Opgradering kontra rå installation
Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-09-09 21:38

Vil nogen fortælle mig, om der er forskel på en opgradering og en rå
installation, hvor der slettes og formateres forfra?

Hans

PS! De der kender lidt til Mac og mig har sikkert gættet, at jeg
overvejer at gå fra min Leopard til Snow Leopard.
Ellers kan jeg oplyse om, at jeg pt har begge kørende: Leopard på min
iMac med tilhørende ekstern HD til Time Machine, og Snow Leopard på en
anden ekstern HD, hvor både Snow Leopard og Time Machine til Snow
Leopard ligger.

Umiddelbart kører det hele fint, men jeg synes ikke længere jeg har
brugt for trænings- og sikkerhedsmuligheden, så ...

Fra : Hans Houmøller

Dato : 30-09-09 01:02

Hans Houmøller skrev:
> [...]
>
> Umiddelbart kører det hele fint, men jeg synes ikke længere jeg har
> brugt for trænings- og sikkerhedsmuligheden, så ...

.... og svaret kunne være: sæt din Snow Leopard-disk i og opdag, at der
kun er een mulighed!?

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-09-09 09:56

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> ... og svaret kunne være: sæt din Snow Leopard-disk i og opdag, at der
> kun er een mulighed!?

Ikke direkte, men man kan jo sagtens slette og nyformatere sin harddisk.
Nå ja, det er jo det samme på en Mac. Derefter kan man installere Snow
Leopard på en tom harddisk. Når man sætter DVD'en i og begynder at
installere, kan man vælge at åbne Diskværktøj og slette harddisken.

Nu får jeg sikkert ballade, men jeg kommer lige med et længere citat fra
"Take Control of Upgrading to Snow Leopard" af Joe Kissell, som jeg
tidligere har anbefalet. Jeg formoder, det er i orden, at den er på
engelsk. Læg mærke til, at han anbefaler standardmetoden i langt de
fleste tilfælde:

"Whether or not you trust the installer (and Snow Leopard itself) to
protect you from software incompatibilities, you might consider making a
fresh start, erasing your entire disk and installing a clean, pristine
copy of Mac OS X 10.6. Although this process requires a few more clicks
than it did previously, it's not hard to perform.
The main reason to prefer Erase and Install over an automatic
upgrade is that erasing your disk wipes out any hidden directory
corruption, file system problems, or other disk gremlins that may cause
problems. As a bonus, your entire disk is automatically defragmented,
because the new files from your Snow Leopard installation and your
backup are written to it in contiguous chunks. This can, in some
situations, improve your disk performance.
If Erase and Install did nothing but erase your disk and install
Snow Leopard, all your preferences, network settings, user-installed
software, and documents would be gone, and you'd have to either restore
them from a backup or recreate them from scratch: not fun. But the Snow
Leopard installer offers an optional File Transfer feature - available
only when you're installing onto a blank volume - that makes the process
easy. Immediately after the installation completes, Setup Assistant runs
automatically and offers to copy all your applications and personal
files from another volume (or even another Mac). Since you've made a
bootable backup onto another disk, the installer can take any or all of
your personal data from that disk and copy it to the analogous location
on your Snow Leopard volume.
Here's where it gets interesting. When copying your old data,
you can be selective - copy only the contents of your home folder, say,
or your third-party applications, or any of various other combinations.
However, if you select every possible category of data (which is the
default setting), Setup Assistant dutifully copies virtually everything
from your backup to your startup volume. Almost to a file, the results
are identical to what you'd get by performing an automatic upgrade!
(There are some trivial differences, such as certain cache and log
files, but almost certainly nothing you'd ever notice if you didn't
scrutinize every last file on your disk.)
The thing is, I recommend that you do copy all your old data if
you use this method, because otherwise you're likely to be left without
something you need and expect.
Therefore, since the net result is the same with the automatic
upgrade method and Erase and Install, I now recommend the latter only in
the following situations:
* You want the benefits of a freshly optimized disk - or your disk
has errors that Disk Utility is unable to repair.
* You do want to be selective about which folders and files you
let Setup Assistant copy (to reduce clutter on your hard disk, for
example, or to have a cleaner setup for testing purposes), and you're
willing to manually copy other files you may need after the fact.
* You attempted an automatic upgrade and it failed, or left your
Mac in an unusable state.
* You're paranoid and you wouldn't trust an automatic upgrade no
matter what assurances I give you!"

Husk at lave en ekstra backup!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 30-09-09 11:56

Henrik Münster skrev:

> Husk at lave en ekstra backup!

Tak for svar og citat. Jeg laver mig en frisk backup og prøver at følge
vejledningen.

Hans

Fra : N/A

Dato : 30-09-09 14:13

Fra : Lyrik

Dato : 30-09-09 06:35

On 30 Sep., 12:56, Hans Houmøller <hanshoumol...@mail.dk> wrote:

> Tak for svar og citat. Jeg laver mig en frisk backup og prøver at følge
> vejledningen.
>
> Hans

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Inden du lukker og slukker, så har jeg prøvet både opgradering og
afblankning og nyinstallation.
Det sidste giver et helt andet indtryk end det første.
Jeg vil ubetinget anbefale en komplet sletning af hele disken og en
nyinstallation af Snow Leopard. Hvorfor? Fordi med en opgradering får
man slet ikke set hvordan systemet tager sig ud i al sin skønhed.

Hilsen
Jens

Fra : Hans Houmøller

Dato : 30-09-09 14:13

Lyrik skrev:

> [...]
> nyinstallation af Snow Leopard. Hvorfor? Fordi med en opgradering får
> man slet ikke set hvordan systemet tager sig ud i al sin skønhed.

Det lyder jo som det, jeg gerne vil, men kan jeg slette oprindeligt
system via Snow Leopard-disken, eller skal jeg gå en anden vej?

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-09-09 16:15

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det lyder jo som det, jeg gerne vil, men kan jeg slette oprindeligt
> system via Snow Leopard-disken, eller skal jeg gå en anden vej?

Hvis jeg må citere min berømte bog igen. De $10 er altså givet godt ud:

"To erase your disk in preparation for Snow Leopard, follow these steps
in the Snow Leopard installer:
1. You thought I was going to remind you to confirm that you have a
working bootable duplicate. But I've repeated myself enough, haven't I?
2. Choose Utilities > Disk Utility.
3. In the list on the left, select the volume you want to erase. Volume
names (there may be one or more per disk) are shown indented under the
disk name, so be sure to select one of the indented icons.
4. Click the Erase button near the top of the window to display erase
options.
5. Make sure Volume Format is set to Mac OS Extended (Journaled) and
click Erase.
6. In the confirmation dialog, click Erase again. Disk Utility erases
the disk, which takes just a few seconds.
7. Choose Disk Utility > Quit Disk Utility. You should find yourself
back on the "Install Mac OS X" screen."
--
Henrik Münster
Esbjerg