VLC versus VLC......
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-09 23:59

Indrømmet... - lidt kryptisk overskrift... Men lige nu sidder jeg og
tester VLC 1.0.2 (Intel/Mac oS X 10.5.8) - mod - VLC 1.0.2
(Intel/XPPro/SP3). Begge på samme maskine - en MacPro QuadCore 2,66ghz
med 9gb RAM...

Jeg er lidt rystet over at måtte indrømme, at lyden er væsentlig bedre
på XPPro end på OS X 10.5.8 med mine rimelig store 80w 2.1 højttalersæt
(10w+10w+60w/RMS @ 4ohm / 20-20.000hz / dynamik 106dbA/103dbB).

Testmusik:
U2 - The Joshua Three, AAC/320kbps/44,1khz (rippet fra orig. CD)
Village People - Live & Sleazy, mp3/256kbps/44,1khz (iTunesStore)

På XPPro skal VLCs 10-bånds EQ justeres væsentlig lavere i både bas- og
diskantområde for at opnå samme lydbillede som OS X versionen af VLC.

Skematisk sat op
DigiCA IntelCA AppleCA
   Mac   Win   Mac
32hz    8db   4db   12db
65hz   6db   2db   8db
8,3khz   0db   2db   0db
10khz   6db   4db   8db
15khz   9db   6db   12db

DigiCA = DigiDesign CoreAudio Extension 7.4.2
IntelCA = Intel CoreAudio Extension/XP
AppleCA = Apple CoreAudio Extension v.12

CPU/RAM forbrug:
OS X 10.5.8 ca. 8%/1385kb RAM
XPPro/SP3 ca. 18%/480kb RAM
Anvendt udgang: Analog udgang

Det ser for mig ud til, at DigiDesigns CoreAudio har sine fordele i
området ca. 125hz til ca. 10-12khz, mens IntelCore Audio på XPPro har
sine styrker i stort set hele området mellem 65hz og 15khz. Mens det da
er helt galt med Apple CoreAudio i både bas og diskant, mens hele
mellemtoneområdet er ganske pålidelig. - Det indb. lydkort er iflg.
Systemprofil et Intel High Definition Digital/Analog IN/OUT...

Nogen, der har en /fornuftig/ forklaring på denne ret store forskel?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-09 06:45

> [...]
> Systemprofil et Intel High Definition Digital/Analog IN/OUT...
>
> Nogen, der har en /fornuftig/ forklaring på denne ret store forskel?

Din XP er startet i Bootcamp ja ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-09 10:33

Thomas von Hassel wrote:

> Din XP er startet i Bootcamp ja ?

Øh...ja-nej... den er installeret via BootCamp, men kører på en 120gb
image via Parallels 3.x lige nu. Men det var præcis det samme, da jeg
kørte den som bootable XP.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 25-09-09 04:26

On 25 Sep., 00:58, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> [...]
> Systemprofil et Intel High Definition Digital/Analog IN/OUT...
>
> Nogen, der har en /fornuftig/ forklaring på denne ret store forskel?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ikke forklare, men jeg kan give et bidrag. På min hvide MacBook har
jeg altid syntes at lyden er svag, for svag. Da jeg kom i MacBruger-
klubben og hvide MacBooks var in Vogue, var der en udbredt brug af
ekstrahøjttalere til den hvide-.

Selv købte jeg også et par med batteri. Men jeg erfarede hurtigt at
bateriet blev fladt.;-( Måske var der en fejl ved den billige
højttaler?

Så installerede jeg Windows 7 RC. Stor var min forbavselse da jeg
erfarede at Windows kunne få MacBookens indbyggede højttalere til at
nå en højde som var all-right for en bærbar PC.
Lyden var betragtelig lavere i OS-X Leopard. Jeg har ikke installeret
Snow Leopard på den endnu-måske aldrig. Men da jeg har købt
familypakken er det lidt ærgerligt kun at have kørt 1 install.

Grunden til at den endnu ikke har fået en "snebold i nakken!" er at
TsMuxerGui ikke endnu kører på "Snescooteren!"
Det var min 25 øre

Hilsen
jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-09 12:06

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Selv købte jeg også et par med batteri. Men jeg erfarede hurtigt at
> bateriet blev fladt.;-( Måske var der en fejl ved den billige

Batteridrevne højttalere er altid 'sultne'. - Jeg har selv tidl. haft et
sådant sæt... 4-5 timer, så var de tømt for strøm. Så jeg købte en lille
eks. strømforsyning, som jeg kunne bruge til dem istedet for. - Til min
egen bærbare PB G4 har jeg nu købt et lille sæt USB-powered König, der
er beregnet til tale. De egner sig ikke til musik.

...Og du har husket at sætte forstærkningsgraden til max. i
Systemindstillinger -> Lyd -> Line Out?

> [...]
> Snow Leopard på den endnu-måske aldrig. Men da jeg har købt
> familypakken er det lidt ærgerligt kun at have kørt 1 install.

Det kan så godt undre mig lidt. Der er ikke forskel på den alm.
computerlyd - altså lydsignaler, markeringslyde osv., når jeg er i XPPro
eller 10.5.x. Der er heller ikke den store forskel, hvis jeg bruger
iTunes til afspilning i hverken XPPro eller OS X - kun i VLC.

Der er heller ikke den store forskel på lydkortet i en MacBook og en
MacPro. Begge er Intel chipsets.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-09 13:35

> [...]
> iTunes til afspilning i hverken XPPro eller OS X - kun i VLC.
>
> Der er heller ikke den store forskel på lydkortet i en MacBook og en

Nu er VLC jo en underlig fisk .... så vil nok skyde "skylden" på den og
dens måde at gribe fat i audio enheder på ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-09 17:59

Thomas von Hassel wrote:

> Nu er VLC jo en underlig fisk .... så vil nok skyde "skylden" på den og
> dens måde at gribe fat i audio enheder på ..

Selvfølgelig må problemet være i VLC. Men at der er /så/ stor forskel,
er mig noget af en gåde - og på samme hardware...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 25-09-09 06:24

On 25 Sep., 13:06, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> iTunes til afspilning i hverken XPPro eller OS X - kun i VLC.
>
> Der er heller ikke den store forskel på lydkortet i en MacBook og en
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen du "blev selv rystet...o.s.v.",... jeg bakker dig op og så
bakker du ud?))

Prøv at se denne her på en anden måde. Jeg kører en Blu-Ray skive på
den hvide macBook! Det har du måske set? Men hør engang lyden!!!
Den kommer fra MacBookens højttalere og er virkelig høj! det er kun
kameraets mikrofoner der optager lige fra den position hvor man sidder
ved MacBooken.
Er lyden ikke "awesome?":
http://www.youtube.com/user/jenserikbech#play/uploads/4/0K5QsUXK1d0

Hilsen
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-09 17:49

Lyrik wrote:

> Jamen du "blev selv rystet...o.s.v.",... jeg bakker dig op og så
> bakker du ud?))

Nejda...Forste trin for at kunne vurdere en given lyd, er at den
indbyggede strying står optimalt. Først /dérefter/ kan man begynde at
sammenligne.

For mig er sammenligningen ikke på det harwaremæssige, da det ganske
enkelt er den samme. Forskellene kommer i den software, der bruges - her
først og fremmest VLC til hhv. OS X og WinXP. - Sammenligner jeg iTunes
til hhv. Mac og Win, så er der som skrevet stort set ingen forskel.

> [...]
> Den kommer fra MacBookens højttalere og er virkelig høj! det er kun
> kameraets mikrofoner der optager lige fra den position hvor man sidder

Nja, som halvprof lyd- og gammel radiomand er jeg nu ikke imponeret. Der
er både for meget 'rum' og en alt for kraftig 'dåselyd' - især på
musikken. Ligeledes er basområdet stort set væk, og hvis man prøver at
afhjælpe det med en equalisering, så vil rumeffekten blive endnu mere
dominerende. I den sidste del, hvor du snakker ind over, er din stemme
for langt tilbage i lydbilledet, så det, du siger, ikke får den vægt,
det er meningen, den skal have.

Hvis du vil gøre det perfekte, skal du køre lydunderlægningen - altså
den første del af videoen ind via et liniesignal, bruge en god
mundmikrofon - enten en ekstern mikrofon på en stander, placeret ca.
10cm fra din mund og så fade underlægningen ned, mens du fortæller. På
den måde vil det blive /din/ stemme, der lægges mærke til og dermed også
det, du vil have frem som dit budskab.

Set i en spektral analysemeter, må underlægningen ikke være højere end
ca. 25-30%, mens din stemme skal ligge på ca. 90% - målt ved -20db. På
den måde vil du få underlægningen afspillet med et jævnt og velfordelt
lydbillede, og din stemme vil komme til at stå centralt, når du fader
underlægningen ned og begynder at snakke.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 25-09-09 22:13

Fra : N/A

Dato : 25-09-09 17:49

Fra : N/A

Dato : 25-09-09 17:49

Fra : Lyrik

Dato : 25-09-09 14:11

On 25 Sep., 18:48, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Nja, som halvprof lyd- og gammel radiomand er jeg nu ikke imponeret. Der
> er både for meget 'rum' og en alt for kraftig 'dåselyd' - især på

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det havde ikke noget at gøre med det! Men ellers tak for
lydmandsrådene!

Det havde at gøre med at jeg synes at højttalerne lyder højere på min
MacBook i Windows7!

Hilsen
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-09 22:13

Lyrik wrote:

> Det havde ikke noget at gøre med det! Men ellers tak for
> lydmandsrådene!
>
> Det havde at gøre med at jeg synes at højttalerne lyder højere på min
> MacBook i Windows7!

Den grundindstilling, der bruges i Windows - helt ned fra Win98, er
højere end i Mac. Windows standard er ca. 35% af max., mens OS 9.x og OS
X er ca. 20% af max. niveau. Niveauregulering er ikke en lige linie ud
ad en X eller Y akse, men en logaritmisk skala, der stiger kraftigst i
starten og så flader ud mod max. Forskellen på de ca. 15% svarer til ca.
10-12db - altså ret meget.

Hvis du fx. har en alm. stueforstærker med et par rimeligt gode
højttalere til og sætter den til niveau 2 (på en skala fra 0-20), så har
du en pæn og alm. stuestyrke på ca. 0,5w sinus på en 2x50w forstærker.
Drejer du så styrkekontrollen op med 15%, øger du reelt styrken med ca.
12-15w - afhængigt af, hvordan volumenkontrollen er opbygget. - Og så
garanterer jeg for, du ikke kan holde ud at være i stuen..-)

De indbyggede forstærkertrin og volumenkontrol i en computer - uanset
type, - er langt fladere i logaritmen, så hvis du afspiller din computer
med 0,1w = 100mw og øger med 15%, vil detsvare ca. til, at du øger fra
de 100mw til ca. 225mw. Hvis logaritmen var opbygget på traditionel vis
som i en alm. forstærker, ville det svare til, at du på computeren ville
øge lydstyrken til 2,5w, - og så ville du ganske enkelt brænde
forstærkertrinnet af!

Det var fx. en fejl, både Toshiba og Fujitsu lavede på nogle af deres
tidlige bærbare, der blev meget brugt til blinde med talesyntese. Når
man skruede op til et 'normalt' lytte-niveau, brændte forstærkertrinne
ganske enkelt af med et 'plop'... Ikke så smart, hvis man var studerende
eller skoleelev og sad og læste til eksamen....

Bl.a. derfor blev det efterhånden sådan, at langt hovedparten af bærbare
computere fik begrænset forstærkereffekt på ca. 1w, og at std. niveauet
blev sat ret lavt i softwaren. Apple valgte at sætte den ekstra lavt som
standard, mens Windows' software satte niveauet de ca. 15% højere. På en
ordentlig bærbar - MacBook, Acer, Medion, Asus, HP osv. vil det så bare
lyde højere med Windows end med OS X. På de billige noname bærbare, hvor
man får en billig kinøjsermodel smidt i nakken for et par tusind, vil
lyden være klart forvrænget med Windows, og man risikerer at brænde
lydforstærkeren af...

Det ændrer så bare ikke ved, at VLC i Windows versionen har et klart
bedre lydbillede end OS X versionen, når selve niveauet er justeret
identisk på begge systemer. Lydkortet er jo det samme i begge systemer,
da det er på samme maskine, der afspilles.

mvh. Erik Richard