MS Windows
briani 27239
DOS formatering af en 250Gb sata hd
Fra : Lars A

Dato : 09-10-09 18:21

Hej med jer.
Er der nogen mulighed for at DOS formaterer en 250gb sata hd. Jeg køre
windows XP Pro.
Problemet er at den skal være dos formateret til min satellit modtager som
har et USB stik som jeg kan optage på, men som sagt hd'en skal være dos
formateret.
Mvh Lars

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 09-10-09 18:32

"Lars A" <lars-arvoe@trut_i_hornet.dk> wrote in message
> Hej med jer.
> Er der nogen mulighed for at DOS formaterer en 250gb sata hd. Jeg køre
> windows XP Pro.

Jeg er ret sikker på det formatters-værktøj der er på min Vista kan vælge
"FAT" format som er det samme som DOS format.

Der bliver muligvis et problem med partitions-størrelse idet jeg mener
FAT-partitioner maks kan være på 32GB.

> Problemet er at den skal være dos formateret til min satellit modtager som
> har et USB stik som jeg kan optage på, men som sagt hd'en skal være dos
> formateret.

Check om den evt. kan klare FAT32 som vist kommer om
partitions-størrelses-problemet. Studer også om de skriver noget om
partitions-størrelse. Det kan være den øvrige hardware i din modtager sætter
yderligere begrænsninger.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-10-09 18:44

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er ret sikker på det formatters-værktøj der er på min Vista kan
> vælge "FAT" format som er det samme som DOS format.

Ja - men ikke med så store diske/partitioner

> Der bliver muligvis et problem med partitions-størrelse idet jeg mener
> FAT-partitioner maks kan være på 32GB.

Ja - men det er kun en begrænsning XP, Vista m.fl. sætter.

Hvis du har en gammel Windows 98, ME eller lign., så kan den godt
formattere store diske med FAT uden problemer.

Ellers er programmer som f.x. Partition Magisc ok til det.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : KentBM

Dato : 09-10-09 18:46

Jan Vestergaard skrev:

> Ja - men det er kun en begrænsning XP, Vista m.fl. sætter.
Ikke at det betyder noget, men er grænsen ikke allerede ved 4GB?

> Hvis du har en gammel Windows 98, ME eller lign., så kan den godt
> formattere store diske med FAT uden problemer.
Eller en Mac.

--

Kent

Fra : Hekatombe

Dato : 09-10-09 19:13

KentBM skrev:

> Ikke at det betyder noget, men er grænsen ikke allerede ved 4GB?

Ved Windows XP er grænsen 32 GB, man skal dog være opmærksom på at maks.
filstørrelsen på et FAT drev er 4 GB.

Fra : Thore

Dato : 10-10-09 10:48

On Fri, 09 Oct 2009 20:12:36 +0200, Hekatombe <hecknospam@gmail.com>
wrote:

>Ved Windows XP er grænsen 32 GB, man skal dog være opmærksom på at maks.
>filstørrelsen på et FAT drev er 4 GB.

FAT (DOS m.v) henviser (normalt) til FAT16 hvor max. filstørrelse = 2GB
FAT32 (bl.a. Win98) er max. filstørrelse = 4GB

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-10-09 22:13

"KentBM" skrev i en meddelelse
> Ikke at det betyder noget, men er grænsen ikke allerede ved 4GB?

Nej - det er max filstørrelse for en enkelt fil i FAT32.

Og hvis du formatteret med FAT med andre værktøjer, så kan XP godt bruge
FAT-diske på op til FAT32'es max som vistnok er omkring 2TB - den kan
bare ikke selv formattere den og den kan så ikke bruges som systemdisk.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Laziter [9430]

Dato : 09-10-09 20:53

"Lars A" <lars-arvoe@trut_i_hornet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har et USB stik som jeg kan optage på, men som sagt hd'en skal være dos

Easeus Partition Manager er lige det værktøj du har brug for:
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Det er gratis i Home udgaven og har de nødvendige funktioner du har brug
for.

Mvh
Benjamin

Fra : JBH

Dato : 10-10-09 03:47

"Lars A" <lars-arvoe@trut_i_hornet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har et USB stik som jeg kan optage på, men som sagt hd'en skal være dos

Jeg tror den her kan bruges :

http://www.compuapps.com/Download/swissknife/swissknife.htm

mvh
JBH

Fra : Lars A

Dato : 10-10-09 11:53

> Jeg tror den her kan bruges :
>
> http://www.compuapps.com/Download/swissknife/swissknife.htm
>
> mvh
> JBH

Hej med jer.
Rigtig mange gange tak for de svar i har givet. Jeg valgte at bruge Easeus
Partition Master, og det virkede.
Så endnu en gang tak for de hurtige og gode svar. God Week end
Mvh Lars