Køb af Time Capsule i USA
Fra : Nina Storm

Dato : 07-10-09 19:57

Hej - Jeg har mulighed for at købe en Time Capsule og en ny AirPort
Express i USA.

Er det en dum idé. Jeg mener får jeg problemer med US stik, så jeg ikke
kan bruge dem herhjemme?

Og er det rigtigt forstået at en Time Capsule faktisk kan fungere som en
AirPort Extreme, blot med stor harddisk?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-10-09 20:00

Nina Storm <Nina.Storm@fjernfjernforum.dk> wrote:

> Hej - Jeg har mulighed for at købe en Time Capsule og en ny AirPort
> Express i USA.
>
> Er det en dum idé. Jeg mener får jeg problemer med US stik, så jeg ikke
> kan bruge dem herhjemme?

ja du skal selv have fat i en strømbrik der virker her ...

Derudover er det lidt en gråzone mht. garanti hvis lortet går i stykker
... med mindre det er meget meget meget billigere vil jeg nok synes det
er for meget bøvl ..

> Og er det rigtigt forstået at en Time Capsule faktisk kan fungere som en
> AirPort Extreme, blot med stor harddisk?

ja

/thomas

Fra : Nina Storm

Dato : 07-10-09 20:08

> [...]
>
> Derudover er det lidt en gråzone mht. garanti hvis lortet går i stykker
> .. med mindre det er meget meget meget billigere vil jeg nok synes det

Ok - tak. Jeg ønsker mig noget andet i stedet

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-10-09 20:14

> Ok - tak. Jeg ønsker mig noget andet i stedet

Enig med Thomas. Ønsk dig noget transportabelt i stedet. iPod Touch, en
bærbar MacBook - skide være med det engelske tastatur.

Alle Apples bærbare/transportable ting har worldwide garanti.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Nina Storm

Dato : 11-10-09 21:40

> Enig med Thomas. Ønsk dig noget transportabelt i stedet. iPod Touch, en
> bærbar MacBook - skide være med det engelske tastatur.
>
> Alle Apples bærbare/transportable ting har worldwide garanti.

Ja, nu har jeg også hørt fra andre at man godt kan affinde sig med
engelsk tastatur, selv om jeg vil mene det er svært. Hvordan kan man
afhjælpe det i praksis?

Nu sidder jeg jo lidt og drømmer ...

Altså f.eks. en MacBook Pro står øverst til priser fra DKK 8.899, men
hvis jeg ser under køb er den billigste

Tak til Henrik for info/link om Mac Mini, den skal man så nok ikke vælge
at købe i USA.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Nina Storm

Dato : 11-10-09 21:51

Nina Storm <Nina.Storm@fjernfjernforum.dk> wrote:

> Altså f.eks. en MacBook Pro står øverst til priser fra DKK 8.899, men
> hvis jeg ser under køb er den billigste

Her tabte jeg lige en bemærkning.

DKK 8.899 er en 13 tommer, men det jeg ville have spurgt om er hvor jeg
ser US priser?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-09 05:34

Nina Storm <Nina.Storm@fjernfjernforum.dk> wrote:

> Her tabte jeg lige en bemærkning.
>
> DKK 8.899 er en 13 tommer, men det jeg ville have spurgt om er hvor jeg
> ser US priser?

Det er da bare at gå ind på Apple Store og vælge den amerikanske udgave.
Ellers kan du jo søge på amerikanske forhandleres hjemmesider. Jeg ved
ikke, hvor store prisforskelle, der er. Nogle steder bliver der vist
også lagt lidt skat eller moms på priserne, men det er vist forskelligt
fra stat til stat.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-09 05:34

> [...]

> Ja, nu har jeg også hørt fra andre at man godt kan affinde sig med
> engelsk tastatur, selv om jeg vil mene det er svært. Hvordan kan man

Man kan jo lære blindskrift Jeg selv bruger mest den bærbare
hjemme, og der kan man jo sætte eksternt tastatur på. Det kan så være et
dansk tastatur. Ude ville jeg nok bare bruge blindskrift og så ignorere,
hvad der står på tasterne. Jeg kan godt se, at det ikke er så let, hvis
man ikke lige kan det. Det er vist smådyrt at skifte tastaturet på en
bærbar Mac om til et dansk, så der ryger en evt. besparelse hurtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nina Storm

Dato : 12-10-09 07:02

> [...]
> man ikke lige kan det. Det er vist smådyrt at skifte tastaturet på en
> bærbar Mac om til et dansk, så der ryger en evt. besparelse hurtigt.

Jeg er nu ret god til blindskrift og jeg har såmænd også et par
eksterne tastaturer, jeg forestillede mig bare ikke at det var så nemt
som det lyder her:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=368303

Der er altid hjælp og råd at hente her - dejligt.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 08-10-09 20:53

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> Derudover er det lidt en gråzone mht. garanti hvis lortet går i stykker
> .. med mindre det er meget meget meget billigere vil jeg nok synes det

Jeg har nu ikke haft problemer med garantien med produkter købt hos
apple i Usa, senest er min datters Imac blevet repareret hos infocare på
apple garanti.

Tommy

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-10-09 20:58

Tommy Hjorth <tommy.hjorth@gmail.com> wrote:

> Jeg har nu ikke haft problemer med garantien med produkter købt hos
> apple i Usa, senest er min datters Imac blevet repareret hos infocare på
> apple garanti.

så er det jo fint .. jeg har bare historier der siger at der _kan_ være
problemer ... thats all ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-09 23:14

> så er det jo fint .. jeg har bare historier der siger at der _kan_ være
> problemer ... thats all ..

Men kig lige på strømforsyningen først. Jeg læste for nogle år siden, da
der kom en ny iMac-model, at Apple var gået over til en strømforsyning
til 110 V i USA, hvor de ellers havde brugt en, der automatisk kunne
indstille sig til 100-240 V. Der var angiveligt en del i Australien,
hvor det åbenbart er forholdsvis almindeligt at købe Apple-udstyr i USA,
som blev snydt af det. I stedet for en iMac fik de et ganske flot, men
relativt kortvarigt fyrværkeri.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-10-09 08:00

> [...]
> der kom en ny iMac-model, at Apple var gået over til en strømforsyning
> til 110 V i USA, hvor de ellers havde brugt en, der automatisk kunne

Selve netkablet er standard i hele verden - altså den del der skal ind i
strømforsyningen. Ligesom på MacBook strømforsyningen.
- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-10-09 10:01

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Selve netkablet er standard i hele verden - altså den del der skal ind i
> strømforsyningen. Ligesom på MacBook strømforsyningen.

Jeg tænkte mere på, at hvis strømforsyningen er til 110 V, så er det
ikke så smart at slutte den til 230 V. Ledningen er normalt et mindre
problem, da den som regel let kan skiftes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 11-10-09 11:20

Henrik Münster skrev:
> Jeg tænkte mere på, at hvis strømforsyningen er til 110 V, så er det
> ikke så smart at slutte den til 230 V. Ledningen er normalt et mindre
> problem, da den som regel let kan skiftes.
Den kører 100 til 240V. Så det er bare, at stikket passer.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-09 11:46

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Den kører 100 til 240V. Så det er bare, at stikket passer.

OK, det er da fint, hvis den amerikanske udgave også gør det. Som jeg
skrev tidligere, er det ikke altid tilfældet. I hvert fald bør man
undersøge det, før man køber udstyr i USA. Det kan jo hurtigt æde
besparelsen, hvis man skal have en anden strømforsyning.
Jeg har lige set på Apples amerikanske hjemmeside, og det er
vist kun Mac mini, der leveres med en strømforsyning, der kun kan klare
110-120 V, så andet Apple-udstyr kan godt købes i USA, hvad strøm angår.

<http://www.apple.com/macmini/specs.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-10-09 20:50

Nina Storm <Nina.Storm@fjernfjernforum.dk> wrote:

> Hej - Jeg har mulighed for at købe en Time Capsule og en ny AirPort
> Express i USA.

I USA er andre trådløse kanaler og signalstyrker tilladt end i EU.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-10-09 13:06

> I USA er andre trådløse kanaler og signalstyrker tilladt end i EU.

Både og.

Alle Apples trådløse ting kan bruge kanal 12 og 13, hvilket man i øvrigt
aldrig sætter sin base til at bruge, da det så forhindre PC'ere i at
komme på.

Mig bekendt er der ikke forskel på en AirPort base fra USA og DK bortset
fra stikket.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-09 18:58

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Både og.
>
> Alle Apples trådløse ting kan bruge kanal 12 og 13, hvilket man i øvrigt
> aldrig sætter sin base til at bruge, da det så forhindre PC'ere i at
> komme på.

Apples udstyr i USA har ikke de 2 kanaler. De er ikke tilladt der.

Men hvorfor skulle det forhindre en PC i EU i at komme på? Begge kanaler
er tilladt i Danmark - og det meste af EU. Undtagelserne er vist nok
Frankrige og Spanien. Så en dansk PC kan godt benytte kanal 12 eller 13.

> Mig bekendt er der ikke forskel på en AirPort base fra USA og DK bortset
> fra stikket.

Joh. Udstyr fra USA tillader ikke kanalerne 12 og 13 på 2,4 GHz båndet.

Desuden er der på 5 GHz båndet forskelle. Bl.a for at undgå
forstyrrelser på europæisk (vejr) radar, der bruger noget af 5 GHz
området. Derfor har trådløs udstyr i EU der bruger 5 GHz en indstilling
i frekvensen der hedder Auto (DFS) - Automatic Dynamic Frequency
Selection, der kan detektere radar og skifte kanal bort derfra.

Desuden er der forskel mellem USA og EU på den tilladte
transmissionsstyrke på visse kanaler på 5 GHz båndet

Det kan godt være der tilsyneladende kun er den fysiske forskel, men
prøv ikke at lave en Firmware opdatering med en USA version på en
Airport base solgt i DK.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-10-09 07:45

Nina.Storm@fjernfjernforum.dk (Nina Storm) writes:

> Ja, nu har jeg også hørt fra andre at man godt kan affinde sig med
> engelsk tastatur, selv om jeg vil mene det er svært. Hvordan kan man
> afhjælpe det i praksis?

Vær lige opmærksom på, at der er forskelle på layoutet. Enterknappen
på et amerikansk tastatur er "vandret" ligesom shift-knappen. Det
betyder i praksis, at der er en tast mindre på et amerikansk tastatur,
så, blindskrift kan blive lidt vanskeligt. Herudover er det ikke
specielt svært at vende sig til. Alt-; for æ, alt-o for ø, og alt-a
for å.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH