jeg bragte 'et rygte' frem om den kommende iMac. Det var der heller
ingen, der troede på, selvom jeg faktisk /vidste/, den ville komme, men
af gode grunde kunne jeg selvfølgelig ikke sige noget, men måtte henvise
til nogle af de andre rygter.

Men mht. en eBook læser, så véd jeg ikke noget. - Men ved at
sammenholde div. rygter med, hvad, der måske vil komme, så er det mest
nærliggende netop en eBook. Og faktisk vil det ligne Apple meget dårlig,
hvis de ikke vil forsøge at 'sætte sig på markedet' over for et par
giganter som Amazon og Sony....

I bund og grund er det jo 'bare' at pille telefondelen ud af en iPhone
3G og forstørre den op til godt og vel en A5, så man får en std. bogside
på skærmen, reducere OS X 10.6 til et minimum, men med bibeholdelse af
fuld TTS/SR, så man kan installaere nationale stemmer, - så har du både
en fuld e-læser og en fuld TTS/SR eBook... Og med den større overflade,
skulle det vel heller ikke være helt umuligt at placere elektronikken,
så den kan gøres så tynd som helt ned til omk. 1cm. - Både Kindle og
Sonys er ca. 2cm tykke...

Der spekuleres....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 22:33

> [...]
> ingen, der troede på, selvom jeg faktisk /vidste/, den ville komme, men
> af gode grunde kunne jeg selvfølgelig ikke sige noget, men måtte henvise

Det kan man jo altid påstå bagefter ...

> [...]
> skulle det vel heller ikke være helt umuligt at placere elektronikken,
> så den kan gøres så tynd som helt ned til omk. 1cm. - Både Kindle og

jojo .. men Sony og Kindle bruger jo begge "eInk" skærme istedet for
alm. LCD/LED skærme ... Jeg tror ikke Apple er interesseret i at lave så
smalt et produkt ... der skal fuld farve på skærmen, den skal kunne vise
video og så er vi tilbage til et tablet/netbook produkt ... som jeg nok
tror skal komme... og ingen af os har nok luret hvordan apple løser den
opgave ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-10-09 08:01

Erik Richard Sørensen skrev:

> på skærmen, reducere OS X 10.6 til et minimum, men med bibeholdelse af
> fuld TTS/SR, så man kan installaere nationale stemmer, - så har du både
> en fuld e-læser og en fuld TTS/SR eBook... Og med den større overflade,

Den danske højtlæsningsstemme i iPhonen er faktisk ret overbevisende.
Jeg var imponeret.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-09 12:31

On 2009-10-14 09:01:07 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Den danske højtlæsningsstemme i iPhonen er faktisk ret overbevisende.
> Jeg var imponeret.

talte med en "forlagsdame" her forleden, der forklarer at det "store
marked" er ebøger.
Herhjemme er læserne dog så gammeldags, at de hellere vil have lydbøger
( audio)
personligt har jeg læst 20-30 bøger på min ipod touch, her på det
sidste og har ingen problemer med en lille skærm.
Klart ville det være federe med en større en, bare det ikke bliver på
"bekostning af" at jeg ikke længere selv kan bestemme hvilke bøger jeg
vil læse, og hvordan jeg vælger at få dem ind i dimsen.
Når det er sagt, forklarede forlags damen, at netop ebøger er det
marked USA kigger på med lange øjne for tiden.
Alene hvis de kunne sælge ti procent af deres bøger, vil de kunne spare
milliarder i transport og lager..
Og så er det markede "enormt"..
og lige til at "få til at spille" med itunes..
Det ville da undre hvis apple ikke overvejer den udvikling..
altså køb dine tv programmer, serier, musik OG bøger der..
de skal jo også tjene lidt penge ( som om at de ikke gør det i forvejen)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-10-09 08:00

Thomas von Hassel skrev:

> Det de nok tænker på er det mytiske Apple "tablet/netbook/iPhone Large"

Efter at have brugt en iPhone i et stykke tid, må jeg indrømme at jeg
tror at at den teknologi i større størrelse evt kombineret med et
rigtigt tastatur kunne blive en megasællert.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 08:50

> Efter at have brugt en iPhone i et stykke tid, må jeg indrømme at jeg
> tror at at den teknologi i større størrelse evt kombineret med et
> rigtigt tastatur kunne blive en megasællert.

Hvorfor dog med et »rigtigt« tastatur? Et programmel-tastatur vil
lettere kunne tilpasses forskellige lande, og altså være billigere, og
vil være helt tilstrækkeligt til eBook formål.

Så mit bud er en iTablet med en eller to skærme i bogstørrelse, med
iPhone OS - en enhed som hverken vil være en konkurrent til iPhone elle
den første vil kunne forbindes til nettet gennem iPhones 3G-forbindelse.

En iPhone har man med i en bukselomme.

En iTablet har man med til at læse avis eller bøger.

En MacBook bruger man til egentlig arbejde ... på sit skrivebord sat i
en dockstation.

Nu kommer Kindle så på mandag med deres eReader på mandag, lad os se
hvad Apple kan byde på. Under alle omstændigheder er det for tidligt at
investere i et sådant apparat; her må vi vente på den danske presse, de
danske forlag - og den tekniske udvikling.

Men i løbet af næste årti vil Gutenberg være på retur. Bøger vil stadig
blive trykt, men på samme måde som man i århundreder efter Gutenberg
stadig havde håndskrevne bøger, for de rigmænd der insisterede på
sådanne »rigtige« bøger. Aviser vil stadig komme i papirform til ældre
mennesker, men til en stadig dyrere pris; de fleste vil downloade den
langt billigere, og læse den på en eReader med en skærm der minder mere
om papir end om en traditionel edb-skærm.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-10-09 22:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> I bund og grund er det jo 'bare' at pille telefondelen ud af en iPhone
> 3G og forstørre den op til godt og vel en A5, så man får en
> std. bogside på skærmen, reducere OS X 10.6 til et minimum, men med

Med baggrundsbelyst farveskærm? Det slider vist lidt hårdt på
batteriet, og jeg tror ikke at Steve Jobs gider en e-ink skærm.

> bibeholdelse af fuld TTS/SR, så man kan installaere nationale stemmer,
> - så har du både en fuld e-læser og en fuld TTS/SR eBook... Og med
> den

Jeg vil give dig ret i, at der kunne være lidt potentiale i oplæsning
af materialet, omend Amazons Kindle vist ikke har haft den store
success med dens oplæsningsmuligheder.

> større overflade, skulle det vel heller ikke være helt umuligt at
> placere elektronikken, så den kan gøres så tynd som helt ned til
> omk. 1cm. - Både Kindle og Sonys er ca. 2cm tykke...

Du må have spist søm; Min Sony PRS-505 er ca. 5 mm tyk.

En dedikeret eBook reader virker lidt for "smal" i forhold til Apples
strategi om at være "the digital hub", men nu må vi jo se.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 22:35

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> Jeg vil give dig ret i, at der kunne være lidt potentiale i oplæsning
> af materialet, omend Amazons Kindle vist ikke har haft den store

Ikke såmeget pga. teknologien, men fordi rettighedshaverne så det som en
konurrent til egentlige audio version af bøgerne. (som f.eks. det du får
fra Audible)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-09 23:12

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Med baggrundsbelyst farveskærm? Det slider vist lidt hårdt på
> batteriet, og jeg tror ikke at Steve Jobs gider en e-ink skærm.

Det er vel bare at bruge en tilsv. skærm som på iPhone - bare større...
- Og med den mere plads qua størrelsen på ca. A5, vil der sagtens kunne
være et væsentlig større og kraftigere batteri også...

> Jeg vil give dig ret i, at der kunne være lidt potentiale i oplæsning
> af materialet, omend Amazons Kindle vist ikke har haft den store
> success med dens oplæsningsmuligheder.

Såvidt jeg er orienteret, så har den fået en rimelig udbredelse hos de
amerikanske og canadiske blindeorganisationer. Den engelske oplæsning er
faktisk ikke helt tosset....

> Du må have spist søm; Min Sony PRS-505 er ca. 5 mm tyk.

Nej, jeg har kun spist stollen til aftenkaffen. - Men hvor stor er så
din PRS-505 - A6/B6 - A5/B5? - Den Sony, de viste i TVAvisen var
væsentlig tykkere. Den blev holdt op sammen med en alm. bog og var ca.
2/3 af bogens tykkelse. Den har indbygget talesyntese og indbygget
højttaler. Kindle endnu tykkere...

> En dedikeret eBook reader virker lidt for "smal" i forhold til Apples
> strategi om at være "the digital hub", men nu må vi jo se.

Men hvorfor ikke? - Efterhånden kommer de fleste bøger jo samtidig enten
som eBook og/eller audiobook i USA - og herhjemme både som alm. bog og
lydbog i enten alm. AIFF format eller Daisy format...

En meget hurtig og grov beregning vil fx. gøre, at vores blindebibliotek
DBB (Danmarks Blindebibliotek) - eller, som den nu hedder, Nota, vil
kunne spare ca. 20 mill. kr. på årsbasis ved istedet at gå over til
e-bøger fremfor lydbøger. Alene indlæsning til lydfiler koster temmelig
meget, og vi får nu bøgerne til ejendom, - altså skal de ikke længere
returneres og genbruges, som de skulle førhen.

Og iflg. div. statistikker fra de forskellige blindeorganisationer,
regner man med, at der er omk. 100-120 mill. helt blinde + ca. 125
mill., der er så svagtseende, at de ikke kan læse en normal bog. - Tager
vi så samtidig alle ordblinde med, så er det yderligere omk. 400 mill. -
selvfølgelig på verdensplan.

Og hvis man bare regner med, at omk. 10% ville købe (eller få til låns
gennem blindeforbund) en sådan eBook, siger mine beregninger ud fra,
hvad fx. den store iPod og iPhone 3Gs koster, at en Apple Ebook vil
kunne sælges for omk. 3000kr. på det danske marked. - Og jeg kan godt
garantere for, at jeg noget hellere vil købe en sådan eBook fremfor det
bras til Daisy 'VictorReader', vi får stillet til rådighed som medlemmer
af Dansk Blindesamfund. - Den koster 2795kr., hvis man skal købe den...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 23:19

> Det er vel bare at bruge en tilsv. skærm som på iPhone - bare større...
> - Og med den mere plads qua størrelsen på ca. A5, vil der sagtens kunne
> være et væsentlig større og kraftigere batteri også...

prøv at læse op på eInk ... fidusen er at skærmen ikke bruger strøm når
den bare viser en side tekst ... den kræver kun strøm når billedet
ændrer ...

> [...]
> meget, og vi får nu bøgerne til ejendom, - altså skal de ikke længere
> returneres og genbruges, som de skulle førhen.

Forlag og forfattere vil nok kæmpe for ikke at miste indtægten fra
"rigtige" lydbøger ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-09 00:34

Thomas von Hassel wrote:

> prøv at læse op på eInk ... fidusen er at skærmen ikke bruger strøm når
> den bare viser en side tekst ... den kræver kun strøm når billedet
> ændrer ...

Lidt vil den nu altså bruge, men det er meget lidt. - Systemet er lidt
ala det, der er på nogle større SLR/DSLR kameraer, hvor information
bliver stående på skærm, selvom den slukkes og batteriet tages ud. - Men
jeg kunne til gengæld også se på det, de viste på TV, at kvaliteten ikke
er særlig god, og jeg syntes, det tog ret lang tid for den at forstørre
en given tekst - modsat, hvad det gør på en iPhone/iPod, der går det jo
stærkt...

> Forlag og forfattere vil nok kæmpe for ikke at miste indtægten fra
> "rigtige" lydbøger ...

Forlaget får ikke noget specielt tillæg for en lydbog. Det er
indlæseren, der løber med den fortjeneste. Ved indlæsning af en bog, der
i færdigindlæst tilstand varer - lad os sige 25 timer, bruger indlæseren
ca. 75 timer til en ca. pris på 3-400kr. pr. time. Og så kommer der
copyright og andre royalties oveni, - + at der ved fx. biblioteksudlån
også kommer yderligere en afgift til Copydan/NCB/CODA, - eller hvad de
ellers hedder.

En e-bog betragtes fuldstændig som en alm. bog, og forfatter/forlag får
præcis det samme beløb, om det er en trykt bog, eller om det er en
e-tekst bog. - Sådan er reglerne herhjemme, men jeg véd godt, de er
noget anderledes i USA/Canada. Her betragtes en 'elektronisk bog' -
e-book og audio book på samme måde som en musik CD/DVD, og royalties er
derfor højere til forfatteren - jvf. den aftale, der blev indgået mellem
bl.a. Google, Amazon og det amerikanske forfatterforbund for en måneds
tid siden. Samtidig blev det lavet sådan, at en forfatter _aktivt_ skal
sige nej, hvis han/hun ikke ville have en trykt bog udgivet som e-book.

Vurderingen fra div. advokater var, at forfatterforbundet ville tabe en
retssag med brask og bram, hvis de ikke indgik den aftale, da der intet
står om e-text/e-book i de ophavsrettigheder, der er mellem
forfatterforbundet og det amerikanske forlagsforbund.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-10-09 22:50

> Ikke såmeget pga. teknologien, men fordi rettighedshaverne så det som en
> konurrent til egentlige audio version af bøgerne. (som f.eks. det du får
> fra Audible)

Så du mener, at Steve Jobs kan udføre en iTMS-agtig kung-fu manøvre,
og skaffe de rettigheder som Amazon ikke kunne? På den anden side,
hvorfor ikke blot udbygge iPhone/iTouch med en ny app til eBooks, og
så lave en "almindelig" tablet til os andre? Hvis den får 3G
datamodem kunne jeg godt være fristet. Det er noget bøvl med en
note-/netbook der skal klappes op midt i myldertiden i metroen, uanset
størrelsen.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 22:58

> [...]

> hvorfor ikke blot udbygge iPhone/iTouch med en ny app til eBooks, og
> så lave en "almindelig" tablet til os andre?

du kan jo alerede købe "Kindle" bøger og læse på iPhonen ... men jeg vil
nok ikke læse længere tekster på så lille en skærm .. og Apple slæår mig
stadig som om de har en "bøger, eletronisk eller ej" er et "old world
medium" og de hellere vil arbejde med musik og video .. husk at Steve jo
ikke læser bøger ;)

> Hvis den får 3G
> datamodem kunne jeg godt være fristet. Det er noget bøvl med en
> note-/netbook der skal klappes op midt i myldertiden i metroen, uanset
> størrelsen.

Men meget større end iPhone, så kan den ikke være i en alm. lomme .. så
skal man have et sleve eller taske til den ... især når den ikke kan
klappes sammen og beskytte sig selv ...

/thomas