Hvor dum har man lov at være?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-09 15:53

En smule OT, - og så alligevel... Foranlediget af de sidste dages
diskussioner i både radio og TV omkring en vis bogudgivelse med
efterfølgende offentliggørelse på nettet på både dansk og arabisk, kom
jeg til at tænke på, - vor dum har man egentlig lov til at være?

Der er ingen, der skal komme og bilde mig ind, at det danske forsvar er
så dumme, at de uden videre i MSWord indtaster alt omk. 'Dokument
oplysninger' / 'Properties' i et dokument. - Og at en whistleblower
ligefrem har kopieret en oversættelse ud og givet den til BT, lyder for
mig som en virkelig skrøne.

Det er så let at snyde ved at indtaste fiktive opl. i Properties, så man
tror, det er løgn, så selv en idiot - her BT - kan finde ud af at gøre
det! - Hverken på Windows eller Mac er Properties låst til den enkelte
bruger eller computer.

- Og så lige en lille kringle på sagen... Jeg har selv haft en
korrespondance med forsvaret fornyligt i forb. med meget lavtflyvende
helikoptere ind over Århus centrum, hvor jeg modtog svarene som
vedhæftede RTF filer. - Underligt nok er ingen af dem lavet i MSWord,
men i OpenOffice 3.x, og går man ind og vil se Properties, så er
_samtlige_ felter tomme!

Så reelt set tror jeg ikke på, at det i tilfældet her, er en
whistleblower, der har været på spil, men BT selv, der har faked en
oversættelse og lagt den ud og senere hævdet at have fået
'oversættelsen' fra "...en ansat hos forsvaret".

*Hvis* det nu er BT selv, så er det jo kriminelt, men det efterlader
også et spørgsmål om selve IT sikkerheden. - Kan man stole på det, man
får tilsendt fra det offentlige? - skattemyndigheder? - en arbejdsgiver?
- fagforening? - orgtanisation?

...Hvis jeg skulle bestemme, skal al korrespondance via computer være
forsynet med en 'signatur' i form af præcise opl. om, /hvem/ der har
skrevet og sendt, og /hvorfra/ dokumentet er afsendt. Dvs., at alle
dokumenter /SKAL/ indeholde navn på afsender - fx. i Properties, men
sådanne opl. skal i givet fald være låst sådan, at *INGEN* kan gå ind og
rette i dem hos afsender, så der ikke kan fuskes med sådanne oplysninger.

I bund og grund er det jo et spørgsmål om både fortrolighed og ikke
mindst sikkerhed - både for afsender og modtager...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-09 16:03

> Der er ingen, der skal komme og bilde mig ind, at det danske forsvar er
> så dumme, at de uden videre i MSWord indtaster alt omk. 'Dokument
> oplysninger' / 'Properties' i et dokument.

Næh, men det gør Word helt automatisk for én, når dokumentet oprettes.

- Og forsvaret har allerede indrømmet at dokumentet kommer fra dem ...

Hvor har Word så oplysningerne fra? Kan du ikke selv huske hvad du
skulle udfylde under installationen ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-09 17:19

Per Rønne wrote:

> Næh, men det gør Word helt automatisk for én, når dokumentet oprettes.

Nej, det gør Word netop ikke, medmindre man specifikt _ber_ den om det!

> - Og forsvaret har allerede indrømmet at dokumentet kommer fra dem ...

Nej, forsvaret har 'indrømmet', at det _ser ud til_, at det kommer fra
dem udfra de givne dokumentoplysninger.

> Hvor har Word så oplysningerne fra? Kan du ikke selv huske hvad du
> skulle udfylde under installationen ?

Sagtens. - Og jeg har netop IKKE indtastet noget som helst i
Properties under installering... Det eneste, jeg harindtastet, er
reg.kode og navn, og de overføres IKKE til Properties, medmindre man
selv skriver dem ind!

Min pointe er, at enhver kan lave et sådant Word dokument, indtaste de
nødvendige 'oplysninger', smide dem på en USB stick og gå ned på
nærmeste bibliotek og sende dem, hvorhen man vil...

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 27-09-09 17:59

On 2009-09-27 18:18:58 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> nødvendige 'oplysninger', smide dem på en USB stick og gå ned på
> nærmeste bibliotek og sende dem, hvorhen man vil...

Jeg vil gerne læse den nye Dan Brown på dansk. Mon forsvaret kan lave
sådan en til mig?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-09 18:21

Erik Richard Sørensen skrev:

> Nej, det gør Word netop ikke, medmindre man specifikt _ber_ den om det!

Sludder. Masser af folk har bragt sig selv i pinlige situationer fordi
de ikke har været klar over at Word havde tilføjet deres navn som
forfatter til et dokument. Har du ikke hørt om sagen med Anders Foghs
nytårstale, som viste sig at være skrevet af Dansk Industris Christopher
Arzrouni?

> Nej, forsvaret har 'indrømmet', at det _ser ud til_, at det kommer fra
> dem udfra de givne dokumentoplysninger.

Hold nu op...

> Min pointe er, at enhver kan lave et sådant Word dokument, indtaste de
> nødvendige 'oplysninger', smide dem på en USB stick og gå ned på
> nærmeste bibliotek og sende dem, hvorhen man vil...

Bortset fra at "enhver" ikke ved hvilken personlige sinatur/initialer
den relevante person i Forsvarskommanden bruger. De oplysninger er mig
bekendt ikke offentlige tilgængelige.

Din konspirationsteori kræver langt flere mærkværdige antagelser end den
forklaring du angriber.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-09 20:09

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> [...]
> bekendt ikke offentlige tilgængelige.
>
> Din konspirationsteori kræver langt flere mærkværdige antagelser end den

Uanset hvad, så ændrer det ikke på, at man selv skal gøre en aktiv
handling for at indtaste disse oplysninger. Jeg har arbejdet med Word
siden 1992 på både Mac og senre på Windows, og i hvert enkelt tilfælde
har man ALTID skullet indtaste properties mauelt!

Og så har det her ikke en døjt med 'konspirationsteori' at gøre, men et
simpelt spørgsmål om kendskab til og sikkerhed med, hvordan man omgås
programmer, hvor der indtastes personlige data af en bruger!

mvh. Erik Richard

Fra : Palle

Dato : 27-09-09 20:23

On 2009-09-27 21:08:36 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> siden 1992 på både Mac og senre på Windows, og i hvert enkelt tilfæ lde
> har man ALTID skullet indtaste properties mauelt!

Forstår ikke hvad du mener?

Sidder med en XP maskine ved siden af mig. Opretter jeg et dokument og
blot gemmer det på skrivebordet, så står det i egenskaber i dette
dokuments at det er mig der har oprettet det (Eller rette mit
brugernavn på PC'en). Det bliver jeg da ikke spurgt om nogen steder i
processen?

--
Palle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-09 21:17

Palle wrote:

> [...]
> dokuments at det er mig der har oprettet det (Eller rette mit brugernavn
> på PC'en). Det bliver jeg da ikke spurgt om nogen steder i processen?

Selvfølgelig gør du ikke det, for du /har/ o allerede givet lov til det
ved at oplyse det under installeringen. - Problemet med MSO er, at i de
sidste to ver. - MSO2003 og MSO2007, skal man under installering selv
aktivt fjerne oplysningerne ved at tømme de forskellige felter under
'Properties'.

mvh. Erik Richard

Fra : Palle

Dato : 27-09-09 22:35

On 2009-09-27 22:17:15 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> de sidste to ver. - MSO2003 og MSO2007, skal man under installering
> selv aktivt fjerne oplysningerne ved at tømme de forskellige felter

Det har jeg da ikke. Dem der leverede PC'en til mig har. Men jeg har ikke.

--
Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 04:38

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> [...]
> blot gemmer det på skrivebordet, så står det i egenskaber i dette
> dokuments at det er mig der har oprettet det (Eller rette mit

Ditto på en Mac ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-09-09 21:17

> [...]
> siden 1992 på både Mac og senre på Windows, og i hvert enkelt tilfælde
> har man ALTID skullet indtaste properties mauelt!

Ja, under installationen, men ikke hver gang du gemmer et dokument.

> Og så har det her ikke en døjt med 'konspirationsteori' at gøre, men et
> simpelt spørgsmål om kendskab til og sikkerhed med, hvordan man omgås
> programmer, hvor der indtastes personlige data af en bruger!

Og jeg har svaret dig at det er ganske almindeligt at folk ikke er klar
over at forfatternavnet indeholdes i worddokumenter. Det var vores fhv.
statsminister f.eks. ikke klar over.

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-09 21:26

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Ja, under installationen, men ikke hver gang du gemmer et dokument.

Og hvis du ikke tilføjer noget til 'Properties' under installeringen,
bliver det heller ikke vist i nyoprettede dokumenter.

> Og jeg har svaret dig at det er ganske almindeligt at folk ikke er klar
> over at forfatternavnet indeholdes i worddokumenter. Det var vores fhv.
> statsminister f.eks. ikke klar over.

Uanset hvad han har været klar over eller ikke, så er det sagen her
uvedkommende. Sagen er, at man altid bør sikre sig, at der oplyses så få
eller ingen personlige oplysninger til trediepart - først og fremmest
hos private, men da så sandelig også hos firmaer, hvor sådanne
oplysninger - måske - kan bruges i et senere hackerangreb.

Jeg er ikke ude på at diskutere Anders foghs og/eller den aktuelle sag
med Forsvarskommandoens manglende kendskab til brugen af property
informations, men jeg er derimod ude på, at få folk til at tænke sig
godt og grundigt omn når de installerer et program og hvilke
oplysninger, de giver fra sig!

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-09-09 22:42

Du overser at de fleste sidder i en organisation, et firma, et ministerium
osv. hvor Officepakken installeres af IT afdelingen og brugeren oprettes af
samme IT afdeling. Derefter får man oplyst sit login og password.
Tænk selv videre...
Og drop den dumme konspirationsteori

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-09-09 22:43

> Forsvarskommandoens manglende kendskab til brugen af property
> informations

Den må du længere ud på landet med.

- Mikael

Fra : Palle

Dato : 27-09-09 22:43

On 2009-09-27 22:26:27 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Og hvis du ikke tilføjer noget til 'Properties' under installeringen,
> bliver det heller ikke vist i nyoprettede dokumenter.

Nu er det jo ikke sådan I det offentlige at folk selv installere deres
software? Man får en udleveret med henblik at udføre et lødigt stykke
arbejde. Ingen umiddelbar grund til at slette forfatternavne m.m.

> [...]
> fremmest hos private, men da så sandelig også hos firmaer, hvor sådanne
> oplysninger - måske - kan bruges i et senere hackerangreb.

Måske lidt overdrevne konsekvenser du for hevet frem der....

--
Palle

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-09-09 01:22

> [...]
> informations, men jeg er derimod ude på, at få folk til at tænke sig
> godt og grundigt omn når de installerer et program og hvilke

Nå, det er da en helt anden snak end hvad du gav udtryk for i din
oprindelige post. Så du har måske alligevel opgivet dit oprindelige
uholdbare synspunkt, og fred så være med det.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 12:03

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Nå, det er da en helt anden snak end hvad du gav udtryk for i din
> oprindelige post. Så du har måske alligevel opgivet dit oprindelige
> uholdbare synspunkt, og fred så være med det.

Nej, jeg mener stadig, det er et spørgsmål om sikkerhed. Har man et
internt system, skal det være så sikkert, at man ikke på nogen mulig
måde kan tage data med sig ud!

Jeg véd ikke, hvad du fx. ville sige, hvis nu et andet 'firma', der
havde oplysninger om dig, pludselig lækkede disse. - Eller hvis du nu
var en højt betalt og meget dygtig forsker og havde fundet et eller
andet helt unikt, og du så pludselig kunne læse om det i et eller andet
blad eller p nettet. - Noget sådant kunne jo i sidste ende ødelægge lige
netop /din/ karriere i en sådan situation.

I et lukket system som ovenfor, kan det også være en sikkerhed, at der
*ER* indtastede property information, men netop kun i et *LUKKET*
system, da det i givet tilfælde kan være med til at sikre fx. en
forskers rettigheder. Men i åbne systemer, bør enhver form for
personlige oplysninger i alm. dokumenter ikke forefindes, da sådanne
oplysninger uhyre let kan misbruges!

Og mht. den aktuelle situation og det link, der tidl. er givet til
DRNyhedrne, der refererer til TV2Nyhederne, så hørte og så jeg selv det
indslag, og det var så tilpas uldent, så det var lidt svært at finde ud
af, om talsmanden vedgik/ikke vedgik, at det kom fra FK. - Desuden har
jeg også i både radio og TV hørt og set, at vores forsvarsminister har
været ude og give ham en regulær skideballe.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 13:29

> Nej, jeg mener stadig, det er et spørgsmål om sikkerhed. Har man et
> internt system, skal det være så sikkert, at man ikke på nogen mulig
> måde kan tage data med sig ud!

Jaeh .. et sådant system er da "sikkert" ... men også ubrugeligt ... du
skal jo altid afveje sikkerhed kontra hvordan systemet er at arbejde
med.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 13:39

Thomas von Hassel wrote:

> Jaeh .. et sådant system er da "sikkert" ... men også ubrugeligt ... du
> skal jo altid afveje sikkerhed kontra hvordan systemet er at arbejde
> med.

Det er da ikke ualmindeligt, at fx. et firma - eller her FK - har et
'dobbelt kredsløb'. - Ët system til det almindelige og et system til det
fortrolige. - du tror da vel ikke, at fx. et firma som Novo eller
Danfoss har forskningsdata liggende på deres almindelige netværk?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 13:47

> [...]
> fortrolige. - du tror da vel ikke, at fx. et firma som Novo eller
> Danfoss har forskningsdata liggende på deres almindelige netværk?

klart .. der er lukkede systemer ... men der er ikke noget der hedder et
100% sikkert system så længe der er mennesker involveret og det skal
bruges til dagligt arbejde ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 14:11

> [...]
> fortrolige. - du tror da vel ikke, at fx. et firma som Novo eller
> Danfoss har forskningsdata liggende på deres almindelige netværk?

Det er jo her praktiske ting som usb-nøgler har vist sig så uhyre
praktiske, senest i forsvarskommandoen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 15:22

Per Rønne wrote:

> Det er jo her praktiske ting som usb-nøgler har vist sig så uhyre
> praktiske, senest i forsvarskommandoen ...

...Og en sikkerhedsmæssig risiko af de store! - I sådanne ret
ømfindelige systemer bør ting som indstikskort o.l. være bandlyste! - Og
hvis det skulle være nødvendig med at kunne transportere evt. data,
kunne der laves en softwarelås, der hindrer kopiering til andre medier
uden en overordnet godkendelse fra en administrator eller sikkerhedsmand.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 15:30

> [...]
> kunne der laves en softwarelås, der hindrer kopiering til andre medier
> uden en overordnet godkendelse fra en administrator eller sikkerhedsmand.

man godt gøre at du ikke har arbejdet i "corporate danmark" ... der er
kun så meget du kan gøre via teknologi .. resten er et spørgmål om
ledelse, tillid, procedurer osv. Hvis du _vil_ have data ud til 3.part
så _kan_ du få data ud til 3. part ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 15:43

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> kun så meget du kan gøre via teknologi .. resten er et spørgmål om
> ledelse, tillid, procedurer osv. Hvis du _vil_ have data ud til 3.part

Muligt jeg ikke har det, men jeg har til gengæld arbejdet med fortroligt
materiale, som jeg _altid_ har holdt på en separat maskine, hvortil der
ikke har været andet end personlig adgang - altså intet netværk, ingen
netforbindelse, passwordbeskyttede harddiske osv..

Selvfølgelig er det også et tillidsforhold i et firma elelr
udviklingscenter, men der er stadig uhyggelig mangel på selv almen
sikkerhed. - Det er nok ikke helt uden grund, at den hurtigst voksende
branche lige nu er IT sikkerhedsbranchen, og ligeledes den hurtigst
voksende kriminalitet er IT kriminalitet. - Og såvidt jeg kan læse og
fornemme det på nettet, så er netop IT sikkerhedsbranchen den branche,
der er mindst ramt af den igangværende financielle krise...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 16:07

> [...]
> ikke har været andet end personlig adgang - altså intet netværk, ingen
> netforbindelse, passwordbeskyttede harddiske osv..

det er jo nemt når du kun er dig .. hvis du bare er 3 eller 4 i et team
der skal arbejde på de samme data så bliver den metode meget hurtig
meget meget besværlig og enda hindrende for arbejdet ...

/thomas

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-09-09 06:20

Følgende er skrevet af Erik Richard Sørensen:

> Og hvis du ikke tilføjer noget til 'Properties' under installeringen, bliver
> det heller ikke vist i nyoprettede dokumenter.

Nej sikkert ikke, men alle systemadmin. i diverse virksomheder, sætter
maskinen op så man kan se hvor et givet dokument kommer fra. Det er jo
logik for burhøns

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-10-09 13:48

Erik Richard Sørensen skrev:

Og det er forsvarets it-chef åbenbart heller ikke!? Det er da helt utroligt:
http://www.bt.dk/politik/it-chef-har-tilstaaet

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-09 14:26

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]

Nu havde han vel kun fået den pågældende tale i printet form ... så han
lige kunne læse den igennem, inden han læste den op i fjernsynet.

At toppolitikere bruger taleskrivere er vist ingen nyhed. I det mindste
bruger danske politikere ikke telepromptere, lige som de sjældent er
uddannede skuespillere. Som Ronald Reagan var det; jeg kan faktisk kun
komme på Klaus Bondam.

> Og det er forsvarets it-chef åbenbart heller ikke!? Det er da helt utroligt:
> http://www.bt.dk/politik/it-chef-har-tilstaaet

Ja, det var utroligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-10-09 16:50

Per Rønne skrev:

> Nu havde han vel kun fået den pågældende tale i printet form ... så han
> lige kunne læse den igennem, inden han læste den op i fjernsynet.
>
> At toppolitikere bruger taleskrivere er vist ingen nyhed.

Nej, og hvis taleskriveren havde været en medarbejder fra
partisekretariatet eller ministersekretariatet ville det nok heller ikke
have vakt så megen opsigt, men nu viste det sig at taleskriveren var en
rådgiver fra Dansk Industri som er kendt for sine ultraliberalistiske
holdninger - samtidig med at Fogh Rasmussen forsøgte at lægge afstand
til ultraliberalistiske holdninger og sine minimalstatsideer.

> I det mindste
> bruger danske politikere ikke telepromptere, lige som de sjældent er
> uddannede skuespillere. Som Ronald Reagan var det; jeg kan faktisk kun
> komme på Klaus Bondam.

*LOL* Ja, godt skuespil kan man ikke beskylde mange af vore ministre
for. Det kunne godt oppe sig lidt på den kunsteriske udførelse af deres
dårlige sager.

> Ja, det var utroligt.

Og det lugter mere og mere - af at it-chefen er blevet ofret som
syndebuk for at redde forsvarschefen og forsvarsministerens politiske
liv. Den eneste fornuftige* forklaring jeg kan komme på er, at it-chefen
havde oprettet dokumentet til internt brug, men at en anden medarbejder
- blottet for it-kundskaber - har sendt det til pressen.

*Med forbehold for at mennesker ikke altid handler fornuftigt.

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-10-09 16:57

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> [...]
> havde oprettet dokumentet til internt brug, men at en anden medarbejder
> - blottet for it-kundskaber - har sendt det til pressen.

Og udviklingen overhaler igen vores debat:
http://politiken.dk/politik/article800552.ece

Nu er Søren Gade da totalt ydmyget: Først sætter han sin stilling ind på
at oversættelsen ikke kommer fra forsvaret; dernæst nægter han at gå da
det viser sig at hans garantier ikke var noget værd; så fastholder han
stolt at det ikke kan være hans presseansvarlige der har sendt
dokumentet til BT, og nu viser det sig at det var det alligevel:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/10/01/170715.htm Gad vide hvilken
søforklaring ministeren nu kommer med.

Mikkel

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 18:15

> [...]
> stolt at det ikke kan være hans presseansvarlige der har sendt
> dokumentet til BT, og nu viser det sig at det var det alligevel:

Iflg. DR P1 Radioavisen er kl. 18, er det stadig den suspenderede IT
chef, der har fabrikeret oversættelsen, men han nægter at have
videregivet den... Så der må mindst være én mere indblandet.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 01-10-09 18:33

> Iflg. DR P1 Radioavisen er kl. 18, er det stadig den suspenderede IT
> chef, der har fabrikeret oversættelsen, men han nægter at have
> videregivet den... Så der må mindst være én mere indblandet.

Det betyder jo så at du skylder BT en undskyldning.

Så jo så dumme er de i forsvaret.

MVH

Jakob

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-10-09 18:49

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Og udviklingen overhaler igen vores debat:
> http://politiken.dk/politik/article800552.ece

Nå, nu har de rettet det til at det var til DR, at pressechefen sendte
dokumentet, ikke BT...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-09 15:35

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Og det er forsvarets it-chef åbenbart heller ikke!? Det er da helt
> utroligt:
> http://www.bt.dk/politik/it-chef-har-tilstaaet

Han er nok heller ikke it-chef meget længere.

Så kan han tage pc-kørekort, kan han.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-10-09 16:07

In article <4ac4be1b$0$289$14726298@news.sunsite.dk>,

> Han er nok heller ikke it-chef meget længere.
>
> Så kan han tage pc-kørekort, kan han.

Haha - det bliver værre endnu.

Hvis han skal til at tage pc-kørekort, har han været totalt fejlplaceret i sit job:

http://www.version2.dk/artikel/12336-kommentar-kan-en-hoejt-rangeret-it-chef-vaere-saa-dum

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 16:18

Kurt Brixen wrote:

> Haha - det bliver værre endnu.
>
> Hvis han skal til at tage pc-kørekort, har han været totalt
> [...]

Det er endnu værre, end selv jeg troede. - Der er sket meget på 2 timer,
jeg ikke har været hjemme.. - Jeg tror stadig ikke, han har været
alene om det...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-09 18:31

> Det er endnu værre, end selv jeg troede. - Der er sket meget på 2 timer,
> jeg ikke har været hjemme.. - Jeg tror stadig ikke, han har været
> alene om det...

Og Søren Gades pressechef har sendt oversættelsen i Word-dokumentet til
DR - dog efter at BT havde lagt det ud på /deres/ hjemmeside. Hvilket nu
får den socialdemokratiske ordfører til at kræve forsvarsministerens
afgang.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 18:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> DR - dog efter at BT havde lagt det ud på /deres/ hjemmeside. Hvilket nu
> får den socialdemokratiske ordfører til at kræve forsvarsministerens

det er jo totalt pløk det hele ... anarki nu! .. hvor kan man stemme for
det ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-09 19:12

> det er jo totalt pløk det hele ... anarki nu! .. hvor kan man stemme for
> det ?

Og så så her:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/10/01/181542.htm?rss=true>

=
Socialdemokraterne kræver, at forsvarsminister Søren Gade (V) trækker
sig efter nye oplysninger i bogsag. Kravet kommer, efter at det er
kommet frem, at Søren Gades særlige rådgiver, eller spindoktor, Jacob
Winther, har sendt en kopi af den omstridte arabiske oversættelse af
jægerbogen til DR's politiske medarbejder Bent Stuckert.

- Der er gået nogle vedvarende rygter i pressen om, at det skulle være
min personlige rådgiver Jacob Winther. Men Jacob Winther modtog den
pågældende fil klokken 14:02 - det er godt og vel en halv time efter, at
den er offentliggjort på B.T.s hjemmeside. Derfor er jeg glad for at
kunne sige, at det i hvert fald ikke kommer fra Jacob Winthers computer.
Jacob Winther har modtaget den, efter at den er offentliggjort på B.T.,
sagde Søren Gade.

Forsvarsministeriets gennemgang af de ansattes computere har imidlertid
nu afsløret, at den særlige rådgiver sendte en udgave til DR klokken
14:20.
=

»Har imidlertid afsløret« - kan skribenten ikke læse hvad han selv lige
har skrevet?

Og nu er der jo en log inde over, hvor vi kan se hele forløbet af
e-mails - vel også når man får undersøgt forsvarskommandoens log-filer
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-10-09 22:46

Per Rønne skrev:
(en hel masse om byrokraternes spillen sorteper)
> Og nu er der jo en log inde over, hvor vi kan se hele forløbet af
> e-mails - vel også når man får undersøgt forsvarskommandoens log-filer

Ja, de får travlt med at rette i logfilerne i morgen...

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-09 03:26

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Per Rønne skrev:
> (en hel masse om byrokraternes spillen sorteper)
>
> Ja, de får travlt med at rette i logfilerne i morgen...

Og i automatiske backups?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-10-09 18:23

> Og i automatiske backups?

Ha ha, hvem får adgang til Forsvarets backupfiler? Ingen.

- Mikael

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-10-09 19:41

nospamtoMike [8000 C] skrev:
> Ha ha, hvem får adgang til Forsvarets backupfiler? Ingen.
> - Mikael

Hvis der ikke er nogen, der har adgang til filerne, hvorfor så
overhovedet tage backup? Og hvad gør de så, når de får brug for backup,
tror du?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-09 00:28

> [...]

> Hvis der ikke er nogen, der har adgang til filerne, hvorfor så
> overhovedet tage backup? Og hvad gør de så, når de får brug for backup,

Auditørerne skal nok få adgang ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-10-09 14:03

> Auditørerne skal nok få adgang ...

Pressen får ikke adgang. Og dermed ikke offentligheden.
Dvs. de kan fuske med filerne, hvis de vil.
I øvrigt er det ikke særlig interessant.

- Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-09 14:43

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Pressen får ikke adgang.

Journalister er nu også som de er flest - ignoranter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-10-09 14:57

> Pressen får ikke adgang. Og dermed ikke offentligheden.
> Dvs. de kan fuske med filerne, hvis de vil.
> I øvrigt er det ikke særlig interessant.

Hvis det skal være på den måde så skal vi alle have vores sølvpapir hat
på ... man skal bare indse at alt kan manipuleres og at det er mennesker
der skal undersøge andre mennesker .. det handler om tillid, eller
mangel på samme ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 20:12

Per Rønne wrote:

> [...]
> DR - dog efter at BT havde lagt det ud på /deres/ hjemmeside. Hvilket nu
> får den socialdemokratiske ordfører til at kræve forsvarsministerens

...Men selveste Holker K bakker Gade op. - Det er da vist den omvendte
verden. - Jeg hørte lige et kort interview med Gaee, og det er første
gang i de år, jeg har haft kenskab til ham, at jeg nogensinde har hørt
ham vred... - Der kommer til at rulle høvder.....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 20:30

> [...]
> gang i de år, jeg har haft kenskab til ham, at jeg nogensinde har hørt
> ham vred... - Der kommer til at rulle høvder.....

For det meste er minstrene jo ikke klogere end de folk der føder dem med
informationer og med hvad de skal sige ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 20:52

Thomas von Hassel wrote:

> For det meste er minstrene jo ikke klogere end de folk der føder dem med
> informationer og med hvad de skal sige ....

Nej, men Søren Gade burde nu kende arbejdsgangen i FK, da han svjv. er
gammel linie officer, men nu kun i reserven. - Han har ihvertfald haft
en eller anden højere rang - noget ala kaptajn eller oberstløjtnant...

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 01-10-09 23:08

> Nej, men Søren Gade burde nu kende arbejdsgangen i FK, da han svjv. er
> gammel linie officer, men nu kun i reserven. - Han har ihvertfald haft
> en eller anden højere rang - noget ala kaptajn eller oberstløjtnant...

Du har stadig ikke forholdt dig til at du tog meget fejl i denne tråd.
Det har forholdt sig helt modsat af hvad du fabulerede over i starten.

Men det ser ikke ud til at BT får en undskyldning.

Anyway så er det da lidt sjovt at jeg så forsvarsministeren i clement
talkshow i starten af ugen. Her var han meget selvsikker og sagde at
hans job var på spil hvis det viste sig at det stammede fra forsvaret.
Han var HELT sikker på at det var selvføligelig ikek tilfældet.

Han er så ikke mand nok til at stå ved sit ord og træde tilbage. Så
meget for den integritet. Men det er nok typisk at man klæber til stolen
når man først har fået den.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 23:12

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Han er så ikke mand nok til at stå ved sit ord og træde tilbage. Så
> meget for den integritet. Men det er nok typisk at man klæber til stolen

hvor er verden dejlig sort hvid for dig .... han var jo klar til at gå
hvis forligspartierne gav udtryk for at han ikke havde deres tillid mere

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 23:26

Thomas von Hassel wrote:

> hvor er verden dejlig sort hvid for dig .... han var jo klar til at gå
> hvis forligspartierne gav udtryk for at han ikke havde deres tillid mere

Ja, selv Enhedslisten bakkede ham op... - Selvom de ikke er med i
forsvarsforliget..! - Det er vist for øvrigt første gang, de
nogensinde har bedt en minister _blive_.

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 02:34

Thomas von Hassel skrev:

> hvor er verden dejlig sort hvid for dig .... han var jo klar til at gå
> hvis forligspartierne gav udtryk for at han ikke havde deres tillid mere

Det betyder bare at han har læst grundloven. Kan du ikke gennemskue det?

Det tjener ham ikke til ære at han fremlægger det som en gestus at ville
følge loven.

Mikkel

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-09 07:42

> [...]

> Det betyder bare at han har læst grundloven. Kan du ikke gennemskue det?
>
> Det tjener ham ikke til ære at han fremlægger det som en gestus at ville

jeg forstår ikke blodtørsten ... det må jeg ærligt indrømme .. ikke når
han er offer for svigt i hans bagland ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-09 08:19

> Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

[Søren Gade]

> jeg forstår ikke blodtørsten ... det må jeg ærligt indrømme .. ikke når
> han er offer for svigt i hans bagland ...

For nogle er hadet mod den nuværende regering så stærkt at man ser bot
fra sådanne ting; sammenlign med at oppositionspartierne [med undtagelse
af den socialdemokratiske ordfører] ikke vil være med i klapjagten på
forsvarsministeren.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 11:02

> [...]
> fra sådanne ting; sammenlign med at oppositionspartierne [med undtagelse
> af den socialdemokratiske ordfører] ikke vil være med i klapjagten på

Det helt store problem her er at det med al tydelighed viser den
magtarrogance regeringen er gennemsyret af.

Alt bliver blankt afvist, denne sag blev også blankt afvist frem til et
punkt hvor den var umulig at afvise.

Det er præcis sammenligneligt med fangesagen der ligger nogle år
tilbage. Nu kan ethvert tænkende menneske jo godt se efterfølgende at
den sag rent faktisk var reel, det bliver dog stadig afvist af
regeringen..

Jeg håber virkelig at det er en øje åbner for i det mindste
forsvarsministeren at der ikke er noget specielt helligt eller
fuldkomment over det apparat de sidder på. Måske det kan få den
reflektoriske tænkning tilbage, men jeg tror det ikke.

MVH

Jakob

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 14:28

Per Rønne skrev:

> [...]
> fra sådanne ting; sammenlign med at oppositionspartierne [med undtagelse
> af den socialdemokratiske ordfører] ikke vil være med i klapjagten på

Overhovedet ikke, Søren Gade er en af de ministre jeg har - eller havde
- respekt for. Men jeg undrer mig over at I uden videre tager hans ord
for gode varer - når det gang på gang har vist sig at være usandt hvad
han har fortalt.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-09 14:38

> [...]

> - respekt for. Men jeg undrer mig over at I uden videre tager hans ord
> for gode varer - når det gang på gang har vist sig at være usandt hvad

Som bekendt er der nu en auditørundersøgelse i gang. Lad os tale ved når
den om 1-2 måneder er færdig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 18:24

Per Rønne skrev:

> Som bekendt er der nu en auditørundersøgelse i gang. Lad os tale ved når
> den om 1-2 måneder er færdig.

En undersøgelse, som forsvaret som bekendt ikke ønskede at foretage, men
nu er blevet tvunget til, fordi det heldigvis ikke blot er op til
forsvaret og forsvarsministeren at afgøre, om det er vigtigt at placere
et ansvar.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 18:39

Per Rønne wrote:

> Som bekendt er der nu en auditørundersøgelse i gang. Lad os tale ved når
> den om 1-2 måneder er færdig.

Plus at der her sidst på eftermiddagen blev indgivet politianmeldelse
mod både pressetalsmanden og den hjemsendte IT chef...

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 14:27

Thomas von Hassel skrev:

> jeg forstår ikke blodtørsten ... det må jeg ærligt indrømme .. ikke når
> han er offer for svigt i hans bagland ...

IT-chefen hos forsvaret? Hans nærmeste presserådgiver? Der er altså ikke
tale om menige medarbejdere der har begået fejl, men topfolk i forsvar
og ministerium. Jaja, jeg ved godt at det ikke er bevist hvem der sendte
dokumentet til BT, men under alle omstændigheder er det et svigt at
presserådgiveren ikke fortalte Søren Gade at han havde sendt dokumentet
til DR.

Søren Gade kender åbenbart grundloven men han kender også
folketingsflertallet, og derfor bliver han siddende.

Mikkel

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 10:59

> Det tjener ham ikke til ære at han fremlægger det som en gestus at ville
> følge loven.

præcis, det er en helt gratis udtalelse der på overfladen kan se flot ud
men er temmelig tyndbenet.

MVH

Jakob

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 14:30

jagge skrev:

> præcis, det er en helt gratis udtalelse der på overfladen kan se flot ud
> men er temmelig tyndbenet.

Men den virker åbenbart på mange mennesker, som ikke kender grundloven,
som f.eks. her i gruppen.

Mikkel

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 10:54

> hvor er verden dejlig sort hvid for dig .... han var jo klar til at gå
> hvis forligspartierne gav udtryk for at han ikke havde deres tillid mere

jamen det har de jo udtrykt at det har de ikke. S har bedt ham om og gå,
og så må han jo gå. Gør han det ??

Men han refererer naturligvis til flertallet, en fuldstændig gratis
udtalelse der for den ikke politisk interesserede måske virker solid.

Nu var det jo ikke mig der var sort og hvid det var rent faktisk Søren
Gade. Prøv lige at se den udsendelse og se hvordan sort og hvid ser ud.

Han er MEGET sort og hvid og afviser kategorisk fejl/fusk fra forsvaret.
Ikke fordi han ved det men fordi "sådan er forsvaret ikke". Det er den
form for magtarrogance der er farlig.

Anyway han var kategorisk, hvis det var fra forsvaret var han ude af
kontoret. Jeg skal love for at piben har fået en anden lyd nu.

Der er et ord for den adfærd, det er definitionen på hykleri.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-09 11:05

> jamen det har de jo udtrykt at det har de ikke. S har bedt ham om og gå,
> og så må han jo gå. Gør han det ??

hvorfor skal S bestemme ?

> [...]
> kontoret. Jeg skal love for at piben har fået en anden lyd nu.
>
> Der er et ord for den adfærd, det er definitionen på hykleri.

Det kan jo også være at manden vitterligt ikke kunne forstille sig det
niveau af svigt i hans bagland ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 11:30

Thomas von Hassel wrote:

> hvorfor skal S bestemme ?

Det skal de heller ikke. - Loven er sådan, at der skal være et _FLERTAL_
mod en minister eller regering før, de ikke kan blive siddende. Og da
der ikke er et flertal mod Søren Gade, kan han sagtens fortsætte som
minister.

> Det kan jo også være at manden vitterligt ikke kunne forstille sig det
> niveau af svigt i hans bagland ...

Som jeg tidl. har skrevet, så har jeg aldrig i de snart 20 år, jeg har
kendt til Søren Gade (politisk set), set ham så direkte vred, som han
var i går og forgårs.

I sagen her, handler det nok i den sidste ende hverken om Søren Gade
eller Jæger-bogen, men i bund og grund om de to fløje inden for
forsvaret, hvor den ene går ind for Danmarks større engagement på
internationalt plan - og den anden, der er stærk modstander af dansk
deltagelse i både fredsbevarende/-skabende aktioner under FN og/eller NATO.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 11:35

> Som jeg tidl. har skrevet, så har jeg aldrig i de snart 20 år, jeg har
> kendt til Søren Gade (politisk set), set ham så direkte vred, som han
> var i går og forgårs.

Og ?

> [...]
> internationalt plan - og den anden, der er stærk modstander af dansk
> deltagelse i både fredsbevarende/-skabende aktioner under FN og/eller NATO.

bla bla bla bla, dine konspirations teorier bliver da mere og mere
farverige og fantast agtige.

Igen har du ikke forholdt dig til at din oprindelige konspirations teori
der var udgangspunktet for denne tråd, helt faktuelt, bevisesligt og med
rod i den virkelige verden har vist sig at være fuldstændig forkert.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 12:36

jagge wrote:

> [...]
> der var udgangspunktet for denne tråd, helt faktuelt, bevisesligt og med
> rod i den virkelige verden har vist sig at være fuldstændig forkert.

Jeg synes, du lige skulle læse mit opr. første indlæg, så vil du
forhåbentlig også finde ud af, at mit formål med den er
_computersikkerhed_ og ikke en gang politisk hetz mod en minister!

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 15:07

> Jeg synes, du lige skulle læse mit opr. første indlæg, så vil du
> forhåbentlig også finde ud af, at mit formål med den er
> _computersikkerhed_ og ikke en gang politisk hetz mod en minister!

Præcis, din hetz var imod en avis, du havde gennemskuet at det var dem
der ikke havde rent mel i posen som sædvanlig.

Det var emnet og det er humlen i denne tråd, som jo er kørt er sporet.

Men lad os da vende tilbage til emnet. Vi du medgive at du var
fuldstændig forkert på den i din antagelse af at det var BT der var
skurken i denne historie ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 18:50

jagge wrote:

> [...]
>
> Men lad os da vende tilbage til emnet. Vi du medgive at du var
> fuldstændig forkert på den i din antagelse af at det var BT der var

Nej, det vil jeg ikke! Jeg tror stadig, BT har en finger med i det spil
her. Og hvad 'hetz' angår, så indrømmer jeg gerne, at jeg ikke kan
fordrage det smudsblad og gerne så det lukket hellere i dag end i morgen!

mvh. Erik Richard

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 02-10-09 19:41

Erik Richard Sørensen har bragt dette til verden:

IDIOT... EOD

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 21:34

> Nej, det vil jeg ikke! Jeg tror stadig, BT har en finger med i det spil
> her.

Godt set, det var dem der kørte historien og har en del af æren for at
den er blevet afsløret. Så langt har du da lidt fat i virkeligheden.

Derudover er det da i det mindste blevet afdækket at du per defenition
ikke kan tage fejl.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 21:58

jagge wrote:

> [...]
> den er blevet afsløret. Så langt har du da lidt fat i virkeligheden.
>
> Derudover er det da i det mindste blevet afdækket at du per defenition

Hov, hov! Lad nu være med at dreje sagen over i den retning, /DU/ ønsker
at se den! - Jeg vil gerne skære det i beton for dig. - JEG TROR, BT HAR
VÆRET MED TIL AT LAVE HELE NUMMERET! - Og er det det, så er det jo ikke
første gang, de har været på kanten af det lovlige - eller endda over,
når de i "den hellige og almægtige journalistiks navn" har villet have
en historie.

- Hvis du ikke véd det, så har jeg faktisk været radiojournalist i
næsten 18 år, og kender derfor temmelig godt til, hvordan en historie
skal drejes for at få mest mulig gennemslagskraft. - Nå ja, så er der
også liiige det, at jeg rent faktisk har skrevet speciale på
universitetet i brug af medier.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 22:26

> Hov, hov! Lad nu være med at dreje sagen over i den retning, /DU/ ønsker
> at se den! - Jeg vil gerne skære det i beton for dig. - JEG TROR, BT HAR
> VÆRET MED TIL AT LAVE HELE NUMMERET!

Ja det er jeg med på Erik. Problemet er bare at alt det du fabulerer om
er fuldstændigt spekulativt.

Jeg synes du skal læse dit første indlæg igen hvor du jo også frikender
forsvaret, for det kan de ikke finde på...... Men det kunne de så. At du
ikke kan indse dette er nok det der falder mange for brystet.

I forhold til din karierre som journalist og mediespeciale undrer det
mig MEGET. Både journalistik og akademisk arbejde skal være baseret på
facts, saglighed og logiske argumenter. Det du har bragt til fadet her
er paranoide fabuleringer, luftkasteller og strøtanker. Når andre har
henvist til at ALLE fakta peger på den modsatte sandhed end din lukker
du øjnene.

Så jeg må helt ærligt sige at det med mediespecialet og journalistiken
er jeg temmelig underwhelmed omkring.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 22:55

jagge wrote:

> [...]
> forsvaret, for det kan de ikke finde på...... Men det kunne de så. At du
> ikke kan indse dette er nok det der falder mange for brystet.

Ja, jeg skriver, at "Forsvaret" som institution ikke vil kunne finde på
den slags. Men at én eller flere, der er ansat i Forsvaret, vil kunne
lade sig 'overtale' er jo ikke første gang, hvis det nu er det, der er
tilfældet.

> [...]
> du øjnene.
>
> Så jeg må helt ærligt sige at det med mediespecialet og journalistiken

Vil du i ramme alvor kalde BTs jounalistik for 'saglig'? - Helt ærlig,
så er jeg rystet over det.! - Det er den værste gang
revolverjournalistik, jeg nogensinde har mødt.... - Og hvad min
ø'karriere' angår, så nævner jeg det bare for at sige, at jeg rent
faktisk har kendskab til, hvad og hvordan det temmelig ofte foregår - og
ikke spor andet.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-09 04:16

> Jeg tror stadig, BT har en finger med i det spil her. Og hvad 'hetz'
> angår, så indrømmer jeg gerne, at jeg ikke kan fordrage det smudsblad og
> gerne så det lukket hellere i dag end i morgen!

Det er EB der er smudsbladet; BT er bare et royalt dameblad ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-09 10:00

Per Rønne wrote:

> Det er EB der er smudsbladet; BT er bare et royalt dameblad ...

De er lige gode - eller rettere dårlige, hvad det angår, - stadig
boulevardpresse af værste slags!

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 21:28

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 11:45

> [...]
> internationalt plan - og den anden, der er stærk modstander af dansk
> deltagelse i både fredsbevarende/-skabende aktioner under FN og/eller NATO.

Og så synes jeg da lige man kan læse din originale tråd igen, det kan jo
sætte din udtalelse lidt i relief.

Og se så lige Søre Gade i clement

http://www.dr.dk/forms/published/UPlayer.aspx?webPath=http://downol.dr.d
k/download/CMS/Resources/dr.dk/NETTV/Update/2009/09/db9d5073-8333-4fac-a
17b-2e3e1e855084/c81ea696-7fea-40c3-a772-24be7f03cbc3.flv&x=640&y=480&h=
30

Men Søren Gade er da ikke mere bekymret end at han har meldt afbud til
udenrigspolitisk nævn for at tage på jagttur med gode Bendt fra fyn. De
har sgu nok fået et tilbud de ikke kunne sige nej til :0). Det er class
A acting den berørte Gade.

MVH

Jakob

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-09 12:01

> [...]
> udenrigspolitisk nævn for at tage på jagttur med gode Bendt fra fyn. De
> har sgu nok fået et tilbud de ikke kunne sige nej til :0). Det er class

Dine udtalelser lugter af at du har noget imod Hr. Gade udover denne sag
.... så du kan slet ikke betragte det her objektivt ... du er måske bare
glad for at han nu endelig er gledet i bananen ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-09 12:04

> Dine udtalelser lugter af at du har noget imod Hr. Gade udover denne sag
> ... så du kan slet ikke betragte det her objektivt ... du er måske bare
> glad for at han nu endelig er gledet i bananen ...

Søren huggede måske Jagges sukkermad, da de gik i børnehave sammen ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 12:37

Per Rønne wrote:

> Søren huggede måske Jagges sukkermad, da de gik i børnehave sammen ?

Eller Søren huggede ministerposten for næsen af ham.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 12:24

> Dine udtalelser lugter af at du har noget imod Hr. Gade udover denne sag
> ... så du kan slet ikke betragte det her objektivt ... du er måske bare
> glad for at han nu endelig er gledet i bananen ...

Ahh så dem der er uenige med dig og rønne, er subjektive og kan ikke
tages seriøst.

Det minder i rigtigt høj grad om regeringens holdning til alle kritiske
sager de sidste 7 år.

Det undrer mig at du ikke lige har krydret med et "der er ikke noget at
komme efter" :0).

Hvis vi nu bare forholder os til det beviseligt objektive, så er der
ingen tvivl om sagens forløb og heller ingen tvivl om hvor ansvaret
ligger. Så kan man mene det er synd for Søren Gade. Det er ikke min
holdning, det er klart defineret hvor ansvaret ligger, og det var Søren
Gade heller ikke i tvivl om for en uge siden. Nu er hans holdning så en
anden.

Jeg synes faktisk at Søren Gade er en sympatisk representant for en
ualmindelig magtfuldkommen regeringen så det er ærgeligt at den rammer
ham. Men sådan er politik jo.

Dette er helt uomtvisteligt en stor politisk sag. Det kan du jo så
benægte men selv Søren Gade er uenig med dig.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 12:32

Thomas von Hassel wrote:

> Dine udtalelser lugter af at du har noget imod Hr. Gade udover denne sag
> ... så du kan slet ikke betragte det her objektivt ... du er måske bare
> glad for at han nu endelig er gledet i bananen...

Han gled nu kun halvt.... - Selveste Frank Aaen var med til at holde ham
oppe.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-09 14:33

> Han gled nu kun halvt.... - Selveste Frank Aaen var med til at holde ham
> oppe.

Selv DF, som har noget på ham fordi han fik SF med i det nye
forsvarsforlig, vil jo ikke være med til at vælte ham - medmindre han
/personligt/ har været inde over sagen. At han altså er personligt
ansvarligt, og ikke kun politisk.

For vi ved jo alle at når yngste kontorelev i et ministerium stjæler af
frimærkekassen - så er det ministerens ansvar. Politiske ansvar.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 16:04

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> For vi ved jo alle at når yngste kontorelev i et ministerium stjæler af
> frimærkekassen - så er det ministerens ansvar. Politiske ansvar.

Yngste kontorelev = it-chef og pressechef.

Åndssvag sammenligning, som kun tjener til at sabotere debatten.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-09 16:32

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Yngste kontorelev = it-chef og pressechef.
>
> Åndssvag sammenligning, som kun tjener til at sabotere debatten.

Næh, som illustrerer karakteren af ministerens /politiske/ ansvar.

Men det er nu opklaret at det var it-chefen der foretog oversættelsen,
og forsvarskommandoens kommunikationschef der sendte denne oversættelse
til BT ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 16:37

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Men det er nu opklaret at det var it-chefen der foretog oversættelsen,
> og forsvarskommandoens kommunikationschef der sendte denne oversættelse

(Og departementschefen der fik ministeren til at fremlægge
oversættelsen, muligvis i god tro).

Alle ledere på chefniveau, som ikke kunne være fjernere fra at være
yngste kontorelev.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 03-10-09 16:58

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> (Og departementschefen der fik ministeren til at fremlægge
> oversættelsen, muligvis i god tro).

Update: Vi ved nu, at også departementschefen var i ond tro:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1233347.ece

Tre topfolk fra forsvar og ministerium der misinformerer bevidst. Søren
Gade var åbenbart den eneste der ikke vidste noget. Ind til videre.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-09 18:02

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Update: Vi ved nu, at også departementschefen var i ond tro:
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1233347.ece

Tjae, jeg plejer at sige at selv om det står i EB /behøver/ det jo ikke
at være løgn ...

> Tre topfolk fra forsvar og ministerium der misinformerer bevidst. Søren
> Gade var åbenbart den eneste der ikke vidste noget. Ind til videre.

Har han vidst noget kan man være sikker på at det bliver opdaget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-10-09 01:54

Per Rønne skrev:

> Tjae, jeg plejer at sige at selv om det står i EB /behøver/ det jo ikke
> at være løgn ...

Departementchefen indrømmer ifølge EB forholdet. Hvis ikke det var
sandt, kan du være sikker på at det ville blive dementeret.

> Har han vidst noget kan man være sikker på at det bliver opdaget.

Din systemtro er 100% intakt. Til lykke med det, der må være trygt i din
verden.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-09 02:56

> [...]

> sandt, kan du være sikker på at det ville blive dementeret.

> Din systemtro er 100% intakt. Til lykke med det, der må være trygt i din

Og du synes at have en vis tilbøjelighed til konspirationsteorier.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-10-09 04:04

Per Rønne skrev:

> Og du synes at have en vis tilbøjelighed til konspirationsteorier.

Nævn et par eksempler.

Mikkel

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-09 06:10

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Nævn et par eksempler.

Dine skriverier i denne tråd må vist række ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-10-09 14:20

Per Rønne skrev:

> Dine skriverier i denne tråd må vist række ...

Jeg tænkte nok at du ikke kunne.

Ind til nu har jeg fået ret, og du har ikke.

Så er det jo nemmere at kalde mig navne...

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 03-10-09 05:25

Per Rønne skrev:

> Næh, som illustrerer karakteren af ministerens /politiske/ ansvar.

Søren Gade er uenig med dig, for ham er det ikke ét fedt om det er en
kontorelev eller hans personlige presserådgiver. Han fortalte om hvor
vigtigt det var for ham at rådgiveren var blevet renset, lige ind til
det blev afsløret at rådgiveren heller ikke havde rent mel i posen.

Det er da også ekstra belastende for ministeren, at de brådne kar ikke
blot findes i forsvaret, men også i hans eget ministerium, oven i købet
blandt hans nærmeste medarbejdere og personlige assistenter.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-09 08:12

> [...]

> blot findes i forsvaret, men også i hans eget ministerium, oven i købet
> blandt hans nærmeste medarbejdere og personlige assistenter.

Hans egen presserådgiver havde angiveligt ved en fejl sendt Word-filen
til Bent Stuckert 14:20, i stedet for blot et link til den på BTs
hjemmeside. Han havde selv fået det 14:02, efter at BT i en time havde
haft den på hjemmesiden, noget der fremgår af logfilerne.

Her synes jeg ikke at man med rimelighed kan tale om »brådne kar«. Men
det kan man naturligvis i forsvarskommandoen, hvilket /også/ underbygges
af de elektroniske spor dér.

Og når jeg skriver »yngste kontorelev« så er det for at gøre klart hvor
omfattende dette politiske ansvar er, helt principielt. Naturligvis var
der i disse tilfælde ikke tale om »yngste kontorelev«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 03-10-09 13:09

Per Rønne skrev:

> [...]
> hjemmeside. Han havde selv fået det 14:02, efter at BT i en time havde
> haft den på hjemmesiden, noget der fremgår af logfilerne.

Ja, det er den officielle forklaring i øjeblikket.

> Her synes jeg ikke at man med rimelighed kan tale om »brådne kar«.

Presserådgiveren risikerer nu tiltale for at have skadet rigets
sikkerhed: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/10/02/233806.htm

Han spreder et dokument til pressen, som ministeren officielt og
forsvaret retligt forsøger at standse udbredelsen af. Dokumentet lå i
øvrigt kun kort tid på BT's hjemmeside.

Og han tier om det, mens skandalen ruller og al opmærksomhed samler sig
om hvem der har sendt mailen til hhv. BT og DR.

Presserådgiveren kan dog ikke blive enig med sig selv om, hvorvidt
ministeren har kendt til hans handlinger, mens ministeren hævdede intet
at kende til udbredelsen af oversættelsen: http://www.information.dk/205838

Det er ikke en opførsel der er en højtstående embedsmand værdig.

Du hævdede tidligere at kritikerne af Søren Gade var forblændede af had
mod regeringen. Jeg synes dit forsvar for samme taler for sig selv.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-09 14:48

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Ja, det er den officielle forklaring i øjeblikket.

Ja, som naturligvis kan blive ændret som følge af den igangværende
auditørundersøgelse.

> Presserådgiveren risikerer nu tiltale for at have skadet rigets
> sikkerhed: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/10/02/233806.htm

I denne sag, hvor der er to presserådgivere ind over, bør man nok være
lidt mere præcis.

> [...]
>
> Du hævdede tidligere at kritikerne af Søren Gade var forblændede af had
> mod regeringen. Jeg synes dit forsvar for samme taler for sig selv.

»Kritikerne«? De går i hvert fald langt videre end SFerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 03-10-09 14:56

Per Rønne skrev:

> I denne sag, hvor der er to presserådgivere ind over, bør man nok være
> lidt mere præcis.

Den ene er Søren Gades personlige rådgiver som minister, den anden er
kommunikationschef i Forsvaret. Det er ikke så svært at holde styr på.

Begge er ifølge artiklen i fare for tiltale for lovbrud.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-09 18:02

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Den ene er Søren Gades personlige rådgiver som minister, den anden er
> kommunikationschef i Forsvaret. Det er ikke så svært at holde styr på.

Men begge kan altså blive kaldt »presserådgivere« - og så er der
tilsyneladende et helt tredie der kan kaldes sådan; en kvinde i
Forsvarskommandoen.

> Begge er ifølge artiklen i fare for tiltale for lovbrud.

Nu er journalister jo - journalister.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 03-10-09 19:19

Per Rønne skrev:

> Nu er journalister jo - journalister.

Påstanden kommer ikke fra journalister men fra strafferetseksperter.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-09 20:25

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Påstanden kommer ikke fra journalister men fra strafferetseksperter.

Både den bortviste og den suspenderede fra FK er politianmeldt iflg. DR
P1, DRTV1 og TV2 nyhederne... Prof. Eva Schmidt udtalte i går aftes, at
iflg. lovgivningens bestemmelser, og /HVIS/ de er beviseligt skyldige,
er der en straframme for den slags forseelser på op til 7 års ubetinget
fængsel... - Altså en ret alvorlig anklage, der tilsyneladende kan
rettes mod de to fra FK...

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 14:34

Erik Richard Sørensen skrev:

> Han gled nu kun halvt.... - Selveste Frank Aaen var med til at holde ham
> oppe.

Enhedslisten vil afvente en uvildig undersøgelse som de har krævet.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 18:37

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Enhedslisten vil afvente en uvildig undersøgelse som de har krævet.

Du hører åbenbart ikke efter... TO gange i går eftermiddags og aftes
udtalte Frank Aaen, - At "...på det foreliggende grundlag, vil
Enhedslisten ikke stille krav om forsvarsministerens afgang...men"
(nogenlunde ordret citeret) + noget om deres generelle holdning til det
danske forsvar. Dette sidste fik en ganske bramfri kommentar i
baggrunden fra Holger K - "Hold nu kæft Frank! Den sag her er /for/
alvorlig til at stå og bradre...". Holger Ks reaktion var klippet væk
anden gang, Frank Aaens udtalelse blev sendt i Radioavisen P1...

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 20:51

> [...]
> Enhedslisten ikke stille krav om forsvarsministerens afgang...men"
> (nogenlunde ordret citeret) + noget om deres generelle holdning til det

Sikke du kan ævle. Samme dag udsendte EL følgende pressemeddelelse:
http://enhedslisten.dk/j%C3%A6gersagen-stopper-ikke-her

Hvor Frank Aaen udtaler: "På den baggrund vil Enhedslisten arbejde for
at der kommer en uvildig undersøgelse, der rækker helt op til
Forsvarsminister Søren Gade."

EOD herfra, da det ikke synes muligt at argumentere med dig.

Mikkel

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 21:28

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 14:32

Thomas von Hassel skrev:

> Det kan jo også være at manden vitterligt ikke kunne forstille sig det
> niveau af svigt i hans bagland ...

Hvilket - hvis det er sådan - vil sige at han ikke længere kan have
tillid til forsvaret for det har ikke tillid til ham. Og han har ikke
indsigt og situationsfornemmelse til at opdage det.

Synes du det er et godt udgangspunkt for ministerens fortsatte arbejde?

Mikkel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-09 14:47

> [...]

> indsigt og situationsfornemmelse til at opdage det.
>
> Synes du det er et godt udgangspunkt for ministerens fortsatte arbejde?

næh .. ikke nødvendigvis .. og der skal da nok rulle hoveder .. synes
bare det er for nemt bare at skyde på ministeren

men det er så nemt for at os at lege "armchair quarterbacks" uden at
have alle fakta. Derudover har jeg længe været fortaler for at vi skal
have enevelden tilbage .. det er meget nemmere ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-09 15:12

> Derudover har jeg længe været fortaler for at vi skal
> have enevelden tilbage .. det er meget nemmere ...

Især når man skal tage stillinger til tidens dr. Dampe'r ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 15:14

> næh .. ikke nødvendigvis .. og der skal da nok rulle hoveder .. synes
> bare det er for nemt bare at skyde på ministeren

Ministeren er da bestemt ikke den eneste der skydes på, har du fulgt med
i sagen ?

Men nu er det jo ministeren der i høj grad har brugt dokumentet
politisk, og mere end antydet med baggrund i dokumentet at "muslimske
kræfter" har været meget interesseret i den bog. Et yderst betændt
politisk emne.

Så regner du vel ikke med at han ikke bliver stillet til regnskab herfor
??

Bare lige for god ordens skyld, så er der jo INGEN ministre der selv
producerer den viden/skyts de bruger politisk. Mener du seriøst at man
skal friholde alle ministre fra hvad de siger med baggrund i dette, det
er jo den naturlige konsekvens af din argumentation.

Mener ikke denne "Søren Gade er jo så flink" holdning ændrer ret meget
på det principielle i denne sag.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-09 16:32

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Men nu er det jo ministeren der i høj grad har brugt dokumentet
> politisk, og mere end antydet med baggrund i dokumentet at "muslimske
> kræfter" har været meget interesseret i den bog.

Udtalelserne faldt for åbent kamera mens departementschefen viftede med
et papir for at få ministeren til at omtale fundet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 17:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Udtalelserne faldt for åbent kamera mens departementschefen viftede med
> et papir for at få ministeren til at omtale fundet ...

I så fald var han også dårligt forberedt til udenrigspolitisk nævns
møde, og i talkshow senere på ugen.

At Ministeren er dårligt forberedt på hvad han vil sige, eller blot
uproffesionel er næppe en undskyldning.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 16:08

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> have alle fakta. Derudover har jeg længe været fortaler for at vi skal
> have enevelden tilbage .. det er meget nemmere ...

Næ, det nemmeste er da bare at tage alt hvad ministeren og forsvaret
siger for gode varer, og ikke være kritisk.

Med din holdning ville vi aldrig have fundet ud af, at det var it-chefen
der oversatte dokumentet, og presserådgiveren der sendte det til DR.

Lagde du ikke mærke til at regeringen og ministeren ikke ønskede at
undersøge sagen, men tværtimod erklærede at det var umuligt at opdage
hvad der var sket, før der var et folketingsflertal for en undersøgelse?

Mikkel

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 17:18

> [...]

> undersøge sagen, men tværtimod erklærede at det var umuligt at opdage
> hvad der var sket, før der var et folketingsflertal for en undersøgelse?

Et meget tankevækkende link.

Det viser jo med al tydelighed at der ingen interesse var i at finde ud
af hvad der var sket. Og det er jo også tydeligt med de seneste dages
konsekvenser at regeringen ingen interesse har i at sandheden kom frem.

Så kan vi jo vende tilbage til Eriks oprindelige indlæg hvor han skosede
et medie frem for en magthaver. Det har Erik igen igen undgået at
forholde sig til.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 21:28

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 23:23

jagge wrote:

> Du har stadig ikke forholdt dig til at du tog meget fejl i denne tråd.
> Det har forholdt sig helt modsat af hvad du fabulerede over i starten.
>
> Men det ser ikke ud til at BT får en undskyldning.

Det er jeg stadig langt fra sikker på. Der er noget i den sag her, der
virkelig ikke bare lugter, men stinker ad h.... til. Og jeg kender
(desværre) nok til BT til at kunne tiltænke dem at stå bag det her.
...'Grunker' under bordet åbner ofte døre, du ikke ville tro.

> [...]
>
> Han er så ikke mand nok til at stå ved sit ord og træde tilbage. Så
> meget for den integritet. Men det er nok typisk at man klæber til stolen

Du følger åbenbart ikke helt med alligevel... Han havde ryddet sit
kontor, klar til at gå. Indtil kl. ca. 19:15 stod alle partier i
Forsvarsudvalget bag ham - (selv Enhedslisten, der jo ikke er med i det
nuværende forsvarsforlig!), hvor så Dyrbye (S) pludselig ville have ham
slagtet.

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-10-09 02:37

> [...]
> (desværre) nok til BT til at kunne tiltænke dem at stå bag det her.
> ...'Grunker' under bordet åbner ofte døre, du ikke ville tro.

Det er da helt utroligt som du kan snakke udenom.

Hver gang nogen forsøger at korrigere i vest svarer du i øst. Gaaaab, er
det virkelig så svært at indrømme at du tog HIMMELRÅBENDE FEJL? Det er
ingen skam at fejle, men det ser rigtigt dumt ud når man ikke vil
indrømme en åbenlys fejltagelse.

Mikkel

Fra : jagge

Dato : 02-10-09 10:57

> Det er jeg stadig langt fra sikker på. Der er noget i den sag her, der
> virkelig ikke bare lugter, men stinker ad h.... til. Og jeg kender
> (desværre) nok til BT til at kunne tiltænke dem at stå bag det her.

Sorry Erik, men din argumentation er forholdsvis pinlig. Det ville klæde
dig bare at sige du tog fejl, men det er åbenbart i dit DNA ikke at i
gøre det.

Når selv alle implicerede der ved gud kunne vinde ved at dette ikke kom
frem har indrømmet, holder du fast. Imponerende men du fremstiller ikke
dig selv i et særligt godt lys.

MVH

Jakob

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 02-10-09 19:21

Erik Richard Sørensen forklarede:
> [...]
> nok til BT til at kunne tiltænke dem at stå bag det her. ...'Grunker' under
> bordet åbner ofte døre, du ikke ville tro.

Du skulle tage at søge læge, der er da noget helt galt i kødhuen

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 21:28

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 21:28

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 21:28

Fra : jagge

Dato : 01-10-09 20:06

> Det er endnu værre, end selv jeg troede. - Der er sket meget på 2 timer,
> jeg ikke har været hjemme.. - Jeg tror stadig ikke, han har været
> alene om det...

Nej det er både ham og søren gades spindoktor der har været involveret.

Så det er egentlig ikke værre end det du troede, det er det diametralt
modsatte af hvad du troede.

MVH

Jakob

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-10-09 16:43

Kurt Brixen skrev:
> [...]
>
> Haha - det bliver værre endnu.
>
> Hvis han skal til at tage pc-kørekort, har han været totalt fejlplaceret i sit job:

Ja, det er svært at tro at det er ham selv, der har sendt dokumentet til
pressen. Han begynder at ligne en syndebuk.

Mikkel

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 21:28

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-10-09 16:38

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Han er nok heller ikke it-chef meget længere.
>
> Så kan han tage pc-kørekort, kan han.

Man må håbe han ikke er ansvarlig for it-sikkerheden i forsvaret!

Mikkel

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Niels

Dato : 02-10-09 13:17

> Nej, det vil jeg ikke! Jeg tror stadig, BT har en finger med i det spil
> her. Og hvad 'hetz' angår, så indrømmer jeg gerne, at jeg ikke kan
> fordrage det smudsblad og gerne så det lukket hellere i dag end i morgen!

"... så det lukket"?

Er der andre end ejerne, der skal have kompetence til at lukke
dagblade?

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-09 21:28

Niels wrote:

> "... så det lukket"?
>
> Er der andre end ejerne, der skal have kompetence til at lukke
> dagblade?

Ja! Brugerne - læserne - om du vil. Hvis de kunne blive så fornuftige,
at de købte en _avis_ og ikke et smudsblad, så var det så godt som
sikkert, at vi blev to dagblade 'fattigere'. - Den anden kan du selv
gætte dig til...

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-10-09 08:46

> [...]
> at de købte en _avis_ og ikke et smudsblad, så var det så godt som
> sikkert, at vi blev to dagblade 'fattigere'. - Den anden kan du selv

Du hentyder vel til Jyllandspesten.

/Lars

Fra : N/A

Dato : 02-10-09 21:28

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-09 18:31

> Nej, det gør Word netop ikke, medmindre man specifikt _ber_ den om det!

Det ser jeg ikke, og jeg har faktisk forsøgt mig frem.

> [...]
> Properties under installering... Det eneste, jeg harindtastet, er
> reg.kode og navn, og de overføres IKKE til Properties, medmindre man

Når man under installationen mødes af formularen vil man normalt
indtaste sådanne ting.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle

Dato : 27-09-09 20:27

On 2009-09-27 19:30:36 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Når man under installationen mødes af formularen vil man normalt
> indtaste sådanne ting.

Hvis "man" så er en selv?

Hvis det antages at man vil lave lødigt arbejde på maskinen, så er der
vel ikke grund til at sløre sit login (properties "navn"). F.eks. en IT
afdeling.

De fleste "normale" brugere tænker vel ikke over at ens brugernavn
vises i dokumentes properties. Og som nævn er der vel normalt ikke
grund til at vide det ej heller. Med mindre man arbejder for MI5.

--
Palle

Fra : Niller

Dato : 27-09-09 09:35

Allerede da jeg så indslaget i TV2 Nyhederne var jeg klar over at det
var oversat med Google Translate.

Jeg tvivler på at det er BT der har "sendt" det til sig selv. I det
hele taget er det SÅ amatøragtigt at jeg kun kan forestille mig at det
må være en eller anden sølle nazisympatisør eller en fra DF's ungdom
der har forsøgt at skabe rør i andedammen.

At BT så selv hopper med på galejen, viser bare at nu kan der næsten
ikke koges mere suppe på den pind !

/Niels

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-09-09 23:36

> [...]
> oplysninger' / 'Properties' i et dokument. - Og at en whistleblower
> ligefrem har kopieret en oversættelse ud og givet den til BT, lyder for

På den anden side var der for nylig en sag, hvor politifolk på Facebook
havde skrevet om og moret sig over, hvordan de havde banket nogle
demonstranter eller sådan noget. Fordi man har en fin uniform og
arbejder et fint sted, så behøver man ikke være for klog eller sin
opgave voksen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 00:49

Henrik Münster wrote:

> På den anden side var der for nylig en sag, hvor politifolk på Facebook
> havde skrevet om og moret sig over, hvordan de havde banket nogle
> demonstranter eller sådan noget.

Tja..., eller at en læge havde skrevet i en journal, at en patient var
hypokonder og ikke gad undersøge vedkommende, - Det kom frem efter
patientens død pga. 'hypokondri' i form af svjh. en sprængt mavesæk...

> Fordi man har en fin uniform og arbejder et fint sted, så behøver
> man ikke være for klog eller sin opgave voksen.

Præcis! - og så er vi tilbage igen ved min pointe - *sikkerhed* og atter
sikkerhed. Og så må det være ledelsen, der - med en floskel - træder i
karakter og sørger for, at sikkerheden har første prioritet!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 04:38

> Tja..., eller at en læge havde skrevet i en journal, at en patient var
> hypokonder og ikke gad undersøge vedkommende, - Det kom frem efter
> patientens død pga. 'hypokondri' i form af svjh. en sprængt mavesæk...

Tjae, hypokondri kan åbenbart være dødelig - Peter & ulven om igen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-09 17:03

> Tja..., eller at en læge havde skrevet i en journal, at en patient var
> hypokonder og ikke gad undersøge vedkommende, - Det kom frem efter
> patientens død pga. 'hypokondri' i form af svjh. en sprængt mavesæk...

Det er da ikke så meget en sikkerhedsbrist som mere en forkert diagnose.
Derimod husker jeg en sag, og jeg husker altså ikke længere detaljerne,
hvor en journalist skrev artikler om en læge, han mente handlede
forkert. Det fremgik bl.a., at lægen udskrev påfaldende meget morfin og
den slags. Det viste sig så, at journalisten havde en svigerfar, der var
læge. Han havde adgang til et computersystem, hvor man kunne se, hvor
meget medicin, enkelte læger udskriver. Der havde han været inde at
finde oplysninger til journalisten. Der har vist også været sager, hvor
politifolk har søgt oplysninger om personer i deres omgangskreds på
politiets computersystem.
Jeg kan levende forestille mig, hvordan man kan sidde med nogle
venner og tale om, at de da kunne være sjovt at se, hvad der står om en
eller anden. Og så kommer man i tanker om, at man da har adgang til de
system, så man kan jo bare se efter. Den går bare ikke. Fordi man har
adgang til noget, er det jo ikke ensbetydende med, at man bare kan bruge
oplysningerne.
Læger må i princippet heller ikke kigge i journaler på
patienter, de ikke er med til at behandle. Hvis jeg f.eks opdager, at
min nabo eller fiskehandleren er indlagt, så må jeg ikke læse i hans
journal af ren nysgerrighed. Jeg må kun se den, hvis jeg er involveret i
behandlingen af ham.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-09-09 09:09

> På den anden side var der for nylig en sag, hvor politifolk på Facebook
> havde skrevet

Man kan aldrig gardere sig mod hvad fokl/ansatte laver på internettet. Hvad
der foregår i Word er lidt nemmere at styre.

- Mikael

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-09-09 10:53

In article <4abf7c65$0$25181$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> oversættelse og lagt den ud og senere hævdet at have fået
> 'oversættelsen' fra "...en ansat hos forsvaret".

En whistleblower er vel én person, der afslører noget kriminelt eller på anden måde meget
forkert opførsel, vedkommende har været med til / vidende om.
Det synes jeg ikke man kan kalde personen fra Forsvarskommandoen, som sendte oversættelsen
til BT.

Jeg tror at oversættelsen er lavet af samme person som sendte word-dokumentet til BT.

> [...]
> rette i dem hos afsender, så der ikke kan fuskes med sådanne oplysninger.

Det kan vi nu med digital signatur. Der er så ikke ret mange der bruger det. Og mange
bruger det forkert.
Fornylig skulle jeg sende nogle papirer (scannede) til a-kassen i HK. Jeg sendte bilagene
i en krypteret og signeret mail, og da jeg fik svar tilbage på mail var det ukrypteret
mail, med alle bilag i.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 12:24

Kurt Brixen wrote:

> [...]
> vidende om.
> Det synes jeg ikke man kan kalde personen fra Forsvarskommandoen,

Iflg. mine ordbøger er en whistleblower først og fremmest en person, der
lækker fortrolige oplysninger.

"whistle-blower (also whistleblower), noun
a person who informs on someone engaged in an illicit activity."

En anden ligger dog mere på linie med din tolkning...

"whistle blower - embedsmand etc der afslører uheldige forhold."

> Jeg tror at oversættelsen er lavet af samme person som sendte
> word-dokumentet til BT.

Tja, det vil så nok vise sig ved en undersøgelse....

> [...]
> i HK. Jeg sendte bilagene i en krypteret og signeret mail, og da
> jeg fik svar tilbage på mail var det ukrypteret mail, med alle

Lige præcis et eksempel på den manglende sikkerhed, som jeg efterlyser.
Nogle personer er komplet ligeglade med, hvilke opl., de sender ud i
cyberspace. - Jeg véd så ikke, hvor sikker en digital signatur egentlig
er, som de er udformet lige nu. Datatilsynet har været ude med nogle
gisninger om, at de nuværende systemer ikke er helt så sikre, som de
opr. gik ud fra.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 13:29

> [...]
> er, som de er udformet lige nu. Datatilsynet har været ude med nogle
> gisninger om, at de nuværende systemer ikke er helt så sikre, som de

kun så sikkert som det svageste led .. i den digitale signaturs tilfælde
er det ofte den passphrase som folk selv vælge at beskytte deres
"private key" med .. ofte noget fra ordbogen, husdyr eller konens navn
.... med andre ord, komplet usikkert og uhyggelig nemt at knække med et
simpelt "dictionary attack"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 13:51

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> "private key" med .. ofte noget fra ordbogen, husdyr eller konens navn
> ... med andre ord, komplet usikkert og uhyggelig nemt at knække med et

Fuldstændig enig!!! - Jeg har fx. også set, at folk er så tåbelige at
bruge serienummeret på deres computer som nøgle... - jeg kunne da
forstå, hvis de så havde taget serienummeret + modelnr. på deres TV
eller forstærker istedet for. - Det kan ihvertfald ikke spores på
nettet....-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 13:53

> [...]
> forstå, hvis de så havde taget serienummeret + modelnr. på deres TV
> eller forstærker istedet for. - Det kan ihvertfald ikke spores på

njaeh, så dum er den idé nu ikke ... for et serienummer er, som
udgangspunkt en tilfældig blanding af tal og bogstaver på mellem 6-16
cifre ... så den er ikke helt så nem at brute force som så meget andet

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-10-09 09:40

In article <4ac09cbb$0$8575$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Tja, det vil så nok vise sig ved en undersøgelse....

Så er undersøgelsen færdig:
http://avisen.dk/ansat-i-forsvaret-oversatte-jaeger-bog_115114.aspx

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 10:01

Kurt Brixen wrote:

> Så er undersøgelsen færdig:
> http://avisen.dk/ansat-i-forsvaret-oversatte-jaeger-bog_115114.aspx

Lad os nu se... Hele morgenen og formiddagen har de i Radioavisen P1 kun
sagt, at den pågældende var fundet og sendt hjem. - Jeg tror ikke, vi
har hørt det sidste til den sag...

mvh. Erik Richard

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-10-09 12:49

Erik Richard Sørensen udtrykte præcist:

> Lad os nu se... Hele morgenen og formiddagen har de i Radioavisen P1 kun
> sagt, at den pågældende var fundet og sendt hjem. - Jeg tror ikke, vi har
> hørt det sidste til den sag...

Hmm du vil bare have ret, i din langt ude teori :/

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 13:09

Brian Vestergaard wrote:
> Erik Richard Sørensen udtrykte præcist:

> Hmm du vil bare have ret, i din langt ude teori :/

Nej, men jeg får tilsyneladende ret. - Lige nu er der åbenbart
pressemåde (klip i nyhedrne her kl. 14), og her er det foreløbig kommet
frem, hvem, der har oversat, men ikke hvem, der har lækket til BT...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 13:54

> Nej, men jeg får tilsyneladende ret. - Lige nu er der åbenbart
> pressemåde (klip i nyhedrne her kl. 14), og her er det foreløbig kommet
> frem, hvem, der har oversat, men ikke hvem, der har lækket til BT...

Det behøver jo ikke være samme person ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 28-09-09 19:03

> [...]
> oversættelse og lagt den ud og senere hævdet at have fået
> 'oversættelsen' fra "...en ansat hos forsvaret".

Sorry du er sgu lidt for paranoid til min smag. Hvad skulle BT vinde ved
det ?

Det er langt ude, jeg er meget mere overbevist om at det er forsvaret
der har jokket i spinaten, det vil ved gud ikke være første gang de har
vist sig som amatører.

Der er lidt for meget Oliver Stone over dig i den her sammenhæng.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 19:31

jagge wrote:

> [...]
> vist sig som amatører.
>
> Der er lidt for meget Oliver Stone over dig i den her sammenhæng.

Det synes jeg nu, er klar nok... - BT ville da ganske enkelt forsøge at
lave et lignende stunt som Politiken. Og med deres normale
anti-nationale (= statslige) og anti-forsvars holdninger, så vil det da
ligne dem godt nok...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 19:44

> [...]
> lave et lignende stunt som Politiken. Og med deres normale
> anti-nationale (= statslige) og anti-forsvars holdninger, så vil det da

Der er da forhåbentlig ingen der tager BT seriøst ... sensastionspresse
skal ties ihjel ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-09 05:21

> Der er da forhåbentlig ingen der tager BT seriøst ... sensastionspresse
> skal ties ihjel ...

BT og EB er nu to helt forskellige blade. Hvor BT er dameavisen med
masser af royalt stof mv. er EB jord- og betonarbejderens, men pin-up
pige på skabet i omklædningsrummet ...

Ja, engang imellem skal vi vel lufte vore fordomme .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 28-09-09 20:45

> Det synes jeg nu, er klar nok... - BT ville da ganske enkelt forsøge at
> lave et lignende stunt som Politiken.

Det er jo to helt forskellige ting. De kan ikke sammenlignes, og så er
det jo lidt plat at du forsøger at sige det er noget BT har fabrikeret
som om det skal se ud til at det kommer fra forsvaret, når de nu selv
siger det kommer fra dem... Kan du ikke selv se det er en latterlig
påstand.

>Og med deres normale
> anti-nationale (= statslige) og anti-forsvars holdninger, så vil det da
> ligne dem godt nok...

Ja lad os da endelig forholde os ukritiske og patriotiske til
magthaverne, det lyder fornuftigt, for hvornår har magthavere nogensinde
forsøgt at mele deres egen kage.

Rigtig god ide Erik, lad os da få regeringspressen tilbage og så få
luget ud i alt det kritiske sniksnak. Det lyder gennemtænkt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-09 21:22

jagge wrote:

> [...]
> som om det skal se ud til at det kommer fra forsvaret, når de nu selv
> siger det kommer fra dem... Kan du ikke selv se det er en latterlig

Faktisk har det været sagt flere gange i radioen både i går og i dag, at
det højst sandsynlig /er/ BT selv, der står bag. Så nej, jeg synes ikke
det er en latterlig påstand, som du kalder det.

> [...]
>
> Rigtig god ide Erik, lad os da få regeringspressen tilbage og så få
> luget ud i alt det kritiske sniksnak. Det lyder gennemtænkt.

Hov, hov... Lad nu lige være med at lægge mig noget i munden, jeg end
ikke har antydet! - Jeg er ikke mod kritisk journalistik sålænge, den er
saglig. Men det makværk Politiken og nu BT har serveret for os de sidste
par uger, hører end ikke hjemme i Punch, The Tattler, Sun eller en af de
andre endnu mere underlødige aviser og magasiner!

mvh. Erik Richard