MC forvarmer ?
Fra : Carsten

Dato : 14-10-09 19:57

"Knallerten" (125cc 4T) har været lidt sværere at starte her de sidste par
kolde dage. Den springer hurtigt igang men kører kun lige en 10-15
stempelslag og går så ud. Det gør den så en 3-4 gange - sidste gang holder
den sig igang og efter et minuts tid kan den tage gassen.

Hvis man nu skulle prøve at gå ud en 15-20 min før afgang og varme den lidt
med konens hårtører hvor skulle man i givet fald varme den op ? kaburatoren
? tændrørshætten ?

Findes der evt. noget varmetråds-stads til en MC ?

Carsten

Fra : daniel

Dato : 14-10-09 14:17

On Oct 14, 8:57 pm, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:
> [...]
> ? tændrørshætten ?
>
> Findes der evt. noget varmetråds-stads til en MC ?

Karburatoren...

du skal bare starte den 3-5 min før du skal afsted, og du skal ikke
give gas, lad den lige kører lidt i tomgang.
grunden til den falder ud er at der "pludseligt" kommer en dosis kold
luft ind (som er tyndt og ikke hiver særligt meget benzin med sig ind)
så hvis den starter normalt, så lad den lige stå og brumme lidt selv
(mens du tager hjelm, handsker osv på).

Egentligt spøjst, gamle MC skulle "altid" stå en smule og lige få
olien cirkuleret, og varmet op inden man satte sig op (næsten uanset
vejr og vind) men nyere maskiner og på MC korts kurset gør man ikke
sådan noget længere, selvom det nok er "bedst" for at have en så
stadig arbejds temperatur som overhovedet muligt. Men vi har nok for
travlt...sådan helt generelt.

Fra : Per V. Misser

Dato : 14-10-09 21:52

Hej

[...]

Kunne ikke drømme om at sidde op og køre før CXen var varmet op i tomgang.
Det tager den tid som det tager at komme i tøjet. Dermed ikke sagt at CXen
er driftsvarm. Det er den først når det kan mærkes på rørene at der er
cirkulation af varmt vand fra motor til køler. Først når den er rigtig
driftsvarm kunne jeg finde på at vride gasrullen i bund, eller lægge det
øverste gear ind.
Det kan godt være at jeg tager fejl, men min følelse er at jeg tager
høvlspåner i cylinderen ved at fyre en kold MCafsted?
Det er nok en disciplin der bliver mere og mere glemt efterhånden som
køreren vænnes til at motoren, qua indsprøjtning og elektronisk kompensation
for temperatur blot svarer normalt på gasrullen selv om den er stenkold?

Per V.Misser
CX500E82
SuperFox56

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-10-09 22:14

Per V. Misser skrev:
> [...]
> for temperatur blot svarer normalt på gasrullen selv om den er stenkold?

At lade MC'en stå og brænde fosile brændsler af i tomgang er spild og
intet andet, start, kør!

I tomgang sker der ikke nogen nævneværdig opvarmning, og selv after 10
min er den ikke tilnærmelsesvist driftvarm.

Kør stille og rolig, lad være med at skyde motorcyklen helt op i de høje
omdrejninger, og hold den tillige fra at sejtrække.

Det er bedst for såvel miljø som motor

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 14-10-09 22:15

daniel skrev:
> [...]
Hvorfor skulle lige akkurat kun din motorcykel have brug for noget
forvarme-agtigt teknik?

Jeg ville kunne forstå hvis du havde startproblemer, men den starter jo
godt nok, ikke?
Dit problem er at der ligger noget skidt eller vand i bunden af
svømmerhuset, og da chokeren suger netop allerdybest i svømemrhuset
starter motoren godt op v.h.a. chokeren, men når der så kommer
ordentligt med sug på chokerdysen trækker den så pågældende vand/snavs
op så der bliver spærret => ingen chokerfunktion => døende motor!

Tøm svømmerhuset v.h.a. enten den bundskrue der sidder aller nederst, så
kommer du sikkert over problemet!

Har du benyttet reservetanken for nyligt? Ifald er det sandsynligvis
(kondens)vand fra bunden af tanken der er blevet ledt ud gennem
reserve-hanen og i svømmerhuset.
For at undgå gentagelse af problemet bør du derfor kombinere tømningen
med en spritkur til tankens indhold ved førstkommende optankning!

> [...]
> sådan noget længere, selvom det nok er "bedst" for at have en så
> stadig arbejds temperatur som overhovedet muligt. Men vi har nok for

Det med at "lade motoren lunke" er en decideret anakronisme fra den tid
hvor motorcykler havde tørsump og seperat-tank til olien:
I tilfælde af der er løbet olie til motorblokken under (nattens?)
stilstand, er det fornuftigst at lade oliepumpen transportere dét til
tanken under så få krumtap-omdrejninger som muligt.

Noget andet er at ingen motor bliver så varm i løbet af et par minutters
tomgang, som den gør efter et par hundrede meters kørsel.
Chokerbrug er kun et nødvendigt onde, for overhovedet at kunne starte,
hvorfor det er en fordel for motorens nedslidning på langt sigt at kunne
fjerne chokeren så tidligt som muligt efter igangsætning!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 15-10-09 06:28

> Hvorfor skulle lige akkurat kun din motorcykel have brug for noget
> forvarme-agtigt teknik?

Måske alle MCs i skandinavien faktisk kunne have godt af det ?

> Jeg ville kunne forstå hvis du havde startproblemer, men den starter jo
> godt nok, ikke?

Jo, på sin vis, men det er da lidt "træls" at den skal "startes" 3-4 gange
for at holde sig igang. Det er først kommet her i den sidste uges tid (måske
14 dg)

> Dit problem er at der ligger noget skidt eller vand i bunden af
> svømmerhuset

Nej, det tror jeg nu ikke. Tømmer forholdsvis tit svømmerhuset - ca. en gang
om måneden vil jeg tro. Altid i en kop hvor jeg kan se om der er noget i
(vand eller skidt) og det har ikke været tilfældet endnu.

> Har du benyttet reservetanken for nyligt? Ifald er det sandsynligvis
> (kondens)vand fra bunden af tanken der er blevet ledt ud gennem
> reserve-hanen og i svømmerhuset.

Ingen res. tank på sådan en fætter. Man kan dog ikke køre tanken tom fordi
benzinhanen sidder lidt højere end tankens bund. Der skulle kunne være 6l i
tanken men jeg har aldrig - selvom jeg kører længe i det røde felt - fyldt
mere end 4 - 4,5l på.

> For at undgå gentagelse af problemet bør du derfor kombinere tømningen med
> en spritkur til tankens indhold ved førstkommende optankning!

Jeps, done - igår.

> Noget andet er at ingen motor bliver så varm i løbet af et par minutters
> tomgang, som den gør efter et par hundrede meters kørsel.

men det er netop ikke muligt, eftersom den dør ved gasgivning i det første
minuts tid.

> Chokerbrug er kun et nødvendigt onde, for overhovedet at kunne starte,

Automat-choker, så det styrer man ikke nødvendigvis selv :-|

Tak for svarene - jeg lader spritten gå ind og håber det er nok

Carsten

Fra : Pwh

Dato : 15-10-09 09:02

Carsten, skrev:

> Automat-choker, så det styrer man ikke nødvendigvis selv :-|

Så ville jeg starte med at chekke at den chokerautomatik
virker som den skal.

/Jens

Fra : Armand

Dato : 15-10-09 12:11

Carsten skrev:

> Måske alle MCs i skandinavien faktisk kunne have godt af det ?

Småt med batterikapacitet er et problem for motorcykler i forvejen, så
noget forvarme-noget vil stille for store krav til strøm-kapaciteten -
Ikke mindst eftersom at brugen deraf hænger sammen med temperaturer hvor
batteriet i forvejen taber effekt!

> Jo, på sin vis, men det er da lidt "træls" at den skal "startes" 3-4 gange
> for at holde sig igang. Det er først kommet her i den sidste uges tid (måske
> 14 dg)

- - - Hvor temperaturen er kommet ned i et område hvor autochokeren for
alvor træder ind - Og motoren tillige virkelig har brug for'ed!

> Ingen res. tank på sådan en fætter. Man kan dog ikke køre tanken tom fordi
> benzinhanen sidder lidt højere end tankens bund.

OK!
Men derfor er det alligevel ikke utænkeligt at vandet kommer fra tanken,
derved at der kan hænde at befinde sig så meget vand i bunden at det
nærmest "løber over"!

> Jeps, done - igår.

Jeg synes lige at du også skulle tømme svømmerhuset for det vand der
tilsyneladende er kommet til siden sidst du gjorde dét arbejde!
Du er jo tilsyneladende godt i rutine med dét job!

> men det er netop ikke muligt, eftersom den dør ved gasgivning i det første
> minuts tid.

Prøv at kigge på mit svar igen: Den sidste halvdel er imødegåelse af
Daniels indlæg!

> Automat-choker, så det styrer man ikke nødvendigvis selv :-|

Jo, egentlig. For hvis motoren bliver hurtigere varm ved at blive kørt
almindeligt lige efter start, så slukker du også hurtigere for
auto-chokeren

--
Armand.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 15-10-09 22:39

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev
> Nej, det tror jeg nu ikke. Tømmer forholdsvis tit svømmerhuset - ca. en
> gang om måneden vil jeg tro.

Så skal du nok have renset filteret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 14-10-09 22:59

daniel skrev:

> [...]
> grunden til den falder ud er at der "pludseligt" kommer en dosis kold
> luft ind (som er tyndt og ikke hiver særligt meget benzin med sig ind)
What??? Kold luft er da netop "tykt" dvs højere molekyletæthed!
Hvorfor tror du at intercoolere er så interessante???

Svaret ligger nok mærkere i de materialer motoren er lavet af (alu vs
jern/ringe stål), dvs væsker osv.

Friktionen er simpelthen for høj, når motoren m.m. er helt kold.

M.v.h.
Thore Jensen Bergenstoff

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-10-09 06:23

Thore Jensen Bergenstoff skrev:

> [...]
> jern/ringe stål), dvs væsker osv.
>
> Friktionen er simpelthen for høj, når motoren m.m. er helt kold.

Beeep Wrong

Når "metaller" er kolde krymper de, så der bliver aldrig større
tolerancer end når den er godt og grundigt kold
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 15-10-09 08:01

J.C.Kløve skrev:

> Beeep Wrong
>
> Når "metaller" er kolde krymper de, så der bliver aldrig større
> tolerancer end når den er godt og grundigt kold

Fair nok, men det er dog sandt med luften, samt at diverse væsker er
mere tyktflydende...

Thore

Fra : Jørgen E

Dato : 15-10-09 21:50

Hvad menes der egentlig med det, det er lidt selvmodsigende.
Men ind til cylinder er rimelig varm må man formode der er
SMÅ tolerancer mellem cylindervæg og stempel, da stemplet
bliver noget hurtigere varm end cylinderen, hvorved den vil
"fylde" mere i boringen end hvis cylinderen er varm også.

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-10-09 22:43

On Thu, 15 Oct 2009 22:49:58 +0200, Jørgen E <ikke@god.aa> wrote:

Hej.

> [...]
>bliver noget hurtigere varm end cylinderen, hvorved den vil
>"fylde" mere i boringen end hvis cylinderen er varm også.

Der er noget om snakken.
Industrimotorer der er beregnet til at starte og få fuld belastning i
løbet af sekunder, som f.eks. mindre nødstrømsanlæg og pumper, er
boret med større tolerancer netop for at modvirke forskellig hastighed
i opvarmningen af stempel og cylinder.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 16-10-09 01:08

Steen Gruby skrev:
> [...]
> løbet af sekunder, som f.eks. mindre nødstrømsanlæg og pumper, er
> boret med større tolerancer netop for at modvirke forskellig hastighed

På den anden side er tolerancen mellem stempel og cylinder netop et
"koldt" mål som regnes for at reduceres til et minimum når motoren
bliver driftsvarm (og hinsides dét) - Stempelsættere sker ikke under
alm. opstart, men derimod under topudnyttelse.

--
Armand.

Fra : daniel

Dato : 15-10-09 02:05

On Oct 15, 9:01 am, Thore Jensen Bergenstoff <c...@bergenstoff.dk>
wrote:

> Fair nok, men det er dog sandt med luften, samt at diverse væsker er
> mere tyktflydende...
>
> Thore

Ja ok, luften er tykkere, så benzinen ikke fylder så meget deri i
forhold til nålens højde (derved volumen af benzin der kommer med
luften ind i motoren)...var nok bare lidt træt ;)
Jeg mindes på min gamle SCO knallert og min gamle Zundapp
instructionsbog var beskrevet at man skulle flytte nålen op et eller
to hakker om vinteren, nå nu vi er inde på emnet.

hmm, jeg får helt lyst til at gå ud og lege med Honda'en for at se om
det kan gøres bedre, men ok, hernede er det lige knap så koldt som det
er i Kbh pt...så jeg kan jo vente et par dage.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-10-09 21:49

Carsten skrev:
> [...]
> ? tændrørshætten ?
>
> Findes der evt. noget varmetråds-stads til en MC ?

Prøv at stikke den en tår karburatorsprit.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Carsten

Dato : 15-10-09 06:20

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at stikke den en tår karburatorsprit.

tankede i går og da fik den et skvæt kaburatorsprit også, så må vi se om det
hjælper lidt på startvilligheden.

Carsten

Fra : Grunnet

Dato : 15-10-09 06:24

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> tankede i går og da fik den et skvæt kaburatorsprit også, så må vi se om
> det hjælper lidt på startvilligheden.
>
> Carsten

Husk nu også at tømme svømmerhuset for vand, som Armand skriver. Det vand
der står i bunden af karbunaden fjerner spritten nemlig ikke.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Armand

Dato : 15-10-09 11:54

Carsten skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> tankede i går og da fik den et skvæt kaburatorsprit også, så må vi se om det
> hjælper lidt på startvilligheden.

Hvis der stadig er vand i tanken bruger du al "kraften" på dét hvorved
at der ikke er meget der slider på dét der måtte ligge i svømmerhuset,
og selv om det ikke skulle være tilfældet er der ikke så meget bid i den
meget stille strøm af bensin+sprit der kommer forbi svømmerhusets
vandindhold.
Ergo: Der skal altså lidt knofedt til forr at gøre arbejdet ordentligt -
Se lige at få løsnet den ene skrue i bunden af svømmerhuset!

Hvordan passede det forøvrigt med reservetanks-brug for nyligt??

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 15-10-09 17:37

> Ergo: Der skal altså lidt knofedt til forr at gøre arbejdet ordentligt -
> Se lige at få løsnet den ene skrue i bunden af svømmerhuset!

ja ja far gjorde jeg i morges når nu det er så nemt. Det sker via en
plastlåge under sædet og så en lang skruetrækker. Slangen ender i forvejen
nede under scooteren ved støttebenet. Rengjorde en lille gennemsigtig
plastikbakke og tømte deri. Ikke skyggen af hverken vand eller skidt.
Ulempen ved at tømme svømmerhuset er jo så bare at den bliver endnu sværere
at starte eftersom de første mange stempelslag så skal bruges til at
vacuum-"suge" benzin nok til at fylde svømmerhuset igen :-|

Carsten

Fra : Armand

Dato : 16-10-09 14:04

Armand skrev:
> [...]
Alt andet lige er de for tiden forekommende temperaturer dér hvor man
almindeligvis kan løbe ind i behovet for karburatorsprit - Men dét
drejer sig om drifts-problemer og ikke opstarten!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-10-09 19:00

Armand skrev:

> Alt andet lige er de for tiden forekommende temperaturer dér hvor man
> almindeligvis kan løbe ind i behovet for karburatorsprit - Men dét
> drejer sig om drifts-problemer og ikke opstarten!

Det kan det sagtens gøre. Den kunne som spørgeren skriver, starte. Men
døde efter meget kort tid.

--
MVH
Ib Jakobsen