Hvordan får jeg maks dataflow ?
Fra : jagge

Dato : 02-10-09 22:31

Jeg roder med video og oplever en del flaskehalse da jeg roder med HDV.

jeg bruger en macbook med 4gb ram, og har adgang til en nyere imac.

Har brugt ekstern firewire disk men det er ikke hurtigt nok. Jeg har
desværre hverken firewire 800 eller expressport på macbooken men jo
firewire 800 på imacen.

Jeg har overvejet et eksternt raid0 som arbejdsdisk iforhold til video,
men jo mere jeg tænker over det jo mindre giver det måske mening da jeg
jo stadig vil have firewire som flaskehals.

jeg aner ikke hvilke datahastigheder jeg egentlig har på den interne
disk. Det er jo nok begrænset på den bærbare men på imacen er den vel
højere.

Jeg overvejer at smide en velocirapator disk i macbooken men aner ikke
om det kan lade sig gøre ??? Håbet er at en sådan agressiv 10000 rpm
disk kunne speede ydelsen op på macbooken iforhold til videoredigering
??

Så hvis nogen har tips eller erfaringer vil jeg meget gerne høre herom.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-09 01:58

jagge skrev:
> [...]
>
> Har brugt ekstern firewire disk men det er ikke hurtigt nok. Jeg har
> desværre hverken firewire 800 eller expressport på macbooken men jo

Din MacBook uPro har ikke nogen hurtigere forbindelse ud end
firewire-400 eller USB-2. Hvis 30-40 Mb/s ikke er hurtigt nok til dig,
er det den forkerte maskine :(

Jeg var lige inde at kigge på apple.dk, og det ser grangriveligt ud som
om der lige er kommet nye modeller, men det hurtigste i en MacBook Pro
er stadigvæk firewire-800. Jeg havde lige håbet på at de havde et eSATA
stik, men næhæ.

Dit bedste bud med MacBook'en er nok at købe en ny, hurtig intern disk.
shg.dk har en 1Tb til 1600 kroner. http://shg.dk/p/2186949

Hov, den er nok for tyk - der står at 750 Gb og 1 Tb disken er 12.5 mm
høje. Øv.

Måske en 320 Gb scorpio black så?

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=477

Men husk uanset hvad, så mål før og efter, så du har noget konkret at
forholde dig til.

> Jeg har overvejet et eksternt raid0 som arbejdsdisk iforhold til video,
> men jo mere jeg tænker over det jo mindre giver det måske mening da jeg
> jo stadig vil have firewire som flaskehals.

Tjah. Hvis du VIRKELIG skal have noget igennem, og det ikke bare er på
hobbyplan er du nok målgruppen for en Mac Pro.

Fra : jagge

Dato : 03-10-09 20:37

> Tjah. Hvis du VIRKELIG skal have noget igennem, og det ikke bare er på
> hobbyplan er du nok målgruppen for en Mac Pro.

Ja vi har jo også en imac med en 3.5 tomme disk som jo nok er lidt
hurtigere. Har du nogen ide hvad dælen datatransport er for en intern
disk ??

Jeg har overvejet den der velociraptor disk til macbooken men jeg kan
sgutte finde ud af om den kan passe i den.

Men ellers har du ret. Det er faktisk en macbook pro med esata jeg
skulle have fat i. Det er sgu en skam at det kun er i 17" modellen. Jeg
forstår det egentlig ikke for selv om jeg/firmaet havde økonomien til
den så er jeg faktisk ikke interesseret i en bærbar med så stor en
skærm....

Anyway videoredigering er lidt en sideting på mit job og bestemt ikke
hoved beskæftigelsen, men nok til at den manglende hastighed er
irreterende.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-09 22:16

jagge skrev:

> Ja vi har jo også en imac med en 3.5 tomme disk som jo nok er lidt
> hurtigere. Har du nogen ide hvad dælen datatransport er for en intern
> disk ??

Næh, men du kan jo selv måle efter på mandag.

> Jeg har overvejet den der velociraptor disk til macbooken men jeg kan
> sgutte finde ud af om den kan passe i den.

Næppe.

> Men ellers har du ret. Det er faktisk en macbook pro med esata jeg
> skulle have fat i. Det er sgu en skam at det kun er i 17" modellen. Jeg

Nøp. Mac Pro er den stationære. Plads til diske og kort og sårn.

> [...]
>
> Anyway videoredigering er lidt en sideting på mit job og bestemt ikke
> hoved beskæftigelsen, men nok til at den manglende hastighed er

Tjah. Glæd du dig over du ikke skal gøre det på diskettedrev :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-09 08:41

jagge wrote:

> [...]
>
> Men ellers har du ret. Det er faktisk en macbook pro med esata jeg
> skulle have fat i. Det er sgu en skam at det kun er i 17" modellen. Jeg

Der er mig bekendt ikke e-sata i nogle mac. Du kan med en 17" putte
et expresscard/34 kort ind i og få e-sata porte, men mig bekendt er
expresscard/34 kun 1x pci performance, og det er ikke 300MB/s som
sata2 kan.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-09 07:43

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:
> [...]

> højere.

> Jeg overvejer at smide en velocirapator disk i macbooken men aner ikke

Det kan du ikke, den er for høj og på den version der ikke er monteret
i en 3.5" ramme passer backplanet ikke.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 03-10-09 20:40

om det kan lade sig gøre ???

> Det kan du ikke, den er for høj og på den version der ikke er monteret
> i en 3.5" ramme passer backplanet ikke.

Ahh damn, kigger efter alternativer så.

Tak for tippet.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 08:46

jagge skrev:
> om det kan lade sig gøre ???
>
> Ahh damn, kigger efter alternativer så.

Faldt lige over 300 Gb disken til 1600 bobs:

http://bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=301114

Der står "Dimensioner: 7 cm x 10 cm x 1.5 cm (BxDxH) / 219 g "

Er det for højt? Det må der være nogen der ved :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-09 09:44

> [...]
>
> Der står "Dimensioner: 7 cm x 10 cm x 1.5 cm (BxDxH) / 219 g "
>
> Er det for højt? Det må der være nogen der ved :)

ja, max højde er 9.5mm ... og selv hvis den var lille nok så bliver den
så varm at jeg vil være betænkelig ved at smide den i en maskine som
ikke er bygget til sådan et bæst ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 13:25

> ja, max højde er 9.5mm ... og selv hvis den var lille nok så bliver den
> så varm at jeg vil være betænkelig ved at smide den i en maskine som
> ikke er bygget til sådan et bæst ...
>
> /thomas

ØV :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 13:38

jagge skrev:

> ØV :0)

Kan du ikke høre på det hele, at du på mandag skal op til chefen og sige
du skal have en ny maskine? :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-09 11:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Der står "Dimensioner: 7 cm x 10 cm x 1.5 cm (BxDxH) / 219 g "
>
> Er det for højt? Det må der være nogen der ved :)

Ja, jeg tror at 1,5 cm er for højt.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-10-09 08:51

jagge wrote:
> [...]
>
> jeg aner ikke hvilke datahastigheder jeg egentlig har på den interne
> disk. Det er jo nok begrænset på den bærbare men på imacen er den vel

pfft, ikke meget højere.

> [...]
> om det kan lade sig gøre ??? Håbet er at en sådan agressiv 10000 rpm
> disk kunne speede ydelsen op på macbooken iforhold til videoredigering

Den er for høj

> Så hvis nogen har tips eller erfaringer vil jeg meget gerne høre herom.

Køb en SSD. Jeg ville egentlig anbefale Intel X25-M 160GB, da dens
små blokke random skrivehastighed er den højeste. Men siden du også
laver video, og man der skriver sekventielt, så er det muligt at
andre vil give bedre performance i video delen, på bekostning af
normalt arbejde.

Læs anand's review og bliv bedre klædt på til at træffe en beslutning.
   http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

Fra : jagge

Dato : 03-10-09 20:43

> [...]
> laver video, og man der skriver sekventielt, så er det muligt at
> andre vil give bedre performance i video delen, på bekostning af

OK det er udelukkende pga video jeg ønsker at tune lidt.

Men ok det kan da være at gevinsten er så lille at det er ligegyldigt og
jeg bare skal have en macbook pro på et tidspunkt.

MVH

Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-09 02:43

On 2 Okt., 23:30, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:
> [...]
> ??
>
> Så hvis nogen har tips eller erfaringer vil jeg meget gerne høre herom.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det er renderingen af filmen der tager al tiden. Harddiskene har intet
med det at gøre efter min erfaring og efter hvad jeg har læst mig til.
Intet!!

Det der betyder noget er processorens hastighed, specielt
frontsidebushastigheden. Jo større hastighed jo hurtigere går det.
Det der betyder allermest er "Smarthedsfaktoren" hos ham der laver
filmen.

På en Mac skal alt først konverteres til AIC standarden. Det tager
cirka 180% af den tid det tager at afspille filmen. Efter redigering
skal den så "tilbage" til udgangsformatet. Her kommer renderingen ind
i billedet, og det handler om rå processorkraft og intet andet.
Harddiskene kan sågar være 5400 rpm med 2 megabyte cache. Det betyder
intet! For de skal bare modtage den af processoren renderede film. Og
det er ikke nogen svær opgave for en harddisk! Det svarer til at man
diskuterede hvor stor en lastvogn der ville være smart til at modtage
brødkrummer fra søndagskrydderen!

Det smarte man kunne gøre var at finde et program som ikke omrenderede
filmen fra kamereaet, men så at sige servede originalmaterialet
videre. HDV til mpeg2 i en hurtig bevægelse. Eller AVCHD til AVCHD i
en endnu hurtigere bevægelse.

Hilsen
Jens

Fra : jagge

Dato : 03-10-09 20:47

> Det er renderingen af filmen der tager al tiden. Harddiskene har intet
> med det at gøre efter min erfaring og efter hvad jeg har læst mig til.
> Intet!!

Du har misforstået problemet. Når jeg roder med HDV i flere spor til eks
multicam edit har jeg brug for at flytte en mængde data. Her er det
bestemt datatransport og ikke cpu der er problemet. Det er jeg ret
overbevist om.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-09 20:55

> [...]
> multicam edit har jeg brug for at flytte en mængde data. Her er det
> bestemt datatransport og ikke cpu der er problemet. Det er jeg ret

Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
raid0 i et FW800 kabinet ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 03-10-09 21:35

> Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> raid0 i et FW800 kabinet ..

jo det var jo også min tanke, men ved nærmere eftertanke er det jo måske
tvivlsomt at jeg kan udnytte det.

Altså måske kan imacen, og så er det jo investeringen værd men macbooken
kan nok ikke.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-09 22:19

Thomas von Hassel skrev:

> Med dit gear og dit behov vil jeg nok tage et et par hurtige diske i
> raid0 i et FW800 kabinet ..

Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
ikke på?

Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-09 07:44

> Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> ikke på?

joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
lidt performacne er der da at hente ..

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-10-09 07:49

> joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
> lidt performacne er der da at hente ..

FW800 er kun 800 Mbit, så det lyder underligt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-09 08:25

> FW800 er kun 800 Mbit, så det lyder underligt.

ja jeg ved faktisk ikke gvad jeg tænkte .. det må være for tidligt på
morgenen ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 07:58

Thomas von Hassel skrev:

> joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
> lidt performacne er der da at hente ..

Virkelig? Imponerende :)

Jeg har slået mig til tåls at MacBook'en ikke har ordentlig snabel ud.
Pyt, med de interne diskstørrelser man kan få i dag, er problemet ikke
så stort. Desværre er EyeTV en diskgrissebasse så jeg skal nok til at
genoverveje min taktik :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-09 08:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Virkelig? Imponerende :)

Ja, specielt taget i betragtning af at FW800 teoretisk set kun er
100MB/s. Så for at opnå de der 120-150 så må han have flere
forskellige FW800 porte.

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 08:14

> joda ... FW800 og et godt raid0 kan godt smide 120-150 MB/sek igennem så
> lidt performacne er der da at hente ..

jeg har set tal omkring 70 mb/sek de fleste steder, og 30-40 for FW400.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-09 08:26

> jeg har set tal omkring 70 mb/sek de fleste steder, og 30-40 for FW400.

ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
med et par hurtige diske i raid0 ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 08:36

Thomas von Hassel skrev:
> ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
> med et par hurtige diske i raid0 ...

Æv, der er kun en fw800 port -> ingen raid direkte på maskinen.

Nå, der kommer nok en model med en eSATA port om et par år.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-10-09 09:17

> Æv, der er kun en fw800 port -> ingen raid direkte på maskinen.
>
> Nå, der kommer nok en model med en eSATA port om et par år.

Light Peak og USB3 er nok mere sandsynligt.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-10-09 09:36

> Æv, der er kun en fw800 port -> ingen raid direkte på maskinen.
>
> Nå, der kommer nok en model med en eSATA port om et par år.

Ja det er spøjst at eSATA, som tilsyneladende er så billig at klistre
på, slet ikke er en del af Apples nye computere. Man kan jo få netbooks
med eSATA, men på mac er det stadig firewire...

~ Jørgen

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 13:23

> Ja det er spøjst at eSATA, som tilsyneladende er så billig at klistre
> på, slet ikke er en del af Apples nye computere. Man kan jo få netbooks
> med eSATA, men på mac er det stadig firewire...

Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
gængs på en pc.

De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
17" blot for en port..

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-09 13:34

Hej,

> Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
> gængs på en pc.
> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> 17" blot for en port..

Jeg tror du ser lidt syner lige her. Der er ikke eSATA på en 17" MacBook
Pro.

Men nu er eSATA jo ikke så meget anderledes end SATA. På min Mac Pro har
jeg bare ført et kabel fra SATA-stikket på mainboardet og ud til
kabinettet. Så kan eSATA-diske tilsluttes uden problemer. Det er dog
ikke helt så nemt at gøre på en bærbar, naturligvis.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 18:27

> Jeg tror du ser lidt syner lige her. Der er ikke eSATA på en 17" MacBook
> Pro.

Jo det kan der meget nemt komme

http://www.sonnettech.com/product/tempo_sata_express34.html

MVH

Jakob

Fra : Esben

Dato : 04-10-09 18:56

> Jo det kan der meget nemt komme
>
> http://www.sonnettech.com/product/tempo_sata_express34.html

Jeg har kigget på driverne til mange kort (også Sonnet Techs :
"Temporarily Snow Leopard incompatible"): alle der henviser til eller
bruger omdøbte versioner af Silicon Images drivere er ikke opdateret til
10.6.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 19:59

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> "Temporarily Snow Leopard incompatible"): alle der henviser til eller
> bruger omdøbte versioner af Silicon Images drivere er ikke opdateret til

Det er jeg så heller ikke. Mon ikke det kommer.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 19:03

jagge skrev:

> Jo det kan der meget nemt komme
>
> http://www.sonnettech.com/product/tempo_sata_express34.html

Hmmm... Mac'en må ikke have mere end 2Gb ram eller køre 10.6.

Har du en dansk pris på kræet?

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 20:15

> Hmmm... Mac'en må ikke have mere end 2Gb ram eller køre 10.6.
>
> Har du en dansk pris på kræet?

Hey

Jeg er ikke helt sikker på at det er denne men det er vel noget i den
her stil

http://www.stjernholm-media-proshop.dk/product.asp?product=5802

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 13:39

jagge skrev:

> Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
> gængs på en pc.

Der er jo ingen der TVINGER dig til at købe en Mac. Herudover er det
vist også ret sikkert at skal du have SERIØS diskydelse, skal du op i en
skrivebordsmodel med diske og RAID og jeg skal gi' dig skal jeg. Kunne
det ikke friste med en moppedrengsraid-disk med 500 Mb/s overførsel?

> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> 17" blot for en port..

Der er så vidt jeg kan se, ikke eSATA på en 17" heller.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-10-09 14:16

> [...]
> skrivebordsmodel med diske og RAID og jeg skal gi' dig skal jeg. Kunne
> det ikke friste med en moppedrengsraid-disk med 500 Mb/s overførsel?

Tvang?

Man kan få eSATA i sin expressport (der kun findes i PRO modellerne) for
under 200kr. Apple kunne vel levere en eSATA-port - jeg tror bestemt at
det ville være en overkommelig opgave.

Jeg gætter på at det er lidt samme problematik som da Apple skulle
stoppe usb2 i stedet for usb1 i deres computere. Opgraderingen af disse
chips var en kende langsom (IMO). Det kan være at der var nogen der
skulle have tømt nogle lagre for gamle usb-chips? Apple er nogen
gange indlejret i nogle spøjse relationer ifm. hardware, hvad med
betalingsopgraderingen af trådløse airportkort? Jeg vil ikke fortænke
dem i at tjene penge - det er bare ikke altid de mest elegante løsninger
de begiver sig ud

Mht. seriøsitet så kunne en eSATA-port vel netop bidrage til at få en
forholdsvis hurtig ekstern løsning for næsten ingen penge. Et
eSATA-kabinet kræver ingen bro-print, som f.eks. usb/firewire->SATA.

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-09 14:18

> [...]
> det ikke friste med en moppedrengsraid-disk med 500 Mb/s overførsel?

> Der er så vidt jeg kan se, ikke eSATA på en 17" heller.

du får _mulighed_ for eSATA via ExpressCard slot ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-09 14:18

> Det er lidt the downside of apple, total overpris for en feature der er
> gængs på en pc.

gængs måske .. men Apple har det med at skære de ting af som et
mindretal af brugerne rent faktisk benytter ...

> De gør det selvfølgelig for at tvinge proff brugere op i en macbook pro
> 17" blot for en port..

Eller måske fordi de brugere der har brug for expresscard slot som regel
køber 17" ? .. Apple laver sjældent noget uden at regne på tingene .. og
ikke nødvendigvis bare for at pisse folk af ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 15:05

Thomas von Hassel skrev:

> Eller måske fordi de brugere der har brug for expresscard slot som regel
> køber 17" ? .. Apple laver sjældent noget uden at regne på tingene .. og
> ikke nødvendigvis bare for at pisse folk af ..

Har lige opdaget at shg.dk har en billig expresscard->eSATA dims.

Nogen bud på om den vil du på OS X eller Linux?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-09 15:05

Hov, fik ikke linket med: http://shg.dk/p/1335009

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-09 15:09

> Hov, fik ikke linket med: http://shg.dk/p/1335009

måske ... de ligner med vi solgte, men who knows. Hvis så vil de virke
uden drivere da supporten er indbygget i systemet ...

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-10-09 15:19

> Hov, fik ikke linket med: http://shg.dk/p/1335009

Har en fra DeLock, som ligner og den fungerer fint. Har dog oplevet en
enkelt gang at den resulterede i ASOD*

*Jeg ved ikke hvor smart det er at lege hotplug-cowboy med sådan en -
efter umount selvfølgelig.

~ Jørgen

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 13:24

> ja, jeg har ikke tænkt mig om ... du skulle gerne nå op omkring 80-90
> med et par hurtige diske i raid0 ...

Men spørgsmålet er mest om det overhovdet kan betale sig med raid0 når
jeg "kun" har adgang til firewire800. Kan firewire 800 overføre mere
end et alm firewiredrev kan leverer ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-09 14:18

> Men spørgsmålet er mest om det overhovdet kan betale sig med raid0 når
> jeg "kun" har adgang til firewire800. Kan firewire 800 overføre mere
> end et alm firewiredrev kan leverer ??

prøv at gå her:

<http://www.aja.com/support/kona/kona-3-3x.php>

og hent

AJA KONA System Test Version 6.0.1

kør et par tests på dit system med den opløsning og filstørrelse du
normalt arbejder med .. posts testene her så kan det være vi kan hjælpe
bedre.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 18:25

> <http://www.aja.com/support/kona/kona-3-3x.php>

FEDT link thomas, det er jo netop det jeg lige skulle bruge, det bliver
jeg en del klogere af.

Hvis jeg bruger fullHD filer så får jeg læse hastighed på 41 MB/s og
skrivehast på 32,4 mb/ sek på en ekstern firewire disk.

På den interne 3.5 tomme på min macbook får jeg læsehast og skrivehast
på omkring 45 mb/sek.

Glæder mig meget til at teste imacen imorgen, men det er da meget
tydeligt at en macbook pro med Esata til et eksternt raid0 vil være et
kvantespring. Her vil jeg jo kunne få noget i stil med 3dobbelt hast..
Overraskende.

MVH

Jakob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-09 15:32

jagge wrote:

> Men spørgsmålet er mest om det overhovdet kan betale sig med raid0 når
> jeg "kun" har adgang til firewire800. Kan firewire 800 overføre mere
> end et alm firewiredrev kan leverer ??

Ja. Hvorfor køber du ikke en SSD som jeg har foreslået dig?

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 18:06

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Ja. Hvorfor køber du ikke en SSD som jeg har foreslået dig?

Fordi du selv skrev at det ikke var en fordel til videoredigering og
videoredigering er den eneste grund til at jeg har behov for dataflow.

MVH

Jakob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-09 20:47

jagge wrote:

> Fordi du selv skrev at det ikke var en fordel til videoredigering og
> videoredigering er den eneste grund til at jeg har behov for dataflow.

okay, beklager hvis jeg var uklar. Det er Intels SSD som kan være
mindre god til sekventiel skrivning. Men andre SSD'ere er gode til
det. Tilgengæld er de dårligere til random skrivning.

JonB

Fra : jagge

Dato : 04-10-09 22:09

> [...]

> mindre god til sekventiel skrivning. Men andre SSD'ere er gode til
> det. Tilgengæld er de dårligere til random skrivning.

ahh ok og hvad betyder det ?? :0)

MVH

Jakob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-09 22:50

jagge wrote:

> ahh ok og hvad betyder det ?? :0)

Jeg vil foreslå at du læser anandtechs review,
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

Men kort fortalt er sekventielt at du læser/skriver lange rækker af
data som kommer lige efter hinanden. Random betyder derimod at der
læses/skrive hist og pist i små klumper.

En analogi kunne være at sekventielt er som en militær strækmarch,
hvor soldaterne går på rad og række. Random er mere som at se
hvordan folk går på hovedbanegården ud og ind imellem hinanden.

JonB

Fra : jagge

Dato : 05-10-09 20:29

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Jeg vil foreslå at du læser anandtechs review,
> http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

Det vil jeg så gøre, tak for hjælpen Jon

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 06-10-09 14:15

> Det er vel stadig firewire der er flaskehalsen. Det hjælper raid0 vel
> ikke på?
>
> Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)

S´gu´da ingen, der vil købe en defekt maskine, vel?

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-10-09 14:53

> S´gu´da ingen, der vil købe en defekt maskine, vel?

Jo til stumper... og kabintet kan blive en fin postkasse

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 06-10-09 16:12

> Jo til stumper... og kabintet kan blive en fin postkasse
>
> /thomas

Hæ, hæ.....ja - dér har du en pointe

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-10-09 18:38

Morten Lind skrev:

> S´gu´da ingen, der vil købe en defekt maskine, vel?

Bemærk det var skrevet inden du hældte cola i strømforsyningen!

Fra : jagge

Dato : 06-10-09 19:08

> Måske har Morten fundet en køber til sin G5'er? :)

Næppe :0)

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 03-10-09 21:37

> Det er renderingen af filmen der tager al tiden. Harddiskene har intet
> med det at gøre efter min erfaring og efter hvad jeg har læst mig til.
> Intet!!

Jeg har lige tænkt lidt over det og jeg er helt sikker på at det ikke er
problemet her.

Altså jeg bruger jo final cut pro, og her renderes ikke før man beder
systemet om det. Det er datatransport der er problemet.

MVh

Jakob