Att.: Lyd-/musikeksperter. Rip m.m.
Fra : Morten Lind

Dato : 05-10-09 18:46

Min ældste datter er ved at sætte en musical op på sin skole. (Privat,
lukket arrangement).

I den forbindelse har de brug for at fjerne sangstemmer fra eksisterende
tracks for selv at synge andre ord til i forvejen indspillede
melodier/sange.

Eks.: HELP med The Beatles har vi - vi vil gerne have stemmerne væk.

Kan det lade sig gøre, og ifald, hvordan.

MacBookPro 2,etellerandet GHz - 3 GB RAM og adgang til Amadeus Pro og
Logic.

På forhånd tak fra ungen(undskyld, Michelle ).

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-09 19:43

Morten Lind skrev:
> [...]
>
> Eks.: HELP med The Beatles har vi - vi vil gerne have stemmerne væk.
>
> Kan det lade sig gøre, og ifald, hvordan.

Kan du ikke finde en lokal Karokee-diskjockey og spørge ham om han har
de ønskede på lager?

Fra : Keera Ann Fox

Dato : 05-10-09 20:43

> Kan du ikke finde en lokal Karokee-diskjockey og spørge ham om han har
> de ønskede på lager?

Eller se om karaokeversjoner er tilgjengelig via iTunes Store?

--
Keera in Norway
http://kafox.blogspot.com/

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 05-10-09 20:48

Morten Lind skrev:

> [...] at fjerne sangstemmer fra eksisterende tracks for selv at synge
> andre ord til i forvejen indspillede melodier/sange.

Tricket er normalt at fjerne det, der er i begge kanaler på en
stereoindspiling, fordi sangen er lagt i midten. Det gøres ved at
fasevende den ene stereokanal. Det kan fx gøres med Audacity: Importer,
split stereosporet op i to, gør hvert spor til et "mono"-spor, omvende
det ene spor.

Men det kræver altså, at det er et stereo-mix, og at sangen er lagt i
midten.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-09 23:35

Morten Lind wrote:
> [...]
>
> Kan det lade sig gøre, og ifald, hvordan.
>
> MacBookPro 2,etellerandet GHz - 3 GB RAM og adgang til Amadeus Pro og

Både ja og nej...
- Nej, hvis hun vil bruge de almindelige udgivelser, så kan det ikke
lade sig gøre at fjerne stemmerne, da indspilningerne kun ligger i et
alm. stereobillede.
- Ja, hvis hun kan få fat i en MIDI udgave af den/de sange, der skal
bruges, så er det bare at fjerne sangspor.

/Hvis/ det skulle lykkes at finde en MIDI version af div. sange, så skal
hun ikke bruge Amadeus Pro. Den kan ikke åbne MIDI filer i enkeltspor,
men konverterer til brugbare PCM eller RAW Audio data. Og skal hun bruge
Logic, skal det være enten Logic Pro eller Logic Studio. Logic Express
understøtter heller ikke åbning af MIDI spor i egne spor.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-10-09 15:51

> - Ja, hvis hun kan få fat i en MIDI udgave af den/de sange, der skal
> bruges, så er det bare at fjerne sangspor.

Sangspor i en midi-fil? Det må være "melodi-spor" da midi jo ikke
indeholder samplet lyd men blot er instruktioner som midi instrumenter
kan forstå.

Der findes i øvrigt rigtig mange dårlige midi-filer opå nettet, og selv
de gode af slagsen kræver gode instrumenter (hardware eller software)
for at lyde godt.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 06-10-09 02:49

> [...]
> Logic.
>
> På forhånd tak fra ungen(undskyld, Michelle ).

Foreløbig tak - jeg prøver at videregive

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-10-09 16:52

> [...]
> melodier/sange.
>
> Eks.: HELP med The Beatles har vi - vi vil gerne have stemmerne væk.

Det bliver svært. Er der ikke et band på skolen som kan hjælpe med at
lave et backingbånd?

MIDI-filer kan være en hjælp til at øve sig efter, men dur ikke til
selve koncerten med mindre skolen har virkeligt gode lydkort beregnet
til formålet. Det lyder også lidt syret, ligesom talesyntese, men med de
rigtige spacesuitskostumer, måske ...
Eksempel:
http://www.mididatabase.com/20090703/rock/beatles/Help.mid

Mit forslag vil være at finde egentlig "Music-minus-one" versioner.
Eksempel:
http://bib.ballerup.dk/MENU/Musik/Musik-materialer+%232/Music+Minus+One/
Music+Minus+One

, eller finde egentlig "Karaoke" materialer.

Eksempel (som jeg ikke kender!!! bare til at illustrere min pointe):
http://www.karaoke-version.com/mp3-backingtrack/the-beatles/help.html

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-09 23:15

> [...]
>
> Eks.: HELP med The Beatles har vi - vi vil gerne have stemmerne væk.
>
> Kan det lade sig gøre, og ifald, hvordan.

Hvis du vil betale lidt for det, så kan man købe masser af karaoke-musik
på iTunes Music Store. En hurtig søgning finder let et helt album med
Beatles-sange. Faktisk er der adskillige med de ekstra forslag, der
kommer nedenfor. Der er ofte backing-vokaler på numrene, men det er vel
bedre end ingenting. Jeg synes godt nok, det er svært at synge med ud af
hovedet, så man skal nok øve sig. I er sikkert også mere musikalske, end
jeg er. I kan i hvert fald dårligt være mindre musikalske
--
Henrik Münster
Esbjerg