Gode råd til hængende bremser efter renove~
Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 01:35

Hejsa.

Min Bandit 600 fra '98 har i længere tid haft hængende forbremser,
hvilket er blevet være med fald i temperaturen. De morgener, hvor temp
har været omkring 5 grader udenfor kunne jeg knapt trække cyklen

Jeg har givet begge kalibre foran en renovering som dette:

1. Demonteret kaliberne og trykket stemplerne så langt ud, at jeg
kunne pille dem ud med fingrene.

2. Fjernet O-ringene i alle stempelgange og fjernet skidt i rillerne.
Renset kalibrene med bremserens fra T-Hansen og trykluft. Rillerne til
de inderste (og største) O-ringe så faktisk helt rene ud i alle 4
huller, men rillerne til støv-ringene (de yderste og mindste) var ret
snavsede, så de blev grundig rengjorte med tandstikker og vatpinde.
Dog var jeg også nødt til at bruge en lille skruetrækker for at få alt
skidtet ud.

3. Renset stemplerne, så jeg ikke kunne mærke urenheder med neglen på
tommelfingeren.

4. Smurt rigeligt med bremsepasta i stempelgangene og på o-ringene
inden de blev sat i igen.

5. Presset stemplerne i gangene igen med tommelfingeren. Stemplerne
virkede til at glide meget nemmere end før, da de nemt kunne presses i
med fingrene.

6. Monteret kalibrene med bremseklodser med lidt kobberfedt mm.

7. Fyldt nyt DOT4 i og udluftet efter alle kunstens regler.

Det skal siges, at jeg har haft hjælp af Hayens Manual, denne side:
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm og en kammerat

Meget spændende, da jeg skulle prøve at bremse og især at slippe
bremsen igen bagefter. De bremser fint, men slipper stadigt ikke godt
nok. Ved stort drej af forhjulet mens maskinen er på centerstanden
drejer hjulet knapt nok 2 gange rundt - og efter en halvtimes tur
hænger de næsten lige så meget som fra begyndelsen ÆV!

Skal jeg have nye o-ringe selvom de 'gamle' ser fine ud?
Skal jeg have nye stempler selvom de 'gamle' umiddelbart glider fint?
Kan der være noget med slangerne eller er det nonsens?

Håber på lidt hjælp, da jeg stadig efter et år på mc er lidt 'ny' i
det...

På forhånd tak
John

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 11-10-09 08:48

John Quist skrev den 11 okt 2009 i news:fff11dcf-1f2e-406f-a6a3-
a7f5679b1e20@z24g2000yqb.googlegroups.com:

> Håber på lidt hjælp, da jeg stadig efter et år på mc er lidt 'ny' i
> det...

Ja, det tyder på at du burde have skiftet ringene også - det er det eneste
du ikke har gjort? Den der skruetrækker du rensede med - den havde ikke
fat andre steder end du ville?

Jeg synes dog det lyder voldsomt at de efter kort tids brug hænger *så*
meget - tilbagetrækningsfunktionen i ringene må jo nærmest have modsat
effekt? Just my five

--
Mv-12GS-h - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183

Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 02:18

On 11 Okt., 09:47, Arne Lorenzen <a...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk>
wrote:
> [...]
> effekt? Just my five
>
> --
> Mv-12GS-h - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Hej Arne.
Tak for hurtig svar.
Jeg var meget påpasselig med 'urmagerskruetrækkeren'. Dog var
stempelgangene mellem de 2 o-ringe ikke i så fin stand som i bunden af
stempelgangene, men jeg turde ikke bruge metal til afrensningen af
dette mellemstykke. Ved ikke om dette er nok til at klodserne hænger
så meget.
Det virker som om, at der næsten ingen tilbagetrækning er i stemplerne
- så'nået lort...
Håber jeg kan fikse det uden køb af nye kalibre...
Kh. John

Fra : Menabra

Dato : 11-10-09 09:43

"John Quist" <john.bandit600@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej
Du bør kontrollere, at der er den korrekte frigang i bremsehåndtag.
Gælder selvfølgelig også pedal.
Der bør sidde en skue til at justere med (kan være låst)
Er der ingen frigang, pumper den sig op med hængende bremser til følge.
mvh
Menabra

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-10-09 10:34

On Sun, 11 Oct 2009 10:43:20 +0200, "Menabra" <menabra@mail-online.dk>
wrote:

> [...]
>Der bør sidde en skue til at justere med (kan være låst)
>Er der ingen frigang, pumper den sig op med hængende bremser til følge.

For mig lyder det også som fejlen skal findes tættere på
mastercylinderen, og dette er et særdeles godt bud.
Justeringsskruen eller et, af anden årsag, hængende stempel i
mastercylinderen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : N/A

Dato : 11-10-09 19:10

Fra : N/A

Dato : 11-10-09 19:10

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-10-09 10:27

> Ved stort drej af forhjulet mens maskinen er på centerstanden
> drejer hjulet knapt nok 2 gange rundt - og efter en halvtimes tur
> hænger de næsten lige så meget som fra begyndelsen ÆV!

Hej John

Jeg synes det lyder som om du har gjort alt rigtigt. Du har ikke fylde
for meget bremsevæske på mastercylinderen? Hvis du kan se en luftbobbel
i glasset på styret så er du ikker på der ikke er for meget i.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : Hekto

Dato : 11-10-09 03:51

On 11 Okt., 11:34, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> mastercylinderen, og dette er et særdeles godt bud.
> Justeringsskruen eller et, af anden årsag, hængende stempel i

Ja, den kunne godt være stillet for snært på, så bremsevæsken ikke kan
flyde tilbage i beholderen. Den skal sikkert stilles med lidt mere
frigang.

--
/Hekto

Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 03:53

Fedt I gider at svare! Tak for det.

Angående frigangen - er det så denne skrue der tales om? (se:
www.quisten.dk/bremse.jpg)

Hvis det skyldes problemer med mastercylinderen eller deroppe omkring
- ville jeg så ikke kunne tjekke dette ved at løsne en af
udluftningsniplerne. Så skulle et evt. overtryk i systemet jo blive
udlignet. (Eller er jeg fejl på den, når jeg tror, at det er
overtryksproblem, hvis det skyldes problemer med mastercylinderen?)

Kh. John - der stadig søger...

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-10-09 11:11

On Sun, 11 Oct 2009 02:52:41 -0700 (PDT), John Quist
<john.bandit600@gmail.com> wrote:

Hej John.

>Fedt I gider at svare! Tak for det.

Du får ikke særbehandling

>Angående frigangen - er det så denne skrue der tales om? (se:
>www.quisten.dk/bremse.jpg)

Nej, det er det ikke, det er trykpunktet = Udvekslingen.
Den skrue vi taler om sidder nederst i grebet nærmest håndtaget,
aksialt i forlængelse af hovedcylinderen.
Jeg ser at du har monteret er uoriginalt "blærerøvs" greb.
Har du det originale greb, så monter du lige det, så skal du se
skidtet virke igen

> [...]
>udlignet. (Eller er jeg fejl på den, når jeg tror, at det er
>overtryksproblem, hvis det skyldes problemer med mastercylinderen?)

Det ville jeg ikke gøre.
Så ville jeg hellere følge Bager: Afmonter dækslet på
bremsevæskeresauaret, kig ned i bunden hvor hullet til
mastercylinderen sidder og træk bremsen forsigtigt.
Du skal kunne se at der er et vist "back pressure" indtil stemplet
lukker hullet, og det samme når du slipper.
Er det ikke tilfældet står grebet for stramt på cylinderen.
(Lad være med at trække til i grebet - Back pressure er så stort at
der står en stråle op af beholderen).

Fra : Menabra

Dato : 11-10-09 11:29

Fedt I gider at svare! Tak for det.

Angående frigangen - er det så denne skrue der tales om? (se:
www.quisten.dk/bremse.jpg)

Kh. John - der stadig søger...

Hej
Skrues position fremgår sikkert, af den Haynes du allerede har kikket i.
Så kik igen ,det står måske ikke der, hvor renovering af kaliber står
beskrevet.
Blærerøvsgreb )
mvh
Menabra

Fra : Hekto

Dato : 11-10-09 04:37

On 11 Okt., 12:28, "Menabra" <mena...@mail-online.dk> wrote:
> [...]
> Skrues position fremgår sikkert, af den Haynes du allerede har kikket i..
> Så kik igen ,det står måske ikke der, hvor renovering af kaliber står

Nej det er ikke den skrue. Den stiller bare 'angrebspunktet' for hvor
på grebets bevægelse den begynder at bremse. Det har ikke nødvendigvis
noget med frigangen at gøre.

Steen's metode med at kigge - forsigtigt - i beholderen er den
letteste måde at afgøre det på. Ofte kan man endda se hullet og dermed
afgøre om den står for stramt eller ikke.

--

/Hekto

Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 04:39

On 11 Okt., 12:11, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> Er det ikke tilfældet står grebet for stramt på cylinderen.
> (Lad være med at trække til i grebet - Back pressure er så stort at

Hej Steen.

Jeg har nu ikke monteret noget blærerrøvsgreb. MC'en står som da jeg
købte den af min kørerlærer sidste år.

Kan du sige, om du kan se skruen på en af disse billeder?:
www.quisten.dk/b1.jpg
www.quisten.dk/b2.jpg
www.quisten.dk/b3.jpg

Kh. John

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-10-09 11:57

On Sun, 11 Oct 2009 03:38:39 -0700 (PDT), John Quist
<john.bandit600@gmail.com> wrote:

Hej John.

>Kan du sige, om du kan se skruen på en af disse billeder?:
> [...]
Nej, du kigger 90 grader på den vinkel skruen sidder i.

Kig ind mellem gashåndtag og bremsegreb med synsretning fra enden af
styret og ind.
Der inde, aksialt på hovedcylinderen, bør der sidde en skrue.

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-10-09 12:04

> [...]
<john.bandit600@gmail.com> wrote:

Hej John

>Jeg har nu ikke monteret noget blærerrøvsgreb. MC'en står som da jeg

Så er der en anden der har monteret det justerbare greb.
Det er en Bandit så vidt jeg ved ikke monteret med fra fabrikken.

Fra : N/A

Dato : 11-10-09 19:10

Fra : Hekto

Dato : 11-10-09 05:03

On 11 Okt., 12:57, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> styret og ind.
> Der inde, aksialt på hovedcylinderen, bør der sidde en skrue.

'Bør' - det er ikke sikkert der gør det.

Den skal i så fald trykke på den 'fane' af grebet der sidder længst
til højre på billederne. Umiddelbart tror jeg ikke der er en
justeringsmulighed, andet end at file lidt af bagsiden på 'fanen' -
hvis det er det der skal til.

I første omgang er kontrol via beholderen nok det sikreste. Det
betaler sig ikke at skære hjørner her.Jeg tror ikke at den pågældende
bremse er lavet med henblik på justeringsmuligheder.

--

/Hekto

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-10-09 12:09

On Sun, 11 Oct 2009 04:03:17 -0700 (PDT), Hekto <hektoblast@gmail.com>
wrote:

Hej Hekto.

> [...]
>til højre på billederne. Umiddelbart tror jeg ikke der er en
>justeringsmulighed, andet end at file lidt af bagsiden på 'fanen' -

Jeg har faktisk leget med en GSX-R "et eller andet" der havde fået
sådan et greb, og derfra husker jeg "operation fil" for at få frigang
nok.

Fra : Armand

Dato : 11-10-09 16:01

Steen Gruby skrev:
> [...]
>>
> Jeg har faktisk leget med en GSX-R "et eller andet" der havde fået
> sådan et greb, og derfra husker jeg "operation fil" for at få frigang

Mellem min tidligere GPZ900R og de senere opkog med samme motor kom de
justerbare greb af samme type som disseher ind i billedet.
De samme justerbare greb sad på den RGV jeg roadracede med i en årrække
og da de var særdeles styrt-skøbelige startede jeg med at medbringe
GPZ'ens greb som reserve (da de tillige var hundedyre begyndte jeg
hurtigt at bruge det faste "GPZ"-type greb default).
Forskellen på de to var at det faste greb var endnu mere "åben" (á
længere arbejdsvej) end det justerbare på den mest åbne indstilling, så
hvis et af dé to greb skulle trykke hårdere på bremsecylinderen skulle
det være det faste og ikke det justerbare. Og dét symptomatik er jeg
sikker på at kunne overføres til Bandit'en :-|

Grebet er ikke med nogen justermulighed ved kontaktpunktet med
master-stemplet - heller ikke excentrisk!
Eftersom der ér et solidt stop for tilbage-bevægelsen á den flade der på
forsiden af mastercylinderen trykker på bremselys-kontakten, er det dog
tænkeligt at sagerne passer for dårligt sammen og derved tvinger
stemplet den smule der skal til for at åbne for retur-løbet fra
hjul-cylinderne.
At pille grebet helt af os se om dét hjælper på hjulets frigang er en
teknisk enklere og frem for alt "tør" måde at kontrollere for uheldig
påvirkning af master-stemplet!

Hvordan er bremsecaliberen konstrueret?
à kun stempler på den ene side??
I givet fald skriver du intet om den glide-føring der skal kunne flytte
caliberen hen over skiven så også de bageste bremseklodser kommer i
brug!? Dén skal være såvel velsmurt som fast og uslidt (hvad
Teneré-siden også nævner!): For hvis ikke hele caliberen kan glide frit
tilbage efter opbremsning vil de bageste klodser vedblive at slæbe på!

Go for it!
Og forøvrigt point for DIY-modet!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-10-09 16:26

Armand skrev:

> [...]
> tænkeligt at sagerne passer for dårligt sammen og derved tvinger
> stemplet den smule der skal til for at åbne for retur-løbet fra

Fejl!
På billede 2 ses tydeligt at der er en lille fjeder på bagsiden af selve
greb-delen og det får mig til at erindre at grebet netop kan trykkes
fremad (og dermed fri af stemplet) for at kunne justere på den
forkromede "drejeknap".
Ergo:
Det er utænkeligt at grebet belaster bremsestemplet når det ikke er
påvirket :-|

Derved ender vi ved enten overfyldt reservoir eller usmurte/slidte
sideføringer ved caliberens befæstigelse!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 17-10-09 12:49

Fra : N/A

Dato : 17-10-09 12:49

Fra : N/A

Dato : 17-10-09 12:49

Fra : N/A

Dato : 11-10-09 19:10

Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 05:18

On 11 Okt., 13:09, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
>
> Jeg har faktisk leget med en GSX-R "et eller andet" der havde fået
> sådan et greb, og derfra husker jeg "operation fil" for at få frigang

Føj for katten! Operation fil lyder skidt i mine 'new bees' øren
Især, når jeg ikke helt er med på hvor der skal files.

Ja - og så hjælper: www.quisten.dk/b4.jpg eller www.quisten.dk/b5.jpg
jo ikke stort, hvis der ikke er mulighed for frigangsændring.

Men egentlig passer ideen om frigangen fint ind i mine erfaringer om,
at den altid har hængt lidt i forbremsen.

Hvordan finder jeg ind til det sted, hvor der skal files - hvis jeg
skulle prøve den løsning? Og ikke mindst - hvordan finder jeg ud af
100 % positivt, at det rent faktisk er frigangen, som er et problem?

Kh. John

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-10-09 12:49

On Sun, 11 Oct 2009 04:17:44 -0700 (PDT), John Quist
<john.bandit600@gmail.com> wrote:

Hej John.

>Føj for katten! Operation fil lyder skidt i mine 'new bees' øren
>Især, når jeg ikke helt er med på hvor der skal files.

Det er heller ikke der du starter, men måske der du ender.
Først skal det fastslås hvor fejlen ligger.

>Ja - og så hjælper: www.quisten.dk/b4.jpg eller www.quisten.dk/b5.jpg
>jo ikke stort, hvis der ikke er mulighed for frigangsændring.

Der er en teoretisk mulighed for at den bøsning gennem hvilken
lejringsbolten sidder er placeret i en excentrik, således at centeret
kan forstilles lidt.
Det kan du undersøge ved at pille grebet af.
Når du nu har grevet demonteret så prøv forsøgsvist at sætte en
tyndere bolt i hullet, således at grebet bliver skubbet lidt længere
ud og tril lidt rundt med cyklen for at se om bremsen stadig slæber.
Hvis Menabra har ret gør den det ikke.
Så kan du derfra afgøre hvad du vil stille op med det.
Jeg tror jeg ville finde et originalt greb

>Men egentlig passer ideen om frigangen fint ind i mine erfaringer om,
>at den altid har hængt lidt i forbremsen.

Det er altid noget skidt nor nogen hænger i bremsen

>Hvordan finder jeg ind til det sted, hvor der skal files - hvis jeg
>skulle prøve den løsning? Og ikke mindst - hvordan finder jeg ud af
>100 % positivt, at det rent faktisk er frigangen, som er et problem?

Se ovenfor.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-10-09 19:10

John Quist skrev:

> Hvordan finder jeg ind til det sted, hvor der skal files - hvis jeg
> skulle prøve den løsning? Og ikke mindst - hvordan finder jeg ud af
> 100 % positivt, at det rent faktisk er frigangen, som er et problem?

Frigang forsvinder ikke bare hen ad vejen. Men stemplet i
mastercylinderen kan få lidt ir inde under gummimanchetten. Så kommer
stemplet ikke helt tilbage. Derved opstår der STØRRE frigang. Kontroller
om ikke der er godt med frigang mellem stemplet og den knast der trykker
på stemplet.

Men inden du kaster dig ud i større operationer, så kan du lige prøve
følgende når bremsen hænger, så du næsten ikke kan dreje hjulet: Op på
centralfod, løft forhjulet fri. Kontroller at det går stramt. Nu løsner
du begge udluftningsskruene og lukker dem igen. Kan hjulet dreje rundet
nu?. Hvis svaret er JA, så er der forstoppelse et eller andet sted.
Bremsecylinderen har vi været inde på. Men også en bremseslange kan være
lukket så væske ikke kan køre retur.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 11-10-09 05:29

On 11 Okt., 13:17, John Quist <john.bandit...@gmail.com> wrote:

> [...]
> skulle prøve den løsning? Og ikke mindst - hvordan finder jeg ud af
> 100 % positivt, at det rent faktisk er frigangen, som er et problem?

Ja, det lyder jo voldsomt; men på den anden side så virker din bremse
jo ikke efter hensigten. I starten er man meget forsigtig med at
foretage den slags modifikationer fordi man tror at fabrikken har
leveret den endegyldigt bedste løsning af alle ... NOT! De har bare
sparet penge ved at sætte den billigst mulige bremsemaster på cyklen.

Først må du dog lige have dækslet af beholderen og vere 100% på at det
er fordi der ikke er frigang nok.
Du kan tage lidt af fanen, og du kan tage lidt af dér hvor den træder
direkte på stemplet ved gummibælgen.

Jeg harselv måtte lave en ny 'pind' til en brembo-master af ældre
årgang, så jeg fik den ønskede frigang. Nu om dage tror jeg alle
brembo-mastere er justerbare om ikke andet med den skrue som trykker
'pinden' in imod stemplet.
Billige bremser giver jo også mulighed for at købe noget 'aftermarket'-
lir af bedre kvalitet - eller finde noget bedre fra en anden cykel på
DBA eller Ebay. Det skal jo bare have samme diameter stempel, eller
måske større.

'--
/Hekto

Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 05:41

> Ja, det lyder jo voldsomt; men på den anden side så virker din bremse
> jo ikke efter hensigten.

Du har ret!

> Først må du dog lige have dækslet af beholderen og vere 100% på at det
> er fordi der ikke er frigang nok.

Ja - og det er nok her jeg er lidt i vildrede, for jeg ved ikke, hvor
meget er for lidt - hvis du forstår. Jeg har et godt videokamera -
hvis jeg filmer direkte ned i beholderen og smider et link her til
filmen, vil du da kunne se, om det er frigangen, der er problemet?
(Skal godt nok i svømmehallen nu med familien, men måske senere i
dag...)

Kh. John

Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 09:30

> At pille grebet helt af os se om dét hjælper på hjulets frigang er en
> teknisk enklere og frem for alt "tør" måde at kontrollere for uheldig
> påvirkning af master-stemplet!

Det vil jeg prøve asap!

> [...]
> Teneré-siden også nævner!): For hvis ikke hele caliberen kan glide frit
> tilbage efter opbremsning vil de bageste klodser vedblive at slæbe på!

Det er rigtigt, at der kun er stempler i den ene side. Jeg har smurt
glide-mekanismen med kobberfedt og de glider fint, når der ikke er
bremseklodser i kaliperen. Med bremseklodser kører de osse fint inden
jeg har trykket på bremsen. Bagefter er der ingen frigang - sikkert
fordi klodserne ikke går tilbage.

Vender lige tilbage omlidt efter et forsigtigt tril uden bremsegreb.

> Go for it!

Tak

> Og forøvrigt point for DIY-modet!

DIY?!?

Kh. John

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-10-09 19:18

John Quist skrev:

> Det er rigtigt, at der kun er stempler i den ene side. Jeg har smurt
> glide-mekanismen med kobberfedt og de glider fint, når der ikke er
> bremseklodser i kaliperen.

Der må ikke kommer kobberfedt på glidemekanismen. Der sidder som regel
noget gummi i dem. Og den kan ikke lide kobberfedt. Det svulmer op og så
kan skidtet ikke glide.

> Vender lige tilbage omlidt efter et forsigtigt tril uden bremsegreb.

Det kender jeg også en der gjorde. Eller noget lignende. Det kostede en
køreprøve, betinget frakendelse og en stor bøde. Så lad hellere være. Du
kan alligevel ikke bruge det til noget.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 11-10-09 19:39

John Quist skrev:

> [...]
> bremseklodser i kaliperen. Med bremseklodser kører de osse fint inden
> jeg har trykket på bremsen. Bagefter er der ingen frigang - sikkert

Det er den bageste stempel-pakning, á den der er med kvadratisk
tværsnit, der står for tilbagetrækningen af stemplet når trykket forsvinder.
Derudover er luftlaget langs skiven med til at presse klodserne væk fra
skiven under kørsel (á flytte caliberen)!

Det er, som Ib også siger, en fejl at bruge kobberfedt dér, alm.
smørefedt er langt tilstrækkeligt og mere tyndtflydende/smørende!

På calibre med stempler i kun den ene side kan man med et hårdt knæpres
på ydersiden af caliberen presse stemplerne ind i cylinderen hhv.
caliberen "hen" over skiven hvorved at bremsegrebet bliver meget blødt
indtil man atter har pumpet stemplerne ud på plads.
Kan du gøre sådan, blot med én af caliberne, er der ingen problemer med
bremsevædskens returløb!

> DIY?!?

Do It Yourself!

--
Armand.

Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 10:30

On 11 Okt., 17:29, John Quist <john.bandit...@gmail.com> wrote:

> [...]
> fordi klodserne ikke går tilbage.
>
> Vender lige tilbage omlidt efter et forsigtigt tril uden bremsegreb.

Har haft bremsegrebet af - og som du selv kom frem til - uden held!
(www.quisten.dk/b6.jpg)

Tog lige et billede af reservoiret: www.quisten.dk/b7.jpg. Mener ikke
det er overfyldt, da væskestanden ikke overstiger "ko-øjet" på siden.

Armand du siger, at det så må være slidte/usmurte sideføringer. Og som
sagt mener jeg, at de glider fint uden klodser. Kan det så ikke være,
at jeg skulle prøve nye støv/stempel pakninger i kaliperne?

Men jeg ved sq snart ikke... Når jeg ruller forhjulet rundt med mc'en
på centerbenet kan jeg hører, at klodserne går på i begge sider!
Hjulet kommer ikke engang en hel omgang - Bugger! Kan være jeg er nødt
til at køre forbi Brdr. Sejer her i Århus og hører, hvad de siger?!?
(Økonomien er bare lidt slidt i tiden...)

Kh. John

Fra : André S Hansen

Dato : 11-10-09 18:57

[...]

Er skiver varme, bagefter tur, uden at bruge forbremsen ? tror det er meget
normalt, at det ikke kører helt frit, altså en hel omgang på centralfod.

Ser den ikke beskidt i bunden reservoiret, og nej det er ikke overfyldt.

Mvh
André S Hansen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-10-09 07:45

> Tog lige et billede af reservoiret: www.quisten.dk/b7.jpg.
> Mener ikke det er overfyldt

Jeg synes heller ikke standen ser overfyldt ud, men hvorfor er
bremsevæsken så beskidt? Hvis mastercylinderen er så beskidt, så plejer
jeg at vaske dernede i med en lille pensel og noget til at suge
bremsevæsken op med, så man ikke sender skidt igennem hele systemet. Jeg
havde gjort det et par gange, så beholderen er ren.

Jeg havde nok renset mastercylinderen. Den ser ikke ren ud.
1: Rens låg så udluftningen af oversiden af membranen i låget virker
2. Pil mastercylinderen af og søg for væske ikke hældes ud over hele
cyklen. Bind evt den løse bremseslange fat på cyklen så den ikke svinger
rundt og hælder bremsevæske ud over det hele.
3: Pil greb af.
4: Pil gummi bælgen til stemplet ud. Den er næsten altid færdig. Er der
revner skal den skiftes.
5: tryk stemplet i bund og pil bøjlen ud der holder stemplet ude at
ridse eller på anden måde skade cylinder.
6. Rens cylinder, stempel og mastercylinder i sprit.
7: Smør cylinder og stempel i et tyndt lag bremsepasta.
8: Monter stempel
9: Smør og moter greb. Er lejringshullet slidt ovalt (oftere på
koblingsgreb) skifter du grebet.
10 : Udluft og vid det er i orden.

Fra : Hekto

Dato : 11-10-09 12:02

- og et værksted vil nogenlunde følge den samme fejlsøgningsproces ....
bare til 450,- Kr. i timen.

--

/Hekto

Fra : N/A

Dato : 11-10-09 19:10

Fra : John Quist

Dato : 11-10-09 12:15

On 11 Okt., 19:57, André S Hansen <abc123bobble...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
>
> Ser den ikke beskidt i bunden reservoiret,  og nej det er ikke overfyldt.

Jeg prøvede faktisk en ret lang og hurtig tur i dag kun med motor/
fodbremse (25 min.) og mærkede på skiverne. Den ene var lidt varmere
end den anden, men ikke brændvarme kunne sagtens holde hånden på -
måske ca. 40 grader.
Ved i øvrigt ikke om reservoiret er beskidt. Da jeg luftede ud hældte
jeg ny DOT4 på og genbrugte for væsken, da den var helt klar.

Kh. John

Fra : John Quist

Dato : 13-10-09 00:28

On 12 Okt., 08:44, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:

> [...]
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Rensede reservoiret i går og gennemgik slangerne for at sikre et godt
tilbageløb. Mastercylinderen kan jeg slet ikke komme ind i, så den
blev skyllet grundigt med sprit mm. Stadig hængende bremser.

Har idag bestilt et reperationskit til begge kalipre, så nu håber jeg
sq, at det spiller... Vender tilbage forhåbentlig med godt nyt!

Tak for jeres tid...

Kh. John

Fra : N/A

Dato : 17-10-09 12:53

Fra : N/A

Dato : 20-10-09 23:51

Fra : John Quist

Dato : 24-10-09 02:38

> Blot en tanke.
> Har der været en retskinne på de skiver?

Skiverne er ikke skæve. Jeg har nu fået skiftet fordæk - og under
afballanceringen sagde mekanikeren, at det ikke var derfor bremserne
hænger.
Men cyklen kører fint - og mekanikeren kan heller ikke komme på flere
ideer til afhjælpningen af de hængende bremser.

Min egen fornemmelse er, at der er noget galt med gliderne - men jeg
kan ikke finde problemet. Jeg har som sagt polleret gliderne med
autosol og der er ingen kanter eller lignende.

Men helt præcis hvilken type fedt skal jeg smørre på gliderne? Og hvis
gummiet på gliderne er opsvulmede, hvad gør man så ved det?

Kh. John

Fra : Armand

Dato : 24-10-09 14:40

John Quist skrev:

> [...]
> autosol og der er ingen kanter eller lignende.
>
> Men helt præcis hvilken type fedt skal jeg smørre på gliderne?

Ganske almindeligt lejefedt!

> Og hvis gummiet på gliderne er opsvulmede, hvad gør man så ved det?

Prøver at tørre det grundigt ved at lægge det på oliefyret en uges tid!
En tanke slår mig: Har du brugt diesel til at rense det gummi? Diesel
får gummi til at svulme op i et næsten ureddeligt omfang =

Forøvrigt:
Klodserne KAN tænkes at sidde for stramt i caliberen: De skal sidde løst
når de er monteret, hvis ikke bliver man nødt til at file/slibe til
pasningen er tilstrækkelig løs!

--
Armand.

Fra : John Quist

Dato : 25-10-09 02:23

> Ganske almindeligt lejefedt!

OK - har ellers købt 400 g smørrefedt. Så nu skal der smørres!

> Prøver at tørre det grundigt ved at lægge det på oliefyret en uges tid!
> En tanke slår mig: Har du brugt diesel til at rense det gummi? Diesel
> får gummi til at svulme op i et næsten ureddeligt omfang =

Ingen diesel. I øvrigt skiftede jeg alle gummipakninger og bøsninger,
der fulgte med i rep.kittet, og de kører super nu. Havde skidtet
skildt ad i går - igen igen... Det kører nu så godt, at jeg kan presse
stemplerne i bund ved at sætte tommelfingre på caliprene og resten
omkring skiverne og trykke - og derefter glider caliprene fint frem og
tilbage.

Jeg kom til at tænke på, at en lille fjeder i enden af nr. 8 på denne
tegning (http://www.quisten.dk/caliper.jpg) ville få den til at skille
en halv milimeter mere - for når jeg har trykket bremsen helt ind (og
står foran cyklen) og giver begge calipre et lille klap på én gang -
ja så slipper de så meget, at hjulet kan drejer mange omgange. I
øvrigt er der ligesom en lille hulning i enden af nummer 8, som ville
kunne rumme en lille fjeder.

> Forøvrigt:
> Klodserne KAN tænkes at sidde for stramt i caliberen: De skal sidde løst
> når de er monteret, hvis ikke bliver man nødt til at file/slibe til
> pasningen er tilstrækkelig løs!

Det tænkte jeg faktisk på igår, da jeg havde det skildt ad. Jeg
pollerede nr. 5 på tegningen, så den kunne glide nemt i klodserne.
Hvis der skulle files mere, er det så den anden ende af klodserne?

Tak for tiden/hjælpen!

Kh. John

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-10-09 11:48

> Jeg kom til at tænke på, at en lille fjeder i enden af nr. 8 på denne
> tegning (http://www.quisten.dk/caliper.jpg)

Hvis der er ir på indersiden af det alu rør gummidims 12 går ind i vil
glidepinde hænge mere end sædvanligt. Prøv at giv indelsiden lidt med en
grov rundfil enner en M10 skrue i mangel af bedre.

Fra : Armand

Dato : 25-10-09 15:05

John Quist skrev:

> [...]
> ja så slipper de så meget, at hjulet kan drejer mange omgange. I
> øvrigt er der ligesom en lille hulning i enden af nummer 8, som ville

Grunden til at man netop aldrig ser nogen "adskille-fjeder" i en caliber
er at der er grænser for hvor meget at sagerne må blive adskilt for at
man ikke skal pumpe bremsen for at få dem ind i kontakt med skiven!
Den fede kvadratiske pakring hhv. luftlaget hen over skiven skal være
det eneste der klarer sagerne, hvilket det også er normalt!

> Det tænkte jeg faktisk på igår, da jeg havde det skildt ad. Jeg
> pollerede nr. 5 på tegningen, så den kunne glide nemt i klodserne.
> Hvis der skulle files mere, er det så den anden ende af klodserne?

Det er svært at se helt tydeligt, men #10 ligner en støtte som på mange
andre calibre, kan det passe at klodsen kun hænger i stiften og den ene
ende (á klodsen er til at skifte udefra uden afmontering af caliberen)?
I så fald er den jo ikke særligt indeklemt hvorved at dét ikke kan være
problemet!

--
Armand.

Fra : John Quist

Dato : 25-10-09 09:57

Jens:
#8 der glider i gummidut #12 går meget nemt og frit. Ellers godt bud!

> [...]
> Den fede kvadratiske pakring hhv. luftlaget hen over skiven skal være
> det eneste der klarer sagerne, hvilket det også er normalt!

Tænkte det nok!

> Det er svært at se helt tydeligt, men #10 ligner en støtte som på mange
> andre calibre, kan det passe at klodsen kun hænger i stiften og den ene
> ende (á klodsen er til at skifte udefra uden afmontering af caliberen)?

Yep!

> I så fald er den jo ikke særligt indeklemt hvorved at dét ikke kan være
> problemet!

Nææ - må nok leve med det! (Indtil jeg får endnu en brilliant idé, der
må afprøves

Kh. John

Fra : John Quist

Dato : 17-10-09 02:19

On 13 Okt., 08:27, John Quist <john.bandit...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Har idag bestilt et reperationskit til begge kalipre, så nu håber jeg
> sq, at det spiller... Vender tilbage forhåbentlig med godt nyt!

Ja - der var lige et par dage, vhor familien skulle passes!

Efter at have poleret stemplerne helt blanke med autosol, poleret
gliderne med autosol, skiftet alle pakninger, o-ringe mm. fra
rep.kittet har jeg stadig hængende bremser!

Det eneste jeg ikke har givet en omgang er slangerne, men da jeg nu
ubesværet med en flad hånd kan trykke caliperen ind mod skiven og
presse stemplerne i bund - i begge sider, ja så jeg kan simpelthen
ikke forestille mig, at det er her problemet skal findes.

Men hvis jeg nu tager mig sammen og vil demontere slangerne - hvordan
gør jeg så dem rene bedst? Med trykluft eller sprit eller noget helt
tredje?!?

Et lidt vildt gæt kunne også være bremseklodserne, men jeg ved ikke,
om de kan være medskyldige...

Æv - har snart brugt 25 timer på skidtet - så nu må det godt snart
virke

Kh. John

Fra : H. P. Holm

Dato : 17-10-09 09:33

John Quist skrev:

> Efter at have poleret stemplerne helt blanke med autosol, poleret
> gliderne med autosol, skiftet alle pakninger, o-ringe mm. fra
> rep.kittet har jeg stadig hængende bremser!

Kør en tur! Bremseklodserne skal lige have tid til at finde på plads.
Slangerne har kun noget at sige angående hvor faste bremserne føles.

Fra : Armand

Dato : 17-10-09 12:49

John Quist skrev:

> [...]
> presse stemplerne i bund - i begge sider, ja så jeg kan simpelthen
> ikke forestille mig, at det er her problemet skal findes.

Prøv lige at give sagerne en chance for at blive presset væk fra skiven
af luftlaget omkring den hastigt roterende skive - m.a.o: Kør ud på
landevejen/omfartsvejen og brems helt ned hvorefter at du kører et stræk
med mindst 80 og siden bremser ned v.h.a. bagbremsen og så kontrollerer
forhjulets friløb!
Mindre hastighed burde kunne gøre det samme, men hvis fejlen stadig
forekommer efter 80' er der et problem.

> Æv - har snart brugt 25 timer på skidtet - så nu må det godt snart
> virke

Dejligt at kunne det selv og ikke skulle have betalt en mekaniker for
dén tid!

--
Armand.

Fra : John Quist

Dato : 17-10-09 02:35

On 17 Okt., 10:18, John Quist <john.bandit...@gmail.com> wrote:

> [...]
> om de kan være medskyldige...
>
> Æv - har snart brugt 25 timer på skidtet - så nu må det godt snart

Jeg læste lige hele tråden igennem igen - og der er flere, som nævner
selve grebet.

Da jeg ikke selv har det originale greb spørger jeg nu lidt frimodigt:
er der nogen, som har et originalt bandit600 bremsegreb liggende
(eller et tilsvarende), som jeg må låne og prøve at montere? Det kunne
jo være spændende at se, om det kunne trække stemplerne lidt mere
tilbage...

Der er INGEN mulighed for at komme ned i mastercylinderen på mit greb.

Kh. John

Fra : Armand

Dato : 17-10-09 12:53

John Quist skrev:

> [...]
> (eller et tilsvarende), som jeg må låne og prøve at montere? Det kunne
> jo være spændende at se, om det kunne trække stemplerne lidt mere

Prøv at skubbe dit justerbare greb udaf med (typisk) håndryggen!
Kig samtidig ned til kontaktpunktet ved bremsestemplet: Der er ingen
berøring dér - Ergo kan grebet ikke tvinge stemplet uhensigtsmæssigt!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 17-10-09 12:53

Fra : John Quist

Dato : 17-10-09 09:32

> [...]
> forhjulets friløb!
> Mindre hastighed burde kunne gøre det samme, men hvis fejlen stadig

Jeg har kørt flere lange ture uden brug af forbremser med hastigheder
over 80, men klodserne hænger stadig.

> Dejligt at kunne det selv og ikke skulle have betalt en mekaniker for
> dén tid!

Du har fuldstændig ret Tak for opmuntringen...

I øvrigt nævner du, at det ikke kan være grebet. Men når jeg trækker
grebet udaf sørger en fjeder for, at der konstant er kontakt mellem
greb og stemplet til mastercylinderen. Tager lige et billede i morgen,
så jeg kan vise, hvad jeg mener. (Skal til fest nu...

Kh. John

Fra : N/A

Dato : 24-10-09 14:40

Fra : N/A

Dato : 24-10-09 14:40

Fra : John Quist

Dato : 20-10-09 16:13

On 17 Okt., 17:31, John Quist <john.bandit...@gmail.com> wrote:

> [...]
> greb og stemplet til mastercylinderen. Tager lige et billede i morgen,
> så jeg kan vise, hvad jeg mener. (Skal til fest nu...

Nå...

Var hos Århus Scooter i dag - og de mener, at alt er gjort efter
bogen, og de ikke kunne have gjort det bedre.

Så jeg tror, at jeg må finde mig i, at den hænger en smule...

Så nu skal jeg bare have et nyt fordæk på og så skal den gøres klar
til hi

Tak for hjælpen og gode råd til jer alle!!!

Kh. John

Fra : Armand

Dato : 20-10-09 23:51

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-10-09 16:34

Hej.!

Fra : Armand

Dato : 21-10-09 18:05

Steen Gruby skrev:
> [...]
>
> Hej.!
>
> Blot en tanke.
> Har der været en retskinne på de skiver?

Nej, det skulle vel også være nærmest utænkeligt at friske skiver skulle
være så skæve De er jo efterbearbejdet og en skævhed skulle derfor være
opstået "på hylden" :-/

Forøvrigt ligger sliddet inderst på begge sider, hvilket jeg finder
sært, men ikke kan pinpointe noget specifikt ud fra :-8

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-10-09 18:13

On Wed, 21 Oct 2009 19:05:13 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>
>Forøvrigt ligger sliddet inderst på begge sider, hvilket jeg finder
>sært, men ikke kan pinpointe noget specifikt ud fra :-8

Jeg lurer på om de har været så varme at de er deformeret.
Jeg har set skiver der har fået facon som en dyb tallerken pga.
opvarmning qua hængende bremser.
Nå pyt, det var blot en vildfaren tanke.

Fra : Armand

Dato : 21-10-09 18:29

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Jeg har set skiver der har fået facon som en dyb tallerken pga.
> opvarmning qua hængende bremser.
> Nå pyt, det var blot en vildfaren tanke.

Det var den helt nye skive at de under tilkøringen (á nedslidning af
fabrikationssporene) bemærkede det markante slidbillede på!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 25-10-09 15:05