Problem med Word fil i Open Office
Fra : Søren

Dato : 08-10-09 16:39

Hej

Jeg kører den nyeste version af Open Office på Mac OSX 10.411. Jeg har
problemer med nogle Word filer som indeholder nogle bestemte felter med
tal. Når jeg åbner dem i Open Office er alt OK, undtagen de 4-5 felter som
inderholder disse tal. Hvis jeg prøver et åbne filerne på en Microsoft
Office på Mac eller PC er der ikke noget problem.

Det er lidt svært at forklare, men kort fortalt så er det der åbnes i
Microsoft Office OK og det der åbnes i Open Office forkert. Er der noget jeg
kan gøre for at løse problemet eller der der nogle funktioner som ikke
virker i Open Office ? Har i øvrigt også prøvet Neooffice med samme
resultat.

På forhånd tak
Søren

Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-09 18:19

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> [...]
> kan gøre for at løse problemet eller der der nogle funktioner som ikke
> virker i Open Office ? Har i øvrigt også prøvet Neooffice med samme

Tjae, jeg har da købt MS Office 2008, Student & Home Edition. 3
licenser, så jeg oplever faktisk ingen problemer overhovedet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-09 18:42

Søren wrote:
> [...]
> kan gøre for at løse problemet eller der der nogle funktioner som ikke
> virker i Open Office ? Har i øvrigt også prøvet Neooffice med samme

Nå, én mere... - sagt lidt sarkastisk. Men ja, det er et problem,
såsnart et Word dokument indeholder tabelstruktur, da Word bruger koden
fra Excel til det formål. Det siger også mig, at den orig. fil er lavet
på enten Word2003 eller 2007, for der er ikke samme fejl i Word97/2000,
hvor de to ver. benytter sin egen kode til tabelstruktur. - Du vil
opleve præcis samme fejl, hvis du åbner et rent Excel regneark i
OpenOffice - eller NeoOffice for den sags skyld også...

Selve hovedfejlen ligger først og fremmest i Excel koden og den måde,
den lagres på både i .xls og i .doc/.docx dokumenter. Der er også en
mindre fejl i OOo, der gør, den ikke kan konvertere korrekt pga., at MS
ikke vil frigive den fulde XML kode, så der kan laves korrekte
konvertere. Og den OOXML kode, som både OpenOffice og NeoOffice bruger,
er ikke fuldstændig.

Sagt lige ud, så er der intet, du kan gøre udover at overføre og
redigere tabellerne manuelt ved selv at oprette tabeller i OpenOffice.

Vi er mange både officielle myndigheder, organisationer, firmaer og
private, der forgæves har klaget til MS over det, men de er komplet
ligeglade og kører helt deres eget løb.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-10-09 18:51

> Vi er mange både officielle myndigheder, organisationer, firmaer og
> private, der forgæves har klaget til MS over det, men de er komplet
> ligeglade og kører helt deres eget løb.

åbenbart en trategi der virker for dem deres størrelse og markedsandele
taget i betragtning .. hvorfor skulle de ændre på det nu ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-09 19:38

Thomas von Hassel wrote:

> åbenbart en trategi der virker for dem deres størrelse og markedsandele
> taget i betragtning .. hvorfor skulle de ændre på det nu ?

Fordi der ganske enkelt er et krav fra hele EU og de amerikanske
myndigheder om, at koden skal være 100% tilgængelig. - MS er dømt nu ved
flere forbundsdomstole i USA samt to instanser ved EU Domstolen, og de
skider ganske enkelt højt og flot på de domme! - Hvis det var et hvilket
som helst andet firma, så ville det være tvangsopløst/-lukket forlængst!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-10-09 20:16

> [...]
> skider ganske enkelt højt og flot på de domme! - Hvis det var et hvilket
> som helst andet firma, så ville det være tvangsopløst/-lukket forlængst!

Hvad snakker vi om her .. Office Open XML ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-09 21:36

Thomas von Hassel wrote:

> Hvad snakker vi om her .. Office Open XML ?

Delvis ja. OOXML er ikke den fulde XML kode, der bruges i MSO, men en
meget stærkt reduceret version, som MS smed ud som lokkemad for at
forsøge at lukke munden på kritikerne. - Den vigtigste del - den del,
der giver den fulde og korrekte tilghang, er stadig lukket, patenteret
og copyright beskyttet kode, og hvis fx. OpenOffice.org (SUN) eller
gruppen bag NeoOffice bare bruger så meget som en enkelt byte fra den
kode, falder hammeren omgående, og det vil betyde millionerstatning i
dollars og formentlig koste både SUN og NeoOffice gruppen livet.

Vi har nøjagtig de samme problemer i NisusWriter Pro, hvor vi er
nødsaget til at basere os på OOXML, og det er altså ikke optimalt. - Og
i øvrigt kan jeg hilse og sige, at dokumenter lavet med MSO2003/2007,
der også indeholder tabeller, heller ikke vises korrekt i NWP - heller
ikke nyeste ver. 1.3.1, der kom først på ugen.

Men et firma som MS tror åbenbart, at de er hævet over både nationale og
internationale love og domsafgørelser, siden de fortsætter med ikke at
ville frigive den nødvendige kode, så både SUN, Neo og vi i
NisusSoftware kan arbejde med korrekt kode og lave programmerne så
kompatible som overhovedet muligt.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-09 22:13

Hej,

> [...]
> kode, falder hammeren omgående, og det vil betyde millionerstatning i
> dollars og formentlig koste både SUN og NeoOffice gruppen livet.

Og månen er grøn ost og hvis nogen mener andet, så vil hammeren falde!

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-09 18:49

Søren skrev:

> tal. Når jeg åbner dem i Open Office er alt OK, undtagen de 4-5 felter som
> inderholder disse tal. Hvis jeg prøver et åbne filerne på en Microsoft

Hvad er der specielt ved disse felter?

Fra : jagge

Dato : 08-10-09 19:23

> [...]

> inderholder disse tal. Hvis jeg prøver et åbne filerne på en Microsoft
> Office på Mac eller PC er der ikke noget problem.

Kender ikke dette problem, MEN vil dog sige at lang tids brug af OO har
lært mig at al den snak om fuldstændig kompabilitet IKKE passer.

Det virker normalt, MEN der er forskelle, de er IKKE 100% kompatible.

MVH

Jakob

Fra : Søren

Dato : 10-10-09 05:35

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> lært mig at al den snak om fuldstændig kompabilitet IKKE passer.
>
> Det virker normalt, MEN der er forskelle, de er IKKE 100% kompatible.

OK tak for alle input.
Så må jeg få kunden til at levere et and filformat eller investerer i nogle
Office pakker til Mac.

Søren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-09 11:58

Søren wrote:
> "jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i en meddelelse

> OK tak for alle input.
> Så må jeg få kunden til at levere et and filformat eller investerer
> i nogle Office pakker til Mac.

Nja, jeg er nu ikke helt enig med Jagge. Der er ingen
kompatibilitetsproblemer i selve OOWriter - altså tekstdelen. Fejlene er
entydigt i MSs håndtering af tabelkode og Excel. Der er selvfølgelig
glitches osv. ved konvertering fra et program til et andet, men det vil
der være uanset, hvilket program der bruges til at konvertere til/fra.

Istedet for at gå ud og ofre flere tusind kroner på en MSOffice til Mac,
kunne du jo forsøge at overtale din kunde til selv at gå over til
OpenOffice på Windows. - Det vil han/hun jo også spare penge på i den
sidste ende. - Jeg bruger stort set ikke andet end OpenOffice på min
XPPro, selvom jeg har både en MSO 2003 og 2007 liggende, som jeg aldrig
har fået installeret...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-09 12:44

> [...]
> sidste ende. - Jeg bruger stort set ikke andet end OpenOffice på min
> XPPro, selvom jeg har både en MSO 2003 og 2007 liggende, som jeg aldrig

At prøve at diktere hvilket software kunder skal bruge er nok det
dummeste/værste man kan gøre ...

/thomas

Fra : Søren

Dato : 11-10-09 05:40

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Det er et stort firma med over 200 ansatte - Jeg ved at de ikke vil skifte
software pga.os. Men måske de kan lave en PDF i stedet for Word filen.
Det er blot et dokument som jeg skal bruge til at læse nogle informationer
på, men netop derfor er det jo irriterende at jeg ikke kan læse tabelerne.

Jge arbjeder på at få PDF, alternativt må jeg ud at købe nogle Office
licenser.

Søren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 11:47

Søren wrote:

> Det er et stort firma med over 200 ansatte - Jeg ved at de ikke vil skifte
> software pga.os.

Det kunne da ellers blive en temmelig stor besparelse for dem i "disse
for vort land så trange tider"... +200 ansatte med vel op mod det
dobbelte antal computere? - Der er jo ikke noget, der længere hedder
'firmarabat' fra MS, så enhver opgradering koster fuldt beløb - vel en
besparelse på ca. 5-600.000kr. årligt. Og når den nye Office 2010 kommer
bliver det rigtig meget. Rygter siger, at den vil komme til at koste
omk. 6000kr..... - En OpenOffice 3 CD koster svjhl. stadig 175kr. og så
må man installere så mange, man vil. Og går man 'Pro' vejen med en
StarOffice 9, koster en site license (ubeg. antal computere) lige omk.
15.000kr. én gang for alle og med fri opg. inden for samme hovednummer

> Men måske de kan lave en PDF i stedet for Word filen.
> Det er blot et dokument som jeg skal bruge til at læse nogle informationer
> på, men netop derfor er det jo irriterende at jeg ikke kan læse tabelerne.

Ja, både MSO2003 og 2007 kan gemme som PDF, men så skal de huske at lave
font embedding samtidig, ellers kan det blive til noget fnidder.

> Jge arbjeder på at få PDF, alternativt må jeg ud at købe nogle Office
> licenser.

PDF vil være en god løsning, hvis du kun skal læse og ikke redigere i
dokumenterne. PDF er noget makværk at redigere i. Og skulle det blive
nødvendig med en officepakke til Mac, så bør det være firmaet, der
betaler den for dig. - I dit tilfælde vil du jo ikke kunne nøjes med en
'Home & Student' version, men skal min. have 'Small Business Edition',
og den er ret dyr - 49995kr.... - Og som jeg læser licensen, så gælder 1
SB licens til 1 maskine, og skal du bruge 2, er det pludselig 9998kr....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-09 16:07

> [...]
> dobbelte antal computere? - Der er jo ikke noget, der længere hedder
> 'firmarabat' fra MS, så enhver opgradering koster fuldt beløb - vel en

passer ikke ... Microsoft's har så mange muligheder for at køre
volumenlicenser at mange store virksomheder har en mand ansat til blot
at holde styr på på.

Det er nok billigere for dem at beholde microsoft end at bruge tid og
penge på at omskole deres ansatte ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 16:57

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> at holde styr på på.
>
> Det er nok billigere for dem at beholde microsoft end at bruge tid og

Microsoft afskaffede firma-rabatter i svjh. 1.7.2002 eller 1.7.2003. Der
var masser af skriverier om det dengang - også her i gruppen! - Bl.a.
ville det koste Århus Kommune en årlig ekstraudgift på godt og vel
55mill kr. til opdateringer alene til opdatering af MSOffice, hvis de
valgte den fremfor at bevare brugen af Corel OfficeSuite. (opd. af COS
ville koste ca. 15.000kr. årligt). De ville skifte, da Corel droppede
understøttelse af dansk med Corel OfficeSuite X3. Istedet valgte de som
std. officepakke OpenOffice. MS kører en anden politik, når det gælder
styresystemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-09 17:06

Hej,

> Microsoft afskaffede firma-rabatter i svjh. 1.7.2002 eller 1.7.2003. Der

Du må nok præcisere dit "firmarabat", hvis du vil overbevise nogen.

Fakta er, at Microsoft har læssevis af prisaftaler skruet sammen på
mange forskellige måder, således at man kan få rabat som OEM,
systembygger, ved at købe flere af samme type produkt på een gang, ved
at optjene points på tværs af produkter, osv. osv.

Derudover kan man 'spare' ved opdateringer ved at købe forskellige
former for insurance, ved at leje licenserne på månedsbasis, etc.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-09 17:24

> Microsoft afskaffede firma-rabatter i svjh. 1.7.2002 eller 1.7.2003.

prøv at sætte dig ind i Microsofts volumenlicens programmer inden du
siger sludder som det der ...

<http://www.microsoft.com/licensing/>

/thomas

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 11-10-09 13:40

Søren skrev:

> [...]
> på, men netop derfor er det jo irriterende at jeg ikke kan læse tabelerne.
>
> Jge arbjeder på at få PDF, alternativt må jeg ud at købe nogle Office

Her er et gratis program til at lave pdf-filer, hvis man ikke vil
investere i Adobe Acrobat Pro:
http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 14:45

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Her er et gratis program til at lave pdf-filer, hvis man ikke vil
> investere i Adobe Acrobat Pro:
> http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp

Det er jo meget godt, men det hjælper jo ikke Søren og os andre, når det
nu er den anden vej rundt. - I øvrigt kan både OpenOffice Mac/Win og
MSO2003/2007 også gemme i PDF.

Sørens - og os andres - problem er, at tabeller og skemaer lavet i MSO
ikke vises korrekt i OpenOffice, når MS filerne åbnes i OOo.

Og som det ligger lige nu, så er det det samme som at løse gåden om
cirklens kvadratur at få OpenOffice (og NeoOffice) til at konvertere
MS's XML kode, når MS nægter at gøre den tilgængelig, - som de ellers er
dømt til....

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 11-10-09 14:25

> [...]
> på, men netop derfor er det jo irriterende at jeg ikke kan læse tabelerne.
>
> Jge arbjeder på at få PDF, alternativt må jeg ud at købe nogle Office

Fantastisk forslag. Noget af det mest amatøragtige er når et stort firma
udveksler færdige dokumenter som word filer, det får mig til at krumme
tæer :0). Det proff valg hertil er selvfølig PDF og du behøver ikke
betale for en reader. Det kan OSX.

MVH

Jakob

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 12-10-09 13:51

jagge skrev:

> Fantastisk forslag. Noget af det mest amatøragtige er når et stort firma
> udveksler færdige dokumenter som word filer, det får mig til at krumme
> tæer :0).

Det har de nok lært af forsvaret, tihi 0

> Det proff valg hertil er selvfølig PDF og du behøver ikke
> betale for en reader. Det kan OSX.

Til windows er der også det udmærkede gratis Cute pdfwriter.

Mikkel

Fra : jagge

Dato : 11-10-09 14:23

> [...]
> glitches osv. ved konvertering fra et program til et andet, men det vil
> der være uanset, hvilket program der bruges til at konvertere til/fra.

For det første er det noget sludder du siger. Et eksempel. Hvis jeg
laver en punktliste i OO og rykker teksten ind under punktlisten så
ændres typografien når dokumentet åbnes i word.

Og så hjælper det jo fedt at al teksten er der. Et dokument er BÅDE
tekstindhold men så sandelig også formatering.

Og tro mig, jeg ville ELSKE hvis de var 100% kompatible. Jeg har været
stor stor fortaler for OO og brugt det en del. Hvis man bare skal skrive
lidt engang imellem er det jo fint. Der er funktioner i oo som jeg gerne
ville have i word. MEN hvis det skal bruges professionelt til udveksling
med andre som anvender præcis typografi/opsætning er det ikke brugbart.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 15:16

jagge wrote:

> [...]
>
> Og så hjælper det jo fedt at al teksten er der. Et dokument er BÅDE
> tekstindhold men så sandelig også formatering.

Det kommer helt an på, hvordan du sætter OpenOffice (og NeoOffice) op.
Man skal ganske enkelt huske at vælge kompatibilitet i OOo/Neo
indstillingerne til at dække _hele_ MSO pakken. - Og så har jeg endnu
ikke oplevet det, du beskriver mht. punktopstilling.

> [...]
> ville have i word. MEN hvis det skal bruges professionelt til udveksling
> med andre som anvender præcis typografi/opsætning er det ikke brugbart.

Det passer ganske enkelt ikke! Der er mange både firmaer og offentlige
myndigheder, der nu udelukkende bruger OpenOffice. Som med al anden
software gælder det om - dels, at man kender sit software - dels, at det
er sat korrekt op.

En meget vigtig ting, når man sætter sit program op, er, at man også
husker at sætte 'font substitution' og ikke mindst CTL, så man er sikker
på, at der vil blive brugt dels samme skrift (hvis tilgængelig), dels en
tilsvarende erstatningsskrift.

Jeg vil medgive, at der kan komme visse problemer, men det ligger
udelukkende på Mac siden, da Mac bruger enten LucidaGrande eller
Helvetica som std. skrifter. Og bruger man Times eller MS Sans, der er
std. på Windows, får man ikke fuld skrifttabel, hvis man åbner et
dokument, der er lavet med en af de to skrifter. MEDMINDRE man kopierer
en Times fra Windows over til Mac'en. Den Times, der bruges på Windows
er ikke samme skrift, som den Times, der følger med Mac. WinTimes er en
modificeret version af Linotyhpe Times (Linotype/Letraset Times), mens
Mac versionen er en Adobe Times (Adobe/ITC Times).

Jeg har brugt OpenOffice lige siden ver 1.1.x sammen med X11 og senere
nu den native version til OS X, og jeg har ALDRIG oplevet de helt store
problemer, når jeg har husket at få valgt erstatningsskrifter allerede i
opsætningen.

Siden OpenOffice 3 er kommet, har jeg vel max. brugt Word 1-2 gange,
selvom jeg har både MSO2004/2008 til Mac og MSO2003/2007 på WinXP. - På
Mac bruger jeg enten OpenOffice eller NisusWriter Pro, og på Windows
bruger jeg enten OpenOffice 3.x eller AppleWorks 6.2 (ja, jeg har været
så heldig at få fingre i en sådan!) - en sjælden gang imellem StarOffice
5.2, da den kan konvertere nogle gamle WordPerfect formater, de andre
ikke kan konvertere. - Siden nyinstallering af XPPro har jeg end ikke
gidet installere MSO2003 eller 2007, selvom jeg har begge versioner
liggende...

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 11-10-09 19:05

> [...]
> indstillingerne til at dække _hele_ MSO pakken. - Og så har jeg endnu
> ikke oplevet det, du beskriver mht. punktopstilling.

Så beskriv for mig hvordan man gør det og så skal jeg checke det af med
screenshot af resultatet.

Jeg tror simpelthen ikke på at det passer det du siger, men det ville da
glæde mig. Så lad os teste det af.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-09 21:23

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Så beskriv for mig hvordan man gør det og så skal jeg checke det af med
> screenshot af resultatet.
>
> Jeg tror simpelthen ikke på at det passer det du siger, men det ville da
> glæde mig. Så lad os teste det af.

Jeg har også set det med punktopstiling .. og generelt at teksten bryder
anderledes i hhv. OO og MS Word ... Jeg har bare aldrig orket at
undersøge hvilke krumspring man skal igennem for at rette det ... og
accepteret at den slags dokuemtner er komplet og absolut uegnede til at
lave layouts i ...

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 22:11

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> undersøge hvilke krumspring man skal igennem for at rette det ... og
> accepteret at den slags dokuemtner er komplet og absolut uegnede til at

Det skyldes - som skrevet til Jagge, - at en 'p' i MSWD til Windows ikke
er lig med en 'p' på Mac OS X, - fx. er 10p på Win ikke lig med 10p på
Mac men kun ca. 9p.... - I praksis betyder det, at fx. en 10-siders ren
tekst dokument skrevet med Times 11p på Windows kun er ca. 9 sider med
Times på Mac, hvis man bruger OpenOffice, NeoOffice, NisusWriter. Selv
med Word til Mac vil det fylde mindre...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 21:48

jagge wrote:

> Så beskriv for mig hvordan man gør det og så skal jeg checke det af med
> screenshot af resultatet.
>
> Jeg tror simpelthen ikke på at det passer det du siger, men det ville da
> glæde mig. Så lad os teste det af.

Lidt bøvlet, da man ikke kan have prefs vinduet åbent samtidig med, at
man skriver i et dokument, men håber, det bliver forståeligt alligevel...

Jeg bruger US-engelske version af OpenOffice 3.1.1, så du skal gøre flg.
Åbn 'Preferences' – Under første hierakiske panel 'OpenOffice.org går du
til 'General' og sætter hak i 'Help Agent', resten skal stå til default.

Gå ned til 'Fonts' og sæt hak i 'Apply Replacement Table' og tilføj de
skrifter / skriftfamiler, du vil bruge til 'Font Substitution'. Husk at
udfylde både 'Font' og 'Replacement. Click 'Add' til hver enkelt og sæt
hak i første kolonne, så bruges erstatningsskrifter til både
skærmvisning og dokumenter.

Gå ned til 'Java'. Lad OOo finde den/de Java envirements, du har og vælg
Apple.inc som standard Java envirement.

Gå til 'Load/Save'. -> 'Load' sætter du hak i de to første – 'Load
user-specific settings...' og 'Load printer settings...' Under 'Save' og
'Default' kan du frit vælge, hvad du vil have slået til/fra. Som std.
Arkiv-format bør du vælge 'ODT'.

Under 'VBA Properties' skal alle felter været slået til, hvis du vil
have fuld tabel- og Excel understøttelse.

Under 'Microsoft Office', skal alle 8 felter være afmærket med hak, hvis
du vil have fuld kompatibilitet.

Under 'Language Settings' -> 'Writing Aids' kan du frit vælge, men det
tilrådes at alle 8 felter er markeret.

Under 'Complex Text Layouts' skal alle tre i 'Sequence Checking' være
slået til, og cursor stå til 'Logical'

Under 'OpenOffice Writer' -> 'General' -> 'Update' skal 'Update
Links...' stå til 'On Request'. Og under 'Automatically' skal både
'Fields' og 'Charts' være slået til.

Under 'Formatting Aids' skal 'Fields, Hidden Paragraphs' være slået til.
'Direct Cursor' skal være slået fra. Resten bestemmer du selv...

Under 'Basic Font (Western)' vælger du din standard skrift. Og den må
IKKE være lig med den skrift, du har sat som 'Substitution Font', men du
må fx godt vælge 'Arial' som std. Skrift, hvis du har sat 'Arial
UnicodeMS' som substitution...

Under 'Basic Font (CTL)' kan du frit vælge hvilken skrift, du vil bruge,
men jeg vil anbefale en Unicode UTF-8/UTF-16 kompatibel skrift og ikke
en UTF-16/UTF-32. UTF-32 kører ikke særlig godt på OS X... (fx. den
Times, der er installeret på Windows XSPPro og Vista er en UTF-16/32,
mens den ver., der er installeret på OS X er en UTF-8/16, samme som på
Win2000 og Win2003 = XPHome).

Husk også lige, at linieafstand i OOo Mac og MSO og OOo Win er
forskellig, hvis du sætter den til samme. Linieafstanden 1,0 på Windows
er lig med (svjh.) 15p, mens den er lig med 18p på Mac (OOo). I MSWord
2000/2003/2007 er liniehøjden på linieafstand 1.0 som std. sat til 16p
(Win), mens Mac ver. 2004/2008 er 15p.

Et par forslag til Font Substitution – og så er det også værd lige at
huske, at punktstr. På Windows beregnes anderledes end på Mac. -
Generelt er Windows størrelser 1-2 punkter mindre i opgivelse end tilsv.
Størrelse på Mac. - fx er 11p på Win oftest lig med 12p eller 13p på Mac
– lidt afhængig af skrifttype. Og det gælder også selvom det er præcis
samme skrift på begge – fx Arial UnicodeMS.ttf på både Win og Mac.

Hvis dokument er skrevet med:
Windows:      Mac:
Times 12p      CyberBase 13p (evt. CyberBit)
TimesNR 12p      CyberBase 13p (evt. CyberBit)
TimesNR 12p      Arno Pro SubHead 13p
Arial.ttf (UTF-8) 11p   Arial UnicodeMS 12p
Arial UnicodeMS 12p   Arial UnicodeMS 13p
Arial UnicodeMS 12p   Georgia 13p
Arial UnicodeMS 12p   New Helvetica Narrow.otf 14p
MS Sans 11p      Arial 13p
MS Serif 11p      Arno Pro 13p
MS Serif 11p      BaskervilleT.otf 13p

Du kan selv tilføje andre. Og selvfølgelig kan man frit vælge hvilken
skrift, der skal erstatte en bestemt skrift, men det er en klar fordel
at vælge en skrift, der ligger forholdsvis tæt på originalen, da det jo
selvsagt vil give mindst variation i dokumentstørrelse osv..

På nine PPC maskiner - 2x MDD og 17" PB G4/1,67ghz bruger jeg istedet
for OpenOffice, NeoOffice 3.0.0.p7, men sat op som OpenOffice 3.1.1 er
det på Macpro'en. Og som sagt, så har jeg endnu ikke haft problemer med
at åbne og bruge MSWD dokumenter - medmindre de som for Søren, - har
indeholdt tabeller.

Mellem OOo og MSWD kan der være småglitches i formattering, hvis man fx.
har glemt at tilføje en skrift til substitution, og jeg ikke har enten
præcis samme skrift eller en lignende aktiveret i font substitution. -
Fx. er der en del Windows brugere, der har en uforståelig forkærlighed
for at bruge 'Bell Text MT', og den har jeg ikke haft aktiv i mange år
og derfor heller ikke tilføjet til listen over substititions.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 11-10-09 22:07

> [...]
> for at bruge 'Bell Text MT', og den har jeg ikke haft aktiv i mange år
> og derfor heller ikke tilføjet til listen over substititions.

Hej Erik

Jeg vil prøve at følge din omfattende beskrivelse, tak for det.

MEN jeg synes også at din meget omfattende og ret komplicerede
beskrivelse af hvad man skal gøre for at få bedre kompabilitet bakker
min pointe fantastisk godt op.

Der er INGEN almindelige brugere der nogensinde ville have fundet de
løsninger du her beskriver.

Ergo er der bare ikke tale om fuldt kompatible programmer.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 22:31

jagge wrote:

> [...]
> min pointe fantastisk godt op.
>
> Der er INGEN almindelige brugere der nogensinde ville have fundet de

Tja, måske, men i det tilfælde må folk jo så leve med det eller sætte
sig ind i, hvordan indstillingerne skal stå. - Det er nok ikke uden
grund, at der er ret mange - og forskellige - indstillinger i de
forskellige programmer.

- Og så skulle du forresten prøve at bruge MSWD/Win til 2-byte sprog -
asiatiske - og så forsøge at konvertere eller åbne det på en Mac -
uanset hvilket program du vælger. - Det er et h......s mas at få det til
at se bare nogenlunde pæn ud. Det program, der klarer det bedst er og
bliver NisusWriter Pro, men den er jo også lavet specielt til brug med
2-byte sprog....

Og kan det 'trøste', så er der også problemer med fx. thai, skrevet på
en thailandsk lokaliseret version af MSWD2003/2007, og som så åbnes i
fx. en dansk Word 2003/2007. - En af mine venner er gift med en
thailandsk pige, og det sker, de får vedhæftede .rtfd eller .docx filer
derovrefra. Hos hendes familie bruger de WinXP med thai language pack og
MSO2003/thai, og her bruger de Vista med MSO2007. Nogle gange bliver det
det rene volapyk, selvom de bruger samme skrift...

> Ergo er der bare ikke tale om fuldt kompatible programmer.

Hvis det er din konklussion, så er der ingen programmer, der har fuld
kompatibilitet - end ikke MSWD Mac mod MSWD Win... - I øvrigt en skam,
at MacLink Plus er blevet så dyr, som den er. Det er faktisk det eneste
program, der tilnøds kan konvertere næsten korrekt, da den også tager
hensyn til forskelle i både punktstr. og liniehøjde i punkter. - Hvis
jeg stadig var prof, ville jeg nok have investeret i den seneste MLP
ver. 15...

mvh. Erik Richard