Sødestof?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 07-10-09 21:46

Hej med jer

Jeg ved ikke om det er tilladt at spørge om det her, men jeg er ude efter et
sødestof til at erstatte sukker i f.eks. æblegrød osv.

Er der et i kan anbefale fremfor et andet?

--
Hilsen Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-10-09 03:23

Jakob Griffel skrev:

> Jeg ved ikke om det er tilladt at spørge om det her, men
> jeg er ude efter et sødestof til at erstatte sukker i f.eks.
> æblegrød osv.
>
> Er der et i kan anbefale fremfor et andet?

Det kommer i høj grad an på hvad hensigten er med at bruge sødemiddel
i stedet for sukker.

Hvis hensigten er at mindske energiindtaget og/eller undgå større
påvirkning af blodsukkeret, kan en blanding af aspartam og acemsulfam-
kalium (“perfect fit”, “perfect strø”, “atwel” m.fl.), eller en
blanding af sakkarin og cyklamat (fx “flydende sød”), anbefales.
Sidstnævnte par har en lidt sær smag i større mængder, og det kan
anbefales at man underdoserer for at opnå en bedre sød smag.

Hvis hensigten er at undgå huller i tænderne, kunne det måske være
interessant at forsøge med xylitol (sælges under navne som fx “birke-
xylitol” eller “birkesød”). Xylitol har den ulempe at den giver en
kold fornemmelse i munden (det udnyttes bl.a. i tyggegummier, tænk
“cool mint”), og at den kan virke afførende eller give stor gas-
udvikling ved større indtag. Xylitol lader til at være et hit i
Finland.

Mere exotisk:

Hvis man er type 2-diabetiker, og i øvrigt ikke er for kræsen med
den søde smag, kan stevia (sælges som fx “sød steviosid” herhjemme,
men man kan få bedre kvaliteter i Tyskland) være værd at prøve.
Stevia stammer fra en urt af kurvblomstfamilien, og er omkring 300
gange sødere end sukker. Det har en lidt lang smag, der kan minde
lidt om den søde smag af lakridsrod (i hvert fald hvad “sød steviosid”
eller den rene urt angår — de mere raffinerede produkter har langt
mindre bismag).

Sucralose er almindeligt sukker hvor nogle af brintatomerne er
erstattet med kloratomer. Det gør sucralose ca. 300 gange sødere
end sukker, men skulle i øvrigt have samme smag. I USA sælges det
under navnet Splenda®, men jeg er ikke klar over om det kan købes
i løsvægt herhjemme.

Så er der fx erythritol, som hverken påvirker blodsukkeret eller
giver huller i tænderne, og som ikke — eller kun i ringe grad —
giver gasudvikling i tarmen, da det i større grad end andre sukker-
alkoholer absorberes i kroppen. Jeg har ikke kigget efter dette
sødestof, og ved ikke om det findes i fri handel herhjemme.

Der er mange andre sødemidler end ovennævnte, men fortæl lidt om
hvad du skal bruge det til.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-10-09 03:28

For lidt siden skrev jeg:

> Der er mange andre sødemidler end ovennævnte, men […]

Jeg opdagede lige

· http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_substitute#List_of_sugar_substitutes

som ser ud til at være fyldestgørende.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Sybil

Dato : 08-10-09 19:04

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in message
> [...]
> et sødestof til at erstatte sukker i f.eks. æblegrød osv.
>
> Er der et i kan anbefale fremfor et andet?

Hej

Vi har lavet æblegrød til den lille, hvor vi sødede med vindruer. Vi har
nogle gode søde muskatdruer i drivhuset, som vi kogte med sammen med
æblerne.

Mvh
Majken

Fra : Sybil

Dato : 09-10-09 20:00

"Sybil" <Butbut@invalid.dk> wrote in message

> [...]
>
> Vi har lavet æblegrød til den lille, hvor vi sødede med vindruer. Vi har
> nogle gode søde muskatdruer i drivhuset, som vi kogte med sammen med

Du kan også putte et par pærer i.