TDC og iPod
Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-09-09 15:52

Når man har et TDC-abonnement med tilhørende Play, hvor man kan
downloade musik, hvordan overfører man så filerne til sin iPod?
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-09-09 16:35

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Når man har et TDC-abonnement med tilhørende Play, hvor man kan
> downloade musik, hvordan overfører man så filerne til sin iPod?
> Hans

det gør man ikke ..

*/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-09-09 17:06

Thomas von Hassel skrev:

> det gør man ikke ..
>
> */thomas

Nuvel! Så må man jo lade den være ... al den musik, man har betalt for
hos TDC ...

:-/ Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-09-09 17:24

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Nuvel! Så må man jo lade den være ... al den musik, man har betalt for
> hos TDC ...

sig til TDC at de skal droppe deres Windows Media DRM beskyttelse ...

/thomas

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 22-09-09 18:04

> sig til TDC at de skal droppe deres Windows Media DRM beskyttelse ...

Og indtil det måtte ske kan du fravælge muligheden og få krediteret dit
abonnement med fyrstelige kr. 6,00 pr. måned.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-09-09 18:25

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Og indtil det måtte ske kan du fravælge muligheden og få krediteret dit
> abonnement med fyrstelige kr. 6,00 pr. måned.

Heh .. var faktisk ikke klar over at det var muligt :)

/thomas

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 22-09-09 18:36

> Heh .. var faktisk ikke klar over at det var muligt :)

Den musikalske værdi af tilbudet taget i betragtning, mener jeg denne
prissætning ikke er helt hen i vejret 8¬)

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-09-09 22:49

Mogens Thyregod skrev:

> Og indtil det måtte ske kan du fravælge muligheden og få krediteret dit
> abonnement med fyrstelige kr. 6,00 pr. måned.

I Guder! Det er jo begyndelsen til millionen!

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-09 23:14

Hans Houmøller wrote:

> I Guder! Det er jo begyndelsen til millionen!

......For dig eller TDC.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-09 18:57

Hans Houmøller skrev:

> Nuvel! Så må man jo lade den være ... al den musik, man har betalt for
> hos TDC ...

Hvor står der du har betalt for at høre den på din iPod?

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-09-09 22:48

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvor står der du har betalt for at høre den på din iPod?

Jamen dog - det står der da ikke nogen steder, men som før nævnt er jeg
da lettere irriteret over, at der monopoliseres overfor betalende brugere.

Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-09 23:10

Hans Houmøller skrev:

> Jamen dog - det står der da ikke nogen steder, men som før nævnt er jeg
> da lettere irriteret over, at der monopoliseres overfor betalende brugere.

Tjah, du må hellere nærlæse hvad det er du har betalt for :)

Personligt synes jeg også det er yderst irriterende, men sikkert ikke
mere end Apples DRM på de ting man - tidligere - har købt i deres butik.
I dag er man ikke tvunget til at købe DRM-beskyttede versioner.

Men kan du ikke lide produktet, må du stemme med fødderne.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-09-09 23:48

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Men kan du ikke lide produktet, må du stemme med fødderne.

Har lige sat dem, fødderne, i sendt en klage til TDC, så ...

Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-09-09 06:53

> det gør man ikke ..
>
> */thomas

Hvordan fungerer Play egentlig?

Bliver filerne på ens computer selvom man en dag ikke er kunde hos TDC?

Kan man hør dem andre steder end hjemme - altså på en Telia forbindelse,
hvis man har hentet dem via TDC?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 07:34

> Hvordan fungerer Play egentlig?
>
> Bliver filerne på ens computer selvom man en dag ikke er kunde hos TDC?
>
> Kan man hør dem andre steder end hjemme - altså på en Telia forbindelse,
> hvis man har hentet dem via TDC?

TDC giver dig et certifikat som Windows Media Player bruger for at
afspille filerne. Certifikatet kan du kun få når du er logget på PLAY
..... certifikatet har en gyldighed (30 dage mener jeg, men andre må
gerne chekke om jeg har ret) ... i de 30 dage kan du være på Telia eller
offline og filerne spiller stadig.

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-09-09 10:26

> [...]
> .... certifikatet har en gyldighed (30 dage mener jeg, men andre må
> gerne chekke om jeg har ret) ... i de 30 dage kan du være på Telia eller

Så hvis man er kunde hos TDC og har Mac og dermed er afskåret fra et
benytte deres Play tilbud selvom man betaler for det, må man så
downloade de samme sange fra fx. en Torrent?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 10:38

> Så hvis man er kunde hos TDC og har Mac og dermed er afskåret fra et
> benytte deres Play tilbud selvom man betaler for det, må man så
> downloade de samme sange fra fx. en Torrent?

sikkert ikke :)

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-09-09 10:50

> sikkert ikke :)

Jamen hvad siger loven?

Må man downloade et afsnit en af tv-serie, som fx. 24 Timer, hvis man
har misset det og gerne vil se det inden næste afsnit?

Fra : Søren Hansen

Dato : 24-09-09 11:00

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jamen hvad siger loven?
>
> Må man downloade et afsnit en af tv-serie, som fx. 24 Timer, hvis man
> har misset det og gerne vil se det inden næste afsnit?

Nej. Men du må lave en backup af din originale DVD med afsnittet på, så
længe backup'en er til eget brug.

--
Søren

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-09-09 03:09

Søren Hansen wrote:

> Nej. Men du må lave en backup af din originale DVD med afsnittet på, så
> længe backup'en er til eget brug.

Han laver jo en slags "tidsforskudt backup" af den episode som blev
sendt på TV i går. Det var hans hensigt at se udsendelsen på TV, men den
smuttede, og dermed indskrænkes hans mulighed for at nyde yderligere
afsnit, sendt på den pågældende TV-kanal, meget kraftigt.

(Altså hvis man træder fem skridt tilbage og kniber øjnene lige tilpas
sammen.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 11:25

> Jamen hvad siger loven?

at du ikke må ... jeg kan så ikke se at de rent faktisk kommer efter dig

> Må man downloade et afsnit en af tv-serie, som fx. 24 Timer, hvis man har
> misset det og gerne vil se det inden næste afsnit?

heller ikke .. men du kan købe dvd'en når den udkommer ...

/thomas

Fra : alexbo

Dato : 24-09-09 11:53

"Thomas von Hassel" skrev

En lang række citater.
Vi mangler dem ikke i juragruppen, det ville være rart hvis vi kunne blive
fjernet fra listen over modtagere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-09-09 12:10

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" skrev
>
> En lang række citater.
> Vi mangler dem ikke i juragruppen, det ville være rart hvis vi kunne blive
> fjernet fra listen over modtagere.

Det var da et juridisk spørgsmål!

Prøv at læse tråden igen.

Fra : JYH

Dato : 24-09-09 12:52

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jamen hvad siger loven?

Nu er jeg ikke jurist, men så vidt jeg husker må man gerne
overføre filerne til sin MP3-afspiller/iPod.
Mine MP3-afspillere kan ikke afspille DRM-beskyttede filer umiddelbart.
Så jeg har købt det mindste Tunebite program http://tunebite.com/ til ca.
150 kroner.
Efter at have checket, at du har lovlig adgang til filerne, fjerner det DRM
beskyttelsen samtidig med,
at det omdanner TDC's WMA-filer til feks MP3.
Herefter kan musikken overføres til ens foretrukne afspiller på den måde,
som man plejer.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 24-09-09 14:41

JYH wrote:

> Nu er jeg ikke jurist, men så vidt jeg husker må man gerne
> overføre filerne til sin MP3-afspiller/iPod.

Nix, ikke iflg. de regler TDC har stillet op for TDC Play.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : JYH

Dato : 25-09-09 15:21

Jesper Hartoft wrote:

> Nix, ikke iflg. de regler TDC har stillet op for TDC Play.

Hvor i betingelserne ser du, at jeg ikke må overføre filerne
til min egen afspiller?
Jeg har jo betalt for musikken via mit abonnement.

Overførsel af musik fra en af mine musik-CDere til mine MP3-afspillere er
vel også ulovligt så?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-09-09 15:31

"JYH" <jyh@jyh.jyh> wrote in

> Hvor i betingelserne ser du, at jeg ikke må overføre filerne
> til min egen afspiller?

Hvis du kan gøre det uden at bryde DRM´en må du gerne.
"Den downloadede musik er ophavsretligt beskyttet. Ved kundens krænkelse af
tredjemands rettigheder f.eks. ved distribution, offentlig afspilning eller
ved brud på Digital Rights Management-licensen (DRMlicensen), eller hvis
TDC PLAY uberettiget anvendes af andre end kundens husstand eller den
registrerede bruger, er TDC berettiget til at afbryde kundens forbindelse
til xDSL-tjenesten, jf. pkt. 10, ligesom kunden kan ifalde straf og
erstatningsansvar."

De filer jeg har downloadet fra TDC Play må ikke overføres til en afspiller
(synkroniseres) iflg. licensen. Kort sagt, du må ikke overføre til en
afspiller da du ikke har licens til at gøre dette.

> Jeg har jo betalt for musikken via mit abonnement.

Nej, du har betalt for at måtte høre det på din computer. Du har ikke købt
musikken.

Fra vilkårene:
"Kunden opnår brugsret til den downloadede musik, så længe kunden abonnerer
på tjenesten. Ved abonnementets ophør, bortfalder brugsretten til den
downloadede musik."

> Overførsel af musik fra en af mine musik-CDere til mine MP3-afspillere er
> vel også ulovligt så?

Det er en helt anden verden - og nej, det er ikke ulovligt.

Fra : JYH

Dato : 25-09-09 15:41

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> "Kunden opnår brugsret til den downloadede musik, så længe kunden
> abonnerer på tjenesten. Ved abonnementets ophør, bortfalder

OK - det ser ud til at du har ret.
- og jeg er en forbryderspire

Spørgsmålet er så, om TDC vil gøre noget ved det.
Den musik, der ligger på ens afspillere, kan jo være købt
et andet sted. Men det er en helt anden historie

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-09-09 16:19

"JYH" <jyh@jyh.jyh> wrote in

> Spørgsmålet er så, om TDC vil gøre noget ved det.
> Den musik, der ligger på ens afspillere, kan jo være købt
> et andet sted. Men det er en helt anden historie

Du har ret, bevisbyrden bliver svær at løfte - men det gør det ikke mere
lovligt.

Fra : JYH

Dato : 25-09-09 17:03

Henrik Stidsen wrote:
> "JYH" <jyh@jyh.jyh> wrote in

> Du har ret, bevisbyrden bliver svær at løfte - men det gør det ikke
> mere lovligt.

Det er vi enige om
Men så længe kun jeg bruger musikken,
er der jo ingen der taber penge på det.
Så jeg tvivler stærkt på, at TDC vil bruge ressourcer på det.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-09-09 23:28

Henrik Stidsen skrev:

> De filer jeg har downloadet fra TDC Play må ikke overføres til en afspiller
> (synkroniseres) iflg. licensen. Kort sagt, du må ikke overføre til en
> afspiller da du ikke har licens til at gøre dette.

Nu er det vel ikke sikkert at hvad der står i en licensaftale
nødvendigvis har lovgyldighed. Der er rettigheder som man ikke kan
fraskrive sig som forbruger - lige som et firma heller ikke bare kan få
en kunde til at skrive under på at købeloven ikke lige gælder i dette
tilfælde.

Som jeg læser reglerne så må man som udgangspunkt gerne bryde en
kopispærring for at kunne lytte til musik på sin iPod:
http://www.kum.dk/sw81584.asp

Det interessante er så, om det er lovligt hvis TDC med en licensaftale
vil forbyde hvad loven ellers giver ret til. Jeg tvivler på at TDC har
loven på sin side, men det vil være interessant at få opklaret.

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-09-09 15:55

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote in

> Det interessante er så, om det er lovligt hvis TDC med en licensaftale
> vil forbyde hvad loven ellers giver ret til. Jeg tvivler på at TDC har
> loven på sin side, men det vil være interessant at få opklaret.

TDC har retten på sin side når det gælder Play, du får musikken stillet til
rådighed mod at acceptere en licensaftale der ikke tillader dig at overføre
musikken til en bærbar afspiller. Det ved du på forhånd ligesom du ved at
du ikke køber musikken, du kommer ikke til at eje den og du disponerer ikke
frit over den. Når du opsiger dit TDC abonnement mister du samtidig retten
til at afspille det musik du har downloadet via Play - i realiteten skal du
sammenligne TDC Play med at du låner musikken så længe du er kunde hos TDC.

Havde du købt musikken på TDC Musik´s butik var det noget helt andet.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 26-09-09 17:48

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> sammenligne TDC Play med at du låner musikken så længe du er kunde hos TDC.
>
> Havde du købt musikken på TDC Musik´s butik var det noget helt andet.

O.k. det kan jeg godt se. Det forekommer mig da også rimeligt nok.

Jeg ville blot anholde hvis du automatisk accepterede de restriktioner
der optrådte i en licensaftale.

Mikkel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-09 18:56

Hans Houmøller skrev:
> Når man har et TDC-abonnement med tilhørende Play, hvor man kan
> downloade musik, hvordan overfører man så filerne til sin iPod?

TDC Play-beskyttelsen er ikke kompatibel med iPod.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 23-09-09 00:30

.... og så til det dumme spørgsmål: kan man konvertere filerne efter at
have downloadet på en Windows-maskine?

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-09 01:33

Hans Houmøller wrote:
> ... og så til det dumme spørgsmål: kan man konvertere filerne efter at
> have downloadet på en Windows-maskine?

Ja, der er flere muligheder for at fjerne DRM fra WMA filer på Windows...

1, WMAConvert 3.8.6 (freeware)
Convert DRM protected music files and various audio files.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10968778
2, Power MP3 WMA Converter 2008 4.20 (shareware)
convert audio format among mp3, wma(DRM supported), wav, ogg, ape, asf,
wmv and CD audio.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10113420
3, Wondershare Music Converter 1.0.0.23 (shareware)
Convert DRM, WMA, M4A, M4B audio files into MP3 format.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10904446
4, DRM-Plus Encrypter For WMV/WMA/ASF 8.07.15 (shareware)
Encrypt WMV, WMA, and ASF media files.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10891738
5, Haihaisoft DRM-X Audio/Video Packager 1.0.0.2 (freeware)
encrypting tool for protecting media files
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/156230

Alle er til WinXP/Vista, og processen skal køres på Windows. - Jeg har
kun prøvet nr. 1 og 4, og det så ud til at virke rielig godt...

Du kan formentlig bruge iTunes+QuickTime For Windows til at hente
musikken ned med, og så manuelt flytte filerne ud af iTunes Library
eller mappen 'Music' på din windows. Foretage dekrypteringen, tilføje de
dekrypterede filer igen til itunes Library på din windows og synche en
iPod / anden mp3 afspiller. - Eller du kan kopiere de dekrypterede filer
over på din Mac OS X, tilføje dem til dit itunes bibliotek og derefter
igen synche en iPod... - Lidt besværlig, men det kan gøres.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 23-09-09 08:18

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> over på din Mac OS X, tilføje dem til dit itunes bibliotek og derefter
> igen synche en iPod... - Lidt besværlig, men det kan gøres.

Det må prøves, mens jeg venter på svar fra TDC ...

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-09 09:02

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det må prøves, mens jeg venter på svar fra TDC ...

Jeg kan godt gætte på TDC's svar ....

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-09-09 09:51

> Når man har et TDC-abonnement med tilhørende Play, hvor man kan
> downloade musik, hvordan overfører man så filerne til sin iPod?

Er det ikke noget med at man:
1. skal have Windows
2. kun kan høre musikken på ENTEN 1 specifik mobiltelefon
3. ELLER på 1 specifik computer
?

- Mikael

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 23-09-09 12:50

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Er det ikke noget med at man:
> 1. skal have Windows
> 2. kun kan høre musikken på ENTEN 1 specifik mobiltelefon
> 3. ELLER på 1 specifik computer

Mere præcist:
Enhver Windows computer i husstanden der er koblet til en TDC
forbindelse, kan hente og afspille musik fra TDC Play.
Hvis du også bruger TDC som mobiludbyder, kan du hente og afspille musik
på din mobil (der er en liste over understøttede mobiler på TDC Play).
Det er også muligt at downloade musikken på computeren, overføre den til
mobilen og afspille den der.
Det springende punkt er at computeren/mobilen der bruges til at afspille
musikken, kan opdatere DRM certifikatet på en TDC server når det udløber
(det gælder vist 30 dage af gangen).

Fra : Niels S. Eliasen

Dato : 23-09-09 11:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev 2009-09-23:

> [...]
> over på din Mac OS X, tilføje dem til dit itunes bibliotek og derefter
> igen synche en iPod... - Lidt besværlig, men det kan gøres.

Har snakket med Flip4Mac angående en løsning til MacOSX
og deres svar var/er:
"
Dear Niels,
The WMA files that give your the error message regarding DRM protection,
which means Digital Rights Management protection (similar to copyright protection),
cannot be played on a Mac. We have tried to open discussions with Microsoft on
Flip4Mac support of Digital Rights Management. Currently, Microsoft only makes
Windows Media DRM technology available for Windows operating systems and other device
platforms and Microsoft has given us no indication that it will change its policy.

You might want to try installing Windows Media Player for the Mac, which is available
for download from the Microsoft site. Hope that will work for you.
"

så.... endnu en gang... f***** up! af MS

og Windåsee Media Player for Mac ... virker da vist kun på PPC.....
virker ikke på min MacBook Pro i hvert fald.....

men måske skulle man lave et klagebrev til Windåse folkene....
Det hjølper sikkert!

---
mvh
niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-09 11:36

Niels S. Eliasen <nse_fjern_dette@delfi-konsult.com> wrote:

> [...]
>
> You might want to try installing Windows Media Player for the Mac, which
> is available for download from the Microsoft site. Hope that will work

mjaeh ... måske. De danske udbydere kunne jo også bruge en teknologi der
var mere brugervenlig ..

> og Windåsee Media Player for Mac ... virker da vist kun på PPC..... virker
> ikke på min MacBook Pro i hvert fald.....

Den kan heller ikke afspille DRM beskyttede filer ...

> men måske skulle man lave et klagebrev til Windåse folkene.... Det hjølper
> sikkert!

don't hold your breath ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-09-09 16:05

Niels S. Eliasen skrev:

> så.... endnu en gang... f***** up! af MS

Plus at du skal have Windows Media Player 11, hvilket i praksis betyder
du SKAL have Windows XP eller nyere. Dumme dem :)