Airport Extreme. N og G?
Fra : Palle

Dato : 28-09-09 21:31

Hmmm... Overfører med 6-7 MB/Sek til min disk på Airport Extreme.

Hvordan fastlår jeg egentlig om jeg kører N eller G på min iMac?

Jeg har bare sat den på automatic på Airporten:

http://usenet.ducktrucks.dk/dk.edb.mac/airport1.png

Der er jo andre muligheder:

http://usenet.ducktrucks.dk/dk.edb.mac/airport2.png

Network Util gør mig ikke klogere?

http://usenet.ducktrucks.dk/dk.edb.mac/networkutil1.png

Please advice

--
Palle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 21:36

Palle wrote:
> [...]
>
> Hvordan fastlår jeg egentlig om jeg kører N eller G på min iMac?
>
> Jeg har bare sat den på automatic på Airporten:

Det véd jeg ikke... men kører du 'snekat'? - Så er det bl.a. en af
hovedankerne mod den, - at Airport er ekstremt [] langsomt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 21:38

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvordan fastlår jeg egentlig om jeg kører N eller G på min iMac?
>
> Jeg har bare sat den på automatic på Airporten:

det er disken der flakse hals her ... eller rettere disken sat på
extremen...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 28-09-09 21:59

On 2009-09-28 22:38:14 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> det er disken der flakse hals her ... eller rettere disken sat på
> extremen...

Burde et USB2 Link ikke kunne smide 480 Mb/sek, Og dermed disken?

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-09 05:06

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Burde et USB2 Link ikke kunne smide 480 Mb/sek, Og dermed disken?

Der skal stadig noget processor kraft til bådt at håndtere disken og USB
forbindelsen _og_ lege "filserver" .. en Extreme basestation har ikke
CPU kraft nok til den leg ...

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-09 21:58

Palle <2.0diesel@gmail.com> writes:

> Hmmm... Overfører med 6-7 MB/Sek til min disk på Airport Extreme.
>
> Hvordan fastlår jeg egentlig om jeg kører N eller G på min iMac?

Kig Æble-menu, "Om denne Mac" "Mere info" og vælg "Netværk",
"AirPort". Her bør der står, hvad den forbinder sig med. Umiddelbart
vil jeg gætte på N, hvis du trækker 6-7MB/sek. Det er 60-80Mbits,
hvilket er væsentligt over de teoretiske 54Mbits på .11g
..
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Palle

Dato : 28-09-09 22:08

On 2009-09-28 22:58:14 +0200, Thomas Bjorn Andersen

Lækker indgangsvinkel der.

Og du havde ret:

Current Network Information:
Cologne Net:
PHY Mode:   802.11n
BSSID:   0:25:bc:8d:d1:6
Channel:   36,1
Network Type:   Infrastructure
Security:   WPA2 Personal
Signal / Noise:   -48 dBm / -84 dBm
Transmit Rate:   243
MCS Index:   14

Takker.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-09-09 23:02

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Lækker indgangsvinkel der.
>
> Og du havde ret:
>
> Current Network Information:
> Cologne Net:
> PHY Mode: 802.11n
> BSSID: 0:25:bc:8d:d1:6
> Channel: 36,1

Kanal 36 er på 5GHz båndet. Hvad ",1" betyder ved jeg ikke. Muligvis at
din AE kun er sat op til at bruge en "smal" - 20MHz - kanal. Det bedste
resultat får du ved at benytte en "bred" kanal, på 40MHz.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Palle

Dato : 03-10-09 16:58

On 2009-09-28 22:58:14 +0200, Thomas Bjorn Andersen
> [...]

> vil jeg gætte på N, hvis du trækker 6-7MB/sek. Det er 60-80Mbits,
> hvilket er væsentligt over de teoretiske 54Mbits på .11g

Lurede en anden dims. Ved ikke om det er en Snow Leopard detalje?

Hvis man holder ALT (Option) nede imens man trykker på Airport ikonet
oppe i bjælken så får man netværks info direkte:

http://usenet.ducktrucks.dk/dk.edb.mac/alt_airport.png

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-09 17:00

> [...]

> Hvis man holder ALT (Option) nede imens man trykker på Airport ikonet
> oppe i bjælken så får man netværks info direkte:

det er en 10.6 feature ..

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-10-09 19:20

Thomas von Hassel skrev:
> det er en 10.6 feature ..

Det virker nu også her - 10.5.8.

/Lars

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 03-10-09 21:03

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det virker nu også her - 10.5.8.

.... også på denne 10.5.8

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-10-09 23:10

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> ... også på denne 10.5.8

Ja, men der er flere informationer i 10.6.

<http://db.tidbits.com/article/10506>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-10-09 09:29

> Ja, men der er flere informationer i 10.6.

Tak for linket Screencastet på YT giver en fin sammenligning:
<http://www.youtube.com/watch?v=vy3kOpL7tPw>

Ved dog ikke helt om det legitimerer opgradering - så skal man bruge de
informationer om det trådløse net meget

~ Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-10-09 11:00

> Tak for linket Screencastet på YT giver en fin sammenligning:
> <http://www.youtube.com/watch?v=vy3kOpL7tPw>
>
> Ved dog ikke helt om det legitimerer opgradering - så skal man bruge de
> informationer om det trådløse net meget

I sig selv gør det naturligvis ikke, men der er mange tilsvarende små
forbedringer. Læs selv om det på nettet og afgør, om forbedringerne er
en opgradering værd for dig. Jeg er mest glad for, at det hele virker
mere stabilt og fungerer hurtigere. Det vil jeg da gerne betale lidt
for.
Især kan jeg mærke, at Time Machine er hurtigere. Vi bruger det
trådløst til en Time Capsule, og før kunne Time Machine stå meget længe
og tygge på tingene. Det var især generende, for på min MacBook Pro røg
Bluetooth-forbindelsen til tastatur og mus hver gang. Jeg gik over til
at bruge tastatur og mus med ledning af den grund. Nu bruger Time
Machine ikke ret lang tid på backup, men jeg har godt nok ikke taget det
trådløse tastatur frem igen.
Jeg må indrømme, at jeg nok ikke bruger ret mange af de nye
muligheder i 10.6. Jeg har ikke rigtig orket at lære dem alle at kende.
Omvendt bruger jeg måske nogle uden at tænke over, at det er nye. En
anden stor forbedring for mig er deling af iTunes biblioteker. Når jeg
køber ny musik på min computer, bliver det automatisk overført til de
tre andre computere i familien. Det er simpelthen så smart. Før skulle
jeg gøre det manuelt, og det var ærligt talt lidt svært at holde styr
på. Jeg tror nu ikke, det har noget med 10.6 at gøre. Den nye iTunes
kører vel også på 10.5?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 04-10-09 14:16

> Jeg må indrømme, at jeg nok ikke bruger ret mange af de nye
> muligheder i 10.6. Jeg har ikke rigtig orket at lære dem alle at kende.

Vigtig pointe IMO!

~ Jørgen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-09 22:11

Palle skrev:

> Lurede en anden dims. Ved ikke om det er en Snow Leopard detalje?
>
> Hvis man holder ALT (Option) nede imens man trykker på Airport ikonet
> oppe i bjælken så får man netværks info direkte:

Det gør min 10.5'er også. Sødt :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-09-09 22:10

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Hmmm... Overfører med 6-7 MB/Sek til min disk på Airport Extreme.
>
> Hvordan fastlår jeg egentlig om jeg kører N eller G på min iMac?

Den bruger forhåbentli' 5GHz når det er N. Check hvilken kanal den
bruger.