hvordan skifter man aktiv knap i dialoger ~
Fra : jagge

Dato : 08-10-09 16:58

Et lille irretationsmoment som sikkert kan fikses.

Når OSx smider et dialog vindue op med en aktiv "forvalgt" knap ville
jeg meget gerne kunne "tabbe" over til en anden knap med tastatur og så
trykke return UDEN at skulle gribe musen.

Hvordan gør man det ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-10-09 17:28

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> jeg meget gerne kunne "tabbe" over til en anden knap med tastatur og så
> trykke return UDEN at skulle gribe musen.

du slår "full keyboard access" til og bruger <tab> til at skifte knap og
<space> til at vælge

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-09 17:29

jagge skrev:
> [...]
> jeg meget gerne kunne "tabbe" over til en anden knap med tastatur og så
> trykke return UDEN at skulle gribe musen.

Forvalget flyttes med pilene.

Fra : jagge

Dato : 08-10-09 17:53

> Forvalget flyttes med pilene.

Ok det prøver jeg. Fatter ikke lige at jeg ikke så den komme ;0).

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-09 18:40

jagge skrev:

> Ok det prøver jeg. Fatter ikke lige at jeg ikke så den komme ;0).

Du er bare flasket op med Windows - der bruger man Tab.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-09 18:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du er bare flasket op med Windows - der bruger man Tab.

?? - Jeg bruger nu kun piletasterne i XP, og det virker ganske fint...

mvh. Erik richard

Fra : jagge

Dato : 08-10-09 19:19

> Du er bare flasket op med Windows - der bruger man Tab.

Det er korrekt men piletaster virker ikke med min macbook har lige
prøvet så det er derfor jeg har "overset" det.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-10-09 20:17

> Det er korrekt men piletaster virker ikke med min macbook har lige
> prøvet så det er derfor jeg har "overset" det.

<tab> virker hvis du slået full keyboard access til .. under "Keyboard"
i system preferences ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 08-10-09 21:38

> <tab> virker hvis du slået full keyboard access til .. under "Keyboard"
> i system preferences ..

Ahh det prøver jeg lige. Tak for hjælpen.

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 13-10-09 15:35

> <tab> virker hvis du slået full keyboard access til .. under "Keyboard"
> i system preferences ..
>
> /thomas

Sorry thomas men jeg kan bare ikke få det til at virker no matter what.
Jeg vil ikke afvise at jeg er meget tungnem, MEN når jeg er i
kontrolpanelet tastatur og mus, så vælger jeg "tastaturgenveje" så har
jeg en lang liste over genveje. Nederst i vinduet har jeg 2 muligheder.

"""""""""""""""""""""""
Fuld tastaturadgang:

I vinduer og dialoger kan du på trykke på tab for at flytte
tastaturfokus imellem:

kun tekstfelter og lister o
Alle kontrolmuligheder o
""""""""""""""""""""""""

jeg har prøvet begge af lige fedt hjælper det. Hvis jeg har et
dialogvindue med knapper hvor en er forvalgt, kan jeg bare ikke rykke på
dem med tab, æble+tab eller alle de andre kombinationer.
Pilene virker heller ikke, ej heller fn+pil (macbook).

Hva dælen går galt ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 17:40

> [...]
> dem med tab, æble+tab eller alle de andre kombinationer.
> Pilene virker heller ikke, ej heller fn+pil (macbook).

du får ikke en tynd blå markering på f.eks. "Annuler" i en "Gem" dialog
ved tryk på på "tab" ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 17:41

> du får ikke en tynd blå markering på f.eks. "Annuler" i en "Gem" dialog
> ved tryk på på "tab" ?

her er et eksempel:

<http://dl.getdropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202009-10-13%20at%206.3
9.53%20PM.png>

/thomas

Fra : jagge

Dato : 13-10-09 19:16

> du får ikke en tynd blå markering på f.eks. "Annuler" i en "Gem" dialog
> ved tryk på på "tab" ?

har fundet fejlen. Det virker ikke i macsoup som jeg har brugt til test,
men sandelig det virker i word.....

Tak for hjælpen.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 19:19

> har fundet fejlen. Det virker ikke i macsoup som jeg har brugt til test,
> men sandelig det virker i word.....
>
> Tak for hjælpen.

sært .. det eksempel jeg postede 2 minutter senere var nemlig fra
macsoup ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 13-10-09 20:20

> sært .. det eksempel jeg postede 2 minutter senere var nemlig fra
> macsoup ...

Det fatter jeg bare ikke. Det virker heller ikke i final cut pro. MEN i
FCP er der masser af tastaturgenveje det bare konsekvent IKKE virker.
Vist en kendt fejl med bærbare men det er skide irreterende og får mig
til at råbe op om mangel på omtanke fra Apples slagskib userbility....

Men bortset fra det galde, tak for hjælpen. Det virker stadig ikke for
mig i macsoup men i finder vinduer og word virker det.

For underligt

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 20:26

> [...]
> Vist en kendt fejl med bærbare men det er skide irreterende og får mig
> til at råbe op om mangel på omtanke fra Apples slagskib userbility....

kendt fejl ? . har du nogen links ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 15-10-09 07:09

> kendt fejl ? . har du nogen links ?

tjahh jeg kan give dig et link til nogle FCP hajer der erklærer det som
en kendt fejl.

Men har ikke tid nu.

Stiller du spørgsmålstegn ved rigtigheden af det ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 07:55

> tjahh jeg kan give dig et link til nogle FCP hajer der erklærer det som
> en kendt fejl.
>
> Men har ikke tid nu.
>
> Stiller du spørgsmålstegn ved rigtigheden af det ?

nej :) .. jeg stiller mig interesseret fordi jeg ikke har hørt det som
om det var et generelt problem før ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-09 20:48

jagge wrote:

> [...]
>
> Men bortset fra det galde, tak for hjælpen. Det virker stadig ikke for
> mig i macsoup men i finder vinduer og word virker det.

Tja, jeg kan heller ikke få det til at virke - heller ikke nu, hvor jeg
ikke længere bruger en KVM - hverken med et Ap0pl Pro eller Microsoft
Media 3000 keyboard....

mvh. Erik Rihcard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 21:06

> Tja, jeg kan heller ikke få det til at virke - heller ikke nu, hvor jeg
> ikke længere bruger en KVM - hverken med et Ap0pl Pro eller Microsoft
> Media 3000 keyboard....

hvad er det der ikke virker .. får du ikke den svage blå markering eller
kan du ikke bruge space til at vælge f.eks. Annuler når den er markeret

se evt. mit screenshot for hvordan der _skal_ se ud ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-09 21:17

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> ..
> se evt. mit screenshot for hvordan der _skal_ se ud ...

Jeg véd udmærket, hvordan det skal se ud. Den blå 'ring' kommer fint med
'tab', som den skal, men uanset, hvad jeg trykker på, så er det stadig
den fyldte blå kanp, der aktiveres.

Jeg har tidl. - så sent som for et par måneder siden - været fremme med
problemet, og det er stadig det samme som dengang.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 21:19

> Jeg véd udmærket, hvordan det skal se ud. Den blå 'ring' kommer fint med
> 'tab', som den skal, men uanset, hvad jeg trykker på, så er det stadig
> den fyldte blå kanp, der aktiveres.

Det er stadig kun "spacebar" der er det rigtige at trykke på for at
aktivere emner valgt via "tab" .. alt andet vil aktivere default knappen

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-10-09 07:58

jagge skrev:

> [...]
> Vist en kendt fejl med bærbare men det er skide irreterende og får mig
> til at råbe op om mangel på omtanke fra Apples slagskib userbility....

Jeg tror du og Erik skal lave en ERFA-gruppe...

Fra : jagge

Dato : 15-10-09 07:09

> Jeg tror du og Erik skal lave en ERFA-gruppe...
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Undrer mig over en bemærkning som din her.

Mener du seriøst at det er ok at knapper og shortcuts ikke virker
globalt i alle programmer ud fra et brugermæssigt synspunkt. Det er jo
en af Apples tidligere kæpheste. Salgsargumentet var altid at programmer
på PC var noget rod, men hos Apple var layoutet konsistent.

Tag du et kig på Apples Compressor så skal du se forfærdelig
brugerflade. Her er tale om et Apple produkt, hvor drag and drop er
stort set afgået ved døden. Mange funktioner kan kun aktiveres via
specifikke små knapper og det er i det hele taget totalt ulogisk
opbygget.

Men man kan selvfølgelig også slå barken fra og vedtage at alt der er
beklædt med et æble er fantastisk.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-09 12:09

jagge skrev:

> [...]
> en af Apples tidligere kæpheste. Salgsargumentet var altid at programmer
> på PC var noget rod, men hos Apple var layoutet konsistent.

Var det det? Der kan man se.

> [...]
> stort set afgået ved døden. Mange funktioner kan kun aktiveres via
> specifikke små knapper og det er i det hele taget totalt ulogisk

Kender det ikke. Hvad er det?

Men bortset fra det - du ER jo næsten lige så kritisk som Erik, så jeg
tænkte at med jeres respektive grundighed kunne I måske hjælpe hinanden

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-09 20:49

jagge skrev:

> Det er korrekt men piletaster virker ikke med min macbook har lige
> prøvet så det er derfor jeg har "overset" det.

Det KAN være jeg for et år siden har slået udvidet tastaturnavigation
til i indstillingerne. Det kan jeg helt ærligt ikke huske om jeg har :)

Fra : jagge

Dato : 08-10-09 21:39

> Det KAN være jeg for et år siden har slået udvidet tastaturnavigation
> til i indstillingerne. Det kan jeg helt ærligt ikke huske om jeg har :)

Prøver det. takker.

MVH

Jakob

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-10-09 10:37

In article <4ace4248$0$280$14726298@news.sunsite.dk>,

> Det KAN være jeg for et år siden har slået udvidet tastaturnavigation
> til i indstillingerne. Det kan jeg helt ærligt ikke huske om jeg har :)

Jeg skrev noget om det tip for godt en måned siden, da jeg faldt over
det.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : jagge

Dato : 08-10-09 17:53

> Forvalget flyttes med pilene.

Det virker ikke. Jeg har dog lige opdaget at hvis jeg holder æble
knappen nede så kommer der pludselig mulighed for at vælge med et
bogstav, det er godt nok :0)

MVH

Jakob