Spise postyret
Fra : Troels Jørgensen

Dato : 02-08-01 09:08

Hej!

Vi har en datter på 11 mdr., hun er begyndt at sige nej til ALT hvad vi
prøver at give hende, det er som om det er sjovt for hende at nægte at
spise, det drejer sig om frokost og specielt aftensmad.
Det har stået på en lille måned nu, er der nogle der har nogle gode råd til
hvordan man kommer videre med spisningen?

Om morgenen får hun grød, det glider ned uden problemer. Til frokost får hun
tilbudt rugbrød med forsk. pålæg og agurk, avocado og hvad jeg ellers kan
finde på, hun spiser selv. Aftensmaden får hun tilbudt det samme som vi får,
men spiser næsten ingenting lige meget hvad det er hun får serveret.
Mellemmåltiderne er frugt, yoghurt m.m., det er ikke altid at hun gider
frugt heller.
Jeg synes vi har prøvet alt efterhånden. Vi prøver ikke at gøre noget
særligt nummer ud af at hun ikke vil have noget, men det er eddermame
frustrerende!

Håber på nogle gode råd?

Hilsen Christina

Fra : Pia Vang

Dato : 02-08-01 11:11

Puhhh - vi har været igennem den samme tur, og jeg kan kun give dig ret. Det
er meget frustrerende.

Når det så er sagt, så er det jo sådan at børns appetit jo svinger meget i
perioder, og omkring et års alderen vokser de ikke med samme voldsomme
hastighed mere, så derfor skal vi som forældre også vænne os til at behovet
ikke længere er så stort.

Vi har tilnudt aftensmaden, og hvis ikke hun ville spise den har vi fjernet
den uden at gøre det store ud af det, og så er hun lige inden sengetid
blevet tilbudt en portion youghurt eller noget andet der glider let ned hvis
man er en træt lille sjæl.

Og selvom jeg har været dybt bekymret i perioder. Taber hun sig nu? Mon det
er fordi hun er sulten at hun vågner fire gange på en nat, hvad nu hvis hun
ikke får de vitaminer hun skal have osv. osv., så kan jeg jo se at hun
stortrives, og at hun absolut ikke er det tyndeste af børnene på hendes
alder, tvært i mod, så er der stadig elastikker hist og pist, og benene i
trusserne skal vides ud for at lårene kan være i dem *S*

Så fat mod, og find den tålmodige mine frem. Hun skal nok spise hvis hun er
sulten.

mvh Pia (mor til celina 16/10/99)

Fra : Michael Jorgensen

Dato : 02-08-01 11:20

Hun skal nok komme over det - vi prøver ind i mellem noget tilsvarende
med vores datter på 14 mdr. Det varer nogle dage, og så finder hun ud af
at det ikke giver nogen respons.

Men det kan iøvrigt være alt, lige fra at hun ikke vil ha' strømper på,
til at den tomat hun plejer at elske, pludselig ikke er hende værdig. Så
længe hun ikke taber sig, så slap bare af, det går over!

Iøvrigt spiser vores meget kogte grøntsager og brød til aftensmad - det
er ind i mellem det eneste hun vil ha'. Men der indgår altid det samme
som vi spiser - det er jo meningen hun skal spise det, så grøntsagerne
er kun et supplement.

Tror simpelthen at det er en natulov at forældre skal være frustrerede
over børnenes spisevaner ind i mellem. Men tror også at ungerne ret
metet selv ved hvad de behøver. Bare de har et udvalg, så finder de ud
at det.

Michael.

PS: Får hun go'nat-mad?

Fra : Henrik Høgh

Dato : 02-08-01 21:09

For 10 år siden var vi igennem det samme med vores ældste, for 7 år siden
med den næste og nu, det samme igen, igen, igen.

For 10 år siden var vi som unge førstegangsforældre, 23 år, utrolig
frustrede. Ved et tilfælde fik vi lånt en bog om børneopdragelse. Vi brugte
den som en vittighedsbog. Et råd lød f.eks. "giv barnet det tøj på, som det
skal have på næste morgen, allerede inden det kommer i seng. Derved undgår
du problemet med at barnet ombestemmer sig over natten "!!

Men der var nu blandt de 150 råd, dog et som mere eller mindre har præget
den måde som vi opdrager vores børn på.
"uden publikum, intet teater."

Hvis ungen skaber sig hysterisk, så lad som ingen ting. Det er dog
besværligt at skabe sig uden resultat.
Og børn er nu engang ikke sulten på klokkeslæt. Sulten kommer, når man
bliver sulten.

Fat mod derude, dit barn overlever, så længe hun trives.
Vægttab, træthed, "afblegning". SØG LÆGE.

Henrik Høgh