Intern kontra ekstern HD
Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-09 18:14

Kan det være rigtig, at en ekstern harddisk kører styresystemet
hurtigere end den interne?

Jeg har en iMac med Snow Leopard på begge.

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 19:04

Hans Houmøller wrote:
> Kan det være rigtig, at en ekstern harddisk kører styresystemet
> hurtigere end den interne?
>
> Jeg har en iMac med Snow Leopard på begge.

Tja, men en SATA-II/300mb controller til den indb. disk, burde det ikke
være sådan, men jeg har observeret det samme på min MacPro med en
10.4.11 og en ekstern FW800 disk. Både interne og den eksterne disk er
Seagate Barracuda ST3500826AS/7200rpm/16mb cache sat til SATA-II/300.

Efter overgang til 10.5.x er der ingen forskel. - Har endnu ikke fået
'snekatten' installeret, selvom den ligger og mjaver her ved siden af
mig.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-09 19:21

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Efter overgang til 10.5.x er der ingen forskel. - Har endnu ikke fået
> 'snekatten' installeret, selvom den ligger og mjaver her ved siden af

Hvis det er, som jeg skriver, er det så ikke en god ide at køre fra den
eksterne, selvom det jo er lidt overdosering at køre udenom den interne
harddisk; måske ligefrem lidt spild? Kører de slet ikke "i munden" på
hinanden?

Kunne man eventuelt gøre tingene lidt omvendt og bruge den eksterne til
at køre styresystemet på og så bruge den "frie" interne til lagring?

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 21:16

Hans Houmøller wrote:

> [...]
>
> Kunne man eventuelt gøre tingene lidt omvendt og bruge den eksterne til
> at køre styresystemet på og så bruge den "frie" interne til lagring?

Jeg vil IKKE anbefale at køre ekstern disk som eneste disk med
styresystem. - Jeg har prøvet det på en ældre G4 i en periode. Det går
såmænd godt nok, men det er ikke optimalt.

Prøv at åbne Systemprofil og check, hvilken disk, der er i din iMac. -
Det er formentlig enten en Samsung Spinpoint eller Seagate Barracuda -
formentlig enten med 8mb eller 16mb cache. Spinpoint diskene er klart
lanngsomere end Barracuda. Men her er det først og fremmest diskens
cache, der er afgørende.

- Jeg véd ikke hvorfor, men Apple har haft en tendens til kun at bruge
diske med 8mb cache, - og her kan det altså godt mærkes, hvis man
istedet har en disk med 32mb cache. - En af de andre diske, jeg har i
min MacPro er en Barracuda ST3500320AS/32mb cache. Der er også en
fuldstændig 10.5.8 på den med masser af developer programmer og
værktøjer samt CS2. Den disk er væsentlig hurtigere end min primære
startdisk - også en Barracuda, men kun med 16mb cache.

Så hvis jeg var dig, ville jeg nok skifte den interne ud med en Seagate
Barracuda ST3500320AS/7200rpm og med 32mb cache og så sælge den
nuværende interne disk - fremfor at køre den eksterne som bootsystem.

Jeg skal lige nævne, at jeg købte min MacPro efer BTO (build-to-order),
hvor jeg selv kunne bestemme det hele, så derfor valgte jeg 2x Seagate
Barracuda med 16mb cache, og har så senere købt den hurtige
ST3500320AS/32mb cache til

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-09 21:27

> [...]
> hvor jeg selv kunne bestemme det hele, så derfor valgte jeg 2x Seagate
> Barracuda med 16mb cache, og har så senere købt den hurtige

hvis du virkelig vil have hurtige diske så skal du have WD Velociraptor
diske:

<http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=495>

Eller Intel SSD diske ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 21:36

Thomas von Hassel wrote:
> hvis du virkelig vil have hurtige diske så skal du have WD Velociraptor
> diske:
>
> <http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=495>
>
> Eller Intel SSD diske ...

Jeg er da altid glad for gaver. - Med de fire diske - tilsammen
1,3tb, - jeg har i maskinen, vil det blive noget af en udskrivning...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-09 20:53

> [...]
>
> Efter overgang til 10.5.x er der ingen forskel. - Har endnu ikke fået
> 'snekatten' installeret, selvom den ligger og mjaver her ved siden af

Her kører "Snølleparden" ellers godt efter at have overstået (mine!)
begyndervanskeligheder med den, men jeg havde det nu osse fint med
forgængeren, Leopard, som jo var mit første styresystem udi Mac.

Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-09 19:55

Hans Houmøller skrev:
> Kan det være rigtig, at en ekstern harddisk kører styresystemet
> hurtigere end den interne?
>
> Jeg har en iMac med Snow Leopard på begge.

Man kan godt mærke forskel hvis styresystemet ligger på en anden fysisk
disk end arbejdsfiler og programmer. Så er der to til at løfte opgaven.

MEN jeg tror ikke din eksterne disk er hurtigere end din interne. Det
kan du evt checke med et diskhastighedsværktøj - jeg kender dog ikke
lige på stående fod et til OS X.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-09 20:19

> [...]
>
> MEN jeg tror ikke din eksterne disk er hurtigere end din interne. Det
> kan du evt checke med et diskhastighedsværktøj - jeg kender dog ikke

Helios LANtest eller KONA's benchmark tool er begge gratis og gode til
at chekke hastigheder på ting ..

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-09 20:49

Thomas von Hassel skrev:>
> Helios LANtest eller KONA's benchmark tool er begge gratis og gode til
> at chekke hastigheder på ting ..
>
> /thomas

jeg kigge på dem.

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 21:23

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Man kan godt mærke forskel hvis styresystemet ligger på en anden fysisk
> disk end arbejdsfiler og programmer. Så er der to til at løfte opgaven.

Ja, på diske med 8mb eller 16mb cache, men ikke med diske med 32mb cache.

> MEN jeg tror ikke din eksterne disk er hurtigere end din interne. Det
> kan du evt checke med et diskhastighedsværktøj - jeg kender dog ikke
> lige på stående fod et til OS X.

Som jeg læser Hans' indlæg, så kunne det tyde på, at han har en intern
disk med 8mb eller 16mb cache og den eksterne med 32mb cache. - Og /det/
kan mærkes!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-09 21:27

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, på diske med 8mb eller 16mb cache, men ikke med diske med 32mb cache.

Vrøvl.

> Som jeg læser Hans' indlæg, så kunne det tyde på, at han har en intern
> disk med 8mb eller 16mb cache og den eksterne med 32mb cache. - Og /det/
> kan mærkes!

Sikkert. Hans, kan du ikke lige prøve at finde det præcise modelnummer
i din eksterne disk. Enten vha Diskværktøj eller Om denne Mac -> Flere
oplysninger.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-09 21:52

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Sikkert. Hans, kan du ikke lige prøve at finde det præcise modelnummer
> i din eksterne disk. Enten vha Diskværktøj eller Om denne Mac -> Flere
> oplysninger.

Her er hvad jeg fandt i diskværktøj:

Oversigt over hardware:

Modelnavn:   iMac
Model-id:   iMac9,1
Processornavn:   Intel Core 2 Duo
Processorhastighed:   3,06 GHz
Antal processorer:   1
Antal kerner i alt:   2
L2-buffer:   6 MB
Hukommelse:   4 GB
Bushastighed:   1,07 GHz
Boot ROM-version:   IM91.008D.B08
SMC-version (system):   1.37f3
Serienummer (system):   W89071NT250
Hardware-uuid:   47B587DE-937E-5FDD-8CEC-2941607CEBB5

..... og her i "om denne Mac":

   Navn :    WDC WD1001FALS-40K1B0 Media
   Type :    Disk

   Type partitionsoversigt :    GUID-partitionsoversigt
   Disk-id :    disk0
   Medienavn :    WDC WD1001FALS-40K1B0 Media
   Medietype :    Generel
   Tilslutningsbus :    SATA
   Enhedstræ :    IODeviceTree:/PCI0@0/SATA@B/PRT0@0/PMP@0
   Kan skrives til :    Ja
   Kan skubbes ud :    Nej
   Placering :    Intern
   Kapacitet i alt :    1 TB (1.000.204.886.016 byte)
   S.M.A.R.T.-status :    Kontrolleret
   Disknummer :    0
   Partitionsnummer :    0

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 22:08

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> Kan skubbes ud : Nej
> Placering : Intern
> Kapacitet i alt: 1 TB (1.000.204.886.016 byte)

"WDC WD1001FALS-40K1B0" = Western Ditigal SATA-I/II HD - højst
sandsynlig kun med 8mb eller 16mb cache. Det kan endda være, at disken
kun står til SATA-I/150mb. - Det gjorde min egen Barracuda
ST3250820AS-P/16mb cache, så da den blev sat til SATA-II/300mb blev det
noget bedre. - Men for at kunne se det, skal du have disken ud og
kontrollere div. jumpere...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-09 22:20

> [...]

> ST3250820AS-P/16mb cache, så da den blev sat til SATA-II/300mb blev det
> noget bedre. - Men for at kunne se det, skal du have disken ud og

Ups!

Godt nok har jeg selv samlet flere af mine tidligere pc'ere, men jeg har
endnu ikke prøvet at åbne min iMac, så jeg tøver nok en kende, inden jeg
gør det. Det er ellers et spændende område, at "kigge indenfor" i
maskinerne!

Det er heller ikke fordi, jeg synes, min iMac kører langsomt, men jeg
fornemmede blot, at den kørte hurtigere fra den eksterne end fra den
interne HD.

Hans

PS! I forbindelse med den tråd, du er begyndt på om DR-live kan jeg
fortælle, at jeg lige nu sidder med DR2-live uden hverken hakker eller
manglende synkronisering af bilede og lyd. Jeg kører (som bekendt) Snow
Leopard med Flip4Mac-beta og QT, og det virker rigtig godt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 22:45

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> endnu ikke prøvet at åbne min iMac, så jeg tøver nok en kende, inden jeg
> gør det. Det er ellers et spændende område, at "kigge indenfor" i

Nej, lad være med det. - Godt nok er det nemmere på de nye iMac end på
de gamle, men stadig noget bøvl.

> Det er heller ikke fordi, jeg synes, min iMac kører langsomt, men jeg
> fornemmede blot, at den kørte hurtigere fra den eksterne end fra den
> interne HD.

Næ såmænd, men skulle de nu fra starten have sat den til SATA-I/150mb,
hvilket er WD standard, så vil det godt kunne give det sidste, hvis den
blev sat til SATA-II/300mb. Den WD model, du har fået i, er i øvrigt en
rigtig god og normalt bundsolid disk. Jeg overvejede den i 500gb udgaven
istedet for den 500gb Seagate, jeg endte med at købe, - fik et tilbud,
der lå godt 150kr. under det, jeg skulle give for WD'en. - Det kunne jeg
ikke sige nejtak til.

> [...]
> manglende synkronisering af bilede og lyd. Jeg kører (som bekendt) Snow
> Leopard med Flip4Mac-beta og QT, og det virker rigtig godt.

Hm, ku' være jeg her i løbet af weekenden skulle få mig samlet sammen
til at smide snekatten på den disk, der er forberedt til det. -
Heldigvis henter de den 'døde' i morgen og stiller et låne-TV istedet
for... De har allerede sagt til mig, at jeg først får mit eget tilbage
igen efter efterårsferien, - og jeg gider altså ikke se svenskertæv på
en computer.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 02-10-09 22:54

Erik Richard Sørensen skrev:
> Nej, lad være med det. - Godt nok er det nemmere på de nye iMac end på
> de gamle, men stadig noget bøvl.

Det er lige, hvad jeg vil gøre - lade være.

Den WD model, du har fået i, er i øvrigt en
> rigtig god og normalt bundsolid disk. Jeg overvejede den i 500gb udgaven
> istedet for den 500gb Seagate, jeg endte med at købe

Det er jeg da glad for at høre, og det er osse hvad jeg fornemmer. At
der er sket sjove ting undervejs her, er jo min eksperimenterens skyld,
ikke HD'ens.

> [...]
> for... De har allerede sagt til mig, at jeg først får mit eget tilbage
> igen efter efterårsferien, - og jeg gider altså ikke se svenskertæv på

Jeg synes jo, at Snølleparden kører rigtig godt, og jeg er ikke stødt på
problemer, jeg ikke er kommet forbi - meget ofte med god hjælp i
trådene her.

God vind med både TV og Mac.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-09 08:00

> [...]
> ST3250820AS-P/16mb cache, så da den blev sat til SATA-II/300mb blev det
> noget bedre. - Men for at kunne se det, skal du have disken ud og

En simpel google søgnin vil vise at den faktisk er med 32MB cache ... og
SATAI eller SATA II i en iMac vil ikke give ret meget performance
forskel ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-09 10:26

Thomas von Hassel wrote:

> En simpel google søgnin vil vise at den faktisk er med 32MB cache ...

Sjovt nok kan jeg ikke finde noget om det i specs på den... Disken kan
fås med både 16mb og 32mb...

> og SATAI eller SATA II i en iMac vil ikke give ret meget
> performance forskel ...

Det er jeg absolut ikke enig med dig i. Netop på den forholdsvis
langsomme system BUS er det da afgørende, om der kan puttes - 1,5gb hhv.
3,0gb pr. sek... Jo tættere, du kan komme på max., jo bedre...

mvhl. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-09 01:39

Hans Houmøller skrev:

> Her er hvad jeg fandt i diskværktøj:
>
> Medienavn : WDC WD1001FALS-40K1B0 Media

Ok, det er sådan en her:

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=488

og den har ganske rigtigt 32 Mb cache.

Men spørgsmålet er jo hvordan du har forbundet den, og hvis det er via
USB så er det ret ligemeget, fordi USB-forbindelsen kan slet, slet ikke
følge med.

:)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-09 08:00

> [...]
>
> Men spørgsmålet er jo hvordan du har forbundet den, og hvis det er via
> USB så er det ret ligemeget, fordi USB-forbindelsen kan slet, slet ikke

Det er jo den interne disk ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-09 08:30

Thomas von Hassel skrev:

> Det er jo den interne disk ...

Var det det?

Det kan da godt være.

Vil du gætte på den eksterne så?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-09 08:58

> Var det det?

Placering : Intern

ja :)

> Det kan da godt være.
>
> Vil du gætte på den eksterne så?

han har ikke skrevet noget om den eksterne ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-09 10:04

Thomas von Hassel wrote:

> Det er jo den interne disk ...

Jeg sad også lige og skulle se, om det er mig, der endnu ikke er vågen
eller hvad... Og mærkeligt nok står der ikke nogen steder i specs på
den, at det er en 32mb cache. Disken kan fås med både 16mb og 32mb...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-09 10:36

> Jeg sad også lige og skulle se, om det er mig, der endnu ikke er vågen
> eller hvad... Og mærkeligt nok står der ikke nogen steder i specs på
> den, at det er en 32mb cache. Disken kan fås med både 16mb og 32mb...

det står øvert på siden ... og den WD 1TB disk med den produktkode fåes
kun i 32MB cache ..

(thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-09 10:54

Thomas von Hassel wrote:

> det står øvert på siden ... og den WD 1TB disk med den produktkode fåes
> kun i 32MB cache ..

Hm, findes der da flere 'Caviar Black Series' udover dem, der står nævnt
på siden lige over 'where to buy'? - Eller markedsfører de to
forskellige 'Black' serier i Europa? - Jeg véd med 100%s sikkerhed, at
den 500gb, jeg selv var ved at købe, var en Black Series med 16mb cache.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-09 10:57

> [...]
> forskellige 'Black' serier i Europa? - Jeg véd med 100%s sikkerhed, at
> den 500gb, jeg selv var ved at købe, var en Black Series med 16mb cache.

ja der er andre "black" modeller med mindre cache .. men 1tb modellen
fåes kun med 32 ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-09 11:17

Thomas von Hassel wrote:

> ja der er andre "black" modeller med mindre cache .. men 1tb modellen
> fåes kun med 32 ...

OK. Det, jeg bed mærke i, var "WD1001FALS", der straks sagde mig, det
var en WDBlack, - så må det være "40K1B0", der siger det sidste...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 03-10-09 13:58

> OK. Det, jeg bed mærke i, var "WD1001FALS", der straks sagde mig, det
> var en WDBlack, - så må det være "40K1B0", der siger det sidste...

Fra siden refereret af Thorbjørn kan findes en pdf med specifikationer
og modelnumre:
<http://products.wdc.com/library/specsheet/eng/2879-701276.pdf>

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-09 15:08

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Fra siden refereret af Thorbjørn kan findes en pdf med specifikationer
> og modelnumre:
> <http://products.wdc.com/library/specsheet/eng/2879-701276.pdf>

Hvor man kan se at de de 3Gb/sek som SATAII leverer kun er relevant hvis
det data man skal have fat i ligger i diskens cache .. ellers er max
throughput på omkring 100MB/sek...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-09 21:28

> Ja, på diske med 8mb eller 16mb cache, men ikke med diske med 32mb cache.

32MB cache er godt, men det er altså ikke den hellige gral ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 21:41

Thomas von Hassel wrote:

> 32MB cache er godt, men det er altså ikke den hellige gral ...

Øh...hvor har jeg skrevet noget om Monty Python.?

mvh. Erik Richard