Slette arkiv
Fra : Richard Thune

Dato : 24-09-09 10:24

Har Mac mulighed for at slette filer, dvs. ikke putte dem i papirkurven?
Hvis ja, hvordan?
RT

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 10:38

Richard Thune <rthune@gmail.com> wrote:

> Har Mac mulighed for at slette filer, dvs. ikke putte dem i papirkurven?
> Hvis ja, hvordan?

eh .. hvorfor ?

/thomas

Fra : Richard Thune

Dato : 24-09-09 11:32

D. 24/09/09 11.38 skrev "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> flg. i
artiklen 1j6jpmk.ygy6td1yaq1q8N%thomas@elements.dk:

> eh .. hvorfor ?
>
> /thomas
Fordi de rummer hemmelige oplysninger, jeg kan godt tømme papirkurv, men
hvis jeg har en fil jeg ikke ønsker skal kunne gendannes og ikke ønsker at
tømme papirkurv.
Bare lige, mit kendskab til Unix kommandoer er lig nul.
RT

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 11:43

> [...]

> tømme papirkurv.
> Bare lige, mit kendskab til Unix kommandoer er lig nul.

bare fordi du sletter en fil direkte og ikke smider den i papirkurven er
de stadig lige let at genskabe ...

Men hvis du vil være sikker på at det du sletter også er væk så kan du
vælge "Sikker tømning af papirkurv" (i "Finder" menu'en lige under "Tøm
papirkurv") Så bliver dine filer overskrevet med random data og ikke
bare slettet i disk kataloget.

/thomas

Fra : Richard Thune

Dato : 24-09-09 11:48

D. 24/09/09 12.42 skrev "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> flg. i
artiklen 1j6jsjz.1pcnnkxzze2wwN%thomas@elements.dk:

> [...]
> vælge "Sikker tømning af papirkurv" (i "Finder" menu'en lige under "Tøm
> papirkurv") Så bliver dine filer overskrevet med random data og ikke

Tak, det du siger er at det kan man ikke.
RT

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 11:55

Richard Thune <rthune@gmail.com> wrote:

> D. 24/09/09 12.42 skrev "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> flg. i
> artiklen 1j6jsjz.1pcnnkxzze2wwN%thomas@elements.dk:

> Tak, det du siger er at det kan man ikke.

jeg siger du at kan "secure erase" de ting du smider i papirkurven...

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 27-09-09 19:53

Richard Thune <rthune@gmail.com> wrote:

> Har Mac mulighed for at slette filer, dvs. ikke putte dem i papirkurven?
> Hvis ja, hvordan?
> RT

2 måder. Smid i papirkurven og vælg Finder -> Sikker tømning af
papirkurv

eller via terminalen:

Åbn Terminal,
skriv srm -rf
indsæt mellemrum
Træk alle de filer/mapper du vil slette ind i terminalvinduet,
slet det overskydende mellemrum
tast retur

NB! Forsigthed tilrådes, dobbelttjek at det virkeligt er filer du vil
slette.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on